Sida 1 av 2
Ny ägare med frågor
Postat: 14 jun 2022 22:09
av cvnnn
Hej Medlemmar,
köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?
3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?
4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?
Mvh
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 14 jun 2022 22:36
av d3marcus
cvnnn skrev:Hej Medlemmar,
köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?
3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?
4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?
Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 14 jun 2022 22:45
av malmer
1. Efter en kortare tids ägande hittar du ett bra sätt att hålla ratten avslappnat medan autopilot kör. Det handlar inte så mycket om att röra på ratten utan mer om att skapa motstånd i den. Jag brukar hålla den med högerhanden i nedre hörnet och generella vikten av avslappnad hand är nog för att den ska registrera det. Så försök inte svänga på ratten. Håll bara lagom mycket emot när den svänger.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 00:24
av Frippanecci
Gällande kylningen - har du kollat så att luftutblåsen står rätt?
Min fru tycker alltid att det blåser för mycket så hon trycker alla nedåt, och då tvärdör kylan.
Bättre att försöka rikta dom så långt åt sidorna som möjligt.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 06:33
av SwedishAdvocate
cvnnn skrev:.../
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar? /...
Det beror rätt mycket på vad det är för en fälg...
Det lär t.ex. vara en himla skillnad på om fälgen ser ut så här:
...jämfört med t.ex. den här:
Fälgarna ovan heter The New Aero och finns i 22'' till Model X... Om jag förstått det rätt kan de här ge mer räckvidd lite beroende på vad du har för fälgar idag. Men jag skulle dubbelkolla det här ifall jag vore dig...
Funderar även på om t.ex. Merca eller BMW kanske kan ha några snygga 22''-fälgar med lågt luftmotstånd som skulle funka på Model X...
Lite mer info här:
https://www.thenewaero.com/
viewtopic.php?f=10&t=15026
viewtopic.php?f=10&t=6592
viewtopic.php?f=63&t=21383
Finns säkert en hel del info även på det amerikanska forumet Tesla Motors Club – TMC...
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 07:28
av Teslaspolen
d3marcus skrev:cvnnn skrev:Hej Medlemmar,
köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?
3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?
4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?
Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.
Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 08:10
av cvnnn
Hej alla, oerhört tacksam för svar.
Det var CCS adaptern jag menade.
Ska åka inom en service verkstad och kolla upp AC, det funkar dom kallare sommardagarna men dom varma kommer annars att bli svettiga.
Mvh
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 08:12
av Legato
Teslaspolen skrev:d3marcus skrev:cvnnn skrev:Hej Medlemmar,
köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?
3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?
4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?
Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.
Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
Har du en X med enbart 11 kW-laddning? Tror de är extremt ovanliga, var väl bara några månader de tillverkades.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 08:15
av Legato
cvnnn skrev:Hej alla, oerhört tacksam för svar.
Det var CCS adaptern jag menade.
Ska åka inom en service verkstad och kolla upp AC, det funkar dom kallare sommardagarna men dom varma kommer annars att bli svettiga.
Mvh
Gällande 22" så räkna med 10-15% högre förbrukning givet Tesla original (och oftast ännu mer med andra 22" bortsett från TNA).
Gällande AC så tycker jag effekten varit bra i alla mina tre X. Tänk också på att du kan kyla bilen i god tid före avfärd via appen, det drar också ner din förbrukning för resan.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 10:44
av taliz
Legato skrev:
Tänk också på att du kan kyla bilen i god tid före avfärd via appen, det drar också ner din förbrukning för resan.
*om bilen är ansluten till laddare
Jag brukade kyla bilen i förväg tidigare, men numera öppnar jag bara alla fönster när jag kör iväg.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 19:09
av Bjelke
Teslaspolen skrev:d3marcus skrev:cvnnn skrev:Hej Medlemmar,
köpte idag den versionen på Model X som jag letat efter med free supercharging, har dock några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Autopilot
Finns det något sätt att stänga av att man måste röra ratten var 20 sekund?
2. 22"
Vet att många säger att man kommer mindre med 22", rent praktiskt skiljer det 5-10 mil eller är det mindre än så med större fälgar?
3. AC
Tyckte att kylningen av AC'n var väldigt dålig, kanske behövs någon service? Någon mer som haft problem med det?
4. Uppgradering Laddning?
Tydligen har inte bilen den senaste laddningstekniken, vad gör den nya uppgraderingen, går det snabbare att ladda?
Mvh
1. Nej
3. Min är generellt slö på kylning. Bättre på uppvärmning.
4. Nej det kommer inte gå snabbare men du kommer kunna ladda på CCS-laddare. Dock behövs en klumpig adapter.
4. Jag tolkar det som att det rör sig om att ombordsladdaren är på 16,5 kW men mjukvarulåst till 11 kW. Vår X har sådan också, men det är totalt meningslöst att låsa upp den då det är otroligt sällan man hittar (och har användning för) snabbare växelströmsladdning.
Så till TS, rör sig denna uppgradering ombordladdaren? Skippa den. Rör det sig om CCS adapter? Skaffa den!
Och den adaptern är allt annat än klumpig tycker jag (den för CHAdeMO är klumpig däremot)

Re: Ny ägare med frågor
Postat: 15 jun 2022 20:00
av fth
Grattis till bilen!
90D antar jag, fem-, sex-, eller sjusitsig?
22” Turbine drar ned räckvidden rejält, 20-25% jämfört med 20” Slipstream är min erfarenhet. Undvik dessa om du ska köra långt, mina Turbine har legat på hyllan i fem år av den anledningen, stötigare gång också, bara nackdelar i min bok.
CCS-uppgradering ger inte snabbare laddning, men ger dig möjlighet att ladda på andra ställen än SuC, en no-brainer anser jag, bara att boka.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 07:52
av cvnnn
fth skrev:Grattis till bilen!
90D antar jag, fem-, sex-, eller sjusitsig?
22” Turbine drar ned räckvidden rejält, 20-25% jämfört med 20” Slipstream är min erfarenhet. Undvik dessa om du ska köra långt, mina Turbine har legat på hyllan i fem år av den anledningen, stötigare gång också, bara nackdelar i min bok.
CCS-uppgradering ger inte snabbare laddning, men ger dig möjlighet att ladda på andra ställen än SuC, en no-brainer anser jag, bara att boka.
/fth
Tackar! Yes en 90D sexsitsig.
Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.
Förstår gällande CCS, ska försöka boka in snarast.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 08:27
av fth
cvnnn skrev:Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.
Det låter väldigt bra, det skulle motsvara 35 mil 100-0%, vilket ungefär är vad jag får ut med mina 20” Slipstream i (dryg) motorvägsfart.
Vilken hastighet var detta? Om det var i ”riktig” motorvägsfart så är det extremt bra för en X90 med 22”.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 14:09
av cvnnn
fth skrev:cvnnn skrev:Tror det är Turbine som sitter på, kom väll cirka 30 mil på en 84% laddning mellan SuC.
Det låter väldigt bra, det skulle motsvara 35 mil 100-0%, vilket ungefär är vad jag får ut med mina 20” Slipstream i (dryg) motorvägsfart.
Vilken hastighet var detta? Om det var i ”riktig” motorvägsfart så är det extremt bra för en X90 med 22”.
/fth
Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 14:35
av fth
cvnnn skrev:Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Ödeshög->Markaryd är bara 222 km, 84% på den sträckan motsvarar en räckvidd på 264 km, det låter mycket mer rimligt.
Jämfört med min bil med 20" Slipstream så har du i så fall 80% av räckvidden, vilket stämmer mycket bra med min erfarenhet.
För mig "kostar" den sträckan c:a 66% SoC jämfört med dina 84%.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 16:00
av cvnnn
fth skrev:cvnnn skrev:Kan ha varit lite mindre, kanske runt 25 mil, var alltför upptagen med alla olika "lekinställningar" i menyn för att fokusera på miltalen. Men det var SuC mellan Ödeshög -> Markaryd.
Ödeshög->Markaryd är bara 222 km, 84% på den sträckan motsvarar en räckvidd på 264 km, det låter mycket mer rimligt.
Jämfört med min bil med 20" Slipstream så har du i så fall 80% av räckvidden, vilket stämmer mycket bra med min erfarenhet.
För mig "kostar" den sträckan c:a 66% SoC jämfört med dina 84%.
/fth
Ja fast var inte nere på 0% heller, var på runt 8% när jag var framme.
En annan fråga, vågar ni alltid lita på navigationen om man ställer in mellan flera SuC? Vet att när jag navigerade från Stockholm ville den att jag skulle köra till en SuC och då skulle det vara 4-5% kvar när framme.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 16:43
av fth
cvnnn skrev:En annan fråga, vågar ni alltid lita på navigationen om man ställer in mellan flera SuC? Vet att när jag navigerade från Stockholm ville den att jag skulle köra till en SuC och då skulle det vara 4-5% kvar när framme.
Navigatorn är hyfsat bra på att förutsäga förbrukning, men väderlek, väglag, temperatur, etc påverkar såpass mycket att den aldrig kan bli exakt. Det är dock väldigt enkelt att reglera förbrukningen, det är bara att använda högerfoten, hastighet är kanske den enskilt största faktorn som avgör förbrukning.
Jag har själv alltid batterigrafen uppe när jag kör "på gränsen", genom att jämföra uppskattad räckvidd mot km kvar till målet så kan jag reglera förbrukningen hyfsat optimalt. Har jag bra marginal, som ligger fast eller ökar, så kan jag öka hastigheten lite, har jag dålig och/eller minskande marginal så sänker jag hastigheten.
Det kan också vara bra att veta att dom flesta 90-batterier laddar väldigt långsamt med låg SoC, min bil når t.ex. rimlig effekt först vid c:a 13-14%, så jag försöker alltid rulla in med minst det i batteriet.
Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 16:48
av spacecoin
fth skrev:Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.
Är det några MX-batterier som laddar bra under 10% SoC? Det är väl mest blås mellan 15-50%?
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 17:04
av fth
spacecoin skrev:fth skrev:Man tjänar alltså egentligen inget på att rulla in på SuC med nästan tom "tank", snarare tvärtom med detta batteri.
Är det några MX-batterier som laddar bra under 10% SoC? Det är väl mest blås mellan 15-50%?
Hm, jo, så kan det förstås vara, tittar man på laddkurvorna på ABRP:s blogg så ser det ju ut som att egentligen alla 90- och 100-batterier beter sig ungefär likadant.
/fth
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 20:37
av cvnnn
Förlåt en till fråga, har hört olika rekommendationer om vad man ska ladda upp batteriet till? Ska det vara 80% eller 90% eller något däremellan?
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 16 jun 2022 21:21
av spacecoin
Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 08:01
av cvnnn
spacecoin skrev:Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Tack.
En sista fråga (för stunden), laddar ni alltid bilen över natten eller bara när det måste? Kör inte jättemycket så för mig hade det räckt att ladda upp den till 60% och sen igen efter kanske 4-5 dagar men kanske bättre att alltid ladda varje natt?
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 08:15
av Legato
spacecoin skrev:Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Håller inte med om detta. Se till att ladda till 100% då och då. Se även till att ladda ur batteriet nästan helt då och då. Gör du inte detta så kommer du inte kunna lita längre på vad BMS (Battery Management System) rapporterar för laddnivå. Det innebär att bilen kan bli stående trots att du enligt BMS har tex 20 km kvar.
Av denna anledning är det också bra/viktigt att variera mål-SOC. Dvs ladda inte alltid till tex 70% utan ladda till 55% en dag, 82% en annan osv. Smart kan ju vara att matcha detta med elpriset om man orkar (vilket jag gör alltför mycket

).
Re: Ny ägare med frågor
Postat: 17 jun 2022 08:17
av Legato
cvnnn skrev:spacecoin skrev:Undvik över 80%. 60% räcker ofta till vardags. Långresor brukar jag ladda t 90% ibland, nästan aldrig t 100%.
Tack.
En sista fråga (för stunden), laddar ni alltid bilen över natten eller bara när det måste? Kör inte jättemycket så för mig hade det räckt att ladda upp den till 60% och sen igen efter kanske 4-5 dagar men kanske bättre att alltid ladda varje natt?
Jag laddar när det är billigt generellt, men med olika mål-soc (se inlägg ovan). Det är inget problem att lämna bilen urpluggad.