Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av larjon »

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter efter att ha campat i en Tesla Model Y tillsammans med min flickvän i 6 dagar.
Vi tänkte först åka till Norge, men på grund av dåligt väder styrde vi istället ner till Skåne (från Stockholm)

Sova
Att sova i bilen var riktigt bekvämt. Jag testade en natt själv med enbart madrassen från Tescamp och det fungerade fint. Jag kände direkt att jag ville ha det lite mjukare eftersom vi skulle sova så många nätter i rad så jag kompletterade med en madrass från Jysk som vi lade ovanpå den andra madrassen. Kombinationen gjorde att det blev riktigt mjukt och skönt.
Att hitta sovplatser var inga större problem. Vi använde oss av kartan i bilen och zoomade in på lämpliga platser. Ibland stötte vi dock på en vägbom när vi väl kom nära och fick leta efter ett nytt ställe, men det var inga större problem då vi hade gott om tid. Vi letade först och främst efter platser nära havet.
Vi använde oss av camp mode och satte temperaturen till behagliga nitton grader hela natten (vi hade med ett tunnare duntäcke) och det drog ungefär en procent batteri per timme.
För insynsskydd och för att det inte skulle bli för ljust tidigt på morgonen köpte jag gardiner från Tescamp som fungerade väldigt bra och var lätta att montera.
Vi hade inget skydd för taket då det skapar mycket mer rymd och helt tar bort klaustrofobiska känslor att kunna se ut.
Jag är 190 centimeter lång och kunde ligga i princip utsträckt på rygg när vi körde fram framsätena ända längst fram och pallrade upp med lite packning under madrassen mellan framsätena och baksätena.

Tescamp-madrass:
https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... 21_TE_item

Jysk-madrass:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -dreamzone

Tescamp-insynsskydd:
https://www.amazon.com/gp/product/B09NB ... UTF8&psc=1


Ladda
Vi testade att ladda vid följande super chargers:

Linköping
Toftaholm
Löddeköpinge
Ystad
Kristianstad
Kalmar
Edsbruk (Tindered)

Ingen kö någonstans förutom i Löddeköpinge där vi fick vänta cirka 10 minuter. Det var mest Norrmän som laddade och jag antar att det är ett naturligt laddstopp för dem för vidare färd söderut.

Förbrukning
Vi körde totalt 177 mil och snittförbrukningen landade på 179Wh/km.
Då körde vi mest motorvägsmil med en hastighet av 100-120 km/h.
Förutom det hade vi som sagt camp mode aktiverat cirka 10 timmar per dygn, laddade våra telefoner regelbundet, samt hade en kylbox inkopplad 15-16 timmar per dygn (endast avstängd medan vi sov då den har en fläkt som låter ganska mycket).

Förvaring och annat
Några saker som inhandlades för att göra resan bekvämare och enklare:

Kylbox (som var inkopplad och aktiverad 15-16 timmar per dygn och höll allt kylt utan problem under natten när den var avstängd:
https://www.amazon.se/dp/B094G49NNV/ref ... 21_TE_item

Hopfällbart campingbord från Jula:
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... rd-008683/

Campingstolar (kan varmt rekommenderas då de tar väldigt liten plats i frunken):
https://www.amazon.se/dp/B07NT77GT8/ref ... _item?th=1

Ljusslinga för extra mys på kvällarna (kan med fördel även drivas av en powerbank utanför bilen):
https://www.amazon.se/gp/product/B09BZ4 ... UTF8&psc=1

En 10-liters vattendunk som fick åka i subtrunken

Och för säkerhets skull även en portabel elektrisk luftpump:
https://www.amazon.se/dp/B07XZCLGVQ/ref ... 21_TE_item


Slutsats
Vissa dagar nöjde vi oss med att bada i havet och andra besökte vi badhus för att duscha.
I mitten av veckan tog vi en natt på hotell då det var riktigt uselt väder, men under bättre väderförhållanden hade det inte behövts.
En lärdom är att det inte blir helt plant när baksätet är nedfällt och det avhjälptes genom att parkera lite sluttande, men om det inte är möjligt behövs andra alternativ. Antingen plastbockar som husbilar använder eller genom att lägga handdukar eller liknande nere vid fötterna under madrassen.

Jag kan varmt rekommendera att köra camping i en Model Y och det är något vi kommer göra fler gånger (nästa gång Norge!) :)
IMG_9551.jpeg
Svart Model Y Performance
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av SugSnigel »

larjon skrev:
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter efter att ha campat i en Tesla Model Y tillsammans med min flickvän i 6 dagar.
Vi tänkte först åka till Norge, men på grund av dåligt väder styrde vi istället ner till Skåne (från Stockholm)

Sova
Att sova i bilen var riktigt bekvämt. Jag testade en natt själv med enbart madrassen från Tescamp och det fungerade fint. Jag kände direkt att jag ville ha det lite mjukare eftersom vi skulle sova så många nätter i rad så jag kompletterade med en madrass från Jysk som vi lade ovanpå den andra madrassen. Kombinationen gjorde att det blev riktigt mjukt och skönt.
Att hitta sovplatser var inga större problem. Vi använde oss av kartan i bilen och zoomade in på lämpliga platser. Ibland stötte vi dock på en vägbom när vi väl kom nära och fick leta efter ett nytt ställe, men det var inga större problem då vi hade gott om tid. Vi letade först och främst efter platser nära havet.
Vi använde oss av camp mode och satte temperaturen till behagliga nitton grader hela natten (vi hade med ett tunnare duntäcke) och det drog ungefär en procent batteri per timme.
För insynsskydd och för att det inte skulle bli för ljust tidigt på morgonen köpte jag gardiner från Tescamp som fungerade väldigt bra och var lätta att montera.
Vi hade inget skydd för taket då det skapar mycket mer rymd och helt tar bort klaustrofobiska känslor att kunna se ut.
Jag är 190 centimeter lång och kunde ligga i princip utsträckt på rygg när vi körde fram framsätena ända längst fram och pallrade upp med lite packning under madrassen mellan framsätena och baksätena.

Tescamp-madrass:
https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... 21_TE_item

Jysk-madrass:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -dreamzone

Tescamp-insynsskydd:
https://www.amazon.com/gp/product/B09NB ... UTF8&psc=1


Ladda
Vi testade att ladda vid följande super chargers:

Linköping
Toftaholm
Löddeköpinge
Ystad
Kristianstad
Kalmar
Edsbruk (Tindered)

Ingen kö någonstans förutom i Löddeköpinge där vi fick vänta cirka 10 minuter. Det var mest Norrmän som laddade och jag antar att det är ett naturligt laddstopp för dem för vidare färd söderut.

Förbrukning
Vi körde totalt 177 mil och snittförbrukningen landade på 179Wh/km.
Då körde vi mest motorvägsmil med en hastighet av 100-120 km/h.
Förutom det hade vi som sagt camp mode aktiverat cirka 10 timmar per dygn, laddade våra telefoner regelbundet, samt hade en kylbox inkopplad 15-16 timmar per dygn (endast avstängd medan vi sov då den har en fläkt som låter ganska mycket).

Förvaring och annat
Några saker som inhandlades för att göra resan bekvämare och enklare:

Kylbox (som var inkopplad och aktiverad 15-16 timmar per dygn och höll allt kylt utan problem under natten när den var avstängd:
https://www.amazon.se/dp/B094G49NNV/ref ... 21_TE_item

Hopfällbart campingbord från Jula:
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... rd-008683/

Campingstolar (kan varmt rekommenderas då de tar väldigt liten plats i frunken):
https://www.amazon.se/dp/B07NT77GT8/ref ... _item?th=1

Ljusslinga för extra mys på kvällarna (kan med fördel även drivas av en powerbank utanför bilen):
https://www.amazon.se/gp/product/B09BZ4 ... UTF8&psc=1

En 10-liters vattendunk som fick åka i subtrunken

Och för säkerhets skull även en portabel elektrisk luftpump:
https://www.amazon.se/dp/B07XZCLGVQ/ref ... 21_TE_item


Slutsats
Vissa dagar nöjde vi oss med att bada i havet och andra besökte vi badhus för att duscha.
I mitten av veckan tog vi en natt på hotell då det var riktigt uselt väder, men under bättre väderförhållanden hade det inte behövts.
En lärdom är att det inte blir helt plant när baksätet är nedfällt och det avhjälptes genom att parkera lite sluttande, men om det inte är möjligt behövs andra alternativ. Antingen plastbockar som husbilar använder eller genom att lägga handdukar eller liknande nere vid fötterna under madrassen.

Jag kan varmt rekommendera att köra camping i en Model Y och det är något vi kommer göra fler gånger (nästa gång Norge!) :)
Stämmer in här efter en natt i bilen efter ett bröllop på landet med begränsade sovplatser. Köpte random jyskmadrass 11cm tjock och bökade dit. Vi är båda 180+ men sov som kungar. Parkerade under ett träd.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av MalmoM3 »

Tack för ditt bidrag. Jag och sambon är ute på en roadtrip i europa nu. Vi har sovit cirka 10 nätter i bilen och tycker det funkar bra. Vi har endast en bäddmadrass från Ikea det är lite hårt men funkar bra.
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Berguv »

Tog två nätter på besök hos vänner med familj som inte hade tillräckligt med sängplatser, jag och ett barn sov som kungar. Tog med en bättre madrass hemifrån (memory foam, 80x180)och kompletterade med en liten till barnet. Biltemas snööverdrag kunde dock varit bättre på att stänga ute ljus, skall jag göra det mer så köper jag riktiga fönstersmygs från t.ex tescamp.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av mikebike »

Jag undrar var man gör av all packning när man sover i bilen?
Har ni med ett litet tält till packningen? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Jag undrar var man gör av all packning när man sover i bilen?
Har ni med ett litet tält till packningen? :mrgreen:
Varför ska man ha massa packning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av larjon »

mikebike skrev:
Jag undrar var man gör av all packning när man sover i bilen?
Har ni med ett litet tält till packningen? :mrgreen:
Vi hade med oss rätt mycket packning, men det finns gott om utrymme även när man sover.
Subtrunken, frunken, framsätena, fotplatsen framför framsätena, och kanske mest av allt utrymmet mellan baksätet och framsätena. Där får det plats massor när framsätena är framskjutna längst fram.

Tricket är att packa i medelstora, gärna mjuka väskor :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Jag undrar var man gör av all packning när man sover i bilen?
Har ni med ett litet tält till packningen? :mrgreen:
Bakom framstolarna på golvet, de två facken under "sängen" och sidofacken bak plus frunken räckte till två och blev plats över. Har man mer packning kan man flytta fram grejor till framstolarna och golvet innan läggdax.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
mikebike skrev:
Jag undrar var man gör av all packning när man sover i bilen?
Har ni med ett litet tält till packningen? :mrgreen:
Bakom framstolarna på golvet, de två facken under "sängen" och sidofacken bak plus frunken räckte till två och blev plats över. Har man mer packning kan man flytta fram grejor till framstolarna och golvet innan läggdax.
Frunken är nästan full med laddkablar, portabel laddbox, första hjälpen, dammsugare och dragkrok. De bakre tre utrymmena är i princip fulla med "bra att ha", bl.a. min 7,5 meters laddkabel.
Det enda utrymme som är helt tomt är det främre undre bagageutrymmet. Jag har inte kommit på vad man kan ha där. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Berguv »

Får du inte plats med packningen har du helt ärligt för mycket. Två vuxna i en vecka sommartid = en bag per person + ev lite ytterligare lullull (typ någon sportutrustning).

Sätt på dragkroken, lämna bra att ha-laddkabel, etc.

Vi körde tre veckors roadtrip med två barn - ink enorm dubbelvagn. Allt fick plats i trunk + subtrunk.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av mikebike »

Berguv skrev:
Får du inte plats med packningen har du helt ärligt för mycket. Två vuxna i en vecka sommartid = en bag per person + ev lite ytterligare lullull (typ någon sportutrustning).

Sätt på dragkroken, lämna bra att ha-laddkabel, etc.

Vi körde tre veckors roadtrip med två barn - ink enorm dubbelvagn. Allt fick plats i trunk + subtrunk.
Nej, lämna lämna laddkablarna hemma är inte aktuellt.
Dragkroken och skyttetelaterade prylar kan jag lämna hemma.
En bag vardera räcker inte på långa vägar. Eftersom vi bor på B&B har vi med sängkläder och handdukar (lär väl behövas om man sover i bilen också?)
Ingen tvättmöjlighet, så kläder för alla dagar och tillfällen (inkl. en studentfest).
Sedan har vi kängor, cykelutrustning mm.
För 11 dagars semester fyller vi bagageutrymmet helt, toppat med två framhjul till cyklarna. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av slugger75 »

Takbox?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av larjon »

mikebike skrev:
Berguv skrev:
Får du inte plats med packningen har du helt ärligt för mycket. Två vuxna i en vecka sommartid = en bag per person + ev lite ytterligare lullull (typ någon sportutrustning).

Sätt på dragkroken, lämna bra att ha-laddkabel, etc.

Vi körde tre veckors roadtrip med två barn - ink enorm dubbelvagn. Allt fick plats i trunk + subtrunk.
Nej, lämna lämna laddkablarna hemma är inte aktuellt.
Dragkroken och skyttetelaterade prylar kan jag lämna hemma.
En bag vardera räcker inte på långa vägar. Eftersom vi bor på B&B har vi med sängkläder och handdukar (lär väl behövas om man sover i bilen också?)
Ingen tvättmöjlighet, så kläder för alla dagar och tillfällen (inkl. en studentfest).
Sedan har vi kängor, cykelutrustning mm.
För 11 dagars semester fyller vi bagageutrymmet helt, toppat med två framhjul till cyklarna. :lol:
Vi hade flera bagar med kläder, sportsaker, osv var och det är inga problem att få plats med (som sagt gott om utrymme mellan baksäte och framsäten). Sängkläderna blir ju en del av sängen så det är inte heller några problem och handdukar och sånt får lätt plats under sängen när man sover (gör det till och med ännu bekvämare). Däremot skulle det ju helt klart vara problem att få plats med cyklar :)
Kanske kan funka med en cykelhållare till dragkroken? Då kan väl alla hjul sitta på?
Svart Model Y Performance
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Berguv »

mikebike skrev:
Berguv skrev:
Får du inte plats med packningen har du helt ärligt för mycket. Två vuxna i en vecka sommartid = en bag per person + ev lite ytterligare lullull (typ någon sportutrustning).

Sätt på dragkroken, lämna bra att ha-laddkabel, etc.

Vi körde tre veckors roadtrip med två barn - ink enorm dubbelvagn. Allt fick plats i trunk + subtrunk.
Nej, lämna lämna laddkablarna hemma är inte aktuellt.
Dragkroken och skyttetelaterade prylar kan jag lämna hemma.
En bag vardera räcker inte på långa vägar. Eftersom vi bor på B&B har vi med sängkläder och handdukar (lär väl behövas om man sover i bilen också?)
Ingen tvättmöjlighet, så kläder för alla dagar och tillfällen (inkl. en studentfest).
Sedan har vi kängor, cykelutrustning mm.
För 11 dagars semester fyller vi bagageutrymmet helt, toppat med två framhjul till cyklarna. :lol:

Klart du kan tvätta någonstans…

Cykelhjälmen kan du stasha under bilen när du sover.

Prova att skjuta fram framsätena maximalt och kolla hur mycket plats det blir…
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av taliz »

Vissa vill bara göra som man alltid gjort och ser inte alternativ.
Själv får jag rum med allt jag behöver oavsett om jag är borta en vecka eller ett halvår i en liten ryggsäck. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av mikebike »

slugger75 skrev:
Takbox?
Funkar inte så bra tillsammans med tre cykelhållare. ;)
taliz skrev:
Vissa vill bara göra som man alltid gjort och ser inte alternativ.
Själv får jag rum med allt jag behöver oavsett om jag är borta en vecka eller ett halvår i en liten ryggsäck. 8-)
Ja, när man tågluffade fick allt plats i en ryggsäck, men det är lite andra krav när man blir äldre.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att sova en eller två nätter när jag är ensam på en fisketur?

Nu skall vi snart åka. 8-)
20220802_123739.jpg
PS. Funkar inte bilder längre?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av taliz »

Tågluffa har jag aldrig gjort. Jag får nog benämna mig som äldre nu dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Tågluffa har jag aldrig gjort. Jag får nog benämna mig som äldre nu dessutom. Bild
Vi är 122 (tillsammans).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av slugger75 »

Någon mer som har testat att övernatta i MY och har några tips?

Snart (nåja) är det sommar igen och då kommer vi testa nån natt. Vi har köpt måttanpassad madrass och fönsterskydd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

slugger75 skrev: 19 feb 2023 17:01
Någon mer som har testat att övernatta i MY och har några tips?

Snart (nåja) är det sommar igen och då kommer vi testa nån natt. Vi har köpt måttanpassad madrass och fönsterskydd.
Vad vill du veta?
Sovit många nätter i Tyskland, Danmark och Sverige, då i en trängre M3 LR.
Bra madrass är viktigt, vad det betyder är individuellt, provsov gärna hemmavid, sova vid Tyska rastplatser med toa är kanon, Österrike är ett U-land.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av jimhalpert »

Lerumsexpressen skrev: 19 feb 2023 17:56
slugger75 skrev: 19 feb 2023 17:01
Någon mer som har testat att övernatta i MY och har några tips?

Snart (nåja) är det sommar igen och då kommer vi testa nån natt. Vi har köpt måttanpassad madrass och fönsterskydd.
Vad vill du veta?
Sovit många nätter i Tyskland, Danmark och Sverige, då i en trängre M3 LR.
Bra madrass är viktigt, vad det betyder är individuellt, provsov gärna hemmavid, sova vid Tyska rastplatser med toa är kanon, Österrike är ett U-land.
- På vilket sätt är Österrike ett U-land? Vi älskar alperna och varit där några gånger men aldrig med bil och övernattning.
- Körde ni camping emellanåt eller var rastplatser good enough?
- Varvar ni med hotell? Gissar att det kan bli lite jobbigt att sova i bilen hela resan. Eller?
- Något särskilt man ska tänka på / learnings från resorna?

Tack!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av jonasl »

Vi har haft bilen som extrarum hos svärföräldrarna några gånger, jag och ett av barnen har sovit i den. Tog en tjock 90cm madrass de hade och bäddade med vanliga sängkläder, fungerade fenomenalt bra. Sov väldigt skönt. Ha inte camp mode på för då blir det kanonvarmt i bilen av brasan!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av slugger75 »

Lerumsexpressen skrev: 19 feb 2023 17:56
slugger75 skrev: 19 feb 2023 17:01
Någon mer som har testat att övernatta i MY och har några tips?

Snart (nåja) är det sommar igen och då kommer vi testa nån natt. Vi har köpt måttanpassad madrass och fönsterskydd.
Vad vill du veta?
Sovit många nätter i Tyskland, Danmark och Sverige, då i en trängre M3 LR.
Bra madrass är viktigt, vad det betyder är individuellt, provsov gärna hemmavid, sova vid Tyska rastplatser med toa är kanon, Österrike är ett U-land.
Tja, kanske inte just en MY-campingfråga, men typ hur hittar man vackra, avsides natursköna platser, utan allt för mycket folk (i Sverige)?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

slugger75 skrev: 19 feb 2023 20:27
Lerumsexpressen skrev: 19 feb 2023 17:56
slugger75 skrev: 19 feb 2023 17:01
Någon mer som har testat att övernatta i MY och har några tips?

Snart (nåja) är det sommar igen och då kommer vi testa nån natt. Vi har köpt måttanpassad madrass och fönsterskydd.
Vad vill du veta?
Sovit många nätter i Tyskland, Danmark och Sverige, då i en trängre M3 LR.
Bra madrass är viktigt, vad det betyder är individuellt, provsov gärna hemmavid, sova vid Tyska rastplatser med toa är kanon, Österrike är ett U-land.
Tja, kanske inte just en MY-campingfråga, men typ hur hittar man vackra, avsides natursköna platser, utan allt för mycket folk (i Sverige)?
Du får använda apparna; ställplatser och park4night
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Allt du behöver veta om camping i en Tesla Model Y

Inlägg av slugger75 »

Ok tack.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar