Sida 1 av 1

Längre räckvidd på M3 och MY?

Postat: 16 jul 2022 00:22
av Zalman3
Tesla använder idag LFP batterier från CATL för "Standard Range".

Nu kommer en ny förbättrad variant LMFP.

CATL’s LMFP goals
Gravimetric energy density: 210-230 Wh/kg
Volumetric energy density: 450-500 Wh/L
https://pushevs.com/2022/07/12/catl-wil ... batteries/

Re: Längre räckvidd på M3 och MY?

Postat: 16 jul 2022 01:01
av AAKEE
Zalman3 skrev:
Tesla använder idag LFP batterier från CATL för "Standard Range".

Nu kommer en ny förbättrad variant LMFP.

CATL’s LMFP goals
Gravimetric energy density: 210-230 Wh/kg
Volumetric energy density: 450-500 Wh/L
https://pushevs.com/2022/07/12/catl-wil ... batteries/
De senaste LFP tesla använt har legat någonstans kring 170-180Wh/kg så LFMP lägger sig mitt mellan LFP och NCA för den densitetsmässiga biten.

2170L (NCA) har 265Wh/kg och 730Wh/ liter (Sas på battery day).

730 vs 450-500 är forfarande en faktor på bara 61-68% av kapaciteten i samma volym. Man har alltså fått ned vikten/kWh men volymen är fortfarande stor.
En model 3 SR torde bli lättare men inte tjäna så myclet range då uteymmet för batteripack redan är fullt.