Sida 1 av 2
Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 07 aug 2022 22:20
av P_EL
Tänker att min MS skall övergå i rollen som andrabil/entusiastbil och istället köpa en ny familjebil - något som är både trevligt och praktiskt. Vad tror ni om bilarna i rubriken?
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 07 aug 2022 23:57
av Zalman3
P_EL skrev:Tänker att min MS skall övergå i rollen som andrabil/entusiastbil och istället köpa en ny familjebil - något som är både trevligt och praktiskt. Vad tror ni om bilarna i rubriken?
Varför inte Volvo Embla?
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 00:07
av malmer
Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 00:23
av Haneky
malmer skrev:Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Ca 800tkr till 1200tkr gör att P3 är i båda prisklasserna.
Jag tittar också och väntar på ovanstående modeller.
Jag lutar åt Polestar 3 eller Embla med anledning av Lidarsensorerna som jag tror kommer vara revolutionerande för aktiv säkerhet. Eller Lotus Eletre om man vill ha mer kul. Den första Eletre ska redan vara producerad men den verkar dessvärre bli dyr…
Om man kan tänka sig skippa lidar är EQS SUV eller Q6 alternativ. Det blir en spännande höst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 01:45
av Esterox
Höst? Lär ju inte se någon riktig leverans förens om ett år ? Blir ju som vanligt, presenteras bil på papper som inte kan levereras.
Haneky skrev:malmer skrev:Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Ca 800tkr till 1200tkr gör att P3 är i båda prisklasserna.
Jag tittar också och väntar på ovanstående modeller.
Jag lutar åt Polestar 3 eller Embla med anledning av Lidarsensorerna som jag tror kommer vara revolutionerande för aktiv säkerhet. Eller Lotus Eletre om man vill ha mer kul. Den första Eletre ska redan vara producerad men den verkar dessvärre bli dyr…
Om man kan tänka sig skippa lidar är EQS SUV eller Q6 alternativ. Det blir en spännande höst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 06:26
av Haneky
Esterox skrev:Höst? Lär ju inte se någon riktig leverans förens om ett år ? Blir ju som vanligt, presenteras bil på papper som inte kan levereras.
Haneky skrev:malmer skrev:Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Ca 800tkr till 1200tkr gör att P3 är i båda prisklasserna.
Jag tittar också och väntar på ovanstående modeller.
Jag lutar åt Polestar 3 eller Embla med anledning av Lidarsensorerna som jag tror kommer vara revolutionerande för aktiv säkerhet. Eller Lotus Eletre om man vill ha mer kul. Den första Eletre ska redan vara producerad men den verkar dessvärre bli dyr…
Om man kan tänka sig skippa lidar är EQS SUV eller Q6 alternativ. Det blir en spännande höst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag syftade bara på presentationen och öppnandet av orderböckerna. Åtminstone P3 ska öppna orderböckerna i oktober.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 15:33
av macky
Q6 är väl skjuten på till Q1 2023. Så inte säkert att det finns spec på den i höst. Q8 e-tron ska däremot gå att beställa i november säger de. Antar att det innebär i samband med att den presenteras. Verkar som att VW-gruppen har problem med den nya mjukvara som ska in i alla kommande elbilar. CARIAD tror jag den heter och ska in först i Q6 och nya el-Macan.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 15:45
av Esterox
Haneky skrev:Esterox skrev:Höst? Lär ju inte se någon riktig leverans förens om ett år ? Blir ju som vanligt, presenteras bil på papper som inte kan levereras.
Haneky skrev:malmer skrev:Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Ca 800tkr till 1200tkr gör att P3 är i båda prisklasserna.
Jag tittar också och väntar på ovanstående modeller.
Jag lutar åt Polestar 3 eller Embla med anledning av Lidarsensorerna som jag tror kommer vara revolutionerande för aktiv säkerhet. Eller Lotus Eletre om man vill ha mer kul. Den första Eletre ska redan vara producerad men den verkar dessvärre bli dyr…
Om man kan tänka sig skippa lidar är EQS SUV eller Q6 alternativ. Det blir en spännande höst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag syftade bara på presentationen och öppnandet av orderböckerna. Åtminstone P3 ska öppna orderböckerna i oktober.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi vet ju sen tidigare att det inte är säkert att man vet vad det är för bil som beställs när böckerna öppnas. Jag är skeptisk till att P3 kommer vara fullt avtäckt eller helt specad till hösten.
Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 08 aug 2022 20:11
av Haneky
Esterox skrev:Haneky skrev:Esterox skrev:Höst? Lär ju inte se någon riktig leverans förens om ett år ? Blir ju som vanligt, presenteras bil på papper som inte kan levereras.
Haneky skrev:malmer skrev:Polestar 3 verkar dock mer vara en konkurrent till MX än MYP. Kommer troligtvis ligga i liknande prisklass också.
Ca 800tkr till 1200tkr gör att P3 är i båda prisklasserna.
Jag tittar också och väntar på ovanstående modeller.
Jag lutar åt Polestar 3 eller Embla med anledning av Lidarsensorerna som jag tror kommer vara revolutionerande för aktiv säkerhet. Eller Lotus Eletre om man vill ha mer kul. Den första Eletre ska redan vara producerad men den verkar dessvärre bli dyr…
Om man kan tänka sig skippa lidar är EQS SUV eller Q6 alternativ. Det blir en spännande höst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag syftade bara på presentationen och öppnandet av orderböckerna. Åtminstone P3 ska öppna orderböckerna i oktober.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi vet ju sen tidigare att det inte är säkert att man vet vad det är för bil som beställs när böckerna öppnas. Jag är skeptisk till att P3 kommer vara fullt avtäckt eller helt specad till hösten.
Du har säkert rätt, men jag hoppas du har fel. Enligt vad jag förstod skulle orderböckerna öppnas men leveranser ske under våren/sommaren. Den som lever får se.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (vs MYP)
Postat: 09 aug 2022 14:03
av Edward123
macky skrev:Q6 är väl skjuten på till Q1 2023. Så inte säkert att det finns spec på den i höst. Q8 e-tron ska däremot gå att beställa i november säger de. Antar att det innebär i samband med att den presenteras. Verkar som att VW-gruppen har problem med den nya mjukvara som ska in i alla kommande elbilar. CARIAD tror jag den heter och ska in först i Q6 och nya el-Macan.
Macan EV är väl uppskjuten till 2024 så skulle inte förvåna mog om samma kommer gälla för Q6.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 15:55
av Haneky
Edward123 skrev:macky skrev:Q6 är väl skjuten på till Q1 2023. Så inte säkert att det finns spec på den i höst. Q8 e-tron ska däremot gå att beställa i november säger de. Antar att det innebär i samband med att den presenteras. Verkar som att VW-gruppen har problem med den nya mjukvara som ska in i alla kommande elbilar. CARIAD tror jag den heter och ska in först i Q6 och nya el-Macan.
Macan EV är väl uppskjuten till 2024 så skulle inte förvåna mog om samma kommer gälla för Q6.
Trist ang Q6.
EQS SUV finns nu i konfiguratorn och de första leveranserna ska ske i höst. Helskotta vad dyr den är…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 16:05
av Maw
Haneky skrev:Edward123 skrev:macky skrev:Q6 är väl skjuten på till Q1 2023. Så inte säkert att det finns spec på den i höst. Q8 e-tron ska däremot gå att beställa i november säger de. Antar att det innebär i samband med att den presenteras. Verkar som att VW-gruppen har problem med den nya mjukvara som ska in i alla kommande elbilar. CARIAD tror jag den heter och ska in först i Q6 och nya el-Macan.
Macan EV är väl uppskjuten till 2024 så skulle inte förvåna mog om samma kommer gälla för Q6.
Trist ang Q6.
EQS SUV finns nu i konfiguratorn och de första leveranserna ska ske i höst. Helskotta vad dyr den är…
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är den inte i nivå med MX vad gäller pris?
Jag förmodar att den är betydligt mer påkostad än MX så i jämförelse med den är EQS SUV inte så dyr.. men mycket pengar är det..
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 16:11
av ObscureEconomist
Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 16:46
av Haneky
ObscureEconomist skrev:Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Klart man kan köpa en snikvariant utan krockkuddar bak mm för dryga 1.4 MSEK men köper man en så dyr bil vill man nog ha med lite vettig utrustning som en vanlig bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 18:10
av macky
Edward123 skrev:macky skrev:Q6 är väl skjuten på till Q1 2023. Så inte säkert att det finns spec på den i höst. Q8 e-tron ska däremot gå att beställa i november säger de. Antar att det innebär i samband med att den presenteras. Verkar som att VW-gruppen har problem med den nya mjukvara som ska in i alla kommande elbilar. CARIAD tror jag den heter och ska in först i Q6 och nya el-Macan.
Macan EV är väl uppskjuten till 2024 så skulle inte förvåna mog om samma kommer gälla för Q6.
Kanske blir leveranser först tidigt 2024 eller sent 2023. Det är väl sagt att Q6 ska vara första bil som presenteras på PPE-plattformen. Så den borde ligga lite före Macan. Är ju audi som leder utvecklingsarbetet av PPE så ngt ska de väl få.

Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 19:09
av ObscureEconomist
Haneky skrev:ObscureEconomist skrev:Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Klart man kan köpa en snikvariant utan krockkuddar bak mm för dryga 1.4 MSEK men köper man en så dyr bil vill man nog ha med lite vettig utrustning som en vanlig bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snacka om att missa poängen. Poängen är ju att basic funktioner inte ingår för det absurda baspriset. Trådlös laddning och krocksäkerhet är alltså tillval när bilen börjar på nästan 1,5 msek.
Standardutrustning i många budgetbilar.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 20:55
av Haneky
Om du menar att jag missar poängen får du nog ta och läsa inlägget igen. Jag höll med dig i det du skrev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 20:57
av MWall
Alltså på riktigt, vem fan ska köpa de här dyra elbilarna? Vad har folk för löner egentligen?
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 21:00
av ObscureEconomist
Haneky skrev:Om du menar att jag missar poängen får du nog ta och läsa inlägget igen. Jag höll med dig i det du skrev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
1,4 miljoner är nu en snikbil alltså? Nä då lever du nog på en egen planet.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 22:09
av Nect
MWall skrev:Alltså på riktigt, vem fan ska köpa de här dyra elbilarna? Vad har folk för löner egentligen?
Influencer som vill att vi pöbel ska följa dem för att tjäna ännu mer pengar.
Men det är sjukt vad bilpriserna har gått upp. Köpte min första flång nya bil 2012 för 300 000:- (Volvo V60 - som jag har kvar) och tyckte det var groteskt mycket för en bil… Idag tycker jag allt under 500k är prisvärt. Skadad?

Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 22:16
av OfarligTesla
Nect skrev:
Influencer som vill att vi pöbel ska följa dem för att tjäna ännu mer pengar.
Men det är sjukt vad bilpriserna har gått upp. Köpte min första flång nya bil 2012 för 300 000:- (Volvo V60 - som jag har kvar) och tyckte det var groteskt mycket för en bil… Idag tycker jag allt under 500k är prisvärt. Skadad?

Det är ju smart att sikta högt en period så är allt prisvärt sen, min första helt nya bil var den Model S jag köpte 2018 så nu känns alla de bilar jag kollar på prisvärda. Innan dess var det bara begagnat som gällde för att det skulle vara prisvärt.
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 09 aug 2022 22:35
av Haneky
ObscureEconomist skrev:Haneky skrev:Om du menar att jag missar poängen får du nog ta och läsa inlägget igen. Jag höll med dig i det du skrev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
1,4 miljoner är nu en snikbil alltså? Nä då lever du nog på en egen planet.
Ingen snikbil, en snikversion av bilen, dvs en icke utrustad version.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 10 aug 2022 02:33
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev:Haneky skrev:ObscureEconomist skrev:Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Klart man kan köpa en snikvariant utan krockkuddar bak mm för dryga 1.4 MSEK men köper man en så dyr bil vill man nog ha med lite vettig utrustning som en vanlig bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snacka om att missa poängen. Poängen är ju att basic funktioner inte ingår för det absurda baspriset. Trådlös laddning och krocksäkerhet är alltså tillval när bilen börjar på nästan 1,5 msek.
Standardutrustning i många budgetbilar.
Vilka bilar har sidokrockkuddar bak som standard?
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 10 aug 2022 07:41
av Haneky
Fredrik j skrev:ObscureEconomist skrev:Haneky skrev:ObscureEconomist skrev:Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Klart man kan köpa en snikvariant utan krockkuddar bak mm för dryga 1.4 MSEK men köper man en så dyr bil vill man nog ha med lite vettig utrustning som en vanlig bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snacka om att missa poängen. Poängen är ju att basic funktioner inte ingår för det absurda baspriset. Trådlös laddning och krocksäkerhet är alltså tillval när bilen börjar på nästan 1,5 msek.
Standardutrustning i många budgetbilar.
Vilka bilar har sidokrockkuddar bak som standard?
Tyvärr tydligen få (om några) sedan Saab gick i konkurs.
Priser och spec för Polestar 3. Ser lovande ut.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h-porsche/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 3 vs Q6 e-tron (familjebil som kompletterar MS)
Postat: 10 aug 2022 08:03
av ObscureEconomist
Haneky skrev:Fredrik j skrev:ObscureEconomist skrev:Haneky skrev:ObscureEconomist skrev:Den blir absurt dyr, är på 1,75 Mkr och måste alltså betala 7550:- för trådlös laddning av mobilen fram. På en bil för 1,75 miljoner? Sidokrockkuddar bak är också ett tillval.
Klart man kan köpa en snikvariant utan krockkuddar bak mm för dryga 1.4 MSEK men köper man en så dyr bil vill man nog ha med lite vettig utrustning som en vanlig bil
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snacka om att missa poängen. Poängen är ju att basic funktioner inte ingår för det absurda baspriset. Trådlös laddning och krocksäkerhet är alltså tillval när bilen börjar på nästan 1,5 msek.
Standardutrustning i många budgetbilar.
Vilka bilar har sidokrockkuddar bak som standard?
Tyvärr tydligen få (om några) sedan Saab gick i konkurs.
Priser och spec för Polestar 3. Ser lovande ut.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h-porsche/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I i alla fall någon nivå om man tittar i euro ncap så Cupra Born, BMW i4, Kia EV6, BMW iX.
Nu kan det ju vara att det är bara väldigt oklart i Mercedes konfigurator och att man kan välja i brösthöjd men den bil jag skulle jämföra närmast i prisklass och storlek är nog iX, Model X och den har det standard. Bara gamla fat E-tron som inte har det som standard på mer än huvudhöjd.