Premiär Hyundai Ioniq 6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Ioniq 6 rips through Korean back roads in first drive.

https://www.teslarati.com/hyundai-ioniq ... rst-drive/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av juristen »

Om de istället gjort den som en kombikupé istället för en sedan... En stor brist i en bil som annars verkar ha alla rätt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Macki »

Är sugen på ny bil och börjat snegla åt ioniq 6, gillar bilen och att den är så effektiv. Sen verkar det nästan som att den får nån typ av Matrix ljus?
Står såhär på hemsidan
” Njut av optimal sikt utan att blända andra bilister. De intelligenta LED-strålkastarna anpassar sig automatiskt efter rådande vägförhållanden ”
Kan ju inte vara samma som på ioniq 5 som bara bländar av? Skulle ju verkligen varit höjden av förbättring då, lägre konsumtion och bättre ljus, där just ljuset är en dålig punkt på 5an.
Men nån som vet vad för typ av strålkastare den får?
Tänkte jag skulle försöka komma iväg till ecar expo i Göteborg och kolla på den där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Låter som matrix, fast jag litar inte på Hyundais marknadsföring. Det kan vara vad som helst. Men som du säger, sämre helljus än I5 kan den knappast få.
Jag tycker f ö också att den är snygg. Och så gillar jag effektiviteten. Den kanske fortsätter där gammal-Ioniq har slutat, som världens effektivaste bil. Vi får se. Blir intressant om Hyundai ens bemödar sig att sälja den i Sverige till mer än en handfull kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Macki »

Ja får verkligen hoppas på att det lossnar här. Jag tror den kommer imponera i Björns 1000km challenge, inte många minuter över 9 timmar
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Det tror jag också. Snål som de troligen blir och med en laddhastighet som utklassar de flesta andra elbilar kommer den nog briljera på långfärd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Mickep »

men inte så mycket på bagagefronten. (gissar max 15 bananlådor med sätet nere)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Macki »

Jag tycker ändå att bagaget ser djupt ut, kan nog packa många ståendes längsgående, tror 7 lådor med säten uppe och 19/20 nerfällda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av martinot »

Håller med om att den verkar rätt snygg, och troligen så kommer den även bli väldigt effektiv/snål i energiåtgång. Hyundai är grymt duktiga där!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av backe »

Läste att ioniq 6 ska ha mer OTA än ioniq 5 också, ska gå att uppdatera det mesta nu tydligen.

Men det kanske redan står i tråden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

backe skrev:
Läste att ioniq 6 ska ha mer OTA än ioniq 5 också, ska gå att uppdatera det mesta nu tydligen.

Men det kanske redan står i tråden?
Frågan är vad det betyder. "Mer OTA än Ioniq 5" betyder inte så mycket med tanke på att den i princip inte har OTA alls. Dessutom förutsätter det ju att Hyundai på något vis tillhandahåller updates. Även om bilen i teorin kan ta emot dem OTA så hjälper det inte när det inte finns nånting att uppdatera. Jag menar, Hyundai är inte direkt som Tesla som trycker ut ny mjukvara hela tiden.
Om det kommer typ en uppdatering per halvår så kan man lika bra ta den vid nästa service eller verkstadsbesök så som med Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
Läste att ioniq 6 ska ha mer OTA än ioniq 5 också, ska gå att uppdatera det mesta nu tydligen.

Men det kanske redan står i tråden?
Frågan är vad det betyder. "Mer OTA än Ioniq 5" betyder inte så mycket med tanke på att den i princip inte har OTA alls. Dessutom förutsätter det ju att Hyundai på något vis tillhandahåller updates. Även om bilen i teorin kan ta emot dem OTA så hjälper det inte när det inte finns nånting att uppdatera. Jag menar, Hyundai är inte direkt som Tesla som trycker ut ny mjukvara hela tiden.
Om det kommer typ en uppdatering per halvår så kan man lika bra ta den vid nästa service eller verkstadsbesök så som med Ioniq 5.
IONIQ 6 is Hyundai brand’s first model to offer the Over-the-Air (OTA) Software Update feature for various controllers. This technology allows drivers to upgrade the vehicle’s controllers for electric devices, autonomous driving, battery, and more, to provide a safer and more convenient driving experience. Drivers can also update maps and media software with the OTA function.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/co ... 0000016859
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Macki »

Kan gladeligen informera att ioniq 6 får Matrix led som tillval :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Kan gladeligen informera att ioniq 6 får Matrix led som tillval :D
Grymt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av backe »

Någon som har info kring säljstart och tänkta leveranser av den här?
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av backe »

Första svenska testet som jag har sett.
Gjort av AMS.

https://katalog.hyundai.se/artiklar/test-ioniq-6/
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Bengt-re »

Undrar hur de håller kvalliteen nu när de använder barnarbetare till att bygga bilarna?

https://www.vibilagare.se/nyheter/larme ... orer-i-usa

Och vill man öht ha med sånna företag att göra :(
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av OvePaHornet »

Bengt-re skrev: 23 dec 2022 10:13
Undrar hur de håller kvalliteen nu när de använder barnarbetare till att bygga bilarna?

https://www.vibilagare.se/nyheter/larme ... orer-i-usa

Och vill man öht ha med sånna företag att göra :(
Läste du artikeln?
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Flagada »

Bengt-re skrev: 23 dec 2022 10:13
Och vill man öht ha med sånna företag att göra :(
Sist i artikeln;
Hyundai och Kia, som båda ägs av moderföretaget Hyundai Motor Group, har i var sin kommentar till Reuters tagit avstånd från underleverantörernas förehavanden.
Hyundai säger att de ”inte tillåter eller tolererar brott mot arbetsrätten” och att de kräver att deras leverantörer ska följa lagen. Kia säger att de ”starkt fördömer alla former av barnarbete” och att de ”inte tolererar någon olaglig eller oetisk arbetsplatspraxis” varken internt eller inom sina leverantörskedjor.

Men det är ju känt sedan länge att barn inte har någon känsla för kvalité, en anledning nog för att förbjuda barnarbete :lol:
Screenshot_2.jpg
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av iAkita »

Hmm, jag har svårt att släppa tanken på att skaffa en Ioniq 6. Någon som har bra erfarenheter av någon Hyundai-återförsäljare i Skåne vad det gäller elbilar, och/eller kan tipsa om en bra säljare att kontakta?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Macki »

Jag kan varmt rekommendera Hyundai Arlöv och Richard som jobbar där, bra service, gillar elbilar, mycket hjälpsam säljare.
Och vill passa på att varna för Hyundai Malmö, sämre säljare är svårt att hitta!
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev: 11 feb 2023 19:32
Hmm, jag har svårt att släppa tanken på att skaffa en Ioniq 6. Någon som har bra erfarenheter av någon Hyundai-återförsäljare i Skåne vad det gäller elbilar, och/eller kan tipsa om en bra säljare att kontakta?
Har du kollat in den live nåt? Jag har varit inställd på den ett tag och kollade in den på eCarExpo. Inte superimponerad. Hade ju varit trevligt om de skickat in Nvidia-systemet åtminstone, men invändigt kändes det inte ens som ett hästkliv från I5. Nä, det ska till en riktigt bra deal om jag ska "uppgradera" iaf.

Du kanske siktar på seger i SECC, och då är det såklart en annan grej med några mil till i räckvidd och ett par nya Ionity i Norrland. ;)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av iAkita »

Eldsig skrev: 12 feb 2023 23:57
iAkita skrev: 11 feb 2023 19:32
Hmm, jag har svårt att släppa tanken på att skaffa en Ioniq 6. Någon som har bra erfarenheter av någon Hyundai-återförsäljare i Skåne vad det gäller elbilar, och/eller kan tipsa om en bra säljare att kontakta?
Har du kollat in den live nåt? Jag har varit inställd på den ett tag och kollade in den på eCarExpo. Inte superimponerad. Hade ju varit trevligt om de skickat in Nvidia-systemet åtminstone, men invändigt kändes det inte ens som ett hästkliv från I5. Nä, det ska till en riktigt bra deal om jag ska "uppgradera" iaf.

Du kanske siktar på seger i SECC, och då är det såklart en annan grej med några mil till i räckvidd och ett par nya Ionity i Norrland. ;)
Nej, jag har inte sett den live. Intrycket jag får på bilder/filmer är att interiören är på samma nivå eller ett litet steg upp jämfört med EV6. Har du haft möjlighet att jämföra dem? Trist att den inte fått Nvidia-systemet, det hade jag nästan räknat med.

Jag lockas mest av att den verkar väldigt effektiv och har en i mitt tycker supercool exteriör. Däremot är jag orolig för andrahandsvärdet om jag inte gillar den och vill sälja snabbt, i och med att det är en sedan och marknaden ser ut som den gör.

I slutändan kommer det nog bli priset som avgör. Kan jag få en ny bil och lite pengar emellan så slår jag möjligtvis till. Seger i SECC tror jag man kan utmana till även med en EV6, nu när det snart finns bra laddare i norr (om de är lediga och deltagarna håller hastighetsgränsen).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar