Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Esterox »

[JM] skrev:
Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av [JM] »

Esterox skrev:
[JM] skrev:
Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.
Jo men detta är ju passiv säkerhet vilket man också jobbar hårt med.
Dvs inte bara aktiv säkerhet med AP, FSD osv.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av improwise »

Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?

Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Fredrik j »

improwise skrev:
Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?

Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
Eftersom det verkar handla om att fukt tränger in och det bildas rost/fryssprängning som är nog antal mil underordnat.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Teslaspolen »

chaffis75 skrev:
Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av mans71 »

Teslaspolen skrev:
chaffis75 skrev:
Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.
+100
Model S P85DL+
Paul
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2016 19:57

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Paul »

Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av chaffis75 »

Paul skrev:
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
Paul skrev:
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.
Är länkarm och bärarm samma sak? I så fall verkar det ju som det finns en uppdaterad version...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Paul
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 dec 2016 19:57

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Paul »

Jag antar att bärarm och länkarm är samma sak på en Tesla.

Jag har fått en offert från Grufman. Byte till två nya bärarmar med artikelnummer 102141600D, fyrhjulsinställning samt arbetskostnad går på drygt 23 000 kr inklusive moms.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Kriper »

Gruffmans senaste på FB.
Skärmavbild 2022-07-26 kl. 16.41.47.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Fredrik j »

Kriper skrev:
Gruffmans senaste på FB.
Spännande. Får vi se tesla hota en tidning också tro?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av ObscureEconomist »

Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.

"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Bjelke »

ObscureEconomist skrev:
Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.

"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
En tingsrätt eller ARN kanske kan göra spekulationen lite mer konkret? :evil: :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Nogo »

Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av ObscureEconomist »

Har tesla hittat något billigare sätt att göra det på så kanske, annars skulle jag helt ärligt inte tro det om man tittar på kvalitén på andra saker som klagat på i flera år, tex lacken som är ett skämt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av MWall »

Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.
Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...

Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...

Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.
Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...

Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...

Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
Konstigt de har fixat något som tydligen inte är problem enligt Tesla, de är ju Bara en spekulation att de är fel 8-) :roll:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av VjB »

Vi bilägare
2E62C67E-389F-410B-B059-F2A403B0EF1D.png
52F8D8E6-35F2-4D72-B533-5D16F3622708.png
BD29F424-09E5-4894-BE15-010F14D6940E.png
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av VjB »

Fortsättning
CCFDECE8-5E72-49D7-BCB4-A3577901737F.png
F2E116A3-9EF7-4738-808D-EF38682C63FC.png
2352FD6E-1793-4ABF-BDC3-0AC5CA151A7E.png
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av VjB »

Fortsättning.
901FEB21-820B-4D43-8639-66BD756C2FB0.png
850B62A3-1C98-4E30-A172-B41C5B25A5DD.png
EFE40F39-6E80-470A-ABA4-C818C85F56C6.png
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av VjB »

Och sista.
0CFA0174-3B60-464D-AACB-51ADEDB26878.png
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Inlägg av Beigler »

Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…
Skriv svar