Tesla MY med 800 km i räckvidd?
Postat: 12 jul 2022 23:51
https://thedriven.io/2022/07/12/tesla-e ... 0km-range/
Tesla employees said to be testing Model Ys with 4680 batteries and 800km range.
https://thedriven.io/2022/07/12/tesla-e ... 0km-range/
Tesla employees said to be testing Model Ys with 4680 batteries and 800km range.
Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.taliz skrev:Typ 120kwh? Vore trevligt.
Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?mikebike skrev:Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.taliz skrev:Typ 120kwh? Vore trevligt.
Jag har ju redan beställt en MYP som kostar 50 tkr mer än min nuvarande.....flamman skrev:Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?mikebike skrev:Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.taliz skrev:Typ 120kwh? Vore trevligt.
Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?mikebike skrev:Jag har ju redan beställt en MYP som kostar 50 tkr mer än min nuvarande.....flamman skrev:Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?mikebike skrev:Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.taliz skrev:Typ 120kwh? Vore trevligt.
För att få lite bättre komfort och lite bättre prestanda.
Ett större batteri innebär inte bara att man slipper köa vid SuC, det blir också billigare eftersom jag laddar gratis hos Mamma och för 3 kr/kWh "hemma".
Man är ju sannolikt lite låst av den space man avsatt för batterier i bildesignen.taliz skrev:Ryktades om att de testade 100kwh i Model 3 för många år sen.
Konkurrenter trycker in det i jämnstora bilar idag. Så 120kwh kan säkert Tesla stuva in om de så vill. Men det är nog ingen risk i närtid.
Tesla verkar ju göra tvärtom, de använder mindre batterier än konkurrenterna, vilket funkar eftersom bilarna är mkt snålare.
Till vardags är bilen parkerad eller så åker vi 1,3 km till närmaste köpcentrum. Typ 80% av alla mil som bilen rullar är "långresor". Innan det fanns laddstolpar i närområdet och Bredden hade lediga platser så laddade jag över 60% på SuC. Nu är siffran "bara" 44%R_Edvinsson skrev:Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?mikebike skrev:Jag har ju redan beställt en MYP som kostar 50 tkr mer än min nuvarande.....flamman skrev:Skulle du sälja din nuvarande och köpa en ny som kostar några 100 tkr mer i nypris för att slippa stanna och ladda?mikebike skrev:Ja, tack. Då skulle jag kunna köra hela vägen hem från Sundsvall utan att behöva ladda. Även med cyklar på taket.taliz skrev:Typ 120kwh? Vore trevligt.
För att få lite bättre komfort och lite bättre prestanda.
Ett större batteri innebär inte bara att man slipper köa vid SuC, det blir också billigare eftersom jag laddar gratis hos Mamma och för 3 kr/kWh "hemma".
300kg som borde räknas av lastförmåga än dessutom.
Så för er förstår jag att det skulle vara en bra deal med ett extra stort batteri.mikebike skrev:Till vardags är bilen parkerad eller så åker vi 1,3 km till närmaste köpcentrum. Typ 80% av alla mil som bilen rullar är "långresor". Innan det fanns laddstolpar i närområdet och Bredden hade lediga platser så laddade jag över 60% på SuC. Nu är siffran "bara" 44%R_Edvinsson skrev:
Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?
300kg som borde räknas av lastförmåga än dessutom.
Munro håller ju på att ta isär ett batteri med 4680, det ska väl vara den nya strukturella packen, om den ska hjälpa till att förstyva bilen så kan man väl inte montera färre celler i det, men det märks väl när Munro tagit isär hela batteriet, det var visst väldigt svårt att ta isär det.AAKEE skrev:Man är ju sannolikt lite låst av den space man avsatt för batterier i bildesignen.taliz skrev:Ryktades om att de testade 100kwh i Model 3 för många år sen.
Konkurrenter trycker in det i jämnstora bilar idag. Så 120kwh kan säkert Tesla stuva in om de så vill. Men det är nog ingen risk i närtid.
Tesla verkar ju göra tvärtom, de använder mindre batterier än konkurrenterna, vilket funkar eftersom bilarna är mkt snålare.
En vanlig model 3 LR har batteripacket fullsmetat med celler. SR hade plats över tills man gick över till LFP, nu är de fulla också.
Inte enkelt att öka mycket där.
De flesta har ingen aning om hur mycket bilen väger och ännu färre vet att det är en väsentlig skillnad i lastförmåga mellan MYLR 2021 och MYLR 2022.R_Edvinsson skrev:Så för er förstår jag att det skulle vara en bra deal med ett extra stort batteri.mikebike skrev:Till vardags är bilen parkerad eller så åker vi 1,3 km till närmaste köpcentrum. Typ 80% av alla mil som bilen rullar är "långresor". Innan det fanns laddstolpar i närområdet och Bredden hade lediga platser så laddade jag över 60% på SuC. Nu är siffran "bara" 44%R_Edvinsson skrev:
Vill man verkligen släpa runt på 300kg extra batterier till vardags bara för att det på långresor blir lite billigare att ladda, ja och att man kanske även slipper stanna då?
300kg som borde räknas av lastförmåga än dessutom.
Men frågan var mer allmän…vill man ha 300kg extra batteriet i bilen till vardags?
Ytterst få skulle säga ja på den idag tror jag.
(Och 10-30 personer på detta forumet är ändå fortfarande ytterst få)
Har du läst rubriken?Strebern skrev:Extrem fokus i denna tråd på range..
Teslas konkurrenter väger ju 400kg mer.
Och 300 kg batterier lär ju dra mer el.
Hur tänker du nu, för att få dina 35 mil vinter behöver du ju rejält mer med batteri än vad y har nu, Sydsandwichöarna behövs ju 300 kg ljudisolering i Y. Jag skulle lätt betala för att få längrebröckvid med hjälp av ,er batteri för att slippa köa för att snabbladda och att bara behöva ladda på helgen med lågt elpris. 100 mil extra var ju realistiskt. Varför skull du hellre välja lättare bil? -300 kg kan inte göra så mycket i minde förbrukning.Strebern skrev:Extrem fokus i denna tråd på range.
Det var väl Elon Musk själv som sade att det inte var intressant då bilarna blev för tunga?
Själv laddar jag hemma, och har laddat en enda gång i en supercharger, och det var när jag körde hem från Norrköping då batteriet var "tomt" när jag hämtade bilen.
Om jag får välja mellan -300kg eller låt oss säga 100 mil extra!, så säger jag alltid -300 kg. För att vara ärlig så är det endast när jag åker tilll fjällen eller ska på en roadtrip som jag behöver mer än 35 mil PÅ VINTERN, och ska man till fjällen 1-2 gånger om året och roadtrip i ex vis europa 1-2 gånger på en livstid.... så....
Och 300 kg batterier lär ju dra mer el.
According to the report, a 20% increase in energy density would likely bump the cells currently produce by Panasonic for Tesla from 750 Wh/l today to about 900 Wh/l.
Nja, det finns gott om potential.AAKEE skrev:Man är ju sannolikt lite låst av den space man avsatt för batterier i bildesignen.taliz skrev:Ryktades om att de testade 100kwh i Model 3 för många år sen.
Konkurrenter trycker in det i jämnstora bilar idag. Så 120kwh kan säkert Tesla stuva in om de så vill. Men det är nog ingen risk i närtid.
Tesla verkar ju göra tvärtom, de använder mindre batterier än konkurrenterna, vilket funkar eftersom bilarna är mkt snålare.
En vanlig model 3 LR har batteripacket fullsmetat med celler. SR hade plats över tills man gick över till LFP, nu är de fulla också.
Inte enkelt att öka mycket där.
Presentationen för 4680 var enbart formatet, men samma kemi.MarkusL skrev:Detta 16% dyker upp titt som tätt och var det biltidningarna tog med sig från battery day eftersom de alla snabbspolade sig igenom den. Ska man välja att inte ta hänsyn till nya material så är det ändå 16+14 man måste titta på.