350:- för 20 kWh...

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

Ibland går inte destinationsladdningen som man tänkt sig...

Kom till Orleans och ingen laddning vid hotellet. Hade kollat upp att det fanns gott om 22 kW laddare ett par kilometer bort. Åkte till stan för middag och tänkte passa på att ladda. Laddaren som skulle kunna startas med Audi-appen ville inte starta. Reggade konto på deras hemsida och enda alternativet var att betala €30 upfront. Hade ingen lust med det för 2 timmar på 11 kW...

Lämnade familjen på hotellet och åkte till laddar-"parken". Visade sig vara inhägnat och stängt... Enda alternativet i närheten var en 24 kW CCS (visste inte ens att det fanns så långsam DC...) vid en Burger King. Skulle också kunna startas med Audi-appen. Funkade ej. Fick gå in via hemsida, regga kort och starta laddning. Kostade €0,59 per minut. Billigt o bra...

Ibland är det inte det smidigaste med laddare :shock: Nån som betalat ännu mer nån gång :D

Totalt sett har det dock funkat riktigt bra på resan. Nästan inga köer och nu äntligen passerat Paris på väg hemåt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Teslaspolen »

holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Vad gör det för skillnad? Går ju att ladda andrs märken där lika bra.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Teslaspolen skrev:
holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Vad gör det för skillnad? Går ju att ladda andrs märken där lika bra.
Lika bra är väl en definitionsfråga, senast jag laddade på SuC bevittnade jag en Merca EQB som försökte parkera på olika sätt i säkert tio minuter innan han lyckades.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
backe
Inlägg: 1745
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av backe »

holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..

Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

backe skrev:
holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..

Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
Aldrig utifrån rådande förutsättningar, men visst om någon kan vända skutan med ett vettigt alternativ kan jag omvärdera, jag ser det dock inte hända inom överskådlig tid.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev:
backe skrev:
holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..

Aldrig låter väl lite drastiskt, om det visar sig att det fungerar mycket bättre och är billigare med t.ex. en Audi om 5 år så ska du ändå åka Tesla för att det är (för dig) ett bättre alternativ idag?
Aldrig utifrån rådande förutsättningar, men visst om någon kan vända skutan med ett vettigt alternativ kan jag omvärdera, jag ser det dock inte hända inom överskådlig tid.
Näj man kan inte ladda tela på annat än suc (mmm.. Tänker, nu gäller du lura alla tesla ägare så vi andra får ha alla andra laddare för oss själva 8-) :D ;))
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av FinaFisken »

€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Du måste ha missförstått.

Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...

Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.

Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas... ;)
PXL_20220801_153328767.jpg
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 3 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

FinaFisken skrev:
€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Legato skrev:
holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Du måste ha missförstått.

Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...

Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.

Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas... ;)
PXL_20220801_153328767.jpg
Använder aldrig destinationsladdare, just för att undvika strul.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av FinaFisken »

Legato skrev:
FinaFisken skrev:
€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...
Ja, 43kWh för ytterligare €21 så totalt €77.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Det är precis den här typen av historier som gör att jag aldrig skulle välja någon annan elbil än Tesla och enbart ladda på SuC vid långresor..
Du måste ha missförstått.

Det hade varit exakt samma situation med en Tesla. Detta var alltså destinationsladdare...

Ionity har funkat perfekt längs hela resan. Använt ett par Tesla SUC i Spanien för att kunna köra snabbare, men hade funkat med enbart Ionity där också om SUC ej var öppet.

Så här fint med destinationsladdare fick vi ikväll på hotellets egen parkering i Holland. Laddare som gick fint att starta med Audis app men som ej hade kunnat startas med Teslas... ;)
PXL_20220801_153328767.jpg
Använder aldrig destinationsladdare, just för att undvika strul.
Du får köpa en Audi så blir det lättare ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

FinaFisken skrev:
Legato skrev:
FinaFisken skrev:
€56 på gata i Hamburg för jag inte flyttade bilen när laddningen var klar. Kl. 00-09.
Hade jag vetat skulle jag ställt ner laddhastigheten...
Brrr, hoppas du fick lite fler kWh iaf...
Ja, 43kWh för ytterligare €21 så totalt €77.
Som hittat! :shock:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Legato skrev:

Du får köpa en Audi så blir det lättare ;)
Behöver inte, har råd att ladda på SuC ;)
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Legato skrev:

Du får köpa en Audi så blir det lättare ;)
Behöver inte, har råd att ladda på SuC ;)
Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna. :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Legato skrev:
holden skrev:
Legato skrev:

Du får köpa en Audi så blir det lättare ;)
Behöver inte, har råd att ladda på SuC ;)
Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna. :)
Nja. Reste tre semesterveckor i Europa med teslan, laddade enbart på SuC, laddkostnaden utgjorde ungefär 5% av den totala kostnaden för resan och jag behövde varken krångla med femton appar, olika laddkablar, abonnemang eller betalmetoder. Din egen upplevelse visar ju vad den typen av suboptimering kan leda till.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av magpet »

Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av MWall »

magpet skrev:
Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Det behöver han verkligen inte vara. Inte i just Tyskland iaf. Allego och andra finns lite överallt.

Btw så läste jag nånstans att Allego ska etablera sig i Sverige också framöver.

Jag gillar dock Teslas nät själv. Har uteslutande laddat där i sommar. Över 1500 kWh.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av taliz »

Allego finns redan här.
A04F9DE6-850B-40EA-B02C-F756CE02FCE2.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av krille »

Jag befinner mig nu nere i sydligare delen av kontinentens obygder med min ID.3… Hittills har jag laddat två gånger på laddare som inte täcks av VW WeCharge-abonnemanget, varav en var destinationsladdning som jag egentligen inte hade behövt i Köpenhamn…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Legato skrev:

Du får köpa en Audi så blir det lättare ;)
Behöver inte, har råd att ladda på SuC ;)
Blir faktiskt lite avundsjuk. Jag värdesätter både tid och pengar, måste vara skönt att ha för mycket av båda delarna. :)
Nja. Reste tre semesterveckor i Europa med teslan, laddade enbart på SuC, laddkostnaden utgjorde ungefär 5% av den totala kostnaden för resan och jag behövde varken krångla med femton appar, olika laddkablar, abonnemang eller betalmetoder. Din egen upplevelse visar ju vad den typen av suboptimering kan leda till.
Det är ju just det jag skrev... Med en Audi har man destinationsladdning i appen och slipper alltså en massa andra appar som krävdes med Teslan. Det är inte suboptimering när man sparar både tid och pengar. Min egen upplevelse var som jag redan skrivit alldeles utmärkt, med berättelsen som enda undantag.

Jag hade kunnat ta Teslan på resan, men det hade blivit avsevärt dyrare och gått betydligt långsammare...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

magpet skrev:
Håller med holden till fullo, på långresa är Tesla fortfarande oslagbart. Titta på laddkartan för SuC och testa med resp utan laddstationer som är öppna för andra än Tesla, en ganska dramatisk skillnad. Men visst kan saker förändras över tid, men för mig som kör en hel del är vi långt ifrån där idag. Nu i veckan ska vi åka med en annan familj till Tyskland, de har en annan elbil och jag kan utan tvekan säga att han är klart mer stressad över hur det ska gå med laddningen än vad jag är.
Det är i så fall ren okunskap hos din vän.

Täckningen i Tyskland är klart bättre än i Sverige. Verkligen noll problem med en "icke-Tesla". I tex Spanien däremot är det värre, men det funkade finemang att köra igenom hela landet med vår e-tron. Tesla SUC var en bra backup att ha, men helst laddar man ju inte där då det är så dyrt...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av holden »

Jag tror att det bara handlar om vilken inställning man har till det hela - min inställning är att det ska vara så smidigt som möjligt, jag har varken ont om tid eller pengar om jag är på långresa med familjen en gång om året så varför ska jag riska och krångla för att spara nån hundring.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av jonasl »

Jag brukar alltid kolla upp vad det finns för destinationsladdning men inte krångla för mycket för att få till det, joxa med nya operatörer för enstaka laddningar eller åka/gå massa omvägar.

Men det har hänt att det funnits gratis laddning på min destination och det är ju inte dumt att sätta sig och åka hem med fullt batteri och i bästa fall slippa laddstopp helt och hållet.

Och om man bor så att hemmaladdning inte går att få till på resmål så måste man ju lösa laddning om man är på samma plats länge.

På sommarens lite längre resa till Jämtland stannade vi och hälsade på en kompis i några timmar, de bor granne med en arena där det fanns rätt många 11kW-stolpar, tack vare att jag pluggade in kabeln där klarade vi resan med ett enda SuC-stopp, annars hade det varit ett till. Har bara kort hos Incharge, Mer och OKQ8 (som även funkar på Virta och Eon) och det täcker rätt bra tillsammans med Easypark-appen som många lokala kraftbolag verkar använda.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar