Den kinesiska biltillverkaren BYD kommer också att erbjuda sina elbilar i Europa från och med fjärde kvartalet 2022. Med marknadsinträdet kommer konkurrenstrycket för VW, Tesla och Co.
BYD ("Build your Dreams") säljer sina fordon genom Hedin Mobility Group från Sverige. Koncernen är en av de största återförsäljarföreningarna i Europa och bygger nu upp säljnätverket som "Dealer+" i Sverige och Tyskland. Det första företaget är etablerat i Stockholm. Den första BYD-återförsäljaren är planerad att öppna i Tyskland i oktober 2022 – men platsen har ännu inte bestämts. Enligt en rapport från Automobilwoche, de landsspecifika webbplatserna ( www.bydauto.de) kommer att lanseras, och i september kommer kineserna att tillkännage modellutbudet för Tyskland.
I början av juni skrev även den kinesiska elfordonstillverkaren ett kontrakt med Louwman Group. Bilhandlaren kommer att tillhandahålla en digital plattform för onlineköp och kundservice samt verkstäder för Nederländerna. Dessutom ska flera utställningslokaler byggas i grannlandet; den första öppnade i september i Amsterdam.
Dessa bilar kommer till Tyskland
Det anses säkert att BYD erbjuder mellanklasssuven Tang och affärssedan Han i Tyskland. Det finns också den lilla bilen Dolphin and the Seal. Tang är redan till försäljning på den norska testmarknaden och Han kommer att följa inom kort.
Han och Seal är särskilt intressanta ur teknisk synvinkel eftersom de har ett LFP-batteri (litiumjärnfosfat). Batteriet som kallas "Blade Battery" av BYD anses säkrare jämfört med litiumjonbatterier och har en högre energitäthet. Specifikt är Seal LFP-batterier med 61,4 kWh och 82,6 kWh installerade i mellanklassen sedan. Det senare är också implementerat i Han. Batterierna laddas med 110 eller 150 kW. Båda modellerna är baserade på "E-Platform 3.0", som även möjliggör snabbare laddning tack vare 800-voltsteknik. Sälen har en räckvidd på mellan 550 och 700 kilometer, Han runt 600 kilometer.
BYD erövrar världen
BYD är Kinas näst största elbilstillverkare, släpande marknadsledare SAIC med totalt 730 093 sålda fordon 2021, inklusive 593 745 New Energy-personbilar (el- och hybridbilar), en ökning med 231,6 procent jämfört med föregående år. Under första halvåret 2022 sålde BYD 638 157 New Energy-modeller, en ökning med 324,8 procent jämfört med föregående år. Tesla står på 563 987 modeller under denna period. För helåret 2022 bör det vara 1,2 miljoner BYD-enheter. I Europa planerar företaget att sälja 200 000 modeller 2023. Imponerande siffror.
BYD har bara byggt bilar överhuvudtaget sedan 2003. Företaget, som ursprungligen grundades av kemisten Wang Chuanfu 1995 med 20 anställda som batteritillverkare, sysselsätter nu mer än 230 000 personer, inklusive 35 000 ingenjörer och tekniker. Företaget bygger bussar, gaffeltruckar, skåpbilar, små lastbilar – och personbilar i flera fabriker. På hemmamarknaden i Kina har BYD en marknadsandel på 15 procent för elektrifierade bilar. Det hjälper att tillverkaren fokuserar på bilar i budget- och mellanklasssegmentet. Enligt "Financial Times" har koncernen nu tagit sig upp till andra plats bakom CATL i rankningen av världens största battericellstillverkare.
Den kinesiska tillverkaren har redan framgång i Europa med elbussar tillverkade i Ungern , vars batterier tillverkas av BYD självt: Enligt Handelsblatt är deras marknadsandel 20 procent. Förresten: Sedan mars 2022 har BYD slutat tillverka fordon med förbränningsmotorer.
SLUTSATS
BYD, annonserat Build your Dreams, har ambitiösa planer och har redan en viss framgång som elbilstillverkare. Från och med oktober kommer även kineserna att finnas representerade på den tyska marknaden med sina elbilar – med billiga och tekniskt intressanta modeller. Dessutom är modellerna säkert tillgängliga snabbare, eftersom BYD bland annat tillverkar egna batterier. Detta bör ge företaget en klar fördel på den tyska marknaden som kännetecknas av långa leveranstider på grund av leveransflaskhalsar.
KINESISKA BILTILLVERKARE - Kommer de bli måltavla för nästa EPISKA konsumentbojkott?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 06 aug 2022 19:36
av vigge50
Och som vanligt har vi en tysk artikel som är automatiskt översatt, undra hur många fel som blivit i den översättningen?
Sen så vet vi som varit på forumet här ett tag att för ungefär tre år sedan så delades det artiklar om att SAIC med MG skulle svämma över marknaden med billiga elbilar och att de europeiska tillverkarna inte skulle ha en chans. Hos de europeiska tillverkarna var det bara en massa prat men ingen verkstad, de kinesiska tillverkarna skulle dock kunna leverera i stora mängder.
Kollar vi dock på försäljningen av laddbara bilar i Europa så har de kinesiska tillverkarna fortfarande inte slagit igenom. Det verkar som det legat 1-2 år fram i tiden de senaste fem åren…
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 11:58
av Teslaspolen
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 12:10
av Zalman3
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Vad är då rätt väg att gå.
Ställa krav på gröna batterier som stänger ute kineserna?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 15:01
av SwedishAdvocate
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Vad är då rätt väg att gå.
Ställa krav på gröna batterier som stänger ute kineserna?
Har du sett det här?
De röda fälten på den här kartan, och som på kartan benämns med "Danger zones" är områden där Militärdiktaturen Kina för närvarande bedriver sin "militärövning". Fråga: På vilket sätt är Taiwan ett hot mot Militärdiktaturen Kina?
På vilket sätt skulle lösningen här vara att maximera de sätt som vi i de Demokratiska länderna dränker Militärdiktaturen Kina i våra pengar? Du tycker inte att fallet RySSland visat hur det mycket väl kan vara 'ytterst problematiskt'?
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 16:14
av MWall
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 16:23
av Gargamel
MWall skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Utan garanterad el. Inga fabriker i Sverige. Inga fabriker i Sverige, så är vi beroende av Kina för det mesta vi köper.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 17:57
av MWall
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Utan garanterad el. Inga fabriker i Sverige. Inga fabriker i Sverige, så är vi beroende av Kina för det mesta vi köper.
Ja vi måste bygga mer kärnkraft om vi ska behålla vår status som industrination. Får hoppas att Putin väcker oss ur vår woke-koma.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 18:04
av Fredrik j
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Utan garanterad el. Inga fabriker i Sverige. Inga fabriker i Sverige, så är vi beroende av Kina för det mesta vi köper.
Finns inte tillräckligt många i Sverige som vill arbeta under dom förhållanden som skulle behövas för att samma människor skulle ha råd med produkterna.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 18:10
av MWall
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Utan garanterad el. Inga fabriker i Sverige. Inga fabriker i Sverige, så är vi beroende av Kina för det mesta vi köper.
Finns inte tillräckligt många i Sverige som vill arbeta under dom förhållanden som skulle behövas för att samma människor skulle ha råd med produkterna.
Löner betyder väl inte så mycket längre?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 18:15
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Hade varit ett strategiskt misstag för EU att göra sig beroende av fastlandskina. Lika stort som att knyta sin energiförsörjning till fascistrysslands gas visat sig vara.
Det är dags att tänka lite längre och större.
Men, vi är väl redan väldigt beroende av Kina, eller? Testa att ta bort allt tillverkat i Kina från hyllorna i butikerna. Det lär bli rätt tomt, och det som är kvar är inte många som har råd att köpa.
Jag insåg strax efter jag postade att jag skulle specifierat "på transport/persontransport". Egentligen är alla länder mer eller mindre beroende av varandra på ett eller annat sätt.
Det duger inte heller att, som jag vanligt läser när man kritiserar det av kommunistpartiet ägda MG, BYD eller ens Polestar för den delen, komma med "Ja men din (valfri dator/telefon/enhet) kommer redan ifrån Kina". För det första är det whataboutism. Vi pratade om bilar som idag är byggda inom EU eller våra vänner på andra sidan Atlanten och att det då är rätt dumt att flytta denna kapacitet och kunskap till ovänligt inställda länder.
Och för det andra så är det en stor skillnad på att äga en helkinesisk Huawei/Xiaomi telefon mot att ha en amerikanskt ägd och ihopplockad i Kina Apple Iphone... Eller en Sydkoreansk Samsung som kanske är ihopplockad i Vietnam.
----
Fram till nyligen så var man i väst helt övertygad om att om vi handlade med diktaturer så skulle demokratin komma av sig självt som ett brev på posten.
Hur gick det när vi flyttade fabriker och kunskap till Kina? Hur många miljarder har Ryssland fått av att packa på oss den klimatfarliga naturgasen? Hur ser utvecklingen ut i Ungern, ett land inom EU som det handlas friskt med?
Det är nog hög tid att inse att det experimentet har totalt misslyckats och det är hög tid att säkra våra egna demokratier emot alla försök att ställa oss under totalitära staters nåd.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 18:46
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Finns inte tillräckligt många i Sverige som vill arbeta under dom förhållanden som skulle behövas för att samma människor skulle ha råd med produkterna.
Löner betyder väl inte så mycket längre?
Nej det handlar nog mer om arbetsförhållandena. Men en kinesisk industriarbetare tjänar nog fortfarande mindre totalt sett.
Vår livsstil kräver ett ständigt tillflöde av länder där befolkningen inte har samma krav.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 19:20
av spacecowboy
Björn is not impressed
[/yt]
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:00
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Fram till nyligen så var man i väst helt övertygad om att om vi handlade med diktaturer så skulle demokratin komma av sig självt som ett brev på posten.
Hur gick det när vi flyttade fabriker och kunskap till Kina? Hur många miljarder har Ryssland fått av att packa på oss den klimatfarliga naturgasen? Hur ser utvecklingen ut i Ungern, ett land inom EU som det handlas friskt med?
Det är nog hög tid att inse att det experimentet har totalt misslyckats och det är hög tid att säkra våra egna demokratier emot alla försök att ställa oss under totalitära staters nåd.
Håller helt med dig! Att kapitalism automatiskt skulle leda till demokrati har ju nu totalt motbevisats.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:28
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
.../ Vår livsstil kräver ett ständigt tillflöde av länder där befolkningen inte har samma krav.
Jag har inte den kunskap som krävs för att kunna bedöma om det du påstår här stämmer eller inte.
Men. Om det nu skulle stämma till 100% att den "livsstil" som vi har i Sverige kräver ett förtryck av andra människor så är det min glasklara åsikt att den "livsstilen" måste korrigeras så att den inte längre kräver ett förtryck av andra människor.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:30
av SwedishAdvocate
Gargamel skrev:
MWall skrev:
Man måste väl börja nånstans? Kommer ju inte gå över en natt. Men så länge folk bara bryr sig om sin plånbok kortsiktigt så blir det svårt.
Utan garanterad el. Inga fabriker i Sverige. Inga fabriker i Sverige, så är vi beroende av Kina för det mesta vi köper.
Det finns fler länder än Sverige och Kina. Vi är t.ex. omgivna av ett antal andra demokratier här i Europa...
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:37
av MWall
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Vår livsstil kräver ett ständigt tillflöde av länder där befolkningen inte har samma krav.
Jag har inte den kunskap som krävs för att kunna bedöma om det du påstår här stämmer eller inte.
Men. Om det nu skulle stämma till 100% att den "livsstil" som vi har i Sverige kräver ett förtryck av andra människor så är det min glasklara åsikt att den "livsstilen" måste korrigeras så att den inte längre kräver ett förtryck av andra människor.
Vår livsstil är inte så gammal. Den går att ändra. Man behöver inte köpa ny dator, tv, telefon osv varje år.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:44
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Vår livsstil kräver ett ständigt tillflöde av länder där befolkningen inte har samma krav.
Jag har inte den kunskap som krävs för att kunna bedöma om det du påstår här stämmer eller inte.
Men. Om det nu skulle stämma till 100% att den "livsstil" som vi har i Sverige kräver ett förtryck av andra människor så är det min glasklara åsikt att den "livsstilen" måste korrigeras så att den inte längre kräver ett förtryck av andra människor.
Du får börja. Rensa bort alla prylar/mat du konsumerar som är tillverkat i länder med lägre standard än vad vi har i Sverige.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 22:52
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Vår livsstil kräver ett ständigt tillflöde av länder där befolkningen inte har samma krav.
Jag har inte den kunskap som krävs för att kunna bedöma om det du påstår här stämmer eller inte.
Men. Om det nu skulle stämma till 100% att den "livsstil" som vi har i Sverige kräver ett förtryck av andra människor så är det min glasklara åsikt att den "livsstilen" måste korrigeras så att den inte längre kräver ett förtryck av andra människor.
Du får börja. /...
Mer än gärna.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 07 aug 2022 23:54
av Teslaspolen
Det är systemfel och inte upp till en enstaka individ att gå emot strömmen.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 08 aug 2022 07:05
av Jerker
Teslaspolen skrev:
Det är systemfel och inte upp till en enstaka individ att gå emot strömmen.
Att ändra systemfel är alla enskilda individers ansvar. De folkrörelser som gjorde Sverige och resten av västvärlden till moderna demokratier och välfärdsstater bygger på enskilda individers engagemang. Om alla bara satt och tyckte att det är nån annans ansvar att rätta till fel i samhället så skulle inget förändras.
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 08 aug 2022 09:13
av mickeisol
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är systemfel och inte upp till en enstaka individ att gå emot strömmen.
Att ändra systemfel är alla enskilda individers ansvar. De folkrörelser som gjorde Sverige och resten av västvärlden till moderna demokratier och välfärdsstater bygger på enskilda individers engagemang. Om alla bara satt och tyckte att det är nån annans ansvar att rätta till fel i samhället så skulle inget förändras.
Ja det är knepigt att göra rätt och det finns många nyttiga idioter, ryssland och kina är ju duktiga att utnyttja dom. I iran utnyttjades nyttiga idioter så att dom fick ett religiöst styre
(gick dåligt för dom nyttiga idioterna i slutändan) nu kämpar bla kvinnor där för att slippa vissa klädesplagg, i sverige supporteras dessa klädesplagg av, ja gissa vilka.
Solceller batterier etc. Gissa från vart merparten kommer.
Svårt att bygga omställning utan effektiva kina exvis CATL som kommer upp i 60gwh kapacitet i en batterifabrik på 3 månader (visserligen med start i redan befintliga lokaler)
Jämför northvolt som ska komma upp i 48gwh kapacitet (tror jag att det var) nån gång.
Tesla shanghai jämfört med tesla berlin.
Kina kör med 100års planer.
Ja vad gör man?
Re: BYD - en mardröm för Tesla och VW?
Postat: 08 aug 2022 11:28
av Teslaspolen
mickeisol skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Det är systemfel och inte upp till en enstaka individ att gå emot strömmen.
Att ändra systemfel är alla enskilda individers ansvar. De folkrörelser som gjorde Sverige och resten av västvärlden till moderna demokratier och välfärdsstater bygger på enskilda individers engagemang. Om alla bara satt och tyckte att det är nån annans ansvar att rätta till fel i samhället så skulle inget förändras.
Ja det är knepigt att göra rätt och det finns många nyttiga idioter, ryssland och kina är ju duktiga att utnyttja dom. I iran utnyttjades nyttiga idioter så att dom fick ett religiöst styre
(gick dåligt för dom nyttiga idioterna i slutändan) nu kämpar bla kvinnor där för att slippa vissa klädesplagg, i sverige supporteras dessa klädesplagg av, ja gissa vilka.
Solceller batterier etc. Gissa från vart merparten kommer.
Svårt att bygga omställning utan effektiva kina exvis CATL som kommer upp i 60gwh kapacitet i en batterifabrik på 3 månader (visserligen med start i redan befintliga lokaler)
Jämför northvolt som ska komma upp i 48gwh kapacitet (tror jag att det var) nån gång.
Tesla shanghai jämfört med tesla berlin.