Ni som beställt EV6 GT 585hk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2023 14:43
Hur mycket mer räckvidd brukar man kunna få med ett par mer aerodynamiskt effektiva fälgar? ~3%? Fast vet i och för sig inte ifall det finns sådana till den här GT-varianten...
Under vintern körde jag med samma däck och 19-tum fälgar som jag hade på min GT Line, och då var det ingen skillnad i förbrukning mellan de två.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av BigEasy »

Maw skrev: 11 jun 2023 20:25
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
Som jag förstått det på Kyle Conner, Out of spec motoring, som kört väkdigt mycket m3p så lider m3p av undermåliga bromsar och i viss mån överhettning av drivlinan och tål inte hård körning på slingriga vägar spexiellt länge. Rödljusrace och någon enstaka acceleration utan kraftig inbromsning är nog trots allt vad den är mest lämpad för och det öe väl vackert så? :)
Jag tror du får svårt att köra så hårt i verkligheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av taliz »

Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Huffington »

taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 13 jun 2023 17:47
Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. :Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:
:D

Jag känner till området, väldigt trevligt. Jag körde ganska ofta där med min S2000 när jag var i sena 20-årsåldern
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev: 13 jun 2023 18:25
taliz skrev: 13 jun 2023 17:47
Maw skrev: 12 jun 2023 07:50
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. :Varken bromsar eller drivlina.
Nä, att vingla in i mitträcket så gnistorna yr klarar säkert både bromsar och drivlina ;)
Höhö, vingla in i mitträcke kan du få göra alldeles själv.
Det var när jag landade efter en flygtur över några gupp runt häckeberga(känd mc-runda i Skåne) som det slog gnistor. :lol:
:D

Jag känner till området, väldigt trevligt. Jag körde ganska ofta där med min S2000 när jag var i sena 20-årsåldern
Är det inte där som många cyklister brukar satsa på personbästa också? Typ superfina vägar…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 11 jun 2023 21:02
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.
Nürburgring är ju just en erkänt snabb (och farlig) högfartsbana. Det är inte en bana där M3 skiner.

M3 skiner bäst på mer kraftigt kurviga banor med färre långa och snabba raksträckor än Nürburgring.

Ju mer kurvor, ju mer kommer M3 till sin rätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Jo, M3 är en helt grym bil att pressa på härliga kurviga vägar! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av martinot »

Huffington skrev: 13 jun 2023 09:47
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?
Japp, att köra på bana är en helt annan sak. Något som jag aldrig gör (även om jag skulle vilja prova).

Elbilar är inte heller speciellt effektiva i riktigt hög fart på motorvägar.

På kurviga landsvägar så är en M3 dock helt underbart. Kommer verkligen 100% till sin rätt där. Extremt snabb ut kurvorna och grymt härlig körkänsla! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 16 jun 2023 21:25
iAkita skrev: 11 jun 2023 21:02
martinot skrev: 10 jun 2023 22:00
iAkita skrev: 03 apr 2023 22:14
EV6 GT mot Model 3P :) Väldigt jämnt, men det förvånar mig hur mycket bättre EV6:an decelererar/regenererar, med tanke på att det är en betydligt tyngre bil. Som bonus blir en Corvette förnedrad på slutet.
Jo, fördelen för M3 är inte vid rödljuskörning eller acceleration rakt fram på raksträckor. Finns många som tar även Performance-versionen av M3, som tex. i videon ovan då länkar till (finns många fler exempel med andra bilar).

Fördelen för M3 är på kurviga slingriga vägar. Där kommer dess lätthet (för att vara elbil i sin storleksklass) och chassi verkligen till sin rätta jämfört med de flesta andra elbilar. Det är på slingriga vägar med många roliga och branta kurvor som M3 är så grym på! :)
viewtopic.php?p=695494#p695494

Från samma artikel:
Of 42 cars that went through the grill in our extreme Nürburgring tests , three were powered by an electric motor. But none shone. The heavy BMW i4 M50 proved to be a little risky in turns, handicapped it is true by unsuitable tires. The Tesla Model 3 Performance appeared harsher but lost half its power in less than a lap and its brakes in less than three corners.
Nürburgring är ju just en erkänt snabb (och farlig) högfartsbana. Det är inte en bana där M3 skiner.

M3 skiner bäst på mer kraftigt kurviga banor med färre långa och snabba raksträckor än Nürburgring.

Ju mer kurvor, ju mer kommer M3 till sin rätt.
Du menar typ såna här vägar, som Kyle från Out of specs review testar bilar på? Videolänken börjar där han jämför körglädjen med Model 3P.

För mig är den dock onödigt snabb. Jag har inte förmågan att utnyttja den fulla prestandan och skulle inte ha det ens i en Model 3 LR. Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
teslaponken
Inlägg: 426
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av teslaponken »

Huffington skrev: 13 jun 2023 09:47
taliz skrev: 11 jun 2023 22:58
Jag körde min M3P så gnistorna flög(bokstavligen), men det blev aldrig problem med överhettning på allmän väg. Varken bromsar eller drivlina.
Precis, det är svårt att hålla ett ban-tempo på väg. Eller inte bara svårt, det går helt enkelt inte. Men du behöver inte vara en speciellt duktig chafför för att elda upp ett par standard oservade bromsar på bana med en "vanlig" bil heller.

Motorväg däremot kan nog få en elbil att svettas. Jag körde upp ett halvt batteri på en generande kort sträcka en tidig morgon.
Vad är er högsta förbrukning över några mil?
380wh/km, autobahn kring 190-220km/h med MY. Brände nog halva batteriet på 20 min, eller ja på typ 70km körning.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Tellus »

iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Maw »

Tellus skrev: 17 jun 2023 08:47
iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊
Så länge AP / farthållare med tvingande autowipers fungerar så dåligt på Tesla så är det svårt att tänka sig en Tesla som pendlarbil, annars hade det varit ett utmärkt val. Jag kan tänka mig att Highland kommer vara ännu snålare än nuvarande M3 och får kanske även lägre pris. Vågar man hoppas på att Highland blir lite tystare också? Polestar 2 skulle fungera fint om man tyxker ljudnivån som är jämförbar med M3 är OK :) Kan man vänta på ID7 tror jag den kommer bli riktigt bra som pendlarbil.

Jag är också nyfiken, vad blir det för bil iAkita? :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

Tellus skrev: 17 jun 2023 08:47
iAkita skrev "Så jag kommer sälja den och köpa en gubb-bil med fokus på komfort istället, nu när jag pendlar 13-14 mil på motorväg varje dag."

En model S LR med 723km WLTP! Om dom sänker priserna eller hitta någon lätt beg för gamla priset, fast ändå mycket pengar för en bil. Finns många andra alternativ också.
Är det uppdaterade Polestar som har lång räckvidd och bakhjulsdrift...
Eller model 3 Highland
Eller Ioniq 5 eller 6
Eller vad blir det? 😊
Maw skrev: 17 jun 2023 09:36
Så länge AP / farthållare med tvingande autowipers fungerar så dåligt på Tesla så är det svårt att tänka sig en Tesla som pendlarbil, annars hade det varit ett utmärkt val. Jag kan tänka mig att Highland kommer vara ännu snålare än nuvarande M3 och får kanske även lägre pris. Vågar man hoppas på att Highland blir lite tystare också? Polestar 2 skulle fungera fint om man tyxker ljudnivån som är jämförbar med M3 är OK :) Kan man vänta på ID7 tror jag den kommer bli riktigt bra som pendlarbil.

Jag är också nyfiken, vad blir det för bil iAkita? :)
Tack för tipsen! Både Polestar och Ioniq 5 skulle kännas lite som ett nerköp, så det blir det inte. Sedaner går också bort tyvärr. Därför lutar det väldigt mycket åt en VW ID7 just nu, helst en Pro S om jag orkar vänta så länge. ID4:an jag hade var tyst, välbyggd och komfortabel, men lite för slö och tråkig och den hade en del andra brister. Inte minst vad det gällde interiördesignen. För mig verkar det som om de mesta av detta är åtgärdat på ID7:an.

Har kikat lite på BMW i4 också men tycker den har lite för dåliga utrymmen med tanken på storlek på bilen. Sen sticker priset iväg ganska rejält också, med alla tillval jag "måste" ha.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Legato »

Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 05 sep 2023 22:40
Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?
Saker jag saknar
- Den helt makalösa laddkurvan!
- Den brutala prestandan, även vid lite högre farter.
- Chassit och styrningen. Jag tycker den ligger väldigt bra på vägen vid lite mer aktiv körning. Styrningen är enligt mina preferenser väldigt välavvägd. Lagom motstånd och ganska direkt, utan att för den sakens skull bli nervös.
- Framstolarna. Jag satt som en kung men inställningsmöjligheterna är få, så andra kan nog uppleva det som precis tvärt om. Viktigt att testa om de funkar skulle jag säga, i och med de få inställningsmöjligheterna.
- Självstyrningen och den adaptiva fartkontrollen. Man kan välja att bilen lär sig hur man kör och sen agerar därefter. Den följer filen bra utan att hamna för nära mittlinjen som många andra bilar. Långa kurvor klaras av i en välavvägd sväng, medan andra bilar jag testat ofta tar mer än ett apex i lite längre kurvor.
- Att man kan ha självstyrningen aktiverad oavsett om man har farthållaren påslagen eller inte. Fattar inte att fler tillverkare inte implementerat det.
- HUD:en. Det är inte den mest innehållsrika, men den projiceras i två lager långt fram på vägen. Inte precis framför motorhuven som hos VW och BMW.
- Förvaringsutrymmet under mittkonsolen fram.
- Byggkvaliteten både exteriört och interiört. Inte med avseende på materialval, utan för att bilen är oerhört väl ihopsatt.
- Att vara först upp på Öresundsbron efter betalstationen varje dag när jag pendlar till jobbet 8-)

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Legato »

Tack för utförligt svar!

Med "kampanjpris" på 750k så lockar denna mycket. Verkar dock bara vara vid privatköp, vet inte om de löser motsvarande rabatt ändå om man köper på företag?

Infotainment är nog det enda som verkligen bekymrar, utöver en liten gnagande känsla att jag kanske börjar bli för gammal för busbilar :lol: Förbrukning spelar ingen roll när den i så fall agerar andrabil. För långresor måste vi ändå ta vår X (och den är fascinerande snål).

Önskar man visste hur länge Highland P skulle dröja samt hur bra den blir. Dröjer den länge skulle jag gärna köpa en sån här så länge.

Måste provköra iaf. Både det du skrev om HUD och säten ger extra intresse förutom att det vore kul att bara prova :D Jag tycker fortfarande bilen är riktigt snygg.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Walker »

iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17
Legato skrev: 05 sep 2023 22:40
Iakita: Nu när du sålt din GT... Vad saknar du och vad saknar du inte alls med bilen? Vad tycker du var de största styrkorna och svagheterna?
Saker jag saknar
- Den helt makalösa laddkurvan!
- Den brutala prestandan, även vid lite högre farter.
- Chassit och styrningen. Jag tycker den ligger väldigt bra på vägen vid lite mer aktiv körning. Styrningen är enligt mina preferenser väldigt välavvägd. Lagom motstånd och ganska direkt, utan att för den sakens skull bli nervös.
- Framstolarna. Jag satt som en kung men inställningsmöjligheterna är få, så andra kan nog uppleva det som precis tvärt om. Viktigt att testa om de funkar skulle jag säga, i och med de få inställningsmöjligheterna.
- Självstyrningen och den adaptiva fartkontrollen. Man kan välja att bilen lär sig hur man kör och sen agerar därefter. Den följer filen bra utan att hamna för nära mittlinjen som många andra bilar. Långa kurvor klaras av i en välavvägd sväng, medan andra bilar jag testat ofta tar mer än ett apex i lite längre kurvor.
- Att man kan ha självstyrningen aktiverad oavsett om man har farthållaren påslagen eller inte. Fattar inte att fler tillverkare inte implementerat det.
- HUD:en. Det är inte den mest innehållsrika, men den projiceras i två lager långt fram på vägen. Inte precis framför motorhuven som hos VW och BMW.
- Förvaringsutrymmet under mittkonsolen fram.
- Byggkvaliteten både exteriört och interiört. Inte med avseende på materialval, utan för att bilen är oerhört väl ihopsatt.
- Att vara först upp på Öresundsbron efter betalstationen varje dag när jag pendlar till jobbet 8-)

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 07 sep 2023 07:16
Måste provköra iaf. Både det du skrev om HUD och säten ger extra intresse förutom att det vore kul att bara prova :D Jag tycker fortfarande bilen är riktigt snygg.
Det skulle vara roligt att höra vad du tyckte efter du provkört. Model 3 är en lättare och agilare bil, och Plaid's prestanda är ju från en annan planet. Så det är inte alls säkert att du blir lika imponerad av köregenskaper och prestanda.

Jag glömde förresten nämna att helljuset är ganska dåligt. Matrixfunktionen får godkänt, men ljusstyrkan är inte som i de bästa.

Jag har förresten svårt att se att de inte skulle ge samma eller bättre rabatter till företag som privatpersoner. Jag fick loss min för 725 000 kr (privatköp), men det var kort efter lanseringen och innan prishöjningen som skedde strax därefter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Legato »

Aaaaarrggg...

Har provkört och skrev ett långt inlägg men gjorde misstaget att inte köra Ctrl-C och hamnade vid inlogg och allt försvann :o

Positivt överraskad totalt sett iaf. Får se om jag orkar skriva om allt igen :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 14 sep 2023 13:20
Aaaaarrggg...

Har provkört och skrev ett långt inlägg men gjorde misstaget att inte köra Ctrl-C och hamnade vid inlogg och allt försvann :o

Positivt överraskad totalt sett iaf. Får se om jag orkar skriva om allt igen :roll:
Den är sur! Skulle vara roligt att höra vad som överraskar mest positivt och mest negativt iallafall, när du orkar :)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17

Saker jag inte saknar
- Den höga förbrukningen med 21-tummarna (gick snålare med 19-tums)
- Det höga vägljudet på original 21-tums fälgar och däck. Det kan nog delvis skyllas på däcken, då det är mest påtagligt när temperaturen sjunker under 10-15 grader (vilket den ju gör ganska ofta).
- Sisådär komfort vid normal körning. Bilen är ganska hård, framförallt bak.
Detta märkte jag inte när jag provkörde den ganska (för mycket) mjuka Ioniq 5, men det beror nog på att det är SUV vs Sedan. Gillade inte alls körkänslan hos Ioniq 5 (gillade inte MY heller, men Iq5 var klart sämre och ännu gungigare fartygskänsla), och skulle misstänka att EV6 GT chassi och körkänsla är mycket mer i min smak.
iAkita skrev: 06 sep 2023 18:17
- Det hysteriskt omoderna och röriga infotainmentsystemet. Jag har inte jättestora krav, men det här är för dåligt till och med för mig.
- Den röriga interiöra designen. Det är alldeles för mycket olika material, texturer, färger och mönster. Av alla EV6:or har basmodellen den mest harmoniska interiören, i och med att de inte försökt piffa upp den så mycket. Däremot tycker jag den är väl genomtänkt ur en ergonomisk synvinkel.
- De väldigt påträngande varningssystemen. Med lite snömodd i vägrenen tror bilen att man är på väg över linjen precis hela tiden, och antingen plingar eller vibrerar ratten hysteriskt.
- Att den plingar aggressivt sex gånger när man startar bilen om man inte först sätter på sig bältet.
Det du skriver ovan är nästan exakt samma uppfattning som jag fick av systermodellen Ioniq 5, och något jag inte själv skulle palla med riktigt. Men detta verkar nästan gälla alla asiatiska bilar (de verkar gilla sådant i Kina, Korea och även Japan till en hel del).
Walker skrev: 07 sep 2023 08:35

…mycke ”pling” är det. Höll på att bli galen på min Ioniq 5.
Detta är en orsak till att Hyundai/Kia går bort för mig personligen, även om bra elbilar på många andra vis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar