Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av LasseTM »

myth10 skrev:
Ok men varför stänger den av AP ibland när jag kör blinkers? Försöker alltid ha moment på ratten. Sen att den gillar att bromsa på skoj ska vi inte ens diskutera.. Ni med EAP är ni nöjda med filbyte nästan värt priset om det löser problemet.
EAP är inte värt priset, inte idag i alla fall.
Jag hade ganska nyligen en lånebil med EAP och rullade ner till Nederländerna t&r med den lite snabbt.
Tänkte att det skulle vara skönt med EAP men jag gav upp rätt snabbt, funkade ok mitt på natten med väldigt lite trafik men under normal trafik var det totalt värdelöst precis som för 2 år sedan när jag fick en gratis provperiod.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av jonasl »

Körde VAG-bil med adaptiv farthållare innan, gillade farthållarens funktion då den var fullkomligt förutsägbar och inte försöker vara smart utan bara gör exakt samma sak varje gång.

Efter det ett år med Model 3 med HW3 och radar, och nu MY utan radar. Tycker fortfarande att det finns situatoner då VAGs farthållare fungerade bättre men på totalen är förstås Teslorna bättre.

Har haft lite nya spökbromsningar med Model Y, bland annat ett ställe med en bro över vägen på 73:an där bilen alltid bromsar om solen står högt (= lämnar en skarp skugga av bron).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

Kan bara instämma med rubriken. Körde igår en MYLR -22 70mil och är föga imponerad över den nya AP. Om man ska inkludera att allt ska tvingat vara auto (regnsensor och helljusautomatik) så ska det också fungera som det ska. Det gör det uppenbarligen inte när torkarna går igång vid solsken och vid mörker så får man massa mötande bilister som blinkar med helljuset.

Sen får de också fixa att man kan reglera hastigheten med foten utan att det bromsar in igen innan den ökar hastigheten på egen hand.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av AAKEE »

Detta gäller inte en Y utan en Loaner model 3 som har FSD.

Kör på en landsväg med AP till. Vägen saknar delvis sidomarkeringar och är rrpad och lappad med tjära och asfaltsfläckar precis som vilken random landsväg här uppe som helst.

Bilen bestämmer sig för att ta en färgskiftning i vägen för höger kant elker markering, varvid den skriker att ”korrigerande styrning…”, ja ni vet.

Refugen mitt på vägen 30m fram med en påbudsskylt att hålla till höger om refugen skiter bilen fullständigt i och det är bara till att övermanna och styra tillbak till höger om refugen där man ska/kan köra.

Utan handkraft hade vi kört mitt på refugen och den blå påbudsskylten hade gett kamerorna en smäll på fingrarna.
Man hade inte heller så lång tid på sig då det kanske var knappt två sekunder från bilen började bråka till det hade smällt i refugen. 60-väg med 60-inställt.

Passerade en gång till och passade på att fotografera.

Vi var närmare än sådär när den började tokstyra, fotot taget för att visa vägens skick också.
C80EC3F2-8C39-4DC2-9982-D4721A6EF6E9.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Tellus »

Dom måste ha helt annan programvara i US där den klarar svåra situationer bra. Den borde vi också få del av för säkerhet skull.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Nogo skrev:
Kan bara instämma med rubriken. Körde igår en MYLR -22 70mil och är föga imponerad över den nya AP. Om man ska inkludera att allt ska tvingat vara auto (regnsensor och helljusautomatik) så ska det också fungera som det ska. Det gör det uppenbarligen inte när torkarna går igång vid solsken och vid mörker så får man massa mötande bilister som blinkar med helljuset.

Sen får de också fixa att man kan reglera hastigheten med foten utan att det bromsar in igen innan den ökar hastigheten på egen hand.
Det sista blev betydligt bättre efter en uppdatering för typ ett år sedan. Nu upplever jag att det blivit sämre igen, dock inte lika dåligt som från början.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecowboy »

Bristande AP är enda anledningen till att jag tvekar att skaffa en Tesla när leasen på vår e-Niro tar slut . Använder den adaptiva farthållaren säkert 90% av tiden, både på motorväg och i stan och den funkar klockrent.

Ganska förvånande att Tesla inte lyckas med det här när dom har full självkörning som sin ambition och varenda legacy-tillverkare verkar klara det bra
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av AAKEE »

spacecowboy skrev:
Bristande AP är enda anledningen till att jag tvekar att skaffa en Tesla när leasen på vår e-Niro tar slut . Använder den adaptiva farthållaren säkert 90% av tiden, både på motorväg och i stan och den funkar klockrent.

Ganska förvånande att Tesla inte lyckas med det här när dom har full självkörning som sin ambition och varenda legacy-tillverkare verkar klara det bra
Jag tvekar inte att köpa en ny Tesla men AP är till del ett skämt. I tidigare diskussioner har folk sagt ”men du har bara standard AP”. Nu vet jag efter ett gäng mil att det inte är någon märkbar skillnad på hur en standard AP löser det den kan och hur en FSD löser detsamma. Flopparna är likadana och kommer lika ofta.

Det finns inte en chans på kartan att jag skulle köpa FSD eller EAD i dagsläget.

Dessutom har jag ingen nytta av det där jag bor oavsett 50 mils körning i alla vädersträcken. De extra funkyionerna går inte använda utom filbyte i undantagsfall.
Det är dessutom lika lätt att göra det själv och återaktivera AP som att be bilen om det. Den löser ioffsg det rätt bra men det är inte värt en tusing ens.

Fick köra ca 100 mil med min egen bil utan ap pga kabelfel så jag lärde mig inse att det ändå är ganska uppskattat av mig trots alla flaws.

Lite skamligt att Tesla ofta är sämre än en Skoda när det gäller att följa körbanan med filhållning och farthållare (”basic AP”) trots att Autopilot är så innött i begreppet Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
spacecowboy skrev:
Bristande AP är enda anledningen till att jag tvekar att skaffa en Tesla när leasen på vår e-Niro tar slut . Använder den adaptiva farthållaren säkert 90% av tiden, både på motorväg och i stan och den funkar klockrent.

Ganska förvånande att Tesla inte lyckas med det här när dom har full självkörning som sin ambition och varenda legacy-tillverkare verkar klara det bra
Jag tvekar inte att köpa en ny Tesla men AP är till del ett skämt. I tidigare diskussioner har folk sagt ”men du har bara standard AP”. Nu vet jag efter ett gäng mil att det inte är någon märkbar skillnad på hur en standard AP löser det den kan och hur en FSD löser detsamma. Flopparna är likadana och kommer lika ofta.

Det finns inte en chans på kartan att jag skulle köpa FSD eller EAD i dagsläget.

Dessutom har jag ingen nytta av det där jag bor oavsett 50 mils körning i alla vädersträcken. De extra funkyionerna går inte använda utom filbyte i undantagsfall.
Det är dessutom lika lätt att göra det själv och återaktivera AP som att be bilen om det. Den löser ioffsg det rätt bra men det är inte värt en tusing ens.

Fick köra ca 100 mil med min egen bil utan ap pga kabelfel så jag lärde mig inse att det ändå är ganska uppskattat av mig trots alla flaws.

Lite skamligt att Tesla ofta är sämre än en Skoda när det gäller att följa körbanan med filhållning och farthållare (”basic AP”) trots att Autopilot är så innött i begreppet Tesla.
Upplever AP på motorväg ändå är ganska bra. Bättre med radar än kamera dock. Följer vägarna bra om det finns linje. Men löser inte 2+1 väg eller köra om bilar med det, speciellt när man passerar vingliga lastbilar. Har kanske fått 3 riktiga spökinbromsningar (utan några synliga objekt som kan ha påverkat) på 9000 motorvägsmil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
på 9000 motorvägsmil.
9 K redan, hur håller batteriet ihop?
Range vid 90 eller 100%, eller NFP?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
på 9000 motorvägsmil.
9 K redan, hur håller batteriet ihop?
Range vid 90 eller 100%, eller NFP?
Kör typ mest bil av alla Performance ägare i Sverige :)

416km nu vid 90%. Har inte laddat till 100% på länge men skulle tippa på 465 vid 100%.

Vår MYLR är sinnessjuk effektiv jämfört med min M3P. Snittar 10% lägre i förbrukning ändå fast den är tyngre och högre. Fattar inte hur 1 tum på däcken kan göra sån skillnad.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Ilduce77 »

Skulle inte radar återinföras? Eller har jag bara drömt det? :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Ilduce77 skrev:
Skulle inte radar återinföras? Eller har jag bara drömt det? :)
Det är inget som är sagts om radar, däremot har Tesla registrerat att de vill använda en ny bättre radar hos FCC. Ingen aning om den kommer hamna i 3/y eller ens någon bil som säljs till konsumenter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Ilduce77 skrev:
Skulle inte radar återinföras? Eller har jag bara drömt det? :)
Jag hoppas på det, en högupplöst radar som det ryktats om.
Lagom till jag skall hämta ut min MYP... :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av larjon »

Att AP spökbromsar och har andra problem är ju troligtvis för att Elon envisas med att köra med Vision Only och att det visat sig vara knepigare än väntat att lösa utan radar.

Är det någon som vet hur andra biltillverkare tekniskt löser matrix-strålkastare vi mötande trafik? Jag gissar att Vision Only är anledningen att vi inte kan utnyttja matrix-strålkastarna i våra bilar...
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

larjon skrev:
Att AP spökbromsar och har andra problem är ju troligtvis för att Elon envisas med att köra med Vision Only och att det visat sig vara knepigare än väntat att lösa utan radar.

Är det någon som vet hur andra biltillverkare tekniskt löser matrix-strålkastare vi mötande trafik? Jag gissar att Vision Only är anledningen att vi inte kan utnyttja matrix-strålkastarna i våra bilar...
Spökbromsat har de gjort länge, trots radar. Det är ganska få bilar som levererats utan radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DeltaUV »

mikebike skrev:
Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Är närboende. Mer exakt plats så får jag testa vid tillfälle!?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Spökbromsat har de gjort länge, trots radar. Det är ganska få bilar som levererats utan radar.
Exakt. Initialt var det bara US-bilar som blev utan radar.
Har inte följt ärendet i detalj men jag hade trott att alla i EU hade radar än, så var den initiala grejen när man tog bort i US.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

DeltaUV skrev:
mikebike skrev:
Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Är närboende. Mer exakt plats så får jag testa vid tillfälle!?
Ungefär 1 km från nya trafikplatsen E14/Timmervägen. Jag kör bara på farthållare när det händer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Spökbromsat har de gjort länge, trots radar. Det är ganska få bilar som levererats utan radar.
Exakt. Initialt var det bara US-bilar som blev utan radar.
Har inte följt ärendet i detalj men jag hade trott att alla i EU hade radar än, så var den initiala grejen när man tog bort i US.
Alla MYP saknar radar och jag tror att de flesta M3 och MYLR som kom Q2 i år också saknar radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DeltaUV »

mikebike skrev:
DeltaUV skrev:
mikebike skrev:
Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Är närboende. Mer exakt plats så får jag testa vid tillfälle!?
Ungefär 1 km från nya trafikplatsen E14/Timmervägen. Jag kör bara på farthållare när det händer.
Farthållare endast. Perfekt! Försöker köra imorgon. Bor några km bort (Kabelvägen)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

DeltaUV skrev:
mikebike skrev:
DeltaUV skrev:
mikebike skrev:
Jag är hos mina föräldrar utanför Sundsvall. Nästan varje dag har jag kört in till stan och tillbaks. Varje gång på E14 vid samma plats sänker bilen hastigheten med 5 - 10 km/tim. Två gånger när jag kör västerut och en gång när jag kör österut.
Visningen av aktuell hastighetsgräns ändras inte.
Vägen är relativt nybyggd, men finns med på kartan.
Är närboende. Mer exakt plats så får jag testa vid tillfälle!?
Ungefär 1 km från nya trafikplatsen E14/Timmervägen. Jag kör bara på farthållare när det händer.
Farthållare endast. Perfekt! Försöker köra imorgon. Bor några km bort (Kabelvägen)
Jag har har 2022.20.5 i min bil.....
Detta inträffade inte när jag var här senast, då med 2022.12.3.6.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 jan 2022 15:38

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DeltaUV »

Haft samma sen 8/7. Ska försöka köra imorgon. Undrar om det spökar pga gamla vägen? Att dom inte fått till raderingen av gamla vägens 90 och sen satt 100 som idag.

Oavsett så kör jag och återkommer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

DeltaUV skrev:
Haft samma sen 8/7. Ska försöka köra imorgon. Undrar om det spökar pga gamla vägen? Att dom inte fått till raderingen av gamla vägens 90 och sen satt 100 som idag.

Oavsett så kör jag och återkommer.
Då borde indikeringen uppe högra hörnet ändras och det gör den inte.
Nya vägen finns med på kartan och röda pilen visas på rätt väg, men det är gamla vägen som är markerad som E14 på kartan.

PS. Gamla vägen är och var skyltad 70 mellan trafikplatsen och Blåbergsavfarten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar