Premiär Hyundai Ioniq 6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 13 feb 2023 09:31
Seger i SECC tror jag man kan utmana till även med en EV6, nu när det snart finns bra laddare i norr (om de är lediga och deltagarna håller hastighetsgränsen).
Är väl några som tidigare delaktigt som nu fått sina Plaid.
Borde vinna överlägset med så stort batteri, låg förbrukning och snabb laddning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 13 feb 2023 13:35
iAkita skrev: 13 feb 2023 09:31
Seger i SECC tror jag man kan utmana till även med en EV6, nu när det snart finns bra laddare i norr (om de är lediga och deltagarna håller hastighetsgränsen).
Är väl några som tidigare delaktigt som nu fått sina Plaid.
Borde vinna överlägset med så stort batteri, låg förbrukning och snabb laddning.
Mjo, det är möjligt. Jag glömde ärligt talat bort den. Fast överlägset tror jag inte. Både Model 3, EV6 och Ioniq 5 laddar fler km/minut. Ioniq 6 överlägset mer. Däremot skulle såklart den långa räckvidden, färre stopp och mindre overhead såklart vara gynnsamt. Håller tummarna för att någon ställer upp med en plaid. Har varit väldigt spännande att se!
https://insideevs.com/news/515641/tesla ... -analysis/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev: 13 feb 2023 09:31
Eldsig skrev: 12 feb 2023 23:57
iAkita skrev: 11 feb 2023 19:32
Hmm, jag har svårt att släppa tanken på att skaffa en Ioniq 6. Någon som har bra erfarenheter av någon Hyundai-återförsäljare i Skåne vad det gäller elbilar, och/eller kan tipsa om en bra säljare att kontakta?
Har du kollat in den live nåt? Jag har varit inställd på den ett tag och kollade in den på eCarExpo. Inte superimponerad. Hade ju varit trevligt om de skickat in Nvidia-systemet åtminstone, men invändigt kändes det inte ens som ett hästkliv från I5. Nä, det ska till en riktigt bra deal om jag ska "uppgradera" iaf.

Du kanske siktar på seger i SECC, och då är det såklart en annan grej med några mil till i räckvidd och ett par nya Ionity i Norrland. ;)
Nej, jag har inte sett den live. Intrycket jag får på bilder/filmer är att interiören är på samma nivå eller ett litet steg upp jämfört med EV6. Har du haft möjlighet att jämföra dem? Trist att den inte fått Nvidia-systemet, det hade jag nästan räknat med.

Jag lockas mest av att den verkar väldigt effektiv och har en i mitt tycker supercool exteriör. Däremot är jag orolig för andrahandsvärdet om jag inte gillar den och vill sälja snabbt, i och med att det är en sedan och marknaden ser ut som den gör.

I slutändan kommer det nog bli priset som avgör. Kan jag få en ny bil och lite pengar emellan så slår jag möjligtvis till. Seger i SECC tror jag man kan utmana till även med en EV6, nu när det snart finns bra laddare i norr (om de är lediga och deltagarna håller hastighetsgränsen).
Nja inte jämfört den mer än att jag körde ner till utställningen i min I5 och sen när jag satte mig i I6 så var det inte så spännande som jag hoppats. Visst ett litet lyft, men till vilken kostnad. Jag råkade iofs sälja min AWD och har numer en RWD I5, så får man en AWD I6 till rätt pris kanske. Andrahandsvärdet stör såklart, men nu när bonusen är borta, så kanske man kan ställa in sig på ett längre ägande.

Hoppas på annan servicemodell än på I5 också :)
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av MrRun »

Någon som ser vad det handlar om? Och lågt pris skriver han, det har ju inte släppts i Sverige än!

https://www.aftonbladet.se/bil/a/pQ94RX ... ai-ioniq-6
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

MrRun skrev: 26 mar 2023 09:16
Någon som ser vad det handlar om? Och lågt pris skriver han, det har ju inte släppts i Sverige än!

https://www.aftonbladet.se/bil/a/pQ94RX ... ai-ioniq-6
Gissar att de menar tillgången. Det går ju inte köpa nån Ioniq i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av MrRun »

Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av lukin »

584 900:- är för det lilla batteriet på 53 kwh. Inte direkt konkurrenskraftigt mot Model 3 som jag tänker är närmaste konkurrenten.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Maw »

lukin skrev: 19 apr 2023 14:45
584 900:- är för det lilla batteriet på 53 kwh. Inte direkt konkurrenskraftigt mot Model 3 som jag tänker är närmaste konkurrenten.
Nej, även om Teslan inte ligger på samma utrustningsnivå så blir troligtvis skillnaden för stor. Dags för konkurrenterna att justera sin prisnivå :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kaffekoko
Inlägg: 207
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av kaffekoko »

mati skrev: 19 apr 2023 16:22
Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Kommer bli mindre efterfrågan helt klart. Men kanske bra att man får ett "wake upp call" och inser att vi inte per automatik kan räkna med att kunna köpa nya bilar. Inflation, dålig krona osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

kaffekoko skrev: 19 apr 2023 16:39
mati skrev: 19 apr 2023 16:22
Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Kommer bli mindre efterfrågan helt klart. Men kanske bra att man får ett "wake upp call" och inser att vi inte per automatik kan räkna med att kunna köpa nya bilar. Inflation, dålig krona osv.
Nya bilar köps ändå. Om inget annat av företag. Det är ändå företagsleasing som historiskt alltid har stått för en mycket stor andel av nybilsregistreringarna. Men jag är rädd att folk avstår från att skaffa elbil eller rentav återgår till fossilbilar. En Hyundai i30 Fastback, som kanske är den fossilbil från samma tillverkare som kommer närmast Ioniq 6, kostar runt 200-tusen mindre. Det blir mååååånga mil innan man har tjänat in merkostnaden för elbilen.
Jag har svårt att se vilken bil den ska konkurrera med. Jag gillar min Ioniq 5, men det här är för dyrt. Det är inte värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av iAkita »

mati skrev: 19 apr 2023 16:22
Över 700-tusen för en RWD-bil med "rätt" utrustning. Ska man skratta eller gråta? Det är ändå en Hyundai vi pratar om, ingen Rolls-Royce liksom. Hur ska man nånsin ha råd med ny bil igen om inte detta vansinne får ett slut snart? Vem kan tänkas vilja betala dessa priser?
Eller är det bara jag som tycker att det är galet?
Nej, det var en besvikelse faktiskt. 725 000 hamnade jag på när jag konfigurerade en awd. Av ren nyfikenhet konfigurerade jag även en Ioniq 5 med samma utrustning. Den hamnade på ganska exakt samma pris faktiskt, så egentligen var det kanske inte så oväntat.

Jag har varit ganska rejält sugen, men när den blev dyrare än vad jag gav för min Kia EV6 GT, som har mer utrustning, så försvann lusten. Tror inte andrahandsvärdet kommer vara jättebra heller, med tanke på att det är en sedan och andrahandsmarknaden därmed ganska begränsad.

Med det sagt tror jag nog Hyundai Sverige kommer sälja de bilar de blivit tilldelade, med tanke på att det inte kommer hit så många. Så egentligen kan man kanske inte säga att priset är fel.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Mats E »

Det man får komma ihåg när man jämför priser är att man på de flesta bilmärken brukar få ett antal procent i rabatt på listpriset när man begär en offert. Dock inte Tesla som istället lägger på knappa 10tkr i "dricks". Nu är ju dessutom Ioniq 6 en ny bil med massor med finesser, medan 3:an har ganska många år på nacken. Men nog tycker jag ändå att I6:an är i dyraste laget. Troligen blir det balans mellan tillgång och efterfrågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

iAkita skrev: 19 apr 2023 18:36
Av ren nyfikenhet konfigurerade jag även en Ioniq 5 med samma utrustning. Den hamnade på ganska exakt samma pris faktiskt, så egentligen var det kanske inte så oväntat.
Oj, har den blivit så dyr den också? Det visste jag inte. I5 är en bra bil, men detta är på tok för mycket. Den är typ 100 tusen för dyr plus att miljöbonusen är borta. För 170 tusen mindre hade den varit okej prissatt. Såhär är det ointressant. Vilken tur att jag har en elbil som jag är nöjd med och som förhoppningsvis kommer fungera många år till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

När man kollar begagnatpriserna så finns det några Ioniq 5 precis som min fast med fler mil, som ligger ute för nästan nypris eller rentav mer. Utan avdragen bonus alltså. Det är väl tack vare att nypriset har höjts så mycket.
Detta är ju helt orimligt. Är efterfrågan verkligen så stor eller är det bara fantasier? Säljs dessa bilar verkligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 20 apr 2023 08:01
När man kollar begagnatpriserna så finns det några Ioniq 5 precis som min fast med fler mil, som ligger ute för nästan nypris eller rentav mer. Utan avdragen bonus alltså. Det är väl tack vare att nypriset har höjts så mycket.
Detta är ju helt orimligt. Är efterfrågan verkligen så stor eller är det bara fantasier? Säljs dessa bilar verkligen?
Har för mig att det inte kom så många Ioniq 5 till Sverige. Inte i början i alla fall. Var väl en lång kö för leverans. Är den här kön borta? Gissar att den svaga svenska kronan gör det svårt att tjäna pengar på att sälja bilar här och att de flesta Ioniq 5 sålts och fortf. säljs på andra marknader. Om man applicerar utbud och efterfrågan på det här samt att många verkar gilla utseendet på Ioniq 5 så kanske säljarna fortfarande lyckas få rätt bra priser. Men i ngn annan tråd skrev någon att det finns ca 10% prutmån på beg. bilar i den här prisklassen. Så i så fall kommer den ju ner lite iallafall...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Ja, det är ju sant att efterfrågan på Ioniq 5 har varit (är fortfarande?) större än tillgången. Inledningsvis fick vi i Sverige väldigt bra priser på Ioniq 5 jämfört med andra marknader. Det är därför jag köpte den. Men det är nog också därför Hyundai har valt att begränsa tillgången i Sverige. Den var säkert lite för "billig" här. Men det har ju ändrats ganska brutalt nu. Nu är begagnade bilar plötsligt dyrare än när de var nya för 2 år sedan. Pendeln har slagit över åt andra hållet känns det som. Nu är de alldeles för dyra istället. Jag har svårt att tro att folk gärna vill betala detta för en begagnad bil. Framförallt när Tesla samtidigt sänker priserna.
Med det sagt så tror jag att Hyundai bygger bättre bilar än Tesla, men samtidigt slåss de ju ändå lite med stämpeln att vara ett budgetmärke, och då är det svårare att ta betalt. Det är ett problem som Tesla inte har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Bjelke »

Mitt råd att du skulle behålla beställningen på din bil (och köpa den) visar
sig bara varit bättre och bättre :)
Jag fick inte tag i någon tyvärr, inte med den dealen iaf :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Bjelke skrev: 20 apr 2023 12:05
Mitt råd att du skulle behålla beställningen på din bil (och köpa den) visar
sig bara varit bättre och bättre :)
Jag fick inte tag i någon tyvärr, inte med den dealen iaf :(
Jadu. Det kan man lugnt säga. Att det var en bra deal är det ingen tvekan om. Det känns nästan lite fånigt av mig att jag blev upprörd eftersom bilen inte levererades som utlovat. Den kom ju ändå fram, och dessutom till samma pris som jag hade fått på beställningen. Ingen omboking, inte flera års väntetid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av juristen »

Efter att ha försökt köpa en ny Ioniq 5 utan att få köpa en så tittar jag på att Ioniq 6 nu fått priser med viss skepsis. Visst, den är för dyr, typ allt är för dyrt nu i förhållande till Model 3 och Y. Men kommer Ioniq 6 ens gå att köpa?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Flagada »

Ioniq 5 har ju haft svårt med leveranser, särskilt här i Sverige, hoppas Hyundai lärt sig av läxan och slår på stort inför 6:an, men det man läser är inte upplyftande, först i sommar byggs en gammal fabrik om för att fasa ut Sonata och Grandeur mot Ioniq 6;

Hyundai kommer snart att konvertera sin fabrik i Asan, Sydkorea, för den framtida produktionen av den helelektriska Ioniq 6, enligt en lokal mediarapport. Fabriken tillverkar redan förbränningssedanerna Sonata och Grandeur.

Biltillverkaren planerar att stänga fabriken i Asan i ungefär en månad under sommarlovet från juli till augusti, rapporterar Korea Herald. Anonyma Hyundai-representanter berättade för tidningen att en andra två veckor lång ombyggnadsfas kan följa i november.

Men trots den snäva tidsramen fram till juli är ombyggnaden troligen ännu inte helt spikad. "Idén om att stänga av Asan-fabriken och omvandla den till en EV-tillverkningsanläggning pågår fortfarande, med detaljer som ännu inte har bekräftats," sa en av källorna.

Anläggningen har en maximal produktionskapacitet för 300.000 fordon per år. Där byggs just nu Hyundai-modellerna Sonata och Grandeur. Branschobservatörer är allmänt överens om att Hyundai sannolikt kommer att minska produktionskapaciteten för Sonata, vars försäljning har minskat kraftigt den senaste tiden, till förmån för Ioniq 6.

Lee Hang-gu, analytiker vid Korea Automobile Technology Institute, tror också att det är troligt att Ioniq 6 kommer att byggas i Asan. "Ioniq 6 kommer att ha samma storlek som Sonata, vilket kommer att göra det lättare för företaget att byta produktionslinje", sa analytikern. Dessutom ligger LG Energy Solutions anläggning i Ochang nära Asan.

Ioniq 5, den första Hyundai-modellen på den 800-volts E-GMP elektriska plattformen, byggs vid Ulsan-fabriken. Däremot har produktionen där avbrutits upprepade gånger på grund av den globala chipsbristen och strejker från facket, enligt Korea Herald.

https://m.pulsenews.co.kr/view.php?year=2021&no=664622
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju lite extremt ändå att få ut allt som inte ska vara kvar och in med allt nytt och
få fart på hela linan på EN månad :shock: :o
Oerhört imponerande om dom klarar det, men dom har nog tänkt elva vändor extra
för att kunna gå från en bilmodell till en annan med så lite ändringar som möjligt i fabriken.
Hoppas det inte då innebär onödigt många kompromisser/genvägar som tex kan ge en tyngre
bil än nödvändigt osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av Flagada »

Finns lite info på Hyundais hemsida nu https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-6
https://bestall.hyundai.se/bilar/ioniq-6

En förbrukning på 13,9kWh/100km låter ju bra, men då med 18", 53kW batteri, bakhjulsdrift och 111kW motor.
Med det större batteriet på 77,4kWh, 239kW, 20" och fyrhjulsdrift stiger förbrukningen till 16,9 kWh/100km :cry:

Ingen avgörande skillnad mot Ioniq 5, hade nog förväntat mig mer av den så lovordade karossdesignen..

20" fälgarna sänker räckvidden med 11%? Teslas siffror för Model 3 verkar vara ca 4% mellan 18-20" hjul!

IONIQ 5 har ett större glastak men 6:an verkar bara erbjudas med mindre sollucka! Dragkrok på 5:an kostade redan 15k och har stigit till 20900kr för 6:an!

Svårt för att se att det kommer bli en storsäljare, redan omotiverat dyr jmfr M3 och fortsätter Teslas priser nedåt kommer många andra få det svårt..

Screenshot_53.jpg
Screenshot_54.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av mati »

Flagada skrev: 21 apr 2023 10:33
En förbrukning på 13,9kWh/100km låter ju bra, men då med 18", 53kW batteri, bakhjulsdrift och 111kW motor.
Med det större batteriet på 77,4kWh, 239kW, 20" och fyrhjulsdrift stiger förbrukningen till 16,9 kWh/100km :cry:

Ingen avgörande skillnad mot Ioniq 5, hade nog förväntat mig mer av den så lovordade karossdesignen..
16,9kWh/100km är faktiskt exakt det jag fick i årsmedel på min Ioniq 5 RWD förra året. Så den är egentligen rätt snål. :)
Men jag tror att I6 ändå är snålare i praktiken än vad I5 är, dvs när man kör i lite högre hastigheter. Det sämre luftmotståndet som I5 säkerligen har jämfört med I6 borde märkas framförallt då. Och det återspeglas inte så bra i WLTP-siffrorna som ju är gjorda för en ganska låg snitthastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Premiär Hyundai Ioniq 6

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 21 apr 2023 11:41
Flagada skrev: 21 apr 2023 10:33
En förbrukning på 13,9kWh/100km låter ju bra, men då med 18", 53kW batteri, bakhjulsdrift och 111kW motor.
Med det större batteriet på 77,4kWh, 239kW, 20" och fyrhjulsdrift stiger förbrukningen till 16,9 kWh/100km :cry:

Ingen avgörande skillnad mot Ioniq 5, hade nog förväntat mig mer av den så lovordade karossdesignen..
16,9kWh/100km är faktiskt exakt det jag fick i årsmedel på min Ioniq 5 RWD förra året. Så den är egentligen rätt snål. :)
Men jag tror att I6 ändå är snålare i praktiken än vad I5 är, dvs när man kör i lite högre hastigheter. Det sämre luftmotståndet som I5 säkerligen har jämfört med I6 borde märkas framförallt då. Och det återspeglas inte så bra i WLTP-siffrorna som ju är gjorda för en ganska låg snitthastighet.
Precis... Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar