Ni som beställt EV6 GT 585hk
Moderator: Redaktion
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag har nu kört min EV6 GT i ett par veckor och skulle vilja sammanfatta mina intryck. Jag jämför främst den med GT Line jag hade tidigare.
Räckvidd: En mycket positiv överraskning är att räckvidden är likvärdig med EV6 GT Line på motorväg med farthållare aktiverad (och samma däck/fälgar som jag hade på min GT Line). För mig är det då det är viktigast med bra räckvidd, då det är så jag kör på längre resor som kräver laddning längs vägen. På kortare vardagsturer runt stan är förbrukningen högre, men då spelar det inte så stor roll (förutom 10-15% högre kostnader för hemmaladdning).
Komfort: Det jag oroade mig mest för innan jag fick bilen var sätena. Min rygg är inte i toppskick och jag var orolig över att det inte finns något justerbart svankstöd. Oron var obefogad, sätena är superbekväma. Jag upplever inga ryggproblem alls även under lite längre körningar. Men det är verkligen väldigt sportiga ”bucket seats”. Jag är 1,77 m och normalt byggd, och de passar mig som handen i handsken. Men om man är har en bredare kroppstyp kan det vara en väl tight passform. Även huvudutrymmet är betydligt mer begränsat i GT med soltak jämfört med min GT Line utan soltak
Jag är den enda som kör bilen, så för mig spelar det ingen roll att sätena är manuellt justerbara. Om ni är två eller flera förare som delar bilen kan det kanske vara irriterande.
Ljudnivån är något lägre i GT än i GT Line, när man kör på samma däck. Jag är inte säker på varför det är så, och det förvånade mig. När jag sätter på 21-tummarna till våren förväntar jag mig att den är högre, även om informationen hos transportstyrelsen säger att den är 2 db lägre även med standarddäck.
Den justerbara fjädringen är märkbart hårdare än i GT Line, framförallt bak, även i komfortläge. Men den är inte alls stötig eller obekväm. Kia har verkligen gjort ett grymt jobb med fjädringen. Bekväm, samtidigt som jag fortfarande får en bra känsla för vägen utan att den kränger för mycket.
Prestanda: Prestandan är såklart fantastisk, även jämfört med GT Line. Nu när det är vinter är bilen helt klart greppbegränsad snarare än effektbegränsad. Trots det är accelerationen galen. Speciellt i högre hastigheter, där den utklassar GT Line. Det bara drar och drar, ända upp till hastighetsgränsen och beyond.
Jag gillar också verkligen att jag kan justera styrning, fjädring, effektuttag, slip-differentialen, elektronisk stabilitetskontroll, etc., på precis det sätt jag vill. På så sätt kan jag konfigurera den till en bekväm fjädringsinställning, exakt styrning, full ESC och samtidigt maximal effekt. Det är så jag gillar att köra den för det mesta, nu när det är vinter. Och om jag vill ha en mer sportig upplevelse när sommaren kommer kan jag justera inställningarna.
GT eller GT Line AWD?: Det vettiga svaret är förmodligen GT Line. Den har gott om kraft (mer än de flesta antagligen någonsin skulle behöva), längre räckvidd på standardhjul/däck och elektriskt justerbara framsäten. Men mitt hjärta älskar GT. Prestandan är inte av den här världen, och jag gillar styrningen och fjädringen bättre än i GT Line.
Jag uppskattar också verkligen tekniken och att jag kan justera bilens inställningar för att passa de körförhållanden/ det humör jag befinner mig i för tillfället. Så om man har lite extra pengar och gillar prestanda och teknik, välj GT! Även om räckvidden är lägre på pappret, så skiljer sig den verkliga räckvidden och tiden du skulle spendera på längre resor väldigt lite från GT Line.
EV6 GT kontra konkurrenterna: I mina ögon finns det ingen konkurrens. För mig är e-GMP-plattformen är den bästa EV-plattformen som finns. Åtminstone för mig, som använder bilen både som pendlare och för längre resor, skulle det vara svårt att välja något annat än en Kia/Hyundai byggd på den plattformen. Prestandamässigt är GT också före sina konkurrenter, med konsekvent acceleration även vid lägre SoC och mycket bättre setup i allmänhet (jag jämför främst med Model Y, Mach-e GT har jag inte testat).
Det är svårt att förstå hur jag kunde få en EV& GT för drygt 150 kkr mindre än en MYP med med motsvarande färg/utrustning (plus en hel del utrustning till). Det känns som jag gjort ett riktigt klipp!
Det enda problem jag har med bilen är att jag inte kan drömma om en annan bil i nuläget. Lotus Eletre verklar i och för sig jäkligt nice, men hamnar i en helt annan prisklass om man vill ha motsvarande prestanda. Så jag antar att det är den jag får dumköpa så småningom
Räckvidd: En mycket positiv överraskning är att räckvidden är likvärdig med EV6 GT Line på motorväg med farthållare aktiverad (och samma däck/fälgar som jag hade på min GT Line). För mig är det då det är viktigast med bra räckvidd, då det är så jag kör på längre resor som kräver laddning längs vägen. På kortare vardagsturer runt stan är förbrukningen högre, men då spelar det inte så stor roll (förutom 10-15% högre kostnader för hemmaladdning).
Komfort: Det jag oroade mig mest för innan jag fick bilen var sätena. Min rygg är inte i toppskick och jag var orolig över att det inte finns något justerbart svankstöd. Oron var obefogad, sätena är superbekväma. Jag upplever inga ryggproblem alls även under lite längre körningar. Men det är verkligen väldigt sportiga ”bucket seats”. Jag är 1,77 m och normalt byggd, och de passar mig som handen i handsken. Men om man är har en bredare kroppstyp kan det vara en väl tight passform. Även huvudutrymmet är betydligt mer begränsat i GT med soltak jämfört med min GT Line utan soltak
Jag är den enda som kör bilen, så för mig spelar det ingen roll att sätena är manuellt justerbara. Om ni är två eller flera förare som delar bilen kan det kanske vara irriterande.
Ljudnivån är något lägre i GT än i GT Line, när man kör på samma däck. Jag är inte säker på varför det är så, och det förvånade mig. När jag sätter på 21-tummarna till våren förväntar jag mig att den är högre, även om informationen hos transportstyrelsen säger att den är 2 db lägre även med standarddäck.
Den justerbara fjädringen är märkbart hårdare än i GT Line, framförallt bak, även i komfortläge. Men den är inte alls stötig eller obekväm. Kia har verkligen gjort ett grymt jobb med fjädringen. Bekväm, samtidigt som jag fortfarande får en bra känsla för vägen utan att den kränger för mycket.
Prestanda: Prestandan är såklart fantastisk, även jämfört med GT Line. Nu när det är vinter är bilen helt klart greppbegränsad snarare än effektbegränsad. Trots det är accelerationen galen. Speciellt i högre hastigheter, där den utklassar GT Line. Det bara drar och drar, ända upp till hastighetsgränsen och beyond.
Jag gillar också verkligen att jag kan justera styrning, fjädring, effektuttag, slip-differentialen, elektronisk stabilitetskontroll, etc., på precis det sätt jag vill. På så sätt kan jag konfigurera den till en bekväm fjädringsinställning, exakt styrning, full ESC och samtidigt maximal effekt. Det är så jag gillar att köra den för det mesta, nu när det är vinter. Och om jag vill ha en mer sportig upplevelse när sommaren kommer kan jag justera inställningarna.
GT eller GT Line AWD?: Det vettiga svaret är förmodligen GT Line. Den har gott om kraft (mer än de flesta antagligen någonsin skulle behöva), längre räckvidd på standardhjul/däck och elektriskt justerbara framsäten. Men mitt hjärta älskar GT. Prestandan är inte av den här världen, och jag gillar styrningen och fjädringen bättre än i GT Line.
Jag uppskattar också verkligen tekniken och att jag kan justera bilens inställningar för att passa de körförhållanden/ det humör jag befinner mig i för tillfället. Så om man har lite extra pengar och gillar prestanda och teknik, välj GT! Även om räckvidden är lägre på pappret, så skiljer sig den verkliga räckvidden och tiden du skulle spendera på längre resor väldigt lite från GT Line.
EV6 GT kontra konkurrenterna: I mina ögon finns det ingen konkurrens. För mig är e-GMP-plattformen är den bästa EV-plattformen som finns. Åtminstone för mig, som använder bilen både som pendlare och för längre resor, skulle det vara svårt att välja något annat än en Kia/Hyundai byggd på den plattformen. Prestandamässigt är GT också före sina konkurrenter, med konsekvent acceleration även vid lägre SoC och mycket bättre setup i allmänhet (jag jämför främst med Model Y, Mach-e GT har jag inte testat).
Det är svårt att förstå hur jag kunde få en EV& GT för drygt 150 kkr mindre än en MYP med med motsvarande färg/utrustning (plus en hel del utrustning till). Det känns som jag gjort ett riktigt klipp!
Det enda problem jag har med bilen är att jag inte kan drömma om en annan bil i nuläget. Lotus Eletre verklar i och för sig jäkligt nice, men hamnar i en helt annan prisklass om man vill ha motsvarande prestanda. Så jag antar att det är den jag får dumköpa så småningom
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Kul att du gillar GTn! Den angivna räckvidden ska man, precis som du skriver, ta med en nypa salt. Speciellt om man inte kör alltför aggressivt, då tror jag inte att man kommer speciellt mycket kortare än med en GT-line (sen kanske det är svårt i praktiken när man har all kraft )
Vi borde strax få in en på anläggningen jag jobbar på, ser fram emot att testa!
Vi borde strax få in en på anläggningen jag jobbar på, ser fram emot att testa!
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Förvärmningen av batteriet inför laddning funkar bra. I genomsnitt 180 kW mellan 25-72% är nästan lika bra som på sommaren.
(Finns det förresten något sätt man kan rotera bilder, så att stående bilder inte visas liggande i forumet?)BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Du måste rotera originalbilden (den i telefonen) till stående format. Sedan ladda upp den.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Den är i stående format i telefonen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 887
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag chansar på att bildinformationen är "liggande" men din telefon är smart och vrider den åt dig. Forumet är inte lika smart...
Tesla Model Y Performance
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Franska Lárgus har testat EV6 GT på ringen och ger den förvånansvärt bra betyg, med tanke på att Kia själva poängterar att den inte är byggd för bankörning. Google översatt slutsats:
"Sold twice as cheaply as the Porsche Taycan Turbo S (and the Tesla Model S Plaid, also a record holder at the Nürburgring), the Kia EV6 GT shone almost more. The reason ? Remarkable thermal management of its battery, which makes it possible to chain three laps of the northern loop without losing almost any of its initial power. No other electric had achieved such a feat, nor that of maintaining the effectiveness of its braking without resorting to an expensive carbon-ceramic option. High weight, crossover dimensions and rear axle to "watch" at high speed obviously do not make the EV6 GT a weapon for the track, but this car leads us to dream of a real Kia sports model, lower, more light, and therefore more agile. The speed of recharging completes the convincing, since the 800 V battery can regenerate it from 10 to 80% in less than 20 minutes. Totally acceptable duration in circuit use, provided that fast charging terminals are installed there… which is not the case at the Nürburgring, Tesla superchargers aside."
Hela artikeln: https://www.largus.fr/actualite-automob ... 24202.html
Och slutligen kan man se ett av varven här:
"Sold twice as cheaply as the Porsche Taycan Turbo S (and the Tesla Model S Plaid, also a record holder at the Nürburgring), the Kia EV6 GT shone almost more. The reason ? Remarkable thermal management of its battery, which makes it possible to chain three laps of the northern loop without losing almost any of its initial power. No other electric had achieved such a feat, nor that of maintaining the effectiveness of its braking without resorting to an expensive carbon-ceramic option. High weight, crossover dimensions and rear axle to "watch" at high speed obviously do not make the EV6 GT a weapon for the track, but this car leads us to dream of a real Kia sports model, lower, more light, and therefore more agile. The speed of recharging completes the convincing, since the 800 V battery can regenerate it from 10 to 80% in less than 20 minutes. Totally acceptable duration in circuit use, provided that fast charging terminals are installed there… which is not the case at the Nürburgring, Tesla superchargers aside."
Hela artikeln: https://www.largus.fr/actualite-automob ... 24202.html
Och slutligen kan man se ett av varven här:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Nog för att Kyle är en riktig entusiast och skönt positiv människa, men riktigt så här entusiastisk har jag nog aldrig sett honom förut! Vid ett tillfälle säger han till och med spontant att gillar bilen så mycket så han ska sälja sin Model S Plaid och köpa en Ioniq 5N när den släpps istället. Tills hans kollega får honom på bättre tankar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Lite OT, men jag fattar inte varför ioniq 5N tar så lång tid på sig att komma till marknad. Motorer, dämpare ska ju vara samma som EV6 GT, så det är väl enbart lite plaststyling och fälgar som är annorlunda mot vanlig ioniq5?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Är du säker på att Ioniq 5N kommer ha samma dämpare/inställningar som EV6 GT? Jag har fått intrycket att den skulle bli lite hårdare och mer extrem, men det är kanske fel.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
I grunden är det nog samma grejer, känns som en stor besparing att utveckla gemensamma system inom koncernen. Sen kan dom fintrimma lite hit och dit.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jo, så är det säkert. Kanske mer troligt att de vill ha all fokus på lanseringen av Ioniq 6 just nu, och kommer lansera 5N när det intresset lagt sig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
EV6 GT mot Model 3P Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Leasingbil vad det verkar. Undrar hur det funkar med att köpa loss en sådan till vettigt pris
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag kan inte sluta förundras över hur snabbt bilen laddar. 192 kW i snitt mellan 15-76% är ganska galet. Då var det ändå inte en optimal laddsession. Bilen värmer bara upp batteriet till 20 grader inför snabbladdning, och det krävs 25 grader för att få maximal effekt direkt från start.
Edit: Vad störigt det är att forumet publicerar stående bildformat som liggande.BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Ja, det är en bra och trevlig bil du har!iAkita skrev: ↑05 maj 2023 22:47Jag kan inte sluta förundras över hur snabbt bilen laddar. 192 kW i snitt mellan 15-76% är ganska galet. Då var det ändå inte en optimal laddsession. Bilen värmer bara upp batteriet till 20 grader inför snabbladdning, och det krävs 25 grader för att få maximal effekt direkt från start.
20230505_160439~2.jpg
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 5485
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Hur mycket mer räckvidd brukar man kunna få med ett par mer aerodynamiskt effektiva fälgar? ~3%? Fast vet i och för sig inte ifall det finns sådana till den här GT-varianten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).
Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
iAkita satte väl på 19" fälgar som han hade innan. Ser dock inte ut som originalfälgar. Borde väl matcha GT Lines räckvidd någorlunda.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 14:43Hur mycket mer räckvidd brukar man kunna få med ett par mer aerodynamiskt effektiva fälgar? ~3%? Fast vet i och för sig inte ifall det finns sådana till den här GT-varianten...
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Som jag förstått det på Kyle Conner, Out of spec motoring, som kört väkdigt mycket m3p så lider m3p av undermåliga bromsar och i viss mån överhettning av drivlinan och tål inte hård körning på slingriga vägar spexiellt länge. Rödljusrace och någon enstaka acceleration utan kraftig inbromsning är nog trots allt vad den är mest lämpad för och det öe väl vackert så?martinot skrev: ↑10 jun 2023 22:00Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).
Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på!
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jag har svårt att förstå det här resultatet. Jag kör ca 10 mil motorväg om dagen i de hastigheterna och ligger på knappt 2,3 kWh/10 km i den hastigheten. Inte så snålt det heller, men skillnaden borde inte vara så stor. Undrar vad han körde med för däckstryck, den rullade ju även otroligt dåligt i nedförsbacke.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)