Är väl några som tidigare delaktigt som nu fått sina Plaid.
Borde vinna överlägset med så stort batteri, låg förbrukning och snabb laddning.
Moderator: Redaktion
Är väl några som tidigare delaktigt som nu fått sina Plaid.
Mjo, det är möjligt. Jag glömde ärligt talat bort den. Fast överlägset tror jag inte. Både Model 3, EV6 och Ioniq 5 laddar fler km/minut. Ioniq 6 överlägset mer. Däremot skulle såklart den långa räckvidden, färre stopp och mindre overhead såklart vara gynnsamt. Håller tummarna för att någon ställer upp med en plaid. Har varit väldigt spännande att se!
Nja inte jämfört den mer än att jag körde ner till utställningen i min I5 och sen när jag satte mig i I6 så var det inte så spännande som jag hoppats. Visst ett litet lyft, men till vilken kostnad. Jag råkade iofs sälja min AWD och har numer en RWD I5, så får man en AWD I6 till rätt pris kanske. Andrahandsvärdet stör såklart, men nu när bonusen är borta, så kanske man kan ställa in sig på ett längre ägande.iAkita skrev: ↑13 feb 2023 09:31Nej, jag har inte sett den live. Intrycket jag får på bilder/filmer är att interiören är på samma nivå eller ett litet steg upp jämfört med EV6. Har du haft möjlighet att jämföra dem? Trist att den inte fått Nvidia-systemet, det hade jag nästan räknat med.Eldsig skrev: ↑12 feb 2023 23:57Har du kollat in den live nåt? Jag har varit inställd på den ett tag och kollade in den på eCarExpo. Inte superimponerad. Hade ju varit trevligt om de skickat in Nvidia-systemet åtminstone, men invändigt kändes det inte ens som ett hästkliv från I5. Nä, det ska till en riktigt bra deal om jag ska "uppgradera" iaf.
Du kanske siktar på seger i SECC, och då är det såklart en annan grej med några mil till i räckvidd och ett par nya Ionity i Norrland.
Jag lockas mest av att den verkar väldigt effektiv och har en i mitt tycker supercool exteriör. Däremot är jag orolig för andrahandsvärdet om jag inte gillar den och vill sälja snabbt, i och med att det är en sedan och marknaden ser ut som den gör.
I slutändan kommer det nog bli priset som avgör. Kan jag få en ny bil och lite pengar emellan så slår jag möjligtvis till. Seger i SECC tror jag man kan utmana till även med en EV6, nu när det snart finns bra laddare i norr (om de är lediga och deltagarna håller hastighetsgränsen).
Gissar att de menar tillgången. Det går ju inte köpa nån Ioniq i Sverige.MrRun skrev: ↑26 mar 2023 09:16Någon som ser vad det handlar om? Och lågt pris skriver han, det har ju inte släppts i Sverige än!
https://www.aftonbladet.se/bil/a/pQ94RX ... ai-ioniq-6
Nej, även om Teslan inte ligger på samma utrustningsnivå så blir troligtvis skillnaden för stor. Dags för konkurrenterna att justera sin prisnivå
Kommer bli mindre efterfrågan helt klart. Men kanske bra att man får ett "wake upp call" och inser att vi inte per automatik kan räkna med att kunna köpa nya bilar. Inflation, dålig krona osv.mati skrev: ↑19 apr 2023 16:22Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Nya bilar köps ändå. Om inget annat av företag. Det är ändå företagsleasing som historiskt alltid har stått för en mycket stor andel av nybilsregistreringarna. Men jag är rädd att folk avstår från att skaffa elbil eller rentav återgår till fossilbilar. En Hyundai i30 Fastback, som kanske är den fossilbil från samma tillverkare som kommer närmast Ioniq 6, kostar runt 200-tusen mindre. Det blir mååååånga mil innan man har tjänat in merkostnaden för elbilen.kaffekoko skrev: ↑19 apr 2023 16:39Kommer bli mindre efterfrågan helt klart. Men kanske bra att man får ett "wake upp call" och inser att vi inte per automatik kan räkna med att kunna köpa nya bilar. Inflation, dålig krona osv.mati skrev: ↑19 apr 2023 16:22Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Nej, det var en besvikelse faktiskt. 725 000 hamnade jag på när jag konfigurerade en awd. Av ren nyfikenhet konfigurerade jag även en Ioniq 5 med samma utrustning. Den hamnade på ganska exakt samma pris faktiskt, så egentligen var det kanske inte så oväntat.mati skrev: ↑19 apr 2023 16:22Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Oj, har den blivit så dyr den också? Det visste jag inte. I5 är en bra bil, men detta är på tok för mycket. Den är typ 100 tusen för dyr plus att miljöbonusen är borta. För 170 tusen mindre hade den varit okej prissatt. Såhär är det ointressant. Vilken tur att jag har en elbil som jag är nöjd med och som förhoppningsvis kommer fungera många år till.
Har för mig att det inte kom så många Ioniq 5 till Sverige. Inte i början i alla fall. Var väl en lång kö för leverans. Är den här kön borta? Gissar att den svaga svenska kronan gör det svårt att tjäna pengar på att sälja bilar här och att de flesta Ioniq 5 sålts och fortf. säljs på andra marknader. Om man applicerar utbud och efterfrågan på det här samt att många verkar gilla utseendet på Ioniq 5 så kanske säljarna fortfarande lyckas få rätt bra priser. Men i ngn annan tråd skrev någon att det finns ca 10% prutmån på beg. bilar i den här prisklassen. Så i så fall kommer den ju ner lite iallafall...mati skrev: ↑20 apr 2023 08:01När man kollar begagnatpriserna så finns det några Ioniq 5 precis som min fast med fler mil, som ligger ute för nästan nypris eller rentav mer. Utan avdragen bonus alltså. Det är väl tack vare att nypriset har höjts så mycket.
Detta är ju helt orimligt. Är efterfrågan verkligen så stor eller är det bara fantasier? Säljs dessa bilar verkligen?
Jadu. Det kan man lugnt säga. Att det var en bra deal är det ingen tvekan om. Det känns nästan lite fånigt av mig att jag blev upprörd eftersom bilen inte levererades som utlovat. Den kom ju ändå fram, och dessutom till samma pris som jag hade fått på beställningen. Ingen omboking, inte flera års väntetid.
16,9kWh/100km är faktiskt exakt det jag fick i årsmedel på min Ioniq 5 RWD förra året. Så den är egentligen rätt snål.Flagada skrev: ↑21 apr 2023 10:33En förbrukning på 13,9kWh/100km låter ju bra, men då med 18", 53kW batteri, bakhjulsdrift och 111kW motor.
Med det större batteriet på 77,4kWh, 239kW, 20" och fyrhjulsdrift stiger förbrukningen till 16,9 kWh/100km
Ingen avgörande skillnad mot Ioniq 5, hade nog förväntat mig mer av den så lovordade karossdesignen..
Precis... Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 km/h...mati skrev: ↑21 apr 2023 11:4116,9kWh/100km är faktiskt exakt det jag fick i årsmedel på min Ioniq 5 RWD förra året. Så den är egentligen rätt snål.Flagada skrev: ↑21 apr 2023 10:33En förbrukning på 13,9kWh/100km låter ju bra, men då med 18", 53kW batteri, bakhjulsdrift och 111kW motor.
Med det större batteriet på 77,4kWh, 239kW, 20" och fyrhjulsdrift stiger förbrukningen till 16,9 kWh/100km
Ingen avgörande skillnad mot Ioniq 5, hade nog förväntat mig mer av den så lovordade karossdesignen..
Men jag tror att I6 ändå är snålare i praktiken än vad I5 är, dvs när man kör i lite högre hastigheter. Det sämre luftmotståndet som I5 säkerligen har jämfört med I6 borde märkas framförallt då. Och det återspeglas inte så bra i WLTP-siffrorna som ju är gjorda för en ganska låg snitthastighet.