Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av bjelkeman »

themax skrev:
spacecoin skrev:
2022.24.6 verkar vara testballongen i EU då. Bara utrullad här. Good to know. Stänger av Avancerade uppdateringar asap.
Gör så. Avståndsinställningen går inte att sätta till 1 heller (2 är lägsta). Så det verkar som om min radarförsedda bil nu är Tesla Vision med sämre funktionalitet än vad jag betalade för. Tesla i en ask …
Min bil har fått många bra uppdateringar sedan jag köpte den. Så jag tycker det mer är tre steg framåt och ett bakåt. Det brukar bli bra till slut.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Tellus »

bjelkeman skrev:
themax skrev:
spacecoin skrev:
2022.24.6 verkar vara testballongen i EU då. Bara utrullad här. Good to know. Stänger av Avancerade uppdateringar asap.
Gör så. Avståndsinställningen går inte att sätta till 1 heller (2 är lägsta). Så det verkar som om min radarförsedda bil nu är Tesla Vision med sämre funktionalitet än vad jag betalade för. Tesla i en ask …
Min bil har fått många bra uppdateringar sedan jag köpte den. Så jag tycker det mer är tre steg framåt och ett bakåt. Det brukar bli bra till slut.
Känns mer som ett framåt och tre bakåt.
Hur länge har vi väntat på FSD, torkarautomatik, helljusautomatik, matrix ljusen som är inaktiverade, färddatorn svåråtkomlig och täcker hela kartan, osv.

Nu får vi också vänta på att AP ska bli lika bra som förra veckan, hur länge, 1-3år ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
bjelkeman skrev:
themax skrev:
spacecoin skrev:
2022.24.6 verkar vara testballongen i EU då. Bara utrullad här. Good to know. Stänger av Avancerade uppdateringar asap.
Gör så. Avståndsinställningen går inte att sätta till 1 heller (2 är lägsta). Så det verkar som om min radarförsedda bil nu är Tesla Vision med sämre funktionalitet än vad jag betalade för. Tesla i en ask …
Min bil har fått många bra uppdateringar sedan jag köpte den. Så jag tycker det mer är tre steg framåt och ett bakåt. Det brukar bli bra till slut.
Känns mer som ett framåt och tre bakåt.
Hur länge har vi väntat på FSD, torkarautomatik, helljusautomatik, matrix ljusen som är inaktiverade, färddatorn svåråtkomlig och täcker hela kartan, osv.

Nu får vi också vänta på att AP ska bli lika bra som förra veckan, hur länge, 1-3år ?
Om det gäller att ”se” om bilen framför bromsar så säger jag flera år framåt, för det är fortfarande radarns
paradgren och också en jobbigt vanlig situation som kan leda till en krock eller diket/vajerräcket :(
Det kan ju också gå extremt snabbt i dom situationerna… har man tur så kan en kamera se ett eventuellt
bromsljus…
Fast störst problem i närtid är kanske att man måste köra med deras extremt usla automatik på
helljus och torkare :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Automatiska torkare tycker jag har funkat OK hitintills men helljusautomatiken funkar precis lika dåligt som det gjort på alla andra bilar jag testat det i. Funkar OK på landsväg men på motorväg bländar man typ 70% av alla mottrafikanter. :(
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3688
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Torkarna fungerar bra utom i mörker. Väldigt tydligt om man kör i småregnigt väder och passerar en upplyst korsning, då vispas det lite, sen slutar det igen.

Dagtid tycker jag det fungerar OK.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Torkarna fungerar bra utom i mörker. Väldigt tydligt om man kör i småregnigt väder och passerar en upplyst korsning, då vispas det lite, sen slutar det igen.

Dagtid tycker jag det fungerar OK.
Det händer ju hyfsat ofta att de går igång när det är torrt och solen skiner....
Sedan har de problem när det "bara" stänker upp på rutan från fordon framför.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3688
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Jag skrev bara att de funkar OK, inte att de fungerar bra eller perfekt :-)

VAGs automatiska torkare som de haft i över 10 år fungerar bättre, så är det. Ändå är jag inne på andra Teslan och du snart på tredje.. märkligt, visst är det!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Jag skrev bara att de funkar OK, inte att de fungerar bra eller perfekt :-)

VAGs automatiska torkare som de haft i över 10 år fungerar bättre, så är det. Ändå är jag inne på andra Teslan och du snart på tredje.. märkligt, visst är det!
Fast tidigare har ju Tesla inte tvingat dig att använda automatiska torkare när de får spel, det är ju det som är problemet nu. Antingen väljer man att ha dem igång hoppandes över rutan när de får spel även om det är snustorrt eller så får man skippa farthållare helt, det är lättare att ha överseende över dåligt byggda funktioner om du inte tvingas använda dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Jag skrev bara att de funkar OK, inte att de fungerar bra eller perfekt :-)

VAGs automatiska torkare som de haft i över 10 år fungerar bättre, så är det. Ändå är jag inne på andra Teslan och du snart på tredje.. märkligt, visst är det!
T.o.m. torkarautomatiken i min (nu) 22 år gamla V70 hade bättre automatik. Den startade aldrig i strålande sol i alla fall.
Dock hade även den vissa problem med stänk från andra fordon.
Jag var väldigt besviken när jag hämtade ut min första Tesla.
Allt handlar om förväntningar. Jag hade höga förväntningar om att den nya bilen skulle vara mycket bätte än den gamla när jag köpte min första Tesla, nu har jag nästan inga förhoppningar om förbättringar. Kanske bättre komfort? (Fast ändå sämre än någon Volvo jag någonsin haft.)
Och jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall hämta ut den. Just med tanke på att den kanske inte är bättre än den gamla. Fast som tur är så tänker tydligen Tesla försämra min nuvarande bil OTA. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av themax »

mikebike skrev:
Och jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall hämta ut den. Just med tanke på att den kanske inte är bättre än den gamla.
Nej, nu när jag hunnit köra lite med senaste mjukvaran kan jag säga att den i det mesta vad gäller förarstödsfunktioner så har den blivit avsevärt sämre än tidigare. Automatiskt helljus vet vi inte fungerar alls på motorväg. Torkare fallerar när det är mörkt. Och nu har de tvingat på mig automatik på båda för att kunna ha filhållaren och adaptiva farthållaren igång.

L4-L5 ligger LÅÅÅÅÅNGT bort för Tesla. Tror namne mig att politiken och lagarna kommer vara på plats innan Tesla får till det. Och då lär det dröja ett decennium innan det regulatoriska är löst. Tur jag har några fåniga spel som jag aldrig använt. Det vet vi ju är det viktigaste i en bil.

Nej, jag är grymt besviken över att min radarförsedda bil nu är så mycket sämre än den bil jag hämtade ut i mars. Låt bli att hämta ut bilen tills du vet att de löst problemet. Titta på andra märken om du behöver en BIL.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3688
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Men hur är det med de hypade FSD BEta-bilarna i USA? Kör de Vision eller är det fortfarande radarn som används? I visualiseringen som man ser på Youtube är det ju massor med bilar som visas på skärmen, vår MY-22 visar oftast bara bilen framför, sällan mer än så. Vill definitivt minnas att 3:an med radar visade mer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av ANLI »

Då får man låta bli att uppdatera nuvarande 2022.24.5.
Även ljusnivån halvljusautomatiken är ju felinställd då det krävs solsken mitt på dagen för att tända daylight.
Det räcker med tokiga funktioner......
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

Låter ju inte bra.

Jag kör ju mest utan farthållare/AP aktiv men är ju ändå tråkigt om det ska bli ännu sämre än det varit.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6511
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

themax skrev:
L4-L5 ligger LÅÅÅÅÅNGT bort för Tesla. Tror namne mig att politiken och lagarna kommer vara på plats innan Tesla får till det. Och då lär det dröja ett decennium innan det regulatoriska är löst.
Politiken och lagarna ÄR på plats för autonomi i EU. Redan idag är L3 på motorväg lagligt i Sverige upp till 60km/h (kökörning) eftersom Sverige har ratificerat R157 som jag tolkar det https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en

Från tidigt 2023 (Sverige kommer högst troligen ratificera) är det nya tilläggen med 130km/h och filbyten. https://unece.org/media/press/368227

Men Tesla är upptagna med att sälja L2 som "full self driving" i stadsmiljö. Det kommer troligen inte att bli lagligt inom 15 år för privata bilar även om det skulle bli autonomt, vilket det inte kommer att bli på dagens bilar.

Fler personbilar kommer att bli autonoma i hyggliga hastigheter framöver. ODD är så klart motorväg, och så lär det förbli i många många år Just nu saknas det inte lagar, utan produkter.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Men hur är det med de hypade FSD BEta-bilarna i USA? Kör de Vision eller är det fortfarande radarn som används? I visualiseringen som man ser på Youtube är det ju massor med bilar som visas på skärmen, vår MY-22 visar oftast bara bilen framför, sällan mer än så. Vill definitivt minnas att 3:an med radar visade mer.
Min bil har nu ”tappat” vad den ser framför ett litet större fordon (typ SUV). Tidigare kunde radarn ”se” under bilen framför (Tibor har skrivit om det för nåt år sen) men det gör den inte längre. Däremot upplever jag att den ser fler bilar i intilliggande körfält i bilkö (vid stillastående). Vad bilen nu ska med den informationen till…

Ikväll fick jag tillsägelse av polisen att blända av (bilen körde upp helljuset i plytet på några minst sagt förvånade poliser. För att inte säga en förvånad förare - jag - som använde AP på en väl upplyst trafikled i Stockholm. Förklarade för polisen, och de rekommenderade mig att inte använda AP, eftersom man ska blända av vid möte (DUH!).

Ibland är Tesla fantastiska. Men nu är jag bara förbannad.Den hyggligt fungerande AP jag hade i förrgår är nu värdelös i mörker.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Men hur är det med de hypade FSD BEta-bilarna i USA? Kör de Vision eller är det fortfarande radarn som används? I visualiseringen som man ser på Youtube är det ju massor med bilar som visas på skärmen, vår MY-22 visar oftast bara bilen framför, sällan mer än så. Vill definitivt minnas att 3:an med radar visade mer.
De kör enbart Tesla Vision. Radarn kopplas bort när man får FSD-betan. Detta måste man kvittera med en knapptryckning på skärmen innan betan går att aktivera första gången.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:
Politiken och lagarna ÄR på plats för autonomi i EU. Redan idag är L3 på motorväg lagligt i Sverige upp till 60km/h (kökörning) eftersom Sverige har ratificerat R157 som jag tolkar det.


L3, ja. Men att vi kommer få L5 i ett fordon i EU kommer ta lång tid. Tänk bara försäkringsansvaret. Och som du skriver - ännu längre tills Tesla löser det tekniska.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev:
Automatiska torkare tycker jag har funkat OK hitintills men helljusautomatiken funkar precis lika dåligt som det gjort på alla andra bilar jag testat det i. Funkar OK på landsväg men på motorväg bländar man typ 70% av alla mottrafikanter. :(
Helljusautomatiken funkar utmärkt i min Model S med AP1. Gäller även på motorväg.
Bästa helljusautomatiken jag provat över huvud taget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6511
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Automatiska torkare tycker jag har funkat OK hitintills men helljusautomatiken funkar precis lika dåligt som det gjort på alla andra bilar jag testat det i. Funkar OK på landsväg men på motorväg bländar man typ 70% av alla mottrafikanter. :(
Helljusautomatiken funkar utmärkt i min Model S med AP1. Gäller även på motorväg.
Bästa helljusautomatiken jag provat över huvud taget.
Ja den har ju en kombinerad ljussensor, och regnsensor som kostar $5.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6511
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

themax skrev:
spacecoin skrev:
Politiken och lagarna ÄR på plats för autonomi i EU. Redan idag är L3 på motorväg lagligt i Sverige upp till 60km/h (kökörning) eftersom Sverige har ratificerat R157 som jag tolkar det.


L3, ja. Men att vi kommer få L5 i ett fordon i EU kommer ta lång tid. Tänk bara försäkringsansvaret. Och som du skriver - ännu längre tills Tesla löser det tekniska.

Ingen kommer att "lösa" L5 under vår livstid. Alla autonoma fordon har en ODD. Det kommer knappast att finnas camera-only autonoma fordon som jag bedömer det i dagsläget. Lidar är för bra för att välja bort, och priserna är på väg ner snabbt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
agehall skrev:
Automatiska torkare tycker jag har funkat OK hitintills men helljusautomatiken funkar precis lika dåligt som det gjort på alla andra bilar jag testat det i. Funkar OK på landsväg men på motorväg bländar man typ 70% av alla mottrafikanter. :(
Helljusautomatiken funkar utmärkt i min Model S med AP1. Gäller även på motorväg.
Bästa helljusautomatiken jag provat över huvud taget.
Ja den har ju en kombinerad ljussensor, och regnsensor som kostar $5.
Aha...
Är det därför även torkarautomatiken funkar hyggligt... :lol:

Inget att skratta åt egentligen. Tragiskt att vinstjakten har tagits så långt att man är villig att försämra produkten avsevärt för att göra några $ mer i vinst per bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av d3marcus »

Samma här. AP1 och helljusautomatik, regnsensor och farthållare funkar klockrent. Tragiskt att dessa standardfunktioner funkar sämre på en fem år nyare Tesla men säger en del om kompetensen på utvecklingssidan men antagligen ännu mer om Teslas ledning som vägrar betala licensavgifter och som ett litet barn skall göra allt själva.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

d3marcus skrev:
Samma här. AP1 och helljusautomatik, regnsensor och farthållare funkar klockrent. Tragiskt att dessa standardfunktioner funkar sämre på en fem år nyare Tesla men säger en del om kompetensen på utvecklingssidan men antagligen ännu mer om Teslas ledning som vägrar betala licensavgifter och som ett litet barn skall göra allt själva.
Till och med en 8 år gammal Tesla är bättre än en sprillans ny, när det gäller helljusautomatik, regnsensor och farthållare.

Och den nya är ju inte liiiite sämre heller.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Tellus »

Man kanske bör sälja tesla aktierna innan Svensson kommer på allt detta. Men det kanske tar några år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

Jag kollade efter AP1-bilar på blocket precis. :lol:

En fin 90D med fri SuC och AP1 behöver inte vara så dum.
Skriv svar