Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

quote="niklas12"]
mikebike skrev:
niklas12 skrev:
taliz skrev:
Sofie skrev:
10 sidor och ännu har ingen svarat på verkningsgraden på Karlshamnsverket, så att man kan ange X antal km på 1l olja med en model 3 long range.
Tror jag skrev ca 60% någonstans. Kanske lite optimistiskt dock.
Med alla överföringsförluster så bör det vara mer effektivt att tanka oljan direkt i en fossilbil istället
Nu är det knappast vanlig diesel man "eldar" med i Karlshamn.

"I block 3 kan man därmed elda med olja med högre svavelhalt..."

https://www.uniper.energy/sv/sverige/kr ... /karlshamn
Ok jag trodde det var underförstått men jag ska försöka förtydliga.

Om man eldar olja för att tillverka elektricitet och man överför den elektriciteten genom nätet till en laddbox och laddar den i elbilar så kan man köra x antal mil

Om man hade tagit motsvarande del olja raffinerad till diesel och använt den i dieseldrivna personbilar så hade man istället kunnat köra y antal mil.

I detta fall blir Y större än X

Allltså hade det troligtvis varit ett mer effektivt utnyttjande av oljan att tanka direkt i dieselbilarna istället.
Om någon som är duktig på uträkningar och känner till energiutnyttjandegraden av oljan i Karlshamn så går det att göra en fin beräkning på det.[/quote]

Om du scrollar upp lite i tråden så har det redan avhandlats. Elbilen blir fortfarande effektivare men med mindre marginal än man kan tro.[/quote]

Det har jag missat vad räknade man på för energiutnyttjandegrad på Karlshamsverket ?
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Sidan 2
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av nek0 »

Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?
Självklart är det så, men jag skulle inte testa den i min diesel bil om jag hade en :)
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?
Självklart är det så, men jag skulle inte testa den i min diesel bil om jag hade en :)
Diesel innehåller ju inte längre 100% fossil råvara.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Dafro »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Men oftast kör man väl på ganska slät mark.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Zalman3 »

Men oftast kör man väl på ganska slät
mark.
En Volvo S80 diesel drar
Energianvändning (kWh/100 km)
61.2
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... sdrift_205

Medans många elbilar drar mellan 15-20kWh per 100km.
En dieselbil drar 3-4ggr mera energi.
Den stora skillnaden beror på dels dieselbilens usla verkningsgrad. Men också på att dieselbilen inte kan ta tillbaka energi vid bromsning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
150kWh blir väl ca 10liter?
Vilket litet berg förresten. Kanske går det 100kWh för att komma upp för ett lite större berg? 30liter.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av tor-ake »

När elen var dyr förra gången, 2010 cirka, då räknade jag på dieselelverk och kom fram till att det skulle kosta 3,75kr/kWh i bränslekostnad att generera med ett mindre dieselelverk, säg 30-100kVA. Vi hade sådana till nödkraft för datorhallar.

Då var literpriset ca 14 kr om jag minns rätt, nu 24kr. Men sedan tillkommer ju själva elverket tyvärr. Säg 70-250tkr. Samt service på detta. Blir dyra kilowattimmar!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fast du måste fortfarande ha minst 50 kWh, för annars kommer du inte ända upp och kan således inte generera de där 40kWh-arna på vägen ner, så, dåligt tankeexperiment.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu
För att de flesta inser att det finns ett elnät att ansluta laddarna till, som ger betydligt lägre kostnader. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev:
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu
För att de flesta inser att det finns ett elnät att ansluta laddarna till, som ger betydligt lägre kostnader. ;)
Absolut detta var mer tänkt för kommersiellt bruk tar man Zalman3 siffror finns det absolut ingen anledning att bekosta dyr infrastruktur för snabbladdningen.
Använd befintliga mackar där redan dieseln finns och installera några dieselelverk.
Man kan bygga nya snabbladdnätverk på några månader mitt ute i ödemarken om man vill till en bråkdel av kostnaden. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Zalman3 »

Man kan bygga nya snabbladdnätverk på några månader mitt ute i ödemarken om man vill till en bråkdel av kostnaden
Kan mycket väl tänka mig att man sätter upp tillfälliga dieseldrivna snabbladdare vid hög belastning, som påsk.
Kan annars bli orimligt dyrt med att bygga snabbladdare som vara används några få dagar per år.

Men ett Northvolt Voltpack kanske konkurrerar ut denna lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av nek0 »

Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474
Betalvägg.

Så länge vi inte har tillräckligt med överföringskapacitet så kommer priserna hållas nere i Sverige då dessa flaskhalsar begränsar på samma sätt som vi ser mellan de olika elprisområdena inom landet.

Så ny planerbar produktion i Sverige trycker ner priserna när det inte blåser.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474

Bullshit.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474

Bullshit.
Vad?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av nek0 »

niklas12 skrev:
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474
Betalvägg.

Så länge vi inte har tillräckligt med överföringskapacitet så kommer priserna hållas nere i Sverige då dessa flaskhalsar begränsar på samma sätt som vi ser mellan de olika elprisområdena inom landet.

Så ny planerbar produktion i Sverige trycker ner priserna när det inte blåser.
Vet inte om det är ok att kopiera hela texten.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Elof »

Zalman3 skrev:

Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fundera på vad det skulle innebära. Skulle slutsatsen vara korrekt skulle en diesel/el-hybrid (ej plug-in) förbruka 1/5 av vanlig dieselbils förbrukning. En förbrukning på 0,1 liter/mil för t.ex. en Mercedes E-klass! Då skulle jag köra dieselhybrid!
niklas12
Inlägg: 2547
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Elof skrev:
Zalman3 skrev:

Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fundera på vad det skulle innebära. Skulle slutsatsen vara korrekt skulle en diesel/el-hybrid (ej plug-in) förbruka 1/5 av vanlig dieselbils förbrukning. En förbrukning på 0,1 liter/mil för t.ex. en Mercedes E-klass! Då skulle jag köra dieselhybrid!
Va jag är chockad går inte Zalman3s beräkning ihop och jag som nyss köpt upp en massa dieselelverk
:shock: :shock:
pulket
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 nov 2022 21:43

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av pulket »

Intressant fråga så forskade lite i det och lyfter tråden igen :) . Karlshamnsverket kan förbruka 70ton olja (=~83 000liter) i timmen och av det blir det 330 000 kWh el. Så för att producera 1kWh el går det åt 0,252liter olja(diesel). Har en bmw 320d som blandad körning ligger på 0,56 och långtur ~0,42l/mil. En tesla som laddas samtidigt som oljekraften stöttar elnätet drar med andra ord jämförbart om inte aningen mer än en snål diesel gör per mil. Avgaserna kommer ut lite längre bort bara :)
Skriv svar