Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Moderator: Redaktion
Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Media basunerar ut igen att 70.000 liter olja bränns i Karlshamnverket per timme.
Eftersom stora (skrämmande) tal alltid ska ställas i proportion till något, ref Hans Rosling, hur mycket diesel/bensin förbrukar Sveriges bilister per timme?
Bonus: Hur mycket förbrukar yrkestrafiken (lastbilar och bussar) som rullar i Sverige per timme?
I genomsnitt under ett år eller under största trafik-topparna.
Eftersom stora (skrämmande) tal alltid ska ställas i proportion till något, ref Hans Rosling, hur mycket diesel/bensin förbrukar Sveriges bilister per timme?
Bonus: Hur mycket förbrukar yrkestrafiken (lastbilar och bussar) som rullar i Sverige per timme?
I genomsnitt under ett år eller under största trafik-topparna.
// Mikael
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
5 miljoner bilar, 1200 mil per år, ~0,75 l/mil i snitt ger 4,5 miljarder liter.
Det motsvarar 7,3 års konstant brännande i Karlshamn. Vilket absolut inte är fallet.
Även om min höftning är fel så rör det sig åtminstone om x antal års konstant förbränning. 5-10 år?
Blandar man även in tung trafik, båtar, entreprenadmaskiner, skogsbruket, jordbruket så motsvaras det nog med stor säkerhet av långt över 10 år...
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det motsvarar 7,3 års konstant brännande i Karlshamn. Vilket absolut inte är fallet.
Även om min höftning är fel så rör det sig åtminstone om x antal års konstant förbränning. 5-10 år?
Blandar man även in tung trafik, båtar, entreprenadmaskiner, skogsbruket, jordbruket så motsvaras det nog med stor säkerhet av långt över 10 år...
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3659
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Model Y LR AWD 2022
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det som är intressant här är ju mer hur många timmar som verket körs. Det är ju pinsamt av Media att basunera ut det och få det att låta som de kör 24/7. Med tanke på elpriset så är det väl lönsamt, så det sitter någon och gottar sig över hur mycket pengar de tjänar.
Problemet är ju alla som har svårt att ta in fakta och som bara förlitar sig på rubriker och ingresser och tar det som sanning. Men det är ju det som SD bygger hela sin valkampanj på. Att plocka körsbär.
Problemet är ju alla som har svårt att ta in fakta och som bara förlitar sig på rubriker och ingresser och tar det som sanning. Men det är ju det som SD bygger hela sin valkampanj på. Att plocka körsbär.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Fredrik j skrev:Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Ja, jag delade med 365 och sen 24.jonasl skrev:Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Japp / exakt, rent energimässigt.Jeppe_E skrev:
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?Jeppe_E skrev:Fredrik j skrev:Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
AAKEE skrev:Japp / exakt, rent energimässigt.Jeppe_E skrev:
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Japp / exakt, rent energimässigt.Jeppe_E skrev:
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.Fredrik j skrev:Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?Jeppe_E skrev:Fredrik j skrev:Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?MWall skrev:
ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Hade elen som driver oljepumparna funnits tillgängligt i närheten av Karlshamn hade man ju sluppit elda.Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Japp / exakt, rent energimässigt.Jeppe_E skrev:
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Tänkte hur långt man kan köra elbil om man har 70000liter som man först behöver omvandla till el?Jeppe_E skrev:Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.Fredrik j skrev:Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?Jeppe_E skrev:Fredrik j skrev:Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Tänkte hur långt man kan köra elbil om man har 70000liter som man först behöver omvandla till el?[/quote]Jeppe_E skrev:Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.Fredrik j skrev:Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?Jeppe_E skrev:Fredrik j skrev:Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?jonasl skrev:Dygnet runt, året om?
Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.niklas12 skrev:Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
iAkita skrev:Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.
Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...
Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Jag ställer mig väldigt tveksam till det.Fredrik j skrev:Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.niklas12 skrev:Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Vad är effektiviteten hos Karlshamsverket ?
Hur mycket överföringsförluster får man genom att först bränna olja för att tillverka el överföra den till användaren och ladda batteriet för att sedan använda energin
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Ja, det var ju det som var frågan som Jeppe lite snabbt förenklade. Jag gissar ändå på att det är elbilen. Men jag vet inte.niklas12 skrev:Jag ställer mig väldigt tveksam till det.Fredrik j skrev:Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.niklas12 skrev:Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Vad är effektiviteten hos Karlshamsverket ?
Hur mycket överföringsförluster får man genom att först bränna olja för att tillverka el överföra den till användaren och ladda batteriet för att sedan använda energin
Hade man hällt alla 70000litrarna i moderna dieselbilar hade det ju räckt till ca 120 000mil.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Karlshamnsverket eldas just nu för att det är ekonomiskt lönsamt för ägarna, pga brist på effekt och höga elpriser på kontinenten. Det har inget med att vi lagt ner kärnkraft i Sverige att göra. Karlshamnsverket hade varit lönsamt att köra ändå. Vi är fortfarande en nettoexportör av el, även med Karlshamnsverkets bidrag exkluderat.MWall skrev:iAkita skrev:Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.
Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...
Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle inte Sverige importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.niklas12 skrev:Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Nect skrev:Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.niklas12 skrev:Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
iAkita skrev:Karlshamnsverket eldas just nu för att det är ekonomiskt lönsamt för ägarna, pga brist på effekt och höga elpriser på kontinenten. Det har inget med att vi lagt ner kärnkraft i Sverige att göra. Karlshamnsverket hade varit lönsamt att köra ändå. Vi är fortfarande en nettoexportör av el, även med Karlshamnsverkets bidrag exkluderat.MWall skrev:iAkita skrev:Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.
Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...
Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
Det har det visst. Om de inte stängt ner fungerande kärnkraft hade vi kunnat producera så mycket att exporten inte kunnat påverka priset så mycket. (finns en begränsning i hur mycket som kan exporteras)