Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 28 jun 2022 20:17
av nek0
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 28 jun 2022 21:49
av wannabee
Är detta det problem som Kina tvingat Tesla att göra recall på alla bilar i Kina och fixa? Eller var det ett annat fel?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 28 jun 2022 22:04
av MWall
wannabee skrev:
Är detta det problem som Kina tvingat Tesla att göra recall på alla bilar i Kina och fixa? Eller var det ett annat fel?
Oklart. Jag ringde Tesla och fick prata med vad jag tror var en kinesisk kvinna. Jag frågade varför det var en recall i Kina men inte här. Fick inget bra svar.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 28 jun 2022 23:56
av Sofie
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 05:39
av Robin_j
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Precis ganska biligt för att slippa olyckor.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 08:41
av lem
Om en lönnfet ingenjör bultar med en slägga, kan man se bäramssprickan då? Eller är det bara att blunda och köra på alt offra ett vildsvin till Tor?
Kan man optiskt se att det är på gång utan att demolera bärarmen? Gäller detta felet alla S o alla årsmodeller?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 08:47
av lem
Robin_j skrev:
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Precis ganska biligt för att slippa olyckor.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Körde Du i ett gupp eller belastade Du bilen speciellt när det small av?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 08:51
av Robin_j
lem skrev:
Robin_j skrev:
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Precis ganska biligt för att slippa olyckor.
Min ena sida har redan pajat kändes lite läskigt om det hade hänt på fel ställe på vägen
Körde Du i ett gupp eller belastade Du bilen speciellt när det small av?
Belastade hårdare än vanligt men absolut inte extremt uppvärmnings varv på bana. Så mycket troligt att den var på väg att gå av redan innan
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 09:48
av tor-ake
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Om kostnaden "mot kund" är 16000 så är ju kostnaden för tesla betydligt lägre, säg hälften. Ingen moms och inga marginaler på reservdelarna när det är interndebitering.
Badwillen är väl i så fall dyrare.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 10:13
av Franz
Återkallelser är alltid lokala. D.v.s. de görs per marknad och man resonerar olika beroende på var det är någonstans. Känner du till Takatas airbags som med tiden kunde bli så farliga att även en enklare parkeringskrock som utlöste airbagen kunde skicka in hårda plastföremål genom föraren? I Sverige behöver man inte återkalla sådana bilar för vårt klimat bedöms inte påverka airbagen på det sättet. Bor du i ett land längre söderut kommer man resonera annorlunda och så även i USA.
Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 10:18
av MWall
Franz skrev:
Återkallelser är alltid lokala. D.v.s. de görs per marknad och man resonerar olika beroende på var det är någonstans. Känner du till Takatas airbags som med tiden kunde bli så farliga att även en enklare parkeringskrock som utlöste airbagen kunde skicka in hårda plastföremål genom föraren? I Sverige behöver man inte återkalla sådana bilar för vårt klimat bedöms inte påverka airbagen på det sättet. Bor du i ett land längre söderut kommer man resonera annorlunda och så även i USA.
Hoppas att ovanstående kan ses som något generellt och inte utgör någon åsikt om huruvida det skall vara en återkallelse i det här fallet men man bör vara medveten om att reglerna/förutsättningar är väldigt olika och att "alla" tillverkare resonerar på det sättet.
Hade väl varit rimligt om det inte vore för det faktumet att den här länkarmen verkar gå av på ganska många bilar även i Sverige.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 29 jun 2022 21:34
av Bjelke
tor-ake skrev:
Sofie skrev:
1624 bilar lär väl vara i riskzonen, i Sverige, om det kostar 16000:-/bil , så blir det mindre än 26 000 000:- .Inte ett oövrstigligt belopp egentligen.
Om kostnaden "mot kund" är 16000 så är ju kostnaden för tesla betydligt lägre, säg hälften. Ingen moms och inga marginaler på reservdelarna när det är interndebitering.
Badwillen är väl i så fall dyrare.
Långt under hälften vågar jag påstå, med allt på sista raden i bokföringen…
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 10:06
av Viper
Om nu orsaken är korrosion/rost så är det ju än mer obegripligt att det inte görs en återkallning på detta. Speciellt här i norden med saltade vägar?
Dessutom så kan ju detta verkligen drabba vem som helst, känns ju inte som att det handlar om underdimensionerat/överbelastat/vårdslös körning. Om det nu är "rostsprängning" menar jag.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 10:55
av Gustafsson
Definitivt något som besiktningsföretagen bör informeras om och fokusera på.
Sprickor bör man kunna se med ultraljud, men sån utrustning är det väl få som har.
Är inte detta ett klassiskt utmattningsfenomen, som är typiskt för aluminiumlegeringar?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 11:31
av Viper
Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.
Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ...
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 11:34
av MWall
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 11:35
av Gustafsson
Viper skrev:
Nu är jag ingen metallurg men det känns inte som att det är helt vanligt utmattningsfenomen då det verkar som att rosten som uppstår vid bussningen verkar vara central här och då ger en spänning i materialet ... men jag kan ha helt fel.
Känns iallafall som det är dax att boka ett byte av alla bärarmar ...
Kollar Tesla sånt vid service? Den är ju inte nödvändig, men jag har lämnat in min var 2-3000 mil…
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 12:01
av Viper
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 12:02
av MWall
Viper skrev:
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Ok. Trodde/hoppades att problemet var löst på nyare årsmodeller av bärarmar (materialval etc).
Tesla brukar ju hävda att de löst problem (Läs: Drivaxlar) men sen visar det sig att det visst inte var nåt bättre... Men visst, kan de garantera att problemet är löst så visst.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 13:12
av dstr
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 13:24
av MWall
dstr skrev:
MWall skrev:
Jag såg någon skriva om att det finns tredjepartsgrejer att montera dit istället. Känns inte som att man vill sätta dit samma skit igen.
Det är inte samma skit som sätts dit. Dom finns med ett nytt artikelnummer.
Är det RR UPPER LINK ASSY 1027421-00-E?
Hur vet man vad man själv har? Är artnr stämplat på delen?
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 30 jun 2022 16:51
av mastodontfilmsmats
Rostsprängning känns ju som ett konstruktionsfel, lite likt hållaren till volvo 740:s slavcylinder till kopplingen. Den sprängs ALLTID om den belastas i fel ledd efter ett antal år, men på en slavcylinder är den ju normalt inte belastad på tvärsen, alltså håller den ända tills den skall bytas och håller även eventuellt förbi bytet om den som byter är medveten om problemet.
En länkarm belastas ju lite mer... Nytt material eller ny konstruktion känns som det enda vettiga; att lita på att bussningarna håller tätt i 20000 mil är som att hoppas på sol och varmt hela semestern... Händer ibland, men för de flesta skiter det sig nåt år.
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 01 jul 2022 11:52
av lem
Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"
Postat: 01 jul 2022 12:10
av Viper
lem skrev:
Är det en tidsinställd bomb vi sitter på (i)?
Ju mer fukt som tränger in, ju mer korrosion, ju mer sprängverkan???
Det verkar ju så ja. Därför är det än mer obegripligt att det inte har blivit en återkallelse ifrån Tesla.