Tror inte LR får större i närtid.
Men de vill nog att en SR klarar 250 miles, vilket den bör göra med 72kwh.
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 14:53
av Zalman3
Här pratas det om att MY kan få 700km i räckvidd med det nya batteriet.
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 14:56
av Lurkern
Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 15:02
av Zalman3
Lurkern skrev:
Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Känns allt mera som hypen runt 4680 var mest för att Tesla kunde säga till sina batterileverantörer, ge oss ett bra pris, eller så gör vi batterierna själva.
Ett förhandlingstrick helt enkelt.
CATL säger att deras batterier är bättre än 4680.
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 16:11
av taliz
Zalman3 skrev:
Lurkern skrev:
Så plötsligt är 4680 för Model Y helt ointressant?
Känns allt mera som hypen runt 4680 var mest för att Tesla kunde säga till sina batterileverantörer, ge oss ett bra pris, eller så gör vi batterierna själva.
Ett förhandlingstrick helt enkelt.
4680 kan ju ha olika kemi. Jämför dom deras LFP med 4680 LFP så stämmer säkert det där. Men nog inte vs 4680 med NCMA/NCA…
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 19:59
av Zalman3
Tesla ska tydligen använda M3P batterier som är något bättre än LMFP.
Re: MY får 15% större LMFP CATL batterier
Postat: 04 aug 2022 20:16
av Franz
4680 handlar mycket om att spara vikt, plats och komplexitet utanför battericellen. D.v.s. det behöver inre nödvändigtvis ha högre energitäthet i cellen för att göra batteripack och även bil bättre på nämnda punkter.