Sida 8 av 9

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 11 aug 2022 23:07
av tigermann
jonasl skrev:
Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.

Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 11 aug 2022 23:19
av Mattias82
tigermann skrev:
jonasl skrev:
Det fungerar fint att stänga av automatiken efter att man aktiverat AP.

Idag gav jag dock helt upp att köra med AP när jag skulle köra hem dryga 30 mil från Dalarna. Spökbromsade 3-4 gånger på lika många mil. Soligt väder med mycket skuggor på vägen. Fungerade bra sedan på motorvägen, och det är väl egentligen där den ska användas..
Med spaken eller måste man in i ljusinställningarna via skärmen?
Man får trycka på skärmen för det.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 08:09
av Longfella
Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 17:43
av spacecoin
Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 18:43
av mati
Longfella skrev:
Skall bli spännande att jämföra när jag får min Model Y (vilket decennium som helst nu). Har i nuläget en Mercedes A250e -21 med all "autopilot" som fanns att tillgå då. Även den har problem med "spökbromsning" vid vissa passager, har t.ex. ett ställe på väg till jobbet där bilen alltid tror att det går från 80 -> 50. Nu har jag dock lärt mig att ett snabbt pet på gaspedalen "avbryter" sänkningen och farthållaren återgår till tidigare hastighet. Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Nej, det du beskriver handlar troligen om att farthållaren litar på kartmaterialet och att den anpassar hastigheten därefter, fast det är fel. Så gjorde min e-tron också. Skitjobbigt, men ingen spökinbromsning så som Tesla praktiserar. Dessa handlar om att bilen bara bromsar helt random, utan synlig anledning och utan att man kan förutse eller förhindra det.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 19:00
av jonasl
spacecoin skrev:
Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.
Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 19:10
av LarsaR
När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 19:52
av mikebike
LarsaR skrev:
När försvann radar? Har jag det på min tidiga 2020 MS Raven? Den gör enstaka spökbromsningar men känner i alla fall igen både vuxna och barn vid sidan av vägen likväl som älgar som lufsar över.
Radarn försvann Q2 2022, d.v.s. alla MYP och senaste batchen med MYLR saknar radar.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 20:03
av spacecoin
jonasl skrev:
spacecoin skrev:
Longfella skrev:
Det låter som att spökbromsning är ett stort och utbrett problem hos just tesla, så ser fram emot att själv jämföra.
Jag skulle säga att det är i huvudsak bilarna utan radar som har problem. Gaspedaltricket funkar på Tesla också.
Håller inte med, det var gott om spökbromsande även på den Model 3 vi hade innan, och den hade radar.
I USA verkar de som inte har radar ha mycket större problem utan radar än med i alla fall. Jag har inget statistiskt underlag för Sverige och anekdoter är roliga, men inte så bra evidens. Jag har sällan spökbromsningar personligen (radar).

Den värsta jag haft var mellan Södertälje och Stockholm på E4 norrut. Det var vinter och halt. Bilen gled över en bra bit i ett annat körfält innan jag fick kontroll på den. Efter det så kör jag inte med AP kring andra bilar på vintern.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 12 aug 2022 23:52
av JockeH
Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 aug 2022 00:30
av Rimlig
Sedan jag skaffade min 2020 MS med FSD har jag irriterat mig på att APn varit så kass pga spökbromsningarna, och har tänkt tillbaka på hur bra jag gillade AP1 i min gamla 85D.
Men jag hade en loaner MS90D med AP1 nyligen, och jag får nog konstatera att jag hade tvärfel - AP1 är sjukt mycket sämre.. Jag fick visserligen inga spökbromsningar, men oj vad den vinglade runt i körfältet och den körde över i andra körfältet i E4 där det var lite vägarbeten etc..
Tillbaka i nya MS så kändes det helt plötsligt mycket solitt igen . Får de ordning på spökbromsningarna så är mycket vunnet. Sedan är det såklart sjukt långt kvar innan jag lär få ngn glädje av FSDn.

Filbytena funkar helt ok, men det skulle kunna gå sjukt mycket fortare trots ”mad max”-läget. Det kan ju bli rejält många blink för att byta fil, vilket närmar sig skämmigt. Men jag skulle inte vilja vara utan. Min 3a -21 utan FSD känns knappt körbar på AP då det är så kass att inte ha filbytesfunktionen.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 aug 2022 08:46
av Tellus
JockeH skrev:
Tellus skrev:
Jag har bytt från FSD som innehåller EAP till bil utan dessa uppgraderingar.
Tycker filbyte är mycket enklare nu, räcker med att blinka lätt(som ger tre blink) så kopplas AP ur och jag byter fil manuellt, sen aktivera AP igen.

På vår 3a med FSD och HW3 så var man alltid tvungen att först koppla ur AP och sedan blinka och göra filbyte.

Alternativt dra hårt i ratten men det funkade inget bra, blev ryckigt.

Alternativt låta bilen byta fil, funkade inget bra. Blev 10-11 blink(skämmigt) för ett segt filbyte dom gångerna det funkade...

Tycker generellt att AP blivit sämre. I regn slår jag av den helt, då regnsensorn och heljusautomatiken är kass. Farthållaren går ej heller att aktivera utan regn/ljus automatiken.
Jag har FSD på både M3 och nu MYP. Jag förstår inte vad du menar?!
Jag har troligen bytt fil 20 000 ggr (2000 mil i Europa och 8000 mil i Sverige).
Jag tycker det fungerar kanon!
Jag menar att jag tycker "automatiskt" filbyte eller svänga av motorväg inte funkar så bra med FSD.

Nu utan FSD så är det mycket lättare, tillexempel när jag ska svänga av motorvägen så är det bara att blinka så kopplas AP ur.
Den funktionen gick inte att få med FSD (automatisk avaktivering vid blinkning)

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 17 aug 2022 21:11
av ANLI
AP slutade plötsligt att fungera.
Kalibrerade kamerorna och AP kom igång igen.
Efter kalibreringen har antalet spökbromsningar minskat.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 14 sep 2022 21:06
av ANLI
Den pinsamt dåliga APn reglerar ju bara hastigheten efter Google Maps (inte skyltar) vid aktivering.
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.

Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 15 sep 2022 07:57
av Justp
Instämmer med många. Bytte min Tesla X (med FSD) mot en EQC pga av just detta. Slutade med att jag körde Teslan med AP avstängd. Mycket tryggare och behagligare upplevelse med EQC. Jag tror tyvärr inte Tesla kommer få ordning på detta med nuvarande hårdvara, de har ju försökte i flera år.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 16 sep 2022 00:15
av kenjon
ANLI skrev:
Den pinsamt dåliga APn reglerar ju bara hastigheten efter Google Maps (inte skyltar) vid aktivering.
Har man sänkt hastigheten med APn inkopplad höjer den inte igen när man passerar en skylt med högre hastighet.

Tryckte förut på skärmens hastighetsskylt för att öka hastigheten efter sänkning.
Kanske känt att om man håller nere höger spak ca 5 sekunder med aktiverad farthållare eller AP så får man samma funktion?
Jo, den reagerar på skyltar (men inte på motorväg). Men dessutom är det skillnad på det de kallar Restricted road och icke Restricted. Och den kollar även kartdata. Så det är lite komplicerat.
Har du AP inställd på t ex 90 som är skyltad 90 (och inte kartdata anger annat) och du kommer till en 70skyltad väg, så saktar den ner till 70. Blir det sedan 90 igen så ökar den till 90. Men om du slår på APn på en 70väg så ökar den inte automatiskt till 90 om den ser 90-skyltar. Hastigheten du startar APn med blir din maxhastighet om du inte anger annat.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 16 sep 2022 11:42
av ANLI
Tack för din förklaring.
Har svårt att förstå Teslas lösningar när det gäller AP.

Har en lokal sträcka där bilen saktar ned till 70 fast det inte finns 70 skyltar.
Den andra vägsträckan sänktes nyligen till 40. Bilen fortsätter i 60 som det var innan.
Svårt att förklara fortkörning med att min bil prioriterar kartdata framför vägskyltar......

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 16 sep 2022 21:54
av kenjon
ANLI skrev:
Tack för din förklaring.
Har svårt att förstå Teslas lösningar när det gäller AP.

Har en lokal sträcka där bilen saktar ned till 70 fast det inte finns 70 skyltar.
Den andra vägsträckan sänktes nyligen till 40. Bilen fortsätter i 60 som det var innan.
Svårt att förklara fortkörning med att min bil prioriterar kartdata framför vägskyltar......
Jag tror den väljer det den får info om senast. Hittar den skyltar följer den de. Sedan kollar den kartdata och ändrar hastigheten. Sedan kommer det skyltar igen och den ändrar efter dem. Så på de vägar där kartdata och skyltar inte stämmer överens (oftast på de nyare hastigheterna 60 och 80) så kan det bli väldigt hoppigt.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 09 okt 2022 08:01
av myth10
Efter drygt 1000 mil har jag anpassat mig rätt bra efter bilen och gillar AP, åkte på pilot assist här en helg och den kändes otroligt nervös på vägen nu när man vant sig att bilen håller sig i mitten! Spökbromsning har jag inte varit med om de senaste månaderna men då har jag inte varit på en långkörning. Fixar de helljus automatiken och fixar bättre kartdata/avläsning på hastighetsskylltar är jag rätt nöjd (Kör 2ggr i veckan en sträcka där den tycker att det är 20kmh som gäller på en 80 väg) Regnsensorn tycker jag funkar bra med senaste uppdateringen den har dock lite svårt för "spray" bakom andra bilar.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 09 okt 2022 11:10
av mikebike
myth10 skrev:
Efter drygt 1000 mil har jag anpassat mig rätt bra efter bilen och gillar AP, åkte på pilot assist här en helg och den kändes otroligt nervös på vägen nu när man vant sig att bilen håller sig i mitten! Spökbromsning har jag inte varit med om de senaste månaderna men då har jag inte varit på en långkörning. Fixar de helljus automatiken och fixar bättre kartdata/avläsning på hastighetsskylltar är jag rätt nöjd (Kör 2ggr i veckan en sträcka där den tycker att det är 20kmh som gäller på en 80 väg) Regnsensorn tycker jag funkar bra med senaste uppdateringen den har dock lite svårt för "spray" bakom andra bilar.
Min höll sig i mitten tidigare, men efter någon av de senaste uppdateringarna ligger den till vänster i högerkurvor och vice versa. Riktigt läskigt.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 okt 2022 07:03
av myth10
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 okt 2022 09:17
av mikebike
myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 okt 2022 10:17
av ErikHallq
mikebike skrev:
myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.
Den där "Begränsad autopilot" brukar väl komma upp när G krafterna i sidled är högre än vad EU tillåter vid autopilot? Dock lite svårt för mig att avgöra hur snävt och snabbt det där känns

Edit: och det som sedan svänger och kan få bilen att känns lite mer orolig eller onice är hjälpen för att inte glida över linjen som får vara aggresivare

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 okt 2022 10:25
av mikebike
ErikHallq skrev:
mikebike skrev:
myth10 skrev:
Har senaste mjukvaran i min 36.2 men även kört de andra innan utan att märka detta så tror inte det är mjukvarurelaterat utan snarare att din AP behöver kalibreras om?
Nja, den ligger i mitten där det är rakt. Det känns som om den inte vrider ratten tillräckligt.
Den där "Begränsad autopilot" brukar väl komma upp när G krafterna i sidled är högre än vad EU tillåter vid autopilot? Dock lite svårt för mig att avgöra hur snävt och snabbt det där känns

Edit: och det som sedan svänger och kan få bilen att känns lite mer orolig eller onice är hjälpen för att inte glida över linjen som får vara aggresivare
Det intressanta är att G-krafterna blir mindre om man ligger närmare innerlinjen, men bilen gör tvärtom.
Detta har blivit sämre med tiden i mitt fall.
Riktigt otrevligt vid vänsterkurvor där det står betongsuggor utanför vägen.
Någon hjälp för att inte glida över linjen har jag inte fått. Faktum är att bilen var över mittlinjen i en högerkurva!

Re: Pinsamt dåligt AP

Postat: 13 okt 2022 10:42
av ErikHallq
mikebike skrev:
Det intressanta är att G-krafterna blir mindre om man ligger närmare innerlinjen, men bilen gör tvärtom.
Detta har blivit sämre med tiden i mitt fall.
Riktigt otrevligt vid vänsterkurvor där det står betongsuggor utanför vägen.
Någon hjälp för att inte glida över linjen har jag inte fått. Faktum är att bilen var över mittlinjen i en högerkurva!
Om du kör mot innerlinjen blir ju kurvan snävare och krafterna ökar. (alltså om man ligger klistrad mot linjen dvs, inte om man kör lite mer som "racing" (eller hur jag ska förklara det :lol: )

Skumt! Hände mig senaste i helgen, men då tog jag dock över innan den fick chansen att "stoppa". Fast det var en 70 väg, med en riktigt tvär kurva som man absolut inte vill köra 70 i. Då sänkte den dock hastigheten till 50km/h, det var också lite för snabbt, och då gav den varningen som du också fick. Jag tog dock över innan den var nära att krypa över linjen då jag hade möte.