Sida 1 av 1

FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 25 jun 2022 18:30
av Waymoot
https://unece.org/sustainable-developme ... conditions

Från den 1:a Jan 2023 så skall det vara tillåtet i EU att låta automatiska system för att köra bilar att köra upp till 130km/h under "särskilda förutsättningar"

Kan det ses som ett första stort steg mot att tillåta FSD i Europa tro?
Inte direkt tyvärr då detta enbart gäller Level 3 (Tesla måste deklarera Autopilot på motorväg som Level 3 och följa alla bestämmelser och villkor)

Om Tesla hinner släppa Version 11 av FSD med "one stack to rule them all" innan dess så kanske de vi kan se fram emot FSD i början på 2023 här i Sverige?

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 25 jun 2022 19:17
av Maw
Waymoot skrev:
https://unece.org/sustainable-developme ... conditions

Från den 1:a Jan 2023 så skall det vara tillåtet i EU att låta automatiska system för att köra bilar att köra upp till 130km/h under "särskilda förutsättningar"

Kan det ses som ett första stort steg mot att tillåta FSD i Europa tro?
Inte direkt tyvärr då detta enbart gäller Level 3 (Tesla måste deklarera Autopilot på motorväg som Level 3 och följa alla bestämmelser och villkor)

Om Tesla hinner släppa Version 11 av FSD med "one stack to rule them all" innan dess så kanske de vi kan se fram emot FSD i början på 2023 här i Sverige?
Jag tror inte att den finns en chans att Tesla klarar level 3 i januari 2023 med FSD. Det är ännu mindre chans (om möjligt) att Tesla skulle anpassa FSD till svenska skyltar, vägmarkeringar och trafikregler inom ett år.

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 25 jun 2022 19:56
av OfarligTesla
Maw skrev:

Jag tror inte att den finns en chans att Tesla klarar level 3 i januari 2023 med FSD. Det är ännu mindre chans (om möjligt) att Tesla skulle anpassa FSD till svenska skyltar, vägmarkeringar och trafikregler inom ett år.
Den stora frågan är om Teslas hårdvara kan uppfylla de krav som ställs för att få köras i nivå 3 i 130 km/h, är väl osäkert om någon bil har den hårdvaran som krävs idag (till och med EQS som klarar det i 60 km/h). Blir nog först 2023/2024 vi får se bilar som vi kan vara säkra på har hårdvaran som krävs för det här.

Tror oavsett inte Sverige har implementerat detta till 1a januari 2023 heller, det tar nog minst ett år till för det.

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 26 jun 2022 10:15
av mati
Men...men...jag köpte ju en Model S så tidigt som 2017 som hade hårdvaran klar för total självkörning level 5. Bara lite mjukvara som saknades då. Tesla skulle ha detta klart långt före alla andra. Har Elon lovat. Funkar det fortfarande inte menar ni? ;)

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 13 nov 2022 08:27
av bjelkeman
Jag undrar om vi kanske får se ett försök att få FSD v11 godkänt för motorväg nästa år? Eller om vi måste vänta på att hela FSD som ett paket bli godkänt i EU. Då känns det som vi får vänta länge. :roll:

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Partial release notes have become available and are available below. More to come soon.

- Enabled FSD Beta on highway. This unifies the vision and planning stack on and off-highway and replaces the legacy highway stack, which is over four years old. The legacy highway stack still relies on several single-camera and single-frame networks, and was setup to handle simple lane-specific maneuvers. FSD Beta's multi-camera video networks and next-gen planner, that allows for more complex agent interactions with less reliance on lanes, make way for adding more intelligent behaviors, smoother control and better decision making.

- Improved Occupancy Network's recall for close by obstacles and precision in severe weather conditions with 4x increase in transformer spatial resolution, 20% increase in image featurizer capacity, improved side camera calibration, and 260k more video training clips (real-world and simulation).

- Reduced the predicted velocity error of very close-by motorcycles, scooters, wheelchairs, and pedestrians by 63.6%. To do this, we introduced a new dataset of simulated adversarial high speed VRU interactions. This update improves autopilot control around fast-moving and cutting-in VRUs.

- Improved creeping profile with higher jerk when creeping starts and ends.

- Improved control for nearby obstacles by predicting continuous distance to static geometry with the general static obstacle network.

- Reduced vehicle "parked" attribute error rate by 17%, achieved by increasing the dataset size by 14%. Also improved brake light accuracy.

- Improved clear-to-go scenario velocity error by 5% and highway scenario velocity error by 10%, achieved by tuning loss function targeted at improving performance in difficult scenarios.

- Improved detection and control for open car doors.

- Improved smoothness through turns by using an optimization-based approach to decide which road lines are irrelevant for calculations given lateral and longitudinal acceleration and jerk limits as well as vehicle kinematics.

- Improved stability of the FSD UI visualizations by optimizing ethernet data transfer pipeline by 15%.

- Improved recall for vehicles directly behind ego, and improved precision for vehicle detection network.

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 13 nov 2022 11:12
av LarsL
Hade ju varit trevligt om Tesla hade låtit EAP byta fil och köra av på avfarter automatiskt. Borde ju vara tillåtet från 2023 om jag förstår rätt.

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 13 nov 2022 11:52
av OfarligTesla
LarsL skrev:
Hade ju varit trevligt om Tesla hade låtit EAP byta fil och köra av på avfarter automatiskt. Borde ju vara tillåtet från 2023 om jag förstår rätt.
Ja men bara om man visat att systemet är säkert och tar ansvar för det, det är frågan om Tesla vill göra det.

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 13 nov 2022 17:07
av spacecoin
1) UNECE R157-bilar kan typgodkännas av EU-myndigheter fr.o.m. 2023-01-01. Det betyder inte att bilarna får framföras i Sverige eller annat EU-land bara därför. MB Drive Pilot L3 är ju inte laglig i Sverige trots att den är typgodkänd i EU. Tyskland kommer väl antagligen att godkänna nya R157 hastigheten + filbyten i vår.

2) Teslas bilar är knappast kapabla att typgodkännas då de inte är L3 och saknar en mängd funktioner utöver det.

3) Det kommer ny L2-reglering från UNECE framåt 2024. Den kanske vi kan hoppas på däremot.

Det finns lite detaljer här: viewtopic.php?f=57&t=26002&start=25

Re: FN regler för ADS ökar till 130km/h 1:a Jan 2023

Postat: 13 nov 2022 17:19
av spacecoin
De som orkar kan läsa draften här (väldigt tidig version, sept, 2022): "A lane change can be initiated by the driver or the system so long as the driver is given sufficient notice and is appropriately engaged. "