Sida 1 av 2

Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 15 jul 2022 11:46
av CLi
Tycker aldrig jag ser lediga platser på SUC Löddeköpinge. Är det en bugg eller är det alltid kö där? Ska man kanske planera för att stanna tidigare om man kommer norrifrån?

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 15 jul 2022 11:59
av leiflodde
Som boende i Lödde är det en markant ökning senaste året men beror också också på när på dagen man kommer.

När man kör till jobbet på morgonen 2-4 bilar men på kvällen endast enstaka platser eller fullt.

På långturer brukar vi planera så man kan komma till nästa station om man ej orkar stå i kö och vill chansa.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 15 jul 2022 13:18
av chaffis75
leiflodde skrev:
Som boende i Lödde är det en markant ökning senaste året men beror också också på när på dagen man kommer.

När man kör till jobbet på morgonen 2-4 bilar men på kvällen endast enstaka platser eller fullt.

På långturer brukar vi planera så man kan komma till nästa station om man ej orkar stå i kö och vill chansa.
Jo även här boende i Lödde och kör förbi här när man åker och kommer hem från jobbet. Och jo nu sedan någon månad tillbaka så har jag också observerat samma sak.. Även ganska fullt på de 6 andra stolpar som finns där, speciellt mer stolpen (1 mer 50, 1eon 50 och 4 eon 175 kW.)

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 13:06
av themax
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 20:11
av larjon
themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 20:15
av Dafro
larjon skrev:
themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:

Tesla har buffert under 0% dock oklart hur mycket så en % är nog lugnt. Men Audi varnar dock som en tok från 10% så det dåre jag inte ut med.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 20:25
av Remuz
Förr siktade jag alltid på 0% vid ankomst, men nu finns det så mycket laddare att det sällan behövs. Mellan Arboga och Ljung kunde man inte köra snabbt förr i tiden. Nu finns det väl minst två SuC till på den sträckan.

Hade man mer än 0% när man nådde SuC kunde man kört fortare :lol:

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 22:02
av themax
larjon skrev:

Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:
I början av mitt elbilsliv betraktade jag nog allt under 10 % som vågat. Nu har jag tagit bort nollan. Bilen är duktig på att förutspå vilken SOC du kommer fram med och du kan balansera +/- 2 % med gaspedalen om du är orolig …

Så nej, ner till 1 % ger ingen oro alls längre. Tesla har ju runt 3 % kvar ”efter nollan” (vis av erfarenheterna från flera här på forumet) så jag är helt lugn.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 22:25
av Niklas Z
larjon skrev:
themax skrev:
När vi passerade igår hade bilen föreslagit Lödde redan i Danmark som vårt nästa stopp. Men vis av denna tråd (och andra) laddade vi lite längre i Køge för att åtminstone ta oss till Mellbystrand. Ett klokt beslut, för när vi passerade stod det att några var lediga i bilen, men det var kö när vi gjorde ett påkallat tekniskt stopp på macken.

Sen visade det sig att vi tog oss ända till Halmstad (ankomst med 1 %), där vi var fem bilar som delade på de 28 platserna …
Är det inte ruskigt läskigt att köra ända ner till 1%? :shock:
Jag körde från Uppsala till Sveg non-stop i helgen. Det drog mer än vanligt pga motvind, visst regn och lite halvkallt för att vara juli, så jag kom fram med bara 2 %, men det kändes lugnt. Däremot tycker jag bilen laddar lite slött under 10 %. Det brukar vara först över det som den drar upp till 250 kW. Det sistnämnda var dock inget stort problem, Medan vi åt lunch (tog 35 min) hann bilen fylla på till 90 %, vilket med god marginal räckte till Trondheim som vi skulle till. Det var enda laddstoppet under färden på totalt 75 mil.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 19 jul 2022 22:51
av jonasl
Jag har ändå kört en del längre resor nu men ser gärna att bilen tror det ska vara 7-8% kvar när jag kommer fram för att det ska kännas safe. I julas är det var svinkallt och snömoddigt gjorde jag en mindre felkörning toppat med en trafikomledning pga olycka, borde kommit hem med runt 10% men det var bara 1% kvar när jag körde in i garaget. Men procenten tickade ju lite fortare på en SR+ av gamla modellen å andra sidan.

På nuvarande resa till Jämtland så skulle vi enligt navigationen i bilen kommit fram med 14%, sen blev det hällregn och periodvis var vi nere på 8%, sänkte farten en aning och sen slutade det dessutom regna, tror vi kom fram med 12% i slutänden.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 13:22
av Lazzo
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 13:39
av J_Pettersson
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 15:44
av chaffis75
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 16:06
av Dafro
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Fler laddstolpar med lastbalansering, så man slipper kö åtminstone skulle ju kunna vara en tanke.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 16:48
av chaffis75
Dafro skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Fler laddstolpar med lastbalansering, så man slipper kö åtminstone skulle ju kunna vara en tanke.
Gör man de ännu mer avancerat så skulle man ju kunna se samarbeten med elleverantörerna där man skulle kunna tyra effekten baserat på hur lastat de är i flaskhalsen. Tex är där säkert mer effekt tillgängligt nu på sommaren utan uppvärmning än kallaste vinterdagen i januari.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 17:34
av mikebike
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 19:39
av chaffis75
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.
Tror de blir för dyrt även om de såklart tekniskt troligen fungerar.
Sen är de ju fakriskt helt sjukt om de ska behövas, måste vara billigare bygga mer ledningar men tar dock säkert mer tid.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 21:46
av mikebike
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
J_Pettersson skrev:
Lazzo skrev:
Gjorde misstaget att tvingas till ett laddstopp i Lödde under söndag eftermiddag kring 15. Var 5 bilar före mig i kö och allmän kaos-stämning när det kom bilar från alla möjliga håll som försökte ”tränga” sig före. Tog över över 20 minuter att få en plats, riktigt surt - känns som Tesla måste fixa fler stationer kring Malmö för att lösa bristen på laddare, det lär ju inte bli färre Teslor som behöver ladda i regionen framöver.
Herregud! Man får hoppas Tesla följer vissa trådar. Detta är under all kritik. Sveriges 3:e största stad behöver en SuC snarast möjligt!
Effekt är väl slut i regionen.
Batterier för att jämna ut belastningen över dygnet.
Tror de blir för dyrt även om de såklart tekniskt troligen fungerar.
Sen är de ju fakriskt helt sjukt om de ska behövas, måste vara billigare bygga mer ledningar men tar dock säkert mer tid.
Audi har en färdig lösning, halvportabel.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 20 jul 2022 23:30
av chaffis75
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 08:45
av mikebike
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 09:06
av chaffis75
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 09:19
av mikebike
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.
Det blir ju avsevärt billigare att dra fram 200 kW jämfört med 2 MW.
Eftersom hela anläggningen står uppe på marken behövs inga grävarbeten.
Kan man dessutom köpa el billigt på natten och sälja den dyrt på dan så finns ytterligare incitament.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 09:33
av chaffis75
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
mikebike skrev:
Audi har en färdig lösning, halvportabel.
Polestar har ju kört de också tillfället i grums och Mjölby under sportlov och förra sommaren.. Men jag tror de passar bättre för tillfälliga förstärkning av antal laddare, permanent lösning ska ha effekt nog till stationen. Som sagt man ska få ekonomi i de..
Audis lösning är betydligt större och kan ladda ett tiotal bilar "samtidigt" med bara 200 kW in.
Den använder begagnade fordonsbatterier som backup/effektutjämnare.
Min poäng är egentligen ekonomin, hur ska du få ekonomi i denna lösning.
Det blir ju avsevärt billigare att dra fram 200 kW jämfört med 2 MW.
Eftersom hela anläggningen står uppe på marken behövs inga grävarbeten.
Kan man dessutom köpa el billigt på natten och sälja den dyrt på dan så finns ytterligare incitament.
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 11:42
av mikebike
chaffis75 skrev:
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
"Så billigt"
Ingen har nämnt några kostnader.
"Ingen"
Audi gör ju det nu, och hittills har det kanske inte varit något problem att dra fram tillräckligt effekt?
Med tanke på höga och varierande elpriser samt större behov av snabbladdare, även på platser med lägre effekttillgång, så kanske det finns ett behov?

Tråden handlar om Löddeköpinge och någon hävdade att det inte finns mer effekt tillgänglig, så det skulle kunna vara en situation där det är möjligt att dubblera antalet laddare med samma maxeffekt från nätet.

Re: Löddeköpinge alltid fullt?

Postat: 21 jul 2022 11:58
av R_Edvinsson
mikebike skrev:
chaffis75 skrev:
Om de är så billigt så undrar jag varför ingen bygger på detta sättet. Jag är skeptiskt, vad bygger du dina påstående på?
"Så billigt"
Ingen har nämnt några kostnader.
"Ingen"
Audi gör ju det nu, och hittills har det kanske inte varit något problem att dra fram tillräckligt effekt?
Med tanke på höga och varierande elpriser samt större behov av snabbladdare, även på platser med lägre effekttillgång, så kanske det finns ett behov?

Tråden handlar om Löddeköpinge och någon hävdade att det inte finns mer effekt tillgänglig, så det skulle kunna vara en situation där det är möjligt att dubblera antalet laddare med samma maxeffekt från nätet.
Som jag läst det använder Audi batterimoduler från skrotade bilar, allt från testmulor till kunders bilar utom räddning.


Där borde tesla ha en minst lika stor batch med batterier som inte kan leta sig tillbaka in i bilar utan som borde vara perfekt till just laddstationer, även om man bara använder vissa modeller av ett skrotat batteri.

Även som Powerwall borde dessa kunna användas flitigt.