Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Bjelke »

Visste vi exakt när Tesla bytte dessa i produktionen?
Vad är det för mått utvändigt på dom nya? Tänkte om det var enkelt att se på en bil…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Äger en MS -14
Har idag fått offert på totalt 13000 kr för byte av båda bakre bärarmarna. I priset ingår ca 3 Tim uppskattad arbetstid. Känns offerten rimlig eller borde vi som ”drabbats” försöka stå på oss och försöka få till en recall? Med tanke på att min bil rullat ca 28000 mil känns det ju som det finns betydande risk för ett brott framöver.
Mvh
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Trevlig »

Magicmike skrev: 01 feb 2023 18:20
Hej.
Äger en MS -14
Har idag fått offert på totalt 13000 kr för byte av båda bakre bärarmarna. I priset ingår ca 3 Tim uppskattad arbetstid. Känns offerten rimlig eller borde vi som ”drabbats” försöka stå på oss och försöka få till en recall? Med tanke på att min bil rullat ca 28000 mil känns det ju som det finns betydande risk för ett brott framöver.
Mvh
Var och när köpte du den? du kan ju reklamera upp till 3 år om du kan bevisa att det är ett problem sedan tidigare. Detta verkar ju vara det.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Magicmike »

Hej. Nä jag köpte bilen privat för drygt 3 år sedan så ingen chans till reklamation mot säljaren.
Användarvisningsbild
MacGyver
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2019 22:31

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MacGyver »

Blev det nån återkallelse på dessa länkarmar som är av kinastål kvalité?
3 länkarmar har gått sönder för mig på just ett års tid! 2 fram en bak. Bilen har stått på verkstad mer än den varit ute i körning. Tröttsamt!
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av BigEasy »

MacGyver skrev: 10 maj 2023 18:33
Blev det nån återkallelse på dessa länkarmar som är av kinastål kvalité?
3 länkarmar har gått sönder för mig på just ett års tid! 2 fram en bak. Bilen har stått på verkstad mer än den varit ute i körning. Tröttsamt!

Har du fått brott på nya revisionen också?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Teslared skrev: 10 nov 2022 12:27
Det är inte så att besiktningen orsakar en del på vissa äldre bärarmar så att de efteråt brister?

De lyfter ju inte alltid i de rekommenderade4 lyftpunkterna.
Besiktade min model S idag. Där jag besiktar så lyfter dom inte längre bak mot länkarmarna (inte på något annat sätt heller då dom saknar den möjligheten). Frågade om det och svaret var typ "Nej, dom tål inte det, det är tunt gods av aluminium. Så det är våra nya instruktioner, lyft inte där."

Fram lyfte dom dock mot länkarmarna "som vanligt". Synd att dom inte har möjlighet till förlängning av lyftarmarna så att dom kan lyfta som man ska. Synd också att min bil blivit felaktigt lyft 4 ggr innan ...

Men jag undrar också, tycker "myndigheterna" att saken är utagerad nu? Bara man inte lyfter mot bakre armar så är det "ok"? Inte bra i så fall.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Teslared »

Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Bod »

Jag besiktigade på Dekra i Täby kyrkby. Bad dem speciellt kontrollera länkarmarna, vilket de gjord. Såg helt ok ut.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Viper »

Teslared skrev: 25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Bjelke »

Viper skrev: 25 jul 2023 14:34
Teslared skrev: 25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Är det samma instruktioner till alla deras stationer tro? Det borde ju vara det iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 25 jul 2023 15:32
Viper skrev: 25 jul 2023 14:34
Teslared skrev: 25 jul 2023 13:01
Intressant! Vilket bolag besiktade du hos?
Bilprovningen, bilprovningen.se.
Är det samma instruktioner till alla deras stationer tro? Det borde ju vara det iaf…
Förslag:

Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2023 18:08
Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
Du har då en helt annan idé om hur telefonbokning funkar än jag. Om det nu finns telefonbokning så vet dom knappast hur dom lyfter en bil av ett visst märke. Eller om en viss verkstad gör det eller om en viss besiktningsperson gör si eller så.

Enda sättet är att informera besiktningspersonen och hoppas att hen bryr sig. En annan lite jobbigare lösning är att köpa en bil som håller för normal hantering.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 25 jul 2023 18:12
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2023 18:08
Kanske kan vara smart att göra bokningen via telefon och den vägen säkerställa rätt handhavande vid besiktningen. Och så klart: Även dubbelkolla med besiktningsteknikern på plats vid själva besiktningen så hen verkligen avser göra som överenskommet.
Du har då en helt annan idé om hur telefonbokning funkar än jag. Om det nu finns telefonbokning så vet dom knappast hur dom lyfter en bil av ett visst märke. Eller om en viss verkstad gör det eller om en viss besiktningsperson gör si eller så. [Min u.]

Enda sättet är att informera besiktningspersonen och hoppas att hen bryr sig. En annan lite jobbigare lösning är att köpa en bil som håller för normal hantering.
Har du ställt frågan?

Och ja. Det finns naturligtvis telefonbokning...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Jag tror faktiskt jag har lite koll på hur det fungerar, eftersom jag dividerat en del med Besikta kring huruvida de skulle acceptera ett inspektionsprotokoll av trycktankar mm. på gasbil, eller ifall de inte skulle acceptera det.

Det som hände(r) är att bokaren dubbelkollar med en ansvarig tekniker som antingen har koll eller kan skaffa sig koll. Sen får man kommunicera med den här teknikern via e-post. Så då har man även skriftligt på vad som är överenskommet.

Men valet är naturligtvis fritt… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av VjB »

Besikta lyfte min bil på länkarmarna förra året. Påstod att det var ok trots min skepsis. (Limhamn Malmö)

Året efter (i år) åkte jag ut till en annan Besikta (valdemarsro) som påstod ha lyft som åkte långt ut och kunde klara av Model S på de anvisade lyftpunkterna. Alltså innan jag bokade, åkte jag själv dit och pratade med tekniker på plats. De bekräftade att det inte skulle vara några problem att lyfta på angivna lyftpunkterna.

Men Väl vid besiktning så var en annan tekniker på plats och han stod på sig att de lyfter på armarna (först fram och sedan bak) och att det är ok. Han visade mig även instruktioner på sin dator på just Model S, att de faktiskt skulle göra så. Trots att jag visade tesla instruktionsbok om att man bara skulle lyfta på angivna punkterna.



Jag gick till sist med på att lyfta på länkarmar (först fram sedan bak). Rätt eller fel vet jag inte.

Har Dekra gått ifrån det?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

VjB skrev: 25 jul 2023 19:16
...] Men Väl vid besiktning så var en annan tekniker på plats och han stod på sig att de lyfter på armarna (först fram och sedan bak) och att det är ok. Han visade mig även instruktioner på sin dator på just Model S, att de faktiskt skulle göra så. Trots att jag visade tesla instruktionsbok om att man bara skulle lyfta på angivna punkterna. [Min u.] [...
Därav verkar det ju bra att få skriftligt på tillvägagångssätt när man bokar. (Om det nu är ngn av kedjorna som kan lämna det dvs...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Teslared »

Fram är mer ok, då den armen är designad för att ta vikten. Bak armen är inte avsedd att ta vikten, utan gjord för sidolaster i princip, så det är inte ok anser jag. Dessutom beror det på var lyften sätts hur armen, materialet och gummibussningarna påfrestas.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av lawgiver »

lawgiver skrev: 05 dec 2022 09:43
Dagsnoteringen när man har tur och bara behöver byta själva bärarmarna är 14k på SC i Segeltorp.

Jag begärde och fick de gamla delarna och de visar precis som bilderna här i tråden på korrosion i bussningen både lös aluminiumoxid och rost.
...och efter bytet så drog bilen lite snett vid gaspådrag och regen som den inte gjort förut. Tesla skyllde på att de inte kunnat ställa in ordentligt för att jag hade sommardäck och det hade hunnit bli lite halt ute....tänkte att jag tar hand om det vid nästa besök som blev nu för att byta batterivärmaren. (Bilen har inte blivit sämre sedan sist utan gått precis som efter bärarmsbytet)

Döm om min förvåning när de inte kan justera det som blev fel förra gången utan istället vill typ helrenovera min hjulupphängning både fram och bak för 72.000 exkl moms. T.ex. byta luftfjädrings modulerna fram som byttes för knappt 2 år sedan för att de är "slitna" (pandemi-mil sedan dess dvs knappt kört alls).
Humor! :)
Dags att uppsöka en riktig verkstad tror jag visst....
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Skriv svar