Pinsamt dåligt AP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DanneLKPG »

Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

DanneLKPG skrev:
Fungerar ungefär så bra som jag förväntade mig, glad att jag avbokade min nya Model 3 utan radar. Att de helt plötsligt kommer lyckas fixa automatiska helljusen tror jag inte på.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av ONSatan »

DanneLKPG skrev:
Fast har inte detta alltid varit pinsamt dåligt på Tesla (i alla fall sen de började ”utveckla” systemen själva)?

Både torkarautomatiken och ljusautomatiken är ju så otroligt dåliga. Vilken budgetbil som helst med dessa funktioner överglänser Tesla. Trodde först det var fel på min M3-21 men förstod sen att det var Tesla-nivå (dvs helt värdelöst)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

Lägg ner arbetet med FSD mjukvaran en vecka och satsa på dessa två funktioner för helvete. Pinsamt att det inte fungerar. Skulle man felanmäla detta så får man säkert svaret within spec.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

ONSatan skrev:
Fast har inte detta alltid varit pinsamt dåligt på Tesla (i alla fall sen de började ”utveckla” systemen själva)?

Både torkarautomatiken och ljusautomatiken är ju så otroligt dåliga. Vilken budgetbil som helst med dessa funktioner överglänser Tesla. Trodde först det var fel på min M3-21 men förstod sen att det var Tesla-nivå (dvs helt värdelöst)
Skillnaden nu är ju att Tesla tvingar på dig att använda det för att ens ha en farthållare som håller avståndet så man kan inte bara strunta i att använda dem som förut, allt för att spara lite pengar på radarn.
eDrive
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 dec 2019 22:36

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av eDrive »

Radarn har inget med ljusautomatikens funktion att göra, enda skillnaden är att utan radar så aktiverar Tesla automatiskt ljus & torkarautomatiken så fort man aktiverar AP för att på så sätt ge kamerorna så bra förutsättningar som möjligt.
Vit/Svart Model Y Performance med FSD. Beställd mars 2021
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av tobiaslej »

ja det är verkligen ogenomtänkt. teslas två mest utskällda funktioner, autom hel/halvljus och torkarautomatik tvingas på en när man kör med autopiloten. gjort att jag inte använder ap lika mkt längre.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

tobiaslej skrev:
ja det är verkligen ogenomtänkt. teslas två mest utskällda funktioner, autom hel/halvljus och torkarautomatik tvingas på en när man kör med autopiloten. gjort att jag inte använder ap lika mkt längre.
Är det även när man bara kör på farthållaren?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
tobiaslej skrev:
ja det är verkligen ogenomtänkt. teslas två mest utskällda funktioner, autom hel/halvljus och torkarautomatik tvingas på en när man kör med autopiloten. gjort att jag inte använder ap lika mkt längre.
Är det även när man bara kör på farthållaren?
Ja tyvärr
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
tobiaslej skrev:
ja det är verkligen ogenomtänkt. teslas två mest utskällda funktioner, autom hel/halvljus och torkarautomatik tvingas på en när man kör med autopiloten. gjort att jag inte använder ap lika mkt längre.
Är det även när man bara kör på farthållaren?
Ja tyvärr
Vilket skit!
Hoppas de återinför radarn innan de bygger min beställda MYP, annars tror jag att jag behåller min MY LR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Så snart Elon anser att Vision funkar bra nog slutar radarn i bilarna som har radar att nyttjas.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev:
Så snart Elon anser att Vision funkar bra nog slutar radarn i bilarna som har radar att nyttjas.
Ja, då får man vägra uppdatera. :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Uppsidan är att om Vision blir bättre kan det bli rätt bra. Nedsidan är att det kanske aldrig blir en fungerande farthållare ens i Teslorna... hmmm.

Tycker man får vibbar om en ganska snar utrullning av FSD Beta 11 då jag tror större vägar ingår, hur den går kan ge ledtrådar.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Klintan »

Kan säkert bli bra i Kalifornien. Undrar hur det blir här i mörker och snöslask?
Elbilist sedan 2014
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

Vet inte om jag kör så mycket på auto i mörker och snöslask. Men det är oavsett min körstil bra om mindre aktivt valda saker som autobroms inte spårar ur framför en långtradare på E4.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mikebike »

Klintan skrev:
Kan säkert bli bra i Kalifornien. Undrar hur det blir här i mörker och snöslask?
Varje gång det kommer en uppdatering så är det någon som hävdar att torkarautomatiken fungerar mycket bättre, nästan perfekt. Jag har 2022.20.5 och här på Västkusten kan jag konstatera att den fungerar lika dåligt som vanligt. Vid lätt duggregn och stänk från framförvarande bilar så torkar den en gång i minuten. Sedan regnar det lite mer och då går den över till full fart, för att efter ett par minuter gå ned på mellanfart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

mikebike skrev:
DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
tobiaslej skrev:
ja det är verkligen ogenomtänkt. teslas två mest utskällda funktioner, autom hel/halvljus och torkarautomatik tvingas på en när man kör med autopiloten. gjort att jag inte använder ap lika mkt längre.
Är det även när man bara kör på farthållaren?
Ja tyvärr
Vilket skit!
Hoppas de återinför radarn innan de bygger min beställda MYP, annars tror jag att jag behåller min MY LR.
Med endast adaptiv farthållare så aktiveras inte dessa funktioner på min bil iaf.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av OfarligTesla »

Nogo skrev:

Med endast adaptiv farthållare så aktiveras inte dessa funktioner på min bil iaf.
Har du en bil som levererades i Q2 i år då? För annars har du radar i bilen och berörs inte av det som diskuteras.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av mati »

Lurkern skrev:
Uppsidan är att om Vision blir bättre kan det bli rätt bra.
Det fanns samma åsikter när regnsensorn försvann 2016 i samband med AP2. Det blev inte heller så bra.
Det är nog bara en tidsfråga att kamerorna också försvinner. Vad fan ska man ha de till? Det är väl onödigt dyrt. Man kan ju köra efter gehör. Några mikrofoner är säkert billigare än en massa kameror. Prasslar det på rutan är det regn. Hör man hooo-hooo är det ugglor och då är det natt och helljuset ska vara tänt. Hör man brum brumm så är det en bil i närheten och man ska spökbromsa. Låter det otrevligt har man kört in i vajerräcket och då ska auto-steer ratta åt andra hållet.
Nu tror jag faktiskt att jag är nåt på spåren här. :geek: :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av jonasl »

Det har väl varit Tesla Vision tätt länge i USA för övrigt. Blir en rackarns massa bilar som inte har radar..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Lurkern skrev:
Uppsidan är att om Vision blir bättre kan det bli rätt bra.
Det fanns samma åsikter när regnsensorn försvann 2016 i samband med AP2. Det blev inte heller så bra.
Det är nog bara en tidsfråga att kamerorna också försvinner. Vad fan ska man ha de till? Det är väl onödigt dyrt. Man kan ju köra efter gehör. Några mikrofoner är säkert billigare än en massa kameror. Prasslar det på rutan är det regn. Hör man hooo-hooo är det ugglor och då är det natt och helljuset ska vara tänt. Hör man brum brumm så är det en bil i närheten och man ska spökbromsa. Låter det otrevligt har man kört in i vajerräcket och då ska auto-steer ratta åt andra hållet.
Nu tror jag faktiskt att jag är nåt på spåren här. :geek: :twisted:
Underbart inlägg, sitter här och skattar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Lurkern »

mati skrev:
Lurkern skrev:
Uppsidan är att om Vision blir bättre kan det bli rätt bra.
Det fanns samma åsikter när regnsensorn försvann 2016 i samband med AP2. Det blev inte heller så bra.
Det är nog bara en tidsfråga att kamerorna också försvinner. Vad fan ska man ha de till? Det är väl onödigt dyrt. Man kan ju köra efter gehör. Några mikrofoner är säkert billigare än en massa kameror. Prasslar det på rutan är det regn. Hör man hooo-hooo är det ugglor och då är det natt och helljuset ska vara tänt. Hör man brum brumm så är det en bil i närheten och man ska spökbromsa. Låter det otrevligt har man kört in i vajerräcket och då ska auto-steer ratta åt andra hållet.
Nu tror jag faktiskt att jag är nåt på spåren här. :geek: :twisted:
Haha. Musk skriver faktiskt att kameror och neurala nätverk är rätt eftersom människan kör bilen så. Han säger också att den bästa grejen eller processen är den som inte finns (för att den är onödig) Så du har rätt, snart trillar poletten ned hos Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
Musk skriver faktiskt att kameror och neurala nätverk är rätt eftersom människan kör bilen så. Han säger också att den bästa grejen eller processen är den som inte finns (för att den är onödig) Så du har rätt, snart trillar poletten ned hos Tesla.
Musk är världsmästare på att kasta ur sig populärvetenskapligt nonsens som låter vettigt.

Problemet är ju att man samtidigt hävdar att målet är att köra säkrare och bättre än en människa (utan en människohjärna som fattar beslut). Rent teoretiskt kanske det går att köra med bara kameror om 10 år (gärna då kanske 8MP istf 1.2MP så man ser längre), men det är bara akademiker som tänker så.

I praktiken, här och nu, med riktiga människoliv inblandat vill man kasta på alla relativt billiga sensorer (hd-kameror, hd-radar, lidar, ultrasonic) man kan, och även hd-kartor, för att öka säkerheten om man vill kunna köra utan övervakning inom de närmaste årtiondet. För allt under L4 behöver man bra förarövervakning, gärna med med ir och kamera riktade mot förarens ansikte från t ex dashboard så inte ansiktet skyms av kepsar et.c.

När man har tillräcklig säkerhet så finns det kanske möjlighet att ta bort t ex kartor eller Lidar. Men just nu är de båda relativt billiga sätt att köra 10x bättre. Dvs tillsammans en 100x ökning i säkerhet.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av Nogo »

OfarligTesla skrev:
Nogo skrev:

Med endast adaptiv farthållare så aktiveras inte dessa funktioner på min bil iaf.
Har du en bil som levererades i Q2 i år då? För annars har du radar i bilen och berörs inte av det som diskuteras.
Ja, den har ingen radar och funktionerna aktiveras endast vid AP.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Pinsamt dåligt AP

Inlägg av DanneLKPG »

Nogo skrev:
OfarligTesla skrev:
Nogo skrev:

Med endast adaptiv farthållare så aktiveras inte dessa funktioner på min bil iaf.
Har du en bil som levererades i Q2 i år då? För annars har du radar i bilen och berörs inte av det som diskuteras.
Ja, den har ingen radar och funktionerna aktiveras endast vid AP.
Har bara sett motsatsen (inkl teslabjörns video) tyvärr. Hur gjorde du det?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar