Sida 1 av 1
Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 08:49
av jonasl
Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.
Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.
En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.
Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.
Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.
Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 09:46
av mikebike
jonasl skrev:Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.
Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.
En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.
Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.
Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.
Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Jag tillbringade en vecka i Sundsvall och kom hem igår.
På vägen till mina föräldrar är det grusväg med "tvättbräda". Jag skulle vilja tvinga Teslas chassiutvecklare att åka de avsnitten några dagar i sträck....
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 10:50
av jonasl
På landet finns det trefasuttag!
Ja, en del av sträckan efter Bräcke hade skarvar på tvären över vägen, det hanterar bilen inte bra. Känns ännu mer i baksätet.
Men bortsett från det är bilen fantastisk.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 11:17
av termosen
jonasl skrev:2022-07-19__10.46.53.jpeg
På landet finns det trefasuttag!
Ja, en del av sträckan efter Bräcke hade skarvar på tvären över vägen, det hanterar bilen inte bra. Känns ännu mer i baksätet.
Men bortsett från det är bilen fantastisk.
Har åkt ner till södra Frankrike via Italien, längs bra vägar är bilen grym! Men i Italien och Frankrike är det mycket smålagningar och skarvar, då är det inte roligt, jag har blivit 5cm kortare under resans gång.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 11:31
av taliz
Vad kör ni med för däcktryck?
Många Tesla rullar ju med extremt högt däcktryck, inte sällan över 3 bar(Tesla har troligen valt det som standard för att få så låg förbrukning som möjligt vid tester).
Min ID4(med 20") har tex 2,5 bar som rekommendation.
På min M3P blev skarvar och liknande MYCKET mindre påtagliga vid 2,6 bar i däcken vs 3.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 11:45
av tslaqqq
Har sänkt till 2.8 var 3.1-3.2 innan = på tok för hårt!
Men ja fjädringen är väl den enskilt största komponenten som Tesla borde se över, andra premiumbilar har ju betydligt bättre fjädringskomfort oavsett vikt på bilen.
Tesla's säljare har ju framhävt att man har hårdfjädring mest pga bilens högre vikt jmf med M3, skulle tippa att det är samma fjädring på de olika modellerna, då även M3 var väldigt stötig.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 11:57
av jonasl
Y är ju inte extemt tung jämfört med avgas-suvar i samma storlek. Tror det har sparats in på chassikomponenter.
Model 3 var avgjort bekvämare. Den körde jag med 2.9-3.0 bar i däcken, ska dubbelkolla men jag tror inte det är så mycket mer i Y.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 12:16
av Grodan
2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 13:44
av acorn
Nu kommer vi från en F-pace till MYLR och givet att jaguaren var ganska styv i fjädringen så upplever jag det inte alls som ett problem. Enda gången jag märker en skillnad är när ena hjulet kör med i en grop i låg hastighet, då kränger bilen relativt mycket
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 14:17
av Olof Tenghoff
mikebike skrev:
Jag tillbringade en vecka i Sundsvall och kom hem igår.
På vägen till mina föräldrar är det grusväg med "tvättbräda". Jag skulle vilja tvinga Teslas chassiutvecklare att åka de avsnitten några dagar i sträck....
Hamnade också för första gången på tvättbräda i vår Y för ett par veckor sen. Outhärdligt, vände efter några hundra meter och tog en flera mil lång omväg på asfalt. Inga bilar är väl speciellt sköna på tvättbräda men Y är i en klass för sig, och inte på ett bra sätt. Har även råkat åka tvättbräda med mina S ar och det gick rätt bra faktiskt, så det är ju inte så att Tesla inte vet hur man bygger ett chassi som funkar.
Hoppas chassiutvecklarna följer ditt råd och tar sig en runda tvättbräda
Annars instämmer jag med övriga att bilen är kanon överlag.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 14:32
av Olof Tenghoff
jonasl skrev:Körde första lite längre långresan igår, från Nynäshamn till Kall i närheten av Järpen, med ett depåstopp i Sandviken.
Totalt 761 km. Startade med 99% i batteriet, stannade hos en kompis i Sandviken för att fika och passade på att plugga i en destinationsladdare och hann med 18kWh medans barnen fick springa av sig och vi fick lite gofika. Nästa stopp blev till middag vid Sundsvall West där vi stoppade laddningen efter 32 minuter och 56kWh. Då hade vi precis börjat äta. Ymnigt regnande under stora delar av vägen mot Östersund men vi landade ändå på destinationen med 11% kvar i batteriet.
En annan bil laddade i Sundsvall men stationen verkade ha samma problem som många andra då den visades som otillgänglig i bilens navi och även i Chargefinder, i verkligheten fungerade den utmärkt men bara en annan bil där när vi kom och två när vi åkte.
Otroligt stor skillnad i räckvidd jämfört med Model 3 SR+ från 2020 som vi körde tidigare.
Två vuxna och tre barn, klart rymligare i baksätet än i trean och en aning större bagageutrymme, bilen var långt från fullpackad.
Enda som inte är perfekt är verkligen komforten på dåliga vägar då det framför allt i baksätet blir lite studsigt. Det går att leva med men jag blir sugen på att testa med 18" på vinterhjulen.
Kom tillbaka från en 350 mil rundresa genom USA i Y. Instämmer, räckvidden är kanon, speciellt för en Crossover, så länge men inte kör för fort på motorväg. Att den dessutom laddar med 250 kW gör stor skillnad jämfört med äldre Teslor. Vi behövde nästan aldrig vänta på bilen så det var nog första gången vår familj åkte långresa med elbil lika snabbt som man skulle kört bensin.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 23:10
av Tillsynsmannen
tslaqqq skrev:Har sänkt till 2.8 var 3.1-3.2 innan = på tok för hårt!
Men ja fjädringen är väl den enskilt största komponenten som Tesla borde se över, andra premiumbilar har ju betydligt bättre fjädringskomfort oavsett vikt på bilen.
Tesla's säljare har ju framhävt att man har hårdfjädring mest pga bilens högre vikt jmf med M3, skulle tippa att det är samma fjädring på de olika modellerna, då även M3 var väldigt stötig.
Det där är bara säljarsnack och svepskäl. Jag hade en XC90 en gång i tiden, den hade högre tjänstevikt, högre däckprofil och väsentligt bättre komfort. Rekommenderat ringtryck varierar förstås med däckprofil, knappast med bilens tjänstevikt. Pys ut 0,3 bar eller köp 18- eller 19-tumshjul (ifall ni har 20-tummare), så kanske det blir lite bättre. Återstår fjädringen då, men det kan bli lite knepigare att fixa.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 19 jul 2022 23:29
av jonasl
Tycker räckvidden och laddhastigheten är intressant. Definitivt värt att betala en slant för den skillnaden som det är jämfört med den usa-byggda SR+ jag hade innan. Men jag vet inte om jag skulle betala så mycket mer för att få ytterligare räckvidd eller snabbare laddning.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 09:05
av taliz
Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 13:01
av mikebike
taliz skrev:Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 13:53
av Jeppe_E
Eftersom jag kommer från en Model 3 LR 2019, så hade jag ju lite andra förutsättningar. Sommarförbrukningen ligger på 174 Wh/km.
Min MYP som nu har rullat 120 mil har ett snitt på 178 Wh. Så det ska bli spännande att se hur den funkar till vinterhalvåret. Men 178 Wh är ju 42 mil ivf.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 13:54
av Jeppe_E
taliz skrev:Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då blir det svampigt. Det är tydligt skillnad redan på en Model 3 mellan 2,5 och 2,8.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 14:25
av taliz
mikebike skrev:taliz skrev:Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 20 jul 2022 14:30
av Jeppe_E
taliz skrev:mikebike skrev:taliz skrev:Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
Jag kan ha fel här, men under 2,7 har jag för mig. Återigen, bilen blir svampig i kurvor.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 21 jul 2022 11:07
av taliz
Jeppe_E skrev:taliz skrev:mikebike skrev:taliz skrev:Grodan skrev:2,9 bar är rekommenderat för Y och YP
Jag hade sänkt till 2,5.
Då får man däcktrycksvarning hela tiden, högre förbrukning och sannolikt mer däckslitage.
När triggar den då?
Visst är det så, men man kan tyvärr inte både äta kakan och ha den kvar.
Jag kan ha fel här, men under 2,7 har jag för mig. Återigen, bilen blir svampig i kurvor.
Ok. Ja man får som alltid välja mellan sport eller komfort.
Re: Imponerande räckvidd på Model Y
Postat: 21 jul 2022 11:19
av BrooklynS
"Svampig i kurvor"?
Menas Nokia dubbfria vinterdäck eller, låt säga, Michelin Pilot Sport? Styrrespons eller fjädring?
Beskriv vad ni menar lite närmare är ni snälla.