Det är väldigt tvetydigt vad som menas med "adding Tesla Vision". Verkar snarare vara "replacing radar with vision"?!
Speciellt om man läser release notes:
Your vehicle is now running Tesla Vision! It will rely on camera vision coupled with neural net processing to deliver certain Autopilot and active safety features. Vehicles using Tesla Vision have received top safety ratings, and fleet data shows that it provides overall enhanced safety for our customers. Note that, with Tesla Vision, available following distance settings are from 2-7 and Autosteer top speed is 85 mph (140 km/h).
Kära Tesla: ge fan i min radar! Jag vill att min bil ska kunna se igenom bilen framför den, kunna bromsa när bilen framför bilen framför plötsligt bromsar. Kunna köra i 150 km/h med autopilot (i Tyskland).
Jag hoppas jag har fel och missuppfattat eller att koden inte kommer till bilar i Europa.
Det är väldigt tvetydigt vad som menas med "adding Tesla Vision". Verkar snarare vara "replacing radar with vision"?!
Speciellt om man läser release notes:
Your vehicle is now running Tesla Vision! It will rely on camera vision coupled with neural net processing to deliver certain Autopilot and active safety features. Vehicles using Tesla Vision have received top safety ratings, and fleet data shows that it provides overall enhanced safety for our customers. Note that, with Tesla Vision, available following distance settings are from 2-7 and Autosteer top speed is 85 mph (140 km/h).
Kära Tesla: ge fan i min radar! Jag vill att min bil ska kunna se igenom bilen framför den, kunna bromsa när bilen framför bilen framför plötsligt bromsar. Kunna köra i 150 km/h med autopilot (i Tyskland).
Jag hoppas jag har fel och missuppfattat eller att koden inte kommer till bilar i Europa.
Ja vi har ju väder i Sverige vilket gör att kamerorna på bilen ofta vid långkörning (speciellt sen höst, hela vintern och tidig vår) smutsas igen och slutar fungera.
Lite synd att man inte kan läsa release notes innan man uppdaterar och att man inte kan välja att hoppa över en uppdatering, utan att bli tjatat på varenda gång i bilen, om man så önskar.
Tesla vision har dock blivit markant bättre med introduktionen av den nya voxelrepresentationen, som används i senaste FSD-betan. Mycket bättre än radar. Förhoppningsvis körs samma version även här. Dock inte säkert. Kan vara en äldre version.
Sen är radarn inte immun mot problem heller, exvis när det fastnar snö i fronten.
Problemet med Tesla vision ligger främst vid mörkerkörning dock. Frågan är om de nu tvingar autohelljus på dessa bilar. Skulle även gissa att bilar med AP2.5 kommer fortsätta köra på gamla stacken också.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Frågan är hur legaliteten ligger i det, de har sålt en bil med radar och marknadsfört fördelarna med radarn. Om de nu inaktiverar den så försämrar de bilens egenskaper och gör Autopiloten sämre och alltså får man inte längre vad man betalade för, då bör man också kunna få ersättning för det.
Ytterligare sensorer som kompletterar kamerorna är en säkerhet-höjande åtgärd. Bilen behöver inte tolka en 2d-bild och leta efter hinder för att stanna om radarn säger "det är en fet grej på vägen". När det gäller motljus, dimma, rök eller snö funkar kamerorna inte särskilt bra, men det gör radarn.
Jag tänker då inte uppdatera från 2020.20.8 förrän jag tvingas. GE FAN I MIN RADAR. JAG HAR BETALAT FÖR RADAR.
Jag kommer inte att köpa en bil utan Lidar av samma anledning när det är dags igen:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Detta är vad jag sagt hela tiden kommer hända. Det är inte så konstigt egentligen, desto fler bilar som inte använder radar desto mindre kostnadseffektivt är det att fortsätta underhålla den grenen.
Detta är vad jag sagt hela tiden kommer hända. Det är inte så konstigt egentligen, desto fler bilar som inte använder radar desto mindre kostnadseffektivt är det att fortsätta underhålla den grenen.
Jag trodde Teslor skulle bli bättre och bättre med uppdateringar. Min bil blir sämre och sämre. "Legacy" MX 2019 Raven m FSD.
Frågan är hur legaliteten ligger i det, de har sålt en bil med radar och marknadsfört fördelarna med radarn. Om de nu inaktiverar den så försämrar de bilens egenskaper och gör Autopiloten sämre och alltså får man inte längre vad man betalade för, då bör man också kunna få ersättning för det.
De har ju sålt bilar med autoheljus, regnsensor och autoparkering, summon etc men skiter i att fixa till det. Autopark har blivit helt kass på sista. Rwgnsenesorn har aldrig varit bra autohelljuset har blivit något bättre.
Tesla vision har dock blivit markant bättre med introduktionen av den nya voxelrepresentationen, som används i senaste FSD-betan. Mycket bättre än radar. Förhoppningsvis körs samma version även här. Dock inte säkert. Kan vara en äldre version.
Sen är radarn inte immun mot problem heller, exvis när det fastnar snö i fronten.
Problemet med Tesla vision ligger främst vid mörkerkörning dock. Frågan är om de nu tvingar autohelljus på dessa bilar. Skulle även gissa att bilar med AP2.5 kommer fortsätta köra på gamla stacken också.
Troligen tvingas man på autohelljus ”skitkul”
Radarn är ff bäst på att bedöma avstånd till och hastighet på fordon framför, bävar inför borttagen radar…
Men vänta lite nu - nog för det är kul att spekulera men innan vi tar fram högafflarna och går mot närmaste SC kanske vi ska se vad detta egentligen innebär.
Det kan absolut vara så att radarn kommer att försvinna, vilket jag skulle tycka vara trist, men tittar man på den screen shot som finns i artikeln som länkas i första inlägget, så står allt detta om Tesla Vision under "Speed assist". Speed assist är väl ändå den del av systemet som läser hastighetsskyltarna och där tror jag kamera är överlägset.
De har ju sålt bilar med autoheljus, regnsensor och autoparkering, summon etc men skiter i att fixa till det. Autopark har blivit helt kass på sista. Rwgnsenesorn har aldrig varit bra autohelljuset har blivit något bättre.
Ja men skillnaden är att i de fallen så har man kunnat provköra bilen med de funktionerna (alternativt utnyttja ångerrätten). Nu gör de också försämringen medvetet och aktivt inaktiverar något du betalar för, bara för att de vill spara pengar.
Själv är jag glad att jag säljer min bil snart och lämnar Teslaägandet efter 5 år. Tesla verkar tro att spotta i kundernas ansikte är hur man bygger ett bra bolag.
Men vänta lite nu - nog för det är kul att spekulera men innan vi tar fram högafflarna och går mot närmaste SC kanske vi ska se vad detta egentligen innebär.
Det kan absolut vara så att radarn kommer att försvinna, vilket jag skulle tycka vara trist, men tittar man på den screen shot som finns i artikeln som länkas i första inlägget, så står allt detta om Tesla Vision under "Speed assist". Speed assist är väl ändå den del av systemet som läser hastighetsskyltarna och där tror jag kamera är överlägset.
Men vänta lite nu - nog för det är kul att spekulera men innan vi tar fram högafflarna och går mot närmaste SC kanske vi ska se vad detta egentligen innebär.
Det kan absolut vara så att radarn kommer att försvinna, vilket jag skulle tycka vara trist, men tittar man på den screen shot som finns i artikeln som länkas i första inlägget, så står allt detta om Tesla Vision under "Speed assist". Speed assist är väl ändå den del av systemet som läser hastighetsskyltarna och där tror jag kamera är överlägset.
Det står alltså "Autopilot Improvements" strax under det du hänvisar till och i beskrivningen så pratas det om allt annat än Speed Assist. Därtill har man aldrig använt radarn för att "läsa" skyltar så jag vet inte riktigt vad du svamlar om.
Release notes-filen med region- och modellkodning lär väl publiceras snart. Då ser vi om det gäller EU eller ej. Just nu får vi lite på vad dom säger på notateslaapp.com - dvs att radarn slutas användas (i USA åtminstone) - dom brukar ha koll.
De har ju sålt bilar med autoheljus, regnsensor och autoparkering, summon etc men skiter i att fixa till det. Autopark har blivit helt kass på sista. Rwgnsenesorn har aldrig varit bra autohelljuset har blivit något bättre.
Ja men skillnaden är att i de fallen så har man kunnat provköra bilen med de funktionerna (alternativt utnyttja ångerrätten). Nu gör de också försämringen medvetet och aktivt inaktiverar något du betalar för, bara för att de vill spara pengar.
Själv är jag glad att jag säljer min bil snart och lämnar Teslaägandet efter 5 år. Tesla verkar tro att spotta i kundernas ansikte är hur man bygger ett bra bolag.
När jag tog leverans för ett år sedan så funkade autopark och summon perfekt men efter V11 och diverse uppdateringar så har detta försämrats avsevärt. Dessa funktioner ligger i en uppdaterad funktion som man betalade dyrt för och som nu inte funkar som förr.
ljus och regnsensorn det visste jag att det var kass men hade lite hopp när ljus funktionen blev bättre efter någon uppdatering men har inget hopp att det ska lösas.
Det finns dock fördelar med vision only. Så som att den har längre avstånd den upptäcker andra bilar.
Tror det var 150m för radar och 250 för vision. När det snöar så funkar vision bättre än radar då snön lägger sig på radarn och den slutar fungera medan vision har en vindrutetorkare.
Har inte direkt sett några klagomål från folk på senaste med vision only bilar. Vore trevligt om man åtminstone i en övergångs period kunde byta mellan dem och se vad för/nackdelarna är för en själv och ens egna kör mönster.
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Det är ju samma kameror i bilar med radar, så jag förstår inte argumentet? Det är väl bara marketing?
Som sagt så finns det 10-20 anledningar som t ex låg sol, bländning på natten osv osv osv som jag inte ens orkar rapa upp här igen. Radar och andra extra sensorer utöver kameror är en säkerhetsfunktion.
Krävs fortfarande autohelljus gör det autopiloten oanvändbar på natten.
Varenda gång jag tänker jag ska ge autohelljus en ny chans får jag bara arga blinkningar från bilar jag möter.