Sida 1 av 1
Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en tid
Postat: 24 jul 2022 09:38
av lov
Hej,
Har en liten fundering nu i semestertider
I teslas manual står det att teslan ska lämnas ansluten om den inte ska användas under en längre tid. Om jag gör detta och åker iväg så ser jag en eventuell risk om det kommer ett åskväder och jag inte är där och kan koppla bort laddsladden.
Hur löser ni detta problem?
Jag kan stänga av min laddbox remote är det en säker lösning (laddsladden kommer fortfarande vara i) vid åskväder eller blir skyddet ännu sämre då det finns visst inbyggt skydd i laddboxen?
Stort tack på förhand!
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 09:41
av OfarligTesla
Vad är längre tid? Under covid stod min Model 3 oanvänd i 3-4 veckor då och då helt utan att vara inkopplad, tappade mindre än en procent i veckan men i övrigt var det lugnt. Den Model S vi hade tidigare tappade lika mycket per dag som min Model 3 gör per vecka.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 10:22
av +Alex+
Sitter med samma funderingar. Min bil (M3P) skall stå i 5 veckor. Tänkte plugga i den i ett vanligt uttag, har inte tillgång till annat där bilen skall stå. Tänkte att jag sätter gränsen till 50%. Vet egentligen inte vad som är bäst.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 10:28
av Teslaspolen
lov skrev:Hej,
Har en liten fundering nu i semestertider
I teslas manual står det att teslan ska lämnas ansluten om den inte ska användas under en längre tid. Om jag gör detta och åker iväg så ser jag en eventuell risk om det kommer ett åskväder och jag inte är där och kan koppla bort laddsladden.
Hur löser ni detta problem?
Jag kan stänga av min laddbox remote är det en säker lösning (laddsladden kommer fortfarande vara i) vid åskväder eller blir skyddet ännu sämre då det finns visst inbyggt skydd i laddboxen?
Stort tack på förhand!
Ladda till 50-60-70% och låt den stå utan sladd någonstans skyddat från stark värme om möjligt. Det är jättelugnt. Det är främst på med vinterväder eller stark värme det kan vara bra att ha elnätet inkopplat.
Jag antar att modernare bilar inte har någon inställning för "alltid uppkopplad ja/nej" eller energisparläge?
Att stänga av en brytare till boxen gör inte mycket om blixten slår ned.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 12:04
av lov
Stort tack för snabba och informativa svar! Då lämnar teslan oinklopplad

Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 12:17
av mikebike
lov skrev:Stort tack för snabba och informativa svar! Då lämnar teslan oinklopplad

Med avstängt Vaktläge, annars är laddnivån snart nere på 20%
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 12:22
av taliz
mikebike skrev:lov skrev:Stort tack för snabba och informativa svar! Då lämnar teslan oinklopplad

Med avstängt Vaktläge, annars är laddnivån snart nere på 20%
Samt att det är en Model 3 eller Y(eller möjligtvis Raven S/X), annars är det hög vampire drain vad man än gör.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 15:36
av +Alex+
Avviker lite från ämnet men hur undviker man att handbromsen aktiveras när man parkerar en längre tid? Har dålig erfarenhet från tidigare bilar.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 15:56
av mikebike
+Alex+ skrev:Avviker lite från ämnet men hur undviker man att handbromsen aktiveras när man parkerar en längre tid? Har dålig erfarenhet från tidigare bilar.
Det går inte. Hur skulle bilen kunna stå still om inte parkeringsbromsen är åtdragen?
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 17:13
av +Alex+
mikebike skrev:+Alex+ skrev:Avviker lite från ämnet men hur undviker man att handbromsen aktiveras när man parkerar en längre tid? Har dålig erfarenhet från tidigare bilar.
Det går inte. Hur skulle bilen kunna stå still om inte parkeringsbromsen är åtdragen?
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 17:44
av AAKEE
+Alex+ skrev:
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Det finns inget P-läge i motorn.
P-läge i ICE-bilar med automat löser man genom att lägga i två växlar samtidigt, då blir det mekaniskt stopp.
Tesla har inga växlar.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 17:58
av +Alex+
AAKEE skrev:+Alex+ skrev:
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Det finns inget P-läge i motorn.
P-läge i ICE-bilar med automat löser man genom att lägga i två växlar samtidigt, då blir det mekaniskt stopp.
Tesla har inga växlar.
Är fullt medveten om hur en konventionell automatlåda fungerar samt hur en elmotor fungerar (jobbar med dessa saker). Men det finns elmotorer som har inbyggd broms. Används inom diverse områden, är mindre benägna att krångla. En handbroms kan ju ofta kärva om den legat på en längre stund.
Men hur som helst, spelar ingen roll. Går det inte att parkera bilen i neutral så går det inte. Var egentligen det jag funderade på. Det säkert bra ändå, är ju en hyfsat ny bil.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 24 jul 2022 18:56
av mikebike
+Alex+ skrev:AAKEE skrev:+Alex+ skrev:
Plant underlag och gummikloss eller ett P-läge i elmotorn.
Det finns inget P-läge i motorn.
P-läge i ICE-bilar med automat löser man genom att lägga i två växlar samtidigt, då blir det mekaniskt stopp.
Tesla har inga växlar.
Är fullt medveten om hur en konventionell automatlåda fungerar samt hur en elmotor fungerar (jobbar med dessa saker). Men det finns elmotorer som har inbyggd broms. Används inom diverse områden, är mindre benägna att krångla. En handbroms kan ju ofta kärva om den legat på en längre stund.
Men hur som helst, spelar ingen roll. Går det inte att parkera bilen i neutral så går det inte. Var egentligen det jag funderade på. Det säkert bra ändå, är ju en hyfsat ny bil.
Eh, men DIN motor har ju ingen inbyggd broms.
Det är nog snarare så att parkeringsbromsar kärvar om de INTE används.
Personligen har jag dock bara varit ned pm två problem: på en 142:a frös den ena bromsen fast och på en XC60 havererade styrdonet till parkeringsbromsen.
Re: Lämna teslan ansluten om den inte ska användas under en
Postat: 25 jul 2022 13:58
av jeppe_sthlm
OfarligTesla skrev:Vad är längre tid? Under covid stod min Model 3 oanvänd i 3-4 veckor då och då helt utan att vara inkopplad, tappade mindre än en procent i veckan men i övrigt var det lugnt. Den Model S vi hade tidigare tappade lika mycket per dag som min Model 3 gör per vecka.
Ja, det är galet stor skillnad på drain mot Model S. Vår har stått i snart 3 veckor och har tappat ca 2-3%. Stämmer nog rätt bra med att vår gamla P85 kunde tappa lika mycket på ett dygn.