Ok jag trodde det var underförstått men jag ska försöka förtydliga.mikebike skrev:Nu är det knappast vanlig diesel man "eldar" med i Karlshamn.niklas12 skrev:Med alla överföringsförluster så bör det vara mer effektivt att tanka oljan direkt i en fossilbil iställettaliz skrev:Tror jag skrev ca 60% någonstans. Kanske lite optimistiskt dock.Sofie skrev:10 sidor och ännu har ingen svarat på verkningsgraden på Karlshamnsverket, så att man kan ange X antal km på 1l olja med en model 3 long range.
"I block 3 kan man därmed elda med olja med högre svavelhalt..."
https://www.uniper.energy/sv/sverige/kr ... /karlshamn
Om man eldar olja för att tillverka elektricitet och man överför den elektriciteten genom nätet till en laddbox och laddar den i elbilar så kan man köra x antal mil
Om man hade tagit motsvarande del olja raffinerad till diesel och använt den i dieseldrivna personbilar så hade man istället kunnat köra y antal mil.
I detta fall blir Y större än X
Allltså hade det troligtvis varit ett mer effektivt utnyttjande av oljan att tanka direkt i dieselbilarna istället.
Om någon som är duktig på uträkningar och känner till energiutnyttjandegraden av oljan i Karlshamn så går det att göra en fin beräkning på det.[/quote]
Om du scrollar upp lite i tråden så har det redan avhandlats. Elbilen blir fortfarande effektivare men med mindre marginal än man kan tro.[/quote]
Det har jag missat vad räknade man på för energiutnyttjandegrad på Karlshamsverket ?