Sida 1 av 1
Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 12:42
av J_Pettersson
Hej!
Har nyligen fått min Model 3 och är supernöjd.
Då jag laddar en del på jobbet så går tankarna att skaffa en spiral laddkabel. Känns onödigt att använda den som följer med som är så lång att bara smutsa ner sig på marken.
Så till frågn, någon som kan tipsa om en bra spiral laddkabel?
Behöver man en Laddkabel - Typ 2, 32A, 3 fas (22kW)?
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 13:08
av Teslaspolen
Vad du behöver? Ja det beror på vad du laddar med.
Din laddplats på jobbet, hur många kW är den på? Enfas eller trefas?
Har du tänkt att ladda någon annanstans än jobbet och önskar att kunna få max laddhastighet, oavsett?
En 22 kW kabel blir rätt tung och otymplig, tro mig, har en själv. Men du får fördelen av att kunna ladda med både 11 kW trefas och 7 kW enfas med samma kabel.
Ska du bara ladda med trefas, eller 3,7 kW eller lägre enfas, så skaffa en kabel märkt för 11 kW (16 ampere). Blir både billigare och lättare att hantera.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 13:15
av J_Pettersson
Teslaspolen skrev:Vad du behöver? Ja det beror på vad du laddar med.
Din laddplats på jobbet, hur många kW är den på? Enfas eller trefas?
Har du tänkt att ladda någon annanstans än jobbet och önskar att kunna få max laddhastighet, oavsett?
En 22 kW kabel blir rätt tung och otymplig, tro mig, har en själv. Men du får fördelen av att kunna ladda med både 11 kW trefas och 7 kW enfas med samma kabel.
Ska du bara ladda med trefas, eller 3,7 kW eller lägre enfas, så skaffa en kabel märkt för 11 kW (16 ampere). Blir både billigare och lättare att hantera.
Den på jobbet är en destinationsladdare och är 3-fas upp till 32 A och 5,7 kWh.
Då man backar in så hade man egentligen behövt en rätt kort kabel.
Men såklart vill man ha en kabel man kan använda på andra ställen och inte begränsas till kabelns begränsning om man hittar/använder annan laddning som är snabbare.
Hur mycket extra väger den du använder?
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 13:23
av Teslaspolen
J_Pettersson skrev:Teslaspolen skrev:Vad du behöver? Ja det beror på vad du laddar med.
Din laddplats på jobbet, hur många kW är den på? Enfas eller trefas?
Har du tänkt att ladda någon annanstans än jobbet och önskar att kunna få max laddhastighet, oavsett?
En 22 kW kabel blir rätt tung och otymplig, tro mig, har en själv. Men du får fördelen av att kunna ladda med både 11 kW trefas och 7 kW enfas med samma kabel.
Ska du bara ladda med trefas, eller 3,7 kW eller lägre enfas, så skaffa en kabel märkt för 11 kW (16 ampere). Blir både billigare och lättare att hantera.
Den på jobbet är en destinationsladdare och är 3-fas upp till 32 A och 5,7 kWh.
Då man backar in så hade man egentligen behövt en rätt kort kabel.
Men såklart vill man ha en kabel man kan använda på andra ställen och inte begränsas till kabelns begränsning om man hittar/använder annan laddning som är snabbare.
Hur mycket extra väger den du använder?
3-fas 32A blir 22 kW. Vet inte vad du menar med 5,7 kWh dock?
Längden på kabeln spelar ingen roll i sammanhanget med hur mycket kräm du får genom den.
Vill du ha en kabel som kan ge maximalt 100% av tillfällena så skaffa en kabel som är speccad för 22 kW.
Vill du ha en som är bra nog i 95% av fallen och är smidigare så skaffa en som fixar 11 kW. Det du förlorar är möjligheten att ladda 7 kW på enfas, men det är väldigt sällsynt att hitta i Sverige och såldes kanske spelar mindre roll.
Min kabel är (tyvärr) ingen spiral och är ganska många meter lång dessutom.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 13:28
av Leo
Nackdelen med en spiralkabel är att de ofta kan vara lite klumpiga i de här dimensionerna (11-22kW) och att det ibland blir att den är sträckt och då ligger och skaver mot lacken. (damm/smuts på kabel och/eller lacken)
Finns enkla rengöringssaker som man kan använda på en vanlig kabel men på en spiralkabel blir det genast bökigare att få rent. Så här ser den ut som jag fick med till min Skoda Enyaq
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 15:06
av Flagada
Köpte en spiralkabel här;
https://www.laddkabel.com/produkt/laddk ... -typ-2-5m/
finns 1/3fas 16/32A valde en 16A pga vikten 2kg mot 3,5kg, den är lätthanterlig och får plats på golvet i en korg på 25x35cm
Blir ändå nästan 9 timmars laddsessioner på jobbet så man hinner få i en del ändå..
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 15:08
av Trean
Eftersom bilen inte kan ladda snabbare än 11 kW finns det ingen större anledning att skaffa en tjockare kabel. Enda anledningen till en tjockare kabel är om man ofta laddar på enfas 7.4 kW, men sådana laddare är ganska ovanliga. Som tidigare nämnts blir även en spiralkabel onödigt tung, så jag hade satsat på en lagom kort rak kabel med Tesla-knapp. Om du backar in mot laddboxen borde 3 meter räcka, men det beror förstås på hur den är placerad och hur nära du backar.
Förslag på kabel:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 16:45
av SkipperO
Kan Model 3 ladda 1fas 32A i Sverige? Trodde 16A var max oavsett antal faser. Men som nämnts är ju 32A-laddare inte så vanligt.
Jag tycker inte att lång sladd är något problem när man fått till hoprullningstekniken. Däremot skulle jag prioriterat sladd med Teslaknapp.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 18:52
av Bjorn84
Den kan ladda enfas 32A.
Jag gjorde det hos en kompis som hade en felinställd box. Säkringen gick rätt snabbt i centralen. Jag hade gärna haft en 16A-kabel istället.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 18:59
av Leo
SkipperO skrev:Men som nämnts är ju 32A-laddare inte så vanligt.
Obs att fallet i så fall rör när det är EN-fas 32A 7,4kW laddbox eller en 22kW laddbox där matningen försvunnit på två av faserna. (Båda fallen är väldigt ovanligt skulle jag säga) Det är endast då man har nytta av att kunna dra mycket ström via en fas, dvs en 22kW lös kabel jämfört med en 11kW kabel.
Har man 3-fas 32A =22kW så kommer den ju oavsett att kunna ladda för fullt =11kW tack vare 3-faser.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 04 jul 2022 19:04
av mikebike
Jag har laddat enfas 32A på ett hotell. Det fanns tre laddboxar och uppenbarligen hade man dragit en fas till varje box.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 05 jul 2022 11:50
av Java
J_Pettersson skrev:Hej!
Har nyligen fått min Model 3 och är supernöjd.
Då jag laddar en del på jobbet så går tankarna att skaffa en spiral laddkabel. Känns onödigt att använda den som följer med som är så lång att bara smutsa ner sig på marken.
Så till frågn, någon som kan tipsa om en bra spiral laddkabel?
Behöver man en Laddkabel - Typ 2, 32A, 3 fas (22kW)?
Tänk igenom det där med spiral versus vanlig, jag hata spiralkablar som trasslar och jävlas, en vanlig trefas är bättre och smidigare.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 05 jul 2022 13:02
av J_Pettersson
Java skrev:J_Pettersson skrev:Hej!
Har nyligen fått min Model 3 och är supernöjd.
Då jag laddar en del på jobbet så går tankarna att skaffa en spiral laddkabel. Känns onödigt att använda den som följer med som är så lång att bara smutsa ner sig på marken.
Så till frågn, någon som kan tipsa om en bra spiral laddkabel?
Behöver man en Laddkabel - Typ 2, 32A, 3 fas (22kW)?
Tänk igenom det där med spiral versus vanlig, jag hata spiralkablar som trasslar och jävlas, en vanlig trefas är bättre och smidigare.
Funderar på att köpa en kort vanlig 3 meters variant som jag fick tips om här med Tesla knapp.
Har väldigt kort avstånd till laddboxen på jobbet.
Då man backar in, känns onödigt med den längre man fick med vid leveransen av bilen.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 05 jul 2022 13:50
av mikebike
J_Pettersson skrev:Java skrev:J_Pettersson skrev:Hej!
Har nyligen fått min Model 3 och är supernöjd.
Då jag laddar en del på jobbet så går tankarna att skaffa en spiral laddkabel. Känns onödigt att använda den som följer med som är så lång att bara smutsa ner sig på marken.
Så till frågn, någon som kan tipsa om en bra spiral laddkabel?
Behöver man en Laddkabel - Typ 2, 32A, 3 fas (22kW)?
Tänk igenom det där med spiral versus vanlig, jag hata spiralkablar som trasslar och jävlas, en vanlig trefas är bättre och smidigare.
Funderar på att köpa en kort vanlig 3 meters variant som jag fick tips om här med Tesla knapp.
Har väldigt kort avstånd till laddboxen på jobbet.
Då man backar in, känns onödigt med den längre man fick med vid leveransen av bilen.
Jag fick med en 4 meters och jag har köpt en 7,5 meters för de tillfällen när original är för kort.
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 05 jul 2022 14:13
av J_Pettersson
mikebike skrev:J_Pettersson skrev:Java skrev:J_Pettersson skrev:Hej!
Har nyligen fått min Model 3 och är supernöjd.
Då jag laddar en del på jobbet så går tankarna att skaffa en spiral laddkabel. Känns onödigt att använda den som följer med som är så lång att bara smutsa ner sig på marken.
Så till frågn, någon som kan tipsa om en bra spiral laddkabel?
Behöver man en Laddkabel - Typ 2, 32A, 3 fas (22kW)?
Tänk igenom det där med spiral versus vanlig, jag hata spiralkablar som trasslar och jävlas, en vanlig trefas är bättre och smidigare.
Funderar på att köpa en kort vanlig 3 meters variant som jag fick tips om här med Tesla knapp.
Har väldigt kort avstånd till laddboxen på jobbet.
Då man backar in, känns onödigt med den längre man fick med vid leveransen av bilen.
Jag fick med en 4 meters och jag har köpt en 7,5 meters för de tillfällen när original är för kort.
Måste vara extremt sällan du då plockar fram den på 7,5 meter?
Re: Laddkabel Spiral
Postat: 05 jul 2022 16:40
av mikebike
J_Pettersson skrev:Måste vara extremt sällan du då plockar fram den på 7,5 meter?
Nej, jag hade inte köpt den om jag inte sett ett behov. Detta är min närmaste laddstolpe.