Autopilot slutat funka

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
t0R
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2022 09:42

Autopilot slutat funka

Inlägg av t0R »

Uppdaterade min Model Y till senaste versionen inatt och när jag skulle åka iväg idag funkar inte autopiloten, farthållaren, den visar inte bilar runt omkring och den visar inte vilken fart vägen har(bilens fart visar den) .

Testat hade soft och hard reset men ingen skillnad. Gör ingen skillnad att försöka ställa in kamerorna. Stängt av allt som har med autopilot att gör och satt på det igen..

Vad kan jag göra?….
EAE07F47-D82C-47CE-BFF8-9FB76540EBB9.jpeg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av slugger75 »

Ring Tesla Road Assistance.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Tellus »

Ibland kan det behövas lite deep sleep efter en uppdatering, värt ett försök. Alltså sova några timmar med vaktläge avstängt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av nicklasandersson »

Jag fick samma sak i våras. Precis hämtat ut bilen efter en vecka på SC, nu med ny frontradar och ny kabelstam.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Tymrev »

Testa byt hjul till större/mindre hjul i inställningarna. Byt sedan tillbaks till dina "rätta". När man byter hjul så ska det trigga en "hårdare" omstart av bilen jämfört med den man gör med scrollhjulen.
Värt ett försök. Annars kan det vara som andra säger att det löser sig av sig själv. Så ge den en dag eller två annars innan du kontaktar Tesla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7628
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av mikebike »

nicklasandersson skrev:
Jag fick samma sak i våras. Precis hämtat ut bilen efter en vecka på SC, nu med ny frontradar och ny kabelstam. Bild

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Kunde de inte bara avaktiverat radarn?
Den behövs ju inte enligt Tesla. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Mattias82 »

t0R skrev:
Uppdaterade min Model Y till senaste versionen inatt och när jag skulle åka iväg idag funkar inte autopiloten, farthållaren, den visar inte bilar runt omkring och den visar inte vilken fart vägen har(bilens fart visar den) .

Testat hade soft och hard reset men ingen skillnad. Gör ingen skillnad att försöka ställa in kamerorna. Stängt av allt som har med autopilot att gör och satt på det igen..

Vad kan jag göra?….
Gjorde också den uppdateringen igår och har märkt idag att den inte längre visar bilar i mötande trafik. Och att den ändrar till 90 ibland när man kör på 80-väg. Skall prova att ändra till mindre hjul och tillbaka för att framkalla en omstart och se ifall det ändras så som det var förut. Har dock inte riktig de problem som du har. Hoppas att det löser sig för dig.

Har nu uppdaterat till 2022.20.5
Har inte hunnit köra något än, återkommer om problemet är borta med denna uppdatering imorgon.
Senast redigerad av Mattias82, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av kenjon »

Jag ser inte mobilsignalen i bilden, eller ligger den längre till höger om BT?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
t0R
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2022 09:42

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av t0R »

Fick en ny uppdatering idag. Nu funkar det igen. Yay!
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Mattias82 »

t0R skrev:
Fick en ny uppdatering idag. Nu funkar det igen. Yay!
Ser du mötande trafik på skärmen när du åker nu?

Har själv gjort en uppdatering men har inte sett att det gjort någon skillnad. Här på Öland är det bara småvägar så det kanske rättar till dig när man kommer till lite större motorvägar.

Okej får rätta mig själv, det är på det mindre vägarna som jag tidigare har sett mötande trafik på skärmen så som på den bifogade bilden som jag snodde från YT. Efter den senaste uppdateringen 2022.20.5 så ser jag bara bilar som färdas i samma färdriktning som mig.
Har ni andra också så, alltså att ni inte ser bilar i motsatt färdriktning på skärmen när ni kör?
0C292280-5C3B-4566-81E4-57E9A50AF221.jpeg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av wannabee »

Jag har aldrig sett några mötande bilar under de två veckor jag haft bilen, men har inte kört så mycket med den.
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Mattias82 »

wannabee skrev:
Jag har aldrig sett några mötande bilar under de två veckor jag haft bilen, men har inte kört så mycket med den.
Det kanske skall vara så ändå. Har kikat på lite mera klipp från yt nu och det är som du säger, att det inte brukar vara så. Kanske bara är så i lägre hastigheter, för jag vet att jag har sätt det förut i min bil.
Användarvisningsbild
t0R
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2022 09:42

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av t0R »

Japp. Ser mötande trafik. De har även uppdaterar hur bilarna ser ut.
Mattias82 skrev:
t0R skrev:
Fick en ny uppdatering idag. Nu funkar det igen. Yay!
Ser du mötande trafik på skärmen när du åker nu?

Har själv gjort en uppdatering men har inte sett att det gjort någon skillnad. Här på Öland är det bara småvägar så det kanske rättar till dig när man kommer till lite större motorvägar.

Okej får rätta mig själv, det är på det mindre vägarna som jag tidigare har sett mötande trafik på skärmen så som på den bifogade bilden som jag snodde från YT. Efter den senaste uppdateringen 2022.20.5 så ser jag bara bilar som färdas i samma färdriktning som mig.
Har ni andra också så, alltså att ni inte ser bilar i motsatt färdriktning på skärmen när ni kör?
62E1C616-85A6-49C1-9722-806800D853B7.jpeg
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Autopilot slutat funka

Inlägg av Mattias82 »

t0R skrev:
Japp. Ser mötande trafik. De har även uppdaterar hur bilarna ser ut.
Mattias82 skrev:
t0R skrev:
Fick en ny uppdatering idag. Nu funkar det igen. Yay!
Ser du mötande trafik på skärmen när du åker nu?

Har själv gjort en uppdatering men har inte sett att det gjort någon skillnad. Här på Öland är det bara småvägar så det kanske rättar till dig när man kommer till lite större motorvägar.

Okej får rätta mig själv, det är på det mindre vägarna som jag tidigare har sett mötande trafik på skärmen så som på den bifogade bilden som jag snodde från YT. Efter den senaste uppdateringen 2022.20.5 så ser jag bara bilar som färdas i samma färdriktning som mig.
Har ni andra också så, alltså att ni inte ser bilar i motsatt färdriktning på skärmen när ni kör?
Va fan?? Får klura lite till på det här känner jag
Skriv svar