Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Postat: 21 aug 2022 00:49
Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Drar du slutsatsen att 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet av det faktum att 24 personer har tryckt på en web-undersökning utan urval?Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Alla ser ju hur många som röstat och vad de röstat.Fredrik j skrev:Drar du slutsatsen att 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet av det faktum att 24 personer har tryckt på en web-undersökning utan urval?Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Ja, men man kan inte dra slutsatsen t ex 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet om det (rent hypotetiskt) bara är 25% som har möjlighet eller vilja att ladda på jobbet överhuvudtaget.Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Om jag skulle ladda på jobbet så får jag betala men jag laddar hemma, men jag svarade ”ja, jag betalar”TiborBlomhall skrev:Jag skulle kunna ladda mot betalning.
Av den anledningen laddar jag inte på jobbet, laddar hemma billigare.
Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Jag hade laddat fullt, dock har jag själv en M3 RWD som ska laddas till 100 % en gång i veckan enligt instruktioner från Tesla.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Jo, fast 90% är väldigt mycket bättre än 100%. 80% är knappt mätbart bättre än 90%. Går inte att jämföra.holden skrev:Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Njut av bilen och hade inte varit speciellt oroad om du laddar till 90 %.holden skrev:Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Du kan väl då svara på om det är gratis eller ej? Även om du inte utnyttjar det?AAKEE skrev:Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Jag har möjlighet men laddar inte.
Det går ju inte svara korrekt då heller.