Sida 1 av 4
Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 16:59
av DrSnuggles
Hej,
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.

Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 17:02
av HelectriC
Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 17:05
av Dafro
HelectriC skrev:Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
Tror att BMW är som Audi, hellre lovar i underkant, i bara i mest gynnsamma fallet.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 18:00
av Tellus
MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 18:02
av taliz
Är väl samma på M3LR och M3P, i högre hastighet är det inte mkt skillnad.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 18:22
av AAKEE
HelectriC skrev:Nu har jag inte kört MYLR, men MYP är betydligt långsammare 0-100 än BMW i4 M50 trots att Teslan ska vara 0,2sek snabbare. Det är bara lurendrejeri.
Model Y P har ett LG-batteri som inte har någon överkapacitet i att leverera ström.
Batteriet måste vara laddat till 90% och tillräckligt varmt för att det ska leverera den ström bilen behöver för full prestanda.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 21:13
av mikebike
DrSnuggles skrev:Hej,
kommer från en MYLR-22 och har nyligen plockat ut en MYP och lite fundersam över skillnaden i prestanda...jag hade nog hoppats på att jag skulle märka större skillnad mellan dem. Jag har läst lite att mappningen är mjukare på gasresponsen i MYP och det kan jag nog hålla med om, går mjukt och fint. Märker att bilen knuffar på lite bättre i låga hastigheter när man trycker på, men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i hastigheter över säg 80 km/h när man trycker till på pedalen i acceleration. Min förväntning var nog att det skulle märkas lite mer skillnad mellan modellerna.
Hur upplever ni andra det som kört MYLR tidigare?
Funderar på om det är den mjukare mappningen av gasresponsen som gör det eller något annat? Saknar lite den omedelbara responsen på MYLR i 90+ vid omkörningar och hade hoppats på samma men lite förstärkt med min MYP.

Intressant. Jag har ju acc.boost i min MYLR, kommer jag känna ännu mindre skillnad?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 21:49
av HelectriC
Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:08
av MWall
Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:13
av taliz
MWall skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:14
av MWall
taliz skrev:MWall skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.
Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:23
av taliz
MWall skrev:taliz skrev:MWall skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.
Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.
Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:28
av MWall
taliz skrev:MWall skrev:taliz skrev:MWall skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.
Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.
Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.
Säger mer än 0-100 iaf. För i så låga hastigheter är inte prestandan så utslagsgivande. Förutom pubertal rödljusrace då...
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 22:29
av Jeppe_E
Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Det intressant är ju att Björn har angett fel för MYP. 3,7s ÄR med 1ft rollout. Så den är helt enligt spec således. Björn har angett att spec är 0-100 på 3,7s. Men när han testar med 1ft roll out så får han 3,68 och spec är 3,7. Så
Intressant ordval... MYP är lika slö som M50

Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 23:31
av taliz
MWall skrev:taliz skrev:MWall skrev:taliz skrev:MWall skrev:
M50 är mycket kraftfullare än M3P. Hade Björn gjort tester annat än i norska hastigheter så hade det framgått.
Huh? Han kör ju 0-100 och MYP klår M50.
Kolla 100-200... Där är M50 klart snabbare än även M3P.
Uhh jaha och vem bryr sig om det? Inte direkt ngt man har mkt nytta av. Ingen som mäter det, av en anledning.
Säger mer än 0-100 iaf. För i så låga hastigheter är inte prestandan så utslagsgivande. Förutom pubertal rödljusrace då...
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 20 jun 2022 23:32
av Tellus
HelectriC skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 05:35
av Dafro
Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
Man bör väl även beakta att BMW tid är gjord i början av februari med vinterdäck jämfört med sommardäck i mitten av juni med Teslan, borde göra något iallafall. Sedan får jag väl säga att båda duger gott och jag bryr mig mest om 80-120 accet, som någon annan sa. 0-100 är ointressant men en vedertagen mätmetod för prestanda. Rullande start känns lite påhitt tycker jag och är helt ointressant.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 06:04
av MWall
taliz skrev:
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 10:36
av HelectriC
Tellus skrev:HelectriC skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 10:42
av Lurkern
Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 10:48
av Niklas Z
MWall skrev:
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
Håller med om att 0-100 var mer relevant när tiderna rent generellt var betydligt högre än idag. När man börjar krypa neråt 4 sekunder och därunder spelar greppet en allt större roll. Accelerationen begränsas då av den maximala kraft som däcken kan överföra, snarare än motorn. Ett rätt extremt exempel är ett tidigare rekordförsök med en Koenigsegg Agera, där de hade problem med hjulspinn ända upp till 180 km/h. Det medförde att bilen gjorde 100-200 på kortare tid än 0-100 km/h, vilket troligen kan förklaras av att bilens aerodynamiska downforce i högre farter bidrog till att ge bättre grepp. Om motorn hade varit begränsande hela tiden hade 100-200 tagit tre gånger så lång tid om 0-100, men det gick alltså fortare. Visserligen var det inte ideala förhållanden, men visar ändå på hur grepp kan begränsa. Här har elbilar en fördel, i och med att de kan reglera effekten mer noggrant och därmed bättre utnyttja det fäste som finns.
När vi pratar snabba bilar är i mitt tycke 100-200, eller 50-150 eller kanske 70-130 mer intressanta sätt att mäta prestanda.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 11:06
av MWall
HelectriC skrev:Tellus skrev:HelectriC skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 11:10
av MWall
Lurkern skrev:Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 11:24
av taliz
MWall skrev:taliz skrev:
Skitsnack, 0-100 är standard av en anledning. Om "prestandan" var bättre i i4 M50 så borde den vara snabbare där med.
0-100 är en rest från en svunnen tid när bilarna var mycket långsammare. Teslorna lever på rycket från stillastående då de ej är vridmomentsbegränsade. Tror BMW:n är snabbare redan från 50-60 km/h och uppåt.
Men nu släpper vi det.
Snarare har det en koppling till verkliga trafikförhållanden. Vägar med hastighetsbegränsning på >100kmh är så gott som alltid flerfiliga, dvs man har ingen direkt brådska att komma om snabbt för att göra en säker omkörning.
Förövrigt, menar du att BMW har begränsat vridmomentet mer än Tesla i lägre hastighet? Varför då isf? Går den tunga klumpen sönder annars?
MWall skrev:Lurkern skrev:Nu är i4 en liten bil med klena utrymmen som trots det väger ohemula 2.2-2.3 ton, som en Range Rover, och är därmed ointressant till att börja med. BMW får återkomma med nästa generation.
Halvkombi smäller högt i min värld då vi har hund. Den lirar även i en helt annan liga vad gäller komfort och utrustning. Att den väger lite mer får man acceptera. Är inte idealiskt men det finns inga egentliga alternativ i klassen, förutom Polestar 2.
Allt är relativt som man säger, men för mig gav den ingen mersmak. Kändes bara just trång, gammal och tung.
EQE lockar betydligt mer(men den var lite för svampig).
Re: Prestanda MYP vs MYLR
Postat: 21 jun 2022 11:55
av HelectriC
MWall skrev:HelectriC skrev:Tellus skrev:HelectriC skrev:Tellus skrev:MYP är lika slö som bmw m50.
M3P lite piggare.
Över 80 märker man som sagt inte så stor skillnad på MYP och MYLR
Bjørn nyland gör seriösa acc tester
M50 är garanterat inte som MYP. Jag får riktig kick även vid 30% SoC, men i MYP är den heltrött vid 50%.
Det verkar inte stämma. Åkte ut och testade MYP nu, kändes pigg vid 47% SOC. 481hk max discharge och 0-100 på 3,95.
är detta mätt med en riktig gps box? Jag mäter med Dragy. En vanlig app kan visa ganska mycket fel. Oavsett, så är inte 4 sek jättefort, inte Tesla performancenivå enligt mig iaf.
Är väl 3,7 sekunder med rollout? Då är väl 3,95 sek jättebra?
beror på vad man menar med jättebra. Folk generellt känner ju inte till 1 foot rollout, så när man på pappret jämför bilarna så får man en skev bild av verkligheten eftersom väldigt få övriga bilar anges med 1 foot rollout. Don't get me wrong, 4 sek till 100 ÄR snabbt, men i jämförelse med andra prestandaelbilar i allmännhet och Tesla P i synnerhet, så är inte 4sek snabbt.