USA, M3 LR går inte längre att beställa
Postat: 13 aug 2022 00:55
Är en ny version av M3 LR på gång?
Tesla has decided to stop taking new orders for its Model 3 Long Range, one of its most popular models, in the United States and Canada. The automaker has adopted this new business model to avoid creating delivery timelines that are super long for customers.
Alltså inte komponentbrist utan oerhört stor efterfrågan.A few months ago Elon Musk warned Tesla may stop taking orders on some vehicles due to “ridiculous” demand.
Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.SkipperO skrev:Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Model 3 LR har haft lång leveranstid sedan i våras. ”Februari 2022” har förekommit sedan i Maj. Tesla har inte stängt ned beställningsmöjligheten här i Europa.SkipperO skrev:Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 2-6 månaders leveranstid tycker jag är normalt
AUSTIN, Texas, July 2, 2022 – In the second quarter, we produced over 258,000 vehicles and delivered over 254,000 vehicles, despite ongoing supply chain challenges and factory shutdowns beyond our control. June 2022 was the highest vehicle production month in Tesla’s history.
Problemet Tesla får vid långa leveranstider är ju att de ligger fast vid de priser de gav vid beställningstillfället och att framtida prisökningar alltså inte slår igenom förrän de levererat ut hela väntelistan. Kan bli dyrt.granlundii skrev:Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.SkipperO skrev:Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Det finns ett citat från Elons Twitter i akite-tråden. Tesla kommer öka produktionen av Model 3 LR. Sen när leveranstiden minskat (okänt till vad) så kommer den bli tillgänglig för beställning igen.granlundii skrev:Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.SkipperO skrev:Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Jag tror också det är orsaken. Man vill inte sitta med en orderstock till ett gammalt, lägre pris. Inflationen är ju sanslös nu.renes skrev:Problemet Tesla får vid långa leveranstider är ju att de ligger fast vid de priser de gav vid beställningstillfället och att framtida prisökningar alltså inte slår igenom förrän de levererat ut hela väntelistan. Kan bli dyrt.granlundii skrev:Jo, det känns konstigt. Tesla har ju kortare leveranstider än de flesta andra elbilstillverkare. Troy Teslike gjorde bara för nån dag sen en sammanställning som visade att order backlog bara ökat marginellt trots att Tesla levererade rätt få bilar i Q2. Med Berlin och Texas som dessutom rampar upp känns det minst sagt underligt.SkipperO skrev:Det är nått som är konstigt här.
Väntetiderna är ju inte långa på 3/Y, och blir snarare kortare än längre. 3-7 månaders leveranstid tycker jag är normalt för en bil på en normal marknad och pekar på att tillgång och efterfrågan är i hygglig balans.
Så att detta stoppet beror på gigantisk efterfrågan har jag svårt att förstå
Se bara på oss som beställt S eller X förra året. När (om?) de levereras ut till beställningspriset är det ju till 2-300.000 mindre än marknadspriset just pga de långa leveranstiderna och höjningar i priset under tiden.
Så om Tesla vill kunna styra det verkliga försäljningspriset någorlunda, måste de se till att tiden mellan beställning och bindning av priset och tidpunkten för leverans inte blir alltför lång. Eftersom volymerna på Mod 3 och Y är runt 10-falt större än S och X så är de nog än mer fokuserade på att inte låta eftersläpet spåra ur helt. Samtidigt vill de naturligtvis få in beställningar, så det blir ett känsligt avvägande vilket antagligen kommer att leda till ganska frekventa ändringar i den här policyn.
Den kanske inte är sanslös men den är definitivt mer oförutsägbar än tidigare. Vem vet vad prisnivån är och bör vara inom bara ett halvår...agehall skrev:Så sanslös är inte inflationen än. Den är givetvis inte låg, men i ett historiskt perspektiv är den inte jättehög. Vi har bara vant oss vid att det är 0% ränta och ingen inflation.
Dom flesta stora centralbankerna har ett inflationsmål på runt 2% per år "valutamängden måste hela tiden öka genom sedelskapande via lån". Alla valutor kommer alltså över tid tappa i värde mot realtillgångar.agehall skrev:Det håller jag med om. Skulle inte bli förvånad om den stannar på 5% under närmaste året vilket är ganska högt sett till de senaste åren. Dock beror det väldigt mycket på omvärldsläget som kan förändras snabbt. Om kriget i Ukraina löser sig, så kommer nog inflationen stabilisera sig och på sikt gå ned igen även om det knappast sker över en natt.
En liten modifikation: valutamängden måste hela tiden öka för att motsvara ökningen av realtillgångarna. Därutöver ökar valutamängden lite mer så att en inflation på några procent uppstår.NiklasTesla skrev:Dom flesta stora centralbankerna har ett inflationsmål på runt 2% per år "valutamängden måste hela tiden öka genom sedelskapande via lån". Alla valutor kommer alltså över tid tappa i värde mot realtillgångar.agehall skrev:Det håller jag med om. Skulle inte bli förvånad om den stannar på 5% under närmaste året vilket är ganska högt sett till de senaste åren. Dock beror det väldigt mycket på omvärldsläget som kan förändras snabbt. Om kriget i Ukraina löser sig, så kommer nog inflationen stabilisera sig och på sikt gå ned igen även om det knappast sker över en natt.
Råder ingen att spara för mycket i valuta (som SEK,USD,EUR mfl).
När man lär sig skillnaden mellan valuta och pengar öppnar sig en ny värld.
MVH
Den senaste månaden Tesla Presenterat resultat/data ifrån var det bästa Tesla någonsin presenterat. De har aldrig byggt eller levererat så många bilar under en månad.NiklasTesla skrev:[
För att återgå till tråden är min bild av situationen att det råder brist på kompetenter.
Vi får se (hönan eller ägget). Dom höga energipriserna drog igång redan innan kriget. Mycket ändliga energiresurser (som vi i väst är beroende av) i just Ukraina vilket är Rysslands huvudexportsintäkter.MWall skrev:Inflationen är ju temporär och drivs av brist på utbud pga krig och pandemi snarare än en överhettad ekonomi.
Har Tesla verkligen sagt att beställningsstoppet beror på för många beställningar? Jag har inte sett någon motivering men jag kanske har missat det.AAKEE skrev:Den senaste månaden Tesla Presenterat resultat/data ifrån var det bästa Tesla någonsin presenterat. De har aldrig byggt eller levererat så många bilar under en månad.NiklasTesla skrev:[
För att återgå till tråden är min bild av situationen att det råder brist på kompetenter.
Det råder komponentbrist, eller har i vart fall gjort.
Det går alltid vända på frågan om det saknas delar eller om Tesla har många beställningar.
Iom rekordet i Juni skulle jag säga att det är fler beställningar än de kan leverera bilar som gör att de stoppat beställningarna, precis som de påstår.
Jag skulle inte kalla det komponentbrist.
Men var och en är väl fri att vända på det hur de vill…
Well det sitter ju samma celler i LR och P. Är det brist så säljer man förstås gärna den man tjänar mest på.Maw skrev:Det verkar också konstigt att det fortsatt går att beställa M3P och M3B om det skulle handla om brist på produktionskapacietet (eller komponentbrist).
Jag skulle snarare gissa på att Tesla planerar att ändra på specen av M3LR så pass mycket att de inte vill ha fler beställningar förrens den nya specen är klar.
Är inte ett av många argument från alla de som motarbetar elbilar just att de är så dyra? Jag kan mycket väl tänka mig att det här är en av anledningarna till att Tesla inte vill höja priserna mer än 'skäligt'.Maw skrev:Har Tesla verkligen sagt att beställningsstoppet beror på för många beställningar? Jag har inte sett någon motivering men jag kanske har missat det.
Om det beror på problem med att hinna tillverka så borde det vara mer logiskt att höja priset. /... [Min understrykn.]
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy. /...
Source:
https://www.tesla.com/about#:~:text=Tes ... ine%20cars.
Typ varenda företag i världen har ett "mission statement". Här är Volkswagens:SwedishAdvocate skrev:En del på det här forumet tror ju dock att Tesla enbart blåljuger i sitt mission statement och att allt bara handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. (Och nu kommer jag inte ihåg vilken kategori du tillhör...
Finns det några skillnader mellan Tesla och Volkswagen kanske?...Curik skrev:Typ varenda företag i världen har ett "mission statement". Här är Volkswagens:
“to make this world a mobile, sustainable place with access to all the citizens.”
Alltså samma företag som fuskade med utsläppsvärden för inte så länge sedan. /...
Ja... För det kan ju inte ha något som helst att göra med att Tesla under typ hela sin existens varit världens mest blankade företag...Curik skrev:.../ I Teslas fall är det ju smärtsamt uppenbart med tanke på kvartalshetsen men tydligen trillar inte poletten ned för alla ändå.
SwedishAdvocate skrev:Ja... För det kan ju inte ha något som helst att göra med att Tesla under typ hela sin existens varit världens mest blankade företag...Curik skrev:.../ I Teslas fall är det ju smärtsamt uppenbart med tanke på kvartalshetsen men tydligen trillar inte poletten ned för alla ändå.
Och det kan ju inte heller ha något att göra med att det funnits en del utmaningar för Tesla på sistone med Covid, Kinas fortsatta noll-toleranspolicy för Covid trots att resten av världen gått vidare och med nedstängd fabrik som följd, tyskarnas långbänk för Berlinfabriken, galningen Putlers krig mot Ukraina, den världsomfattande komponentbristen och att storskalig 4680-cellsproduktion försenats... Näe – så kan det ju inte vara...