Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination charger
Postat: 11 jul 2022 14:54
Nu när Tesla har börjat öppna upp SuC och beläggningen har ökat funderar jag på om det inte vore dags för dem att göra en rejäl nysatsning på sina destinationsladdare. Ett exempel från vår hemresa från Luxemburg till Stockholm häromdagen:
Vi åkte från Luxemburg lördag morgon och tänkte stanna i Danmark för natten och sedan stanna några timmar i Malmö på söndagen.
Vi tänkte även stanna till vid Citti-park i Flensburg och köpa lite alkohol. Jag vågade inte lite på att laddarna där var lediga så stannade på en SuC efter Hamburg och laddade lite så det skulle räcka till Kolding där vi tänkte stanna och sova. Mycket riktigt var alla platser fulla så vi kunde inte ladda under den timmen som vi var där.
Hotellet vi hade bokat hade ingen laddning så det fick bli ett kort stopp vid SuC i Kolding så det inte skulle bli för tight på morgonen vidare till Middelfart.
På morgonen dagen efter är Middelfart högt belastad och kö en kort stund medan vi laddar. Eftersom det är en V2:a tar laddningen dessutom lång tid. Laddar till 70% och kommer till Malmö med ca 20%. Där laddar vi på en Tesla destinationsladdare medan vi genomför planerade ärenden. Åker därifrån med 55%. Vi laddar sedan en kort stund i Markaryd så vi kommer till Jönköping och äter middag där. Har sedan tillräckligt för att komma hela vägen hem till Stockholm utan att ladda mer.
Hade vi alltså haft tillgång till destinationsladdare under natten och laddat till 100% hade vi sparat in tre SuC stopp varav två av dessa på stationer som var kö/högt belastade. Totalt under vår semester till Frankrike laddade vi 18 gånger, 8 av dessa hade vi i teorin sluppit om destinationsladdningen varit bättre (ytterligare 2 om medpassagerare inte hade blivit hungriga och kissnödiga).
Jag tycker att Tesla borde göra en rejäl nysatsning på sina destination chargers för att på så sätt avlasta SuC-nätet. De borde kunna installera tjogvis med sånna laddare till kostnaden av vad en Supercharger-stolpe kostar. Jag tror inte heller att det räcker med att Tesla skänker bort själva boxarna, de måste även stå för installation och bidra med en betallösning så hotellen/affärerna får betalt för elen.
Vi åkte från Luxemburg lördag morgon och tänkte stanna i Danmark för natten och sedan stanna några timmar i Malmö på söndagen.
Vi tänkte även stanna till vid Citti-park i Flensburg och köpa lite alkohol. Jag vågade inte lite på att laddarna där var lediga så stannade på en SuC efter Hamburg och laddade lite så det skulle räcka till Kolding där vi tänkte stanna och sova. Mycket riktigt var alla platser fulla så vi kunde inte ladda under den timmen som vi var där.
Hotellet vi hade bokat hade ingen laddning så det fick bli ett kort stopp vid SuC i Kolding så det inte skulle bli för tight på morgonen vidare till Middelfart.
På morgonen dagen efter är Middelfart högt belastad och kö en kort stund medan vi laddar. Eftersom det är en V2:a tar laddningen dessutom lång tid. Laddar till 70% och kommer till Malmö med ca 20%. Där laddar vi på en Tesla destinationsladdare medan vi genomför planerade ärenden. Åker därifrån med 55%. Vi laddar sedan en kort stund i Markaryd så vi kommer till Jönköping och äter middag där. Har sedan tillräckligt för att komma hela vägen hem till Stockholm utan att ladda mer.
Hade vi alltså haft tillgång till destinationsladdare under natten och laddat till 100% hade vi sparat in tre SuC stopp varav två av dessa på stationer som var kö/högt belastade. Totalt under vår semester till Frankrike laddade vi 18 gånger, 8 av dessa hade vi i teorin sluppit om destinationsladdningen varit bättre (ytterligare 2 om medpassagerare inte hade blivit hungriga och kissnödiga).
Jag tycker att Tesla borde göra en rejäl nysatsning på sina destination chargers för att på så sätt avlasta SuC-nätet. De borde kunna installera tjogvis med sånna laddare till kostnaden av vad en Supercharger-stolpe kostar. Jag tror inte heller att det räcker med att Tesla skänker bort själva boxarna, de måste även stå för installation och bidra med en betallösning så hotellen/affärerna får betalt för elen.