Sida 22 av 22

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 12:26
av Airlift
agehall skrev:
McFace skrev:

Som sagt. Det här är ju problemet med er fanboys.

Att jag inte kan använda AP på en motorväg är "inte avsedd funktionalitet" enligt dig?
Och det här är problemet med folk som inte kan läsa och förstå. Du gnällde på att inte längre fungerar oavsett väder på den sträcka du pendlar. Då påtalades det att det står i manualen att AP är till för motorväg och bra förhållanden.

Du får gnälla hur mycket du vill och vill du kalla mig för fanboy så kör på - det bevisar bara hur lite du vet om saker och ting. Om det bästa motargumentet du kan komma med är att försöka kasta glåpord på din motståndare så har du liksom redan förlorat.

Vad är det för fel på Tesla, som inte kan ha en simpel farthållare? Är vi vuxna helt oförmögna så vi inte ska beredas möjlighet att slappna av i högerfoten på grund av lite nederbörd?
Sluta försvara en kass konstruktion som något ”innovativt”.

Man får acceptera att bilen ”upograderats” till en Dinky Toy.. att kalla funktionen för autopilot känner jag som är van vid just autopilot som en rent av löjeväckande etikett..

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 15:42
av agehall
På vilket sätt har jag försvarat teslas konstruktion genom att kalla den ”innovativ”?

De inlägg du citerar kommer ur delen av tråden som påtalar att AP inte är till för alla situationer, oavsett om man har radar eller inte. På vilket sätt är det att försvara Teslas val här? Är det även ett giltigt försvar att bilen saknar radar om man åker fast för fortkörning?

Själv upplever jag ingen försämring alls jämfört med när bilen använde radar. Jag kan tycka att radar känns som en robust och beprövad lösning men samtidigt kan jag förstå varför man vill slippa ha flera olika sensorer.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 15:45
av spacecoin
agehall skrev:
samtidigt kan jag förstå varför man vill slippa ha flera olika sensorer.
Bra för aktieägarna och dåligt för säkerheten. Det finns inte så många andra sätt att se det på tyvärr.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 16:46
av Airlift
agehall skrev:
På vilket sätt har jag försvarat teslas konstruktion genom att kalla den ”innovativ”?

De inlägg du citerar kommer ur delen av tråden som påtalar att AP inte är till för alla situationer, oavsett om man har radar eller inte. På vilket sätt är det att försvara Teslas val här? Är det även ett giltigt försvar att bilen saknar radar om man åker fast för fortkörning?

Själv upplever jag ingen försämring alls jämfört med när bilen använde radar. Jag kan tycka att radar känns som en robust och beprövad lösning men samtidigt kan jag förstå varför man vill slippa ha flera olika sensorer.

”.. det bevisar bara hur lite du vet om saker och ting.”

Dina egna ord?

Det första man blir blind på är ögonen, i kontexten vision.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 17:26
av agehall
Airlift skrev:
agehall skrev:
På vilket sätt har jag försvarat teslas konstruktion genom att kalla den ”innovativ”?

De inlägg du citerar kommer ur delen av tråden som påtalar att AP inte är till för alla situationer, oavsett om man har radar eller inte. På vilket sätt är det att försvara Teslas val här? Är det även ett giltigt försvar att bilen saknar radar om man åker fast för fortkörning?

Själv upplever jag ingen försämring alls jämfört med när bilen använde radar. Jag kan tycka att radar känns som en robust och beprövad lösning men samtidigt kan jag förstå varför man vill slippa ha flera olika sensorer.

”.. det bevisar bara hur lite du vet om saker och ting.”

Dina egna ord?

Det första man blir blind på är ögonen, i kontexten vision.
Jaha, ett äkta internettroll som drar halva meningar ur sitt sammanhang för att det ska se dåligt ut. Det är min text du tagit en halv mening ur men den handlar ju om något helt annat - den som anklagar mig för att vara Telsa-fanboy har inte mycket koll på läget och det var sammanhanget det citatet kom ifrån.

Du får en chans till - varför är det relevant att AP inte fungerar vid dåligt väder efter att radarn tagits bort när det redan långt innan var tydligt i manualen att AP inte var avsedd att användas vid dåligt väder? Är inte begränsningarna som står i manualen relevanta alls?

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 18:03
av Airlift
agehall skrev:

Du får en chans till - varför är det relevant att AP inte fungerar vid dåligt väder efter att radarn tagits bort när det redan långt innan var tydligt i manualen att AP inte var avsedd att användas vid dåligt väder? Är inte begränsningarna som står i manualen relevanta alls?
Ta det lugnt. Har inte ens kritiserat dig. Bara tillverkaren. Om du är fanboi eller inte är inte mitt ord.

Lika lite som ser jag anser att det är ok att audi skriver att det är normalt att deras motorer drar 1 liter olja på 100mil, tycker jag det är ok att basala funktioner som farthållare ska sluta fungera i nordiska förhållanden.

Är det för mycket begärt så tar jag gärna emot kritik, utan att bli sur.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 18:18
av agehall
Airlift skrev:
Sluta försvara en kass konstruktion som något ”innovativt”.
Airlift skrev:
Ta det lugnt. Har inte ens kritiserat dig. Bara tillverkaren.
Well, då kan jag rekommendera att du funderar på hur du citerar inlägg. Om du citerar mitt inlägg och skriver det som står i första citatet ovan så får du nog räkna med att jag biter ifrån när det är helt lösryckt. Det är även svårt att se hur detta är riktat mot tillverkaren eftersom syftningen i hela sammanhanget blir på den du citerade, dvs mig.
Airlift skrev:
Lika lite som ser jag anser att det är ok att audi skriver att det är normalt att deras motorer drar 1 liter olja på 100mil, tycker jag det är ok att basala funktioner som farthållare ska sluta fungera i nordiska förhållanden.
Man får givetvis tycka vad man vill om hur begränsad en funktion är enligt tillverkarens instruktioner men man kan knappast gnälla om det funktionen helt plötsligt bara uppfyller vad tillverkaren anger.

Annars skulle man ju kunna bli upprörd över att Tesla i senaste uppdateringarna försvårat för fusk med klumpar som lurar AP att man håller i ratten - det står också att man inte får göra men har fungerat ganska bra.

Det som dock är riktigt skumt med allt detta, är att vissa verkar ha enorma problem medan jag i min bil inte skulle kunna säga om jag körde med radar eller ej - känns inte som någon märkbar skillnad alls faktiskt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan olika exemplar av våra bilar?

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 18:22
av Bjelke
themax skrev:
Hertsh skrev:
Jag ska börja med att erkänna, det är mitt ansvar.

Jag körde med FSD påslaget i tät kö. Start, stopp, ryck. Max 10 km/h varje gång. Jag var superstressad på jobbet och lite trött. Tappade koncentrationen när jag kunde "slappna av" på vägen hem i denna kö. FSD på.

Funkade felfritt i cirka 10 minuter. Helt plötsligt körde bilen dock in i bilen framför, helt enkelt utan att bromsa. Gick inte fort, inga airbags. Killen framför fick sin dragkrok lite intryckt och jag fick en bula/hål i plasten fram efter just dragkroken. Inga personskador.

Jag är övertygad, men utan bevis såklart, att det inte hänt innan Tesla vision. Detta hände i oktober och jag hade senaste version i bilen.

Tesla Model X LR Raven FSD, 2019.
Exakt samma erfarenhet. I kökörning kan man inte lita på bilen längre. Det har inte förbättrats sedan första mjukvaruversionen av Vision. Tidigare kunde man slappna av mer och låta bilen ta hand om det. Det går tyvärr inte längre.
Extremt intressant ändå att bilen faktiskt kör in i framförvarande, och i låg fart dessutom! Vet inte om jag har
hört om det förut… löjligt bra exempel på hur bra radarn är och hur dåligt TV utan radar funkar.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 18:37
av Airlift
agehall skrev:
Airlift skrev:
Sluta försvara en kass konstruktion som något ”innovativt”.
Airlift skrev:
Ta det lugnt. Har inte ens kritiserat dig. Bara tillverkaren.
Well, då kan jag rekommendera att du funderar på hur du citerar inlägg. Om du citerar mitt inlägg och skriver det som står i första citatet ovan så får du nog räkna med att jag biter ifrån när det är helt lösryckt. Det är även svårt att se hur detta är riktat mot tillverkaren eftersom syftningen i hela sammanhanget blir på den du citerade, dvs mig.
Airlift skrev:
Lika lite som ser jag anser att det är ok att audi skriver att det är normalt att deras motorer drar 1 liter olja på 100mil, tycker jag det är ok att basala funktioner som farthållare ska sluta fungera i nordiska förhållanden.
Man får givetvis tycka vad man vill om hur begränsad en funktion är enligt tillverkarens instruktioner men man kan knappast gnälla om det funktionen helt plötsligt bara uppfyller vad tillverkaren anger.

Annars skulle man ju kunna bli upprörd över att Tesla i senaste uppdateringarna försvårat för fusk med klumpar som lurar AP att man håller i ratten - det står också att man inte får göra men har fungerat ganska bra.

Det som dock är riktigt skumt med allt detta, är att vissa verkar ha enorma problem medan jag i min bil inte skulle kunna säga om jag körde med radar eller ej - känns inte som någon märkbar skillnad alls faktiskt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan olika exemplar av våra bilar?

Innovativ; förbättrande, nydanande.

Vari ligger det progressiva i att efter uppdatering göra funktioner mindre pålitliga/tillgängliga?

Eller att kalla en halvduglig filhållningsassistenr för uppgraderad autopilot. Löjeväckande.

Att du inte har bekymmer antyder att det är klart slumpmässig funktion. Inte särdeles nydanande.
Som att det är ett lotteri om msn dragit åt bultarna i framvagnen eller justerat in dörrarna.
Men för sjutton, vi ska vara tacksamma som fått ynnesten att lägga en stadig årslön för att ha nöjet att hålla farten helt allena.
Ja, jag är besviken på vad jag fått för pengarna, det är jag det ska jag erkänna. Jag kan inte rekommendera deras ”förarstöd” i jämförelse med andra i prisklassen.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:24
av agehall
Airlift skrev:
Innovativ; förbättrande, nydanande.

Vari ligger det progressiva i att efter uppdatering göra funktioner mindre pålitliga/tillgängliga?
Det är du som harvar om detta - jag har inte påstått det alls.
Airlift skrev:
Att du inte har bekymmer antyder att det är klart slumpmässig funktion. Inte särdeles nydanande.
|/quote]
Jag har aldrig påstått att Tesla skulle vara speciellt nydanande i något avseende. Det finns nog några enstaka där de gjort lite innovationer, men i mångt och mycket är det ju bara fråga om att förpacka gamla idéer i nya förpackningar.

Airlift skrev:
Som att det är ett lotteri om msn dragit åt bultarna i framvagnen eller justerat in dörrarna.
Men för sjutton, vi ska vara tacksamma som fått ynnesten att lägga en stadig årslön för att ha nöjet att hålla farten helt allena.
Ja, jag är besviken på vad jag fått för pengarna, det är jag det ska jag erkänna. Jag kan inte rekommendera deras ”förarstöd” i jämförelse med andra i prisklassen.
Så, du anser att det är helt OK att bilen körs på ett sätt som tillverkaren inte anser att den är avsedd för? Det är i den kontexten vi har den här diskussionen. Jag kan konstatera för min del att AP fortfarande är tillåtet och fungerar väl i flera situationer där jag nog skulle tro att den skulle slå av pga förhållandena.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:34
av Maw
agehall skrev:
Airlift skrev:
Innovativ; förbättrande, nydanande.

Vari ligger det progressiva i att efter uppdatering göra funktioner mindre pålitliga/tillgängliga?
Det är du som harvar om detta - jag har inte påstått det alls.
Airlift skrev:
Att du inte har bekymmer antyder att det är klart slumpmässig funktion. Inte särdeles nydanande.
|/quote]
Jag har aldrig påstått att Tesla skulle vara speciellt nydanande i något avseende. Det finns nog några enstaka där de gjort lite innovationer, men i mångt och mycket är det ju bara fråga om att förpacka gamla idéer i nya förpackningar.

Airlift skrev:
Som att det är ett lotteri om msn dragit åt bultarna i framvagnen eller justerat in dörrarna.
Men för sjutton, vi ska vara tacksamma som fått ynnesten att lägga en stadig årslön för att ha nöjet att hålla farten helt allena.
Ja, jag är besviken på vad jag fått för pengarna, det är jag det ska jag erkänna. Jag kan inte rekommendera deras ”förarstöd” i jämförelse med andra i prisklassen.
Så, du anser att det är helt OK att bilen körs på ett sätt som tillverkaren inte anser att den är avsedd för? Det är i den kontexten vi har den här diskussionen. Jag kan konstatera för min del att AP fortfarande är tillåtet och fungerar väl i flera situationer där jag nog skulle tro att den skulle slå av pga förhållandena.
Kan inte låta bli att vara nyfiken på om du är säker på att begränsningarna för AP i manualen som du hänvisar till verkligen stod där innan radarn stängdes av? Manualen ligger väl online eller i bilens mjukvara och kan ändras av:Tesla när som helst?

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:35
av mikebike
agehall skrev:
Airlift skrev:
Innovativ; förbättrande, nydanande.

Vari ligger det progressiva i att efter uppdatering göra funktioner mindre pålitliga/tillgängliga?
Det är du som harvar om detta - jag har inte påstått det alls.
Airlift skrev:
Att du inte har bekymmer antyder att det är klart slumpmässig funktion. Inte särdeles nydanande.
|/quote]
Jag har aldrig påstått att Tesla skulle vara speciellt nydanande i något avseende. Det finns nog några enstaka där de gjort lite innovationer, men i mångt och mycket är det ju bara fråga om att förpacka gamla idéer i nya förpackningar.

Airlift skrev:
Som att det är ett lotteri om msn dragit åt bultarna i framvagnen eller justerat in dörrarna.
Men för sjutton, vi ska vara tacksamma som fått ynnesten att lägga en stadig årslön för att ha nöjet att hålla farten helt allena.
Ja, jag är besviken på vad jag fått för pengarna, det är jag det ska jag erkänna. Jag kan inte rekommendera deras ”förarstöd” i jämförelse med andra i prisklassen.
Så, du anser att det är helt OK att bilen körs på ett sätt som tillverkaren inte anser att den är avsedd för? Det är i den kontexten vi har den här diskussionen. Jag kan konstatera för min del att AP fortfarande är tillåtet och fungerar väl i flera situationer där jag nog skulle tro att den skulle slå av pga förhållandena.
Grejen är att Teslas farthållare fungerar sämre än andra tillverkares farthållare, och att den fungerar ännu sämre efter att Tesla kopplat bort min radar. Mot min vilja.
Vad manualen säger är rätt ointressant när man ligger på E4 och farthållaren i min bil kopplar ur, men inte i någon annan bil.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:43
av ANLI
Finns väl ingen annan biltillverkare som har en farthållare som är "rädd" för mötande lastbilar och vägkorsningar utan bilar.....
Konstigt att inte ännu fler reagerar som är vana vid adaptiva farthållare från andra märken.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:47
av Airlift
agehall skrev:
Det är du som harvar om detta - jag har inte påstått det alls.
Jag repeterar, du sa inte det. Så att du tolkar det så är för att du (fortfarande, trots att du själv identifierat) misstagit min första citering där jag svarade generellt om tesla..



agehall skrev:

Så, du anser att det är helt OK att bilen körs på ett sätt som tillverkaren inte anser att den är avsedd för? Det är i den kontexten vi har den här diskussionen. Jag kan konstatera för min del att AP fortfarande är tillåtet och fungerar väl i flera situationer där jag nog skulle tro att den skulle slå av pga förhållandena.
Jag kan ärligt säga att jag inte läste den beskrivning när jag köpte bilen. Känner inte igen att det stod så.

Faktum kvarstår: jag upplever funktionerna som något som funkar när de behagar. Kass, tilldelas kina.

Ett exempel; hade under 1000mil, med 550 av dessa på autobahn inga, ingen endaste soökbromsning. Sen kom uppdatering och då börja bilen leva jävelskap. Har anmält till tesla och svaret är ”helt normalt”. Så jag hävdar med emfas, bilen har försämrats med vision.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 19:56
av McFace
Curik skrev:
McFace skrev:
ANLI skrev:
Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
Jag tror inte du kommer sakna den. Det fungerar riktigt bra nu.
Verkligen inte. Tillbaka till aktietråden med dig. :mrgreen:
Om du säger det så.

Jag hade väldiga problem när den först stängdes av men nu märker jag inte skillnaden mer än att det är 140 som är taket istället för 150.

Med tanke på hur bra det gått att ersätta radar så skulle jag inte heller bli förvånad om ultraljudsensorerna stängs av framgångsrikt även om jag är skeptisk.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 20:03
av agehall
Airlift skrev:
Jag repeterar, du sa inte det. Så att du tolkar det så är för att du (fortfarande, trots att du själv identifierat) misstagit min första citering där jag svarade generellt om tesla..
Då skulle jag rekommendera dig att citera inlägg bättre. Citerar du någon måste man ju anta att det är relevant och att det du skriver är någon slags kommentar till just det citerade.
Airlift skrev:
Jag kan ärligt säga att jag inte läste den beskrivning när jag köpte bilen. Känner inte igen att det stod så.

Faktum kvarstår: jag upplever funktionerna som något som funkar när de behagar. Kass, tilldelas kina.

Ett exempel; hade under 1000mil, med 550 av dessa på autobahn inga, ingen endaste soökbromsning. Sen kom uppdatering och då börja bilen leva jävelskap. Har anmält till tesla och svaret är ”helt normalt”. Så jag hävdar med emfas, bilen har försämrats med vision.
Och jag har rakt motsatta upplevelsen. Jag har inte haft jättemånga spökbromsningar, men det är klart färre efter uppdateringen än innan. Skrev verkligen Tesla till dig att det är normalt att man upplever detta fenomen oftare med TV än med den mjukvaran som hade stöd för radar? Eller skrev de generellt att fenomenet är normalt?

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 20:07
av ChristerSjo
Airlift skrev:
agehall skrev:
Airlift skrev:
Sluta försvara en kass konstruktion som något ”innovativt”.
Airlift skrev:
Ta det lugnt. Har inte ens kritiserat dig. Bara tillverkaren.
Well, då kan jag rekommendera att du funderar på hur du citerar inlägg. Om du citerar mitt inlägg och skriver det som står i första citatet ovan så får du nog räkna med att jag biter ifrån när det är helt lösryckt. Det är även svårt att se hur detta är riktat mot tillverkaren eftersom syftningen i hela sammanhanget blir på den du citerade, dvs mig.
Airlift skrev:
Lika lite som ser jag anser att det är ok att audi skriver att det är normalt att deras motorer drar 1 liter olja på 100mil, tycker jag det är ok att basala funktioner som farthållare ska sluta fungera i nordiska förhållanden.
Man får givetvis tycka vad man vill om hur begränsad en funktion är enligt tillverkarens instruktioner men man kan knappast gnälla om det funktionen helt plötsligt bara uppfyller vad tillverkaren anger.

Annars skulle man ju kunna bli upprörd över att Tesla i senaste uppdateringarna försvårat för fusk med klumpar som lurar AP att man håller i ratten - det står också att man inte får göra men har fungerat ganska bra.

Det som dock är riktigt skumt med allt detta, är att vissa verkar ha enorma problem medan jag i min bil inte skulle kunna säga om jag körde med radar eller ej - känns inte som någon märkbar skillnad alls faktiskt. Hur kan det vara så stor skillnad mellan olika exemplar av våra bilar?

Innovativ; förbättrande, nydanande.

Vari ligger det progressiva i att efter uppdatering göra funktioner mindre pålitliga/tillgängliga?

Eller att kalla en halvduglig filhållningsassistenr för uppgraderad autopilot. Löjeväckande.

Att du inte har bekymmer antyder att det är klart slumpmässig funktion. Inte särdeles nydanande.
Som att det är ett lotteri om msn dragit åt bultarna i framvagnen eller justerat in dörrarna.
Men för sjutton, vi ska vara tacksamma som fått ynnesten att lägga en stadig årslön för att ha nöjet att hålla farten helt allena.
Ja, jag är besviken på vad jag fått för pengarna, det är jag det ska jag erkänna. Jag kan inte rekommendera deras ”förarstöd” i jämförelse med andra i prisklassen.
Men Airlift, varför inser du inte ditt misstag och säljer bilen? Aldrig bra att hålla kvar vid något att som man inte vill ha, bara att inse att du gjort ett fel beslut utifrån dina förutsättningar.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 20:23
av Airlift
ChristerSjo skrev:

Men Airlift, varför inser du inte ditt misstag och säljer bilen? Aldrig bra att hålla kvar vid något att som man inte vill ha, bara att inse att du gjort ett fel beslut utifrån dina förutsättningar.
Klart! Eller så var det bra, innan…. Kanske är det the Tesla experience? Köp en sak, få nåt annat under tiden? Som cappad laddström på MS? Gilla läget! Nej, av princip ska jag klaga tills tillverkaren tar till sig sitt ansvar.
Har en i4 M50, så jag kan ha Teslan på verkstad en månad.

Men helhjussassistenten och torkarna har börjat funka. Alltid något att fira! Skål på dig Chrille!

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 03 dec 2022 22:08
av mikebike
agehall skrev:
Airlift skrev:
Jag repeterar, du sa inte det. Så att du tolkar det så är för att du (fortfarande, trots att du själv identifierat) misstagit min första citering där jag svarade generellt om tesla..
Då skulle jag rekommendera dig att citera inlägg bättre. Citerar du någon måste man ju anta att det är relevant och att det du skriver är någon slags kommentar till just det citerade.
Airlift skrev:
Jag kan ärligt säga att jag inte läste den beskrivning när jag köpte bilen. Känner inte igen att det stod så.

Faktum kvarstår: jag upplever funktionerna som något som funkar när de behagar. Kass, tilldelas kina.

Ett exempel; hade under 1000mil, med 550 av dessa på autobahn inga, ingen endaste soökbromsning. Sen kom uppdatering och då börja bilen leva jävelskap. Har anmält till tesla och svaret är ”helt normalt”. Så jag hävdar med emfas, bilen har försämrats med vision.
Och jag har rakt motsatta upplevelsen. Jag har inte haft jättemånga spökbromsningar, men det är klart färre efter uppdateringen än innan. Skrev verkligen Tesla till dig att det är normalt att man upplever detta fenomen oftare med TV än med den mjukvaran som hade stöd för radar? Eller skrev de generellt att fenomenet är normalt?
"Normalt för denna firmware, avvakta nästa uppdatering" brukar vara srandardsvaret, oavsett vad man klagar på.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 06 dec 2022 23:48
av Peja83
Måste nog hålla med agehall. Jag upplever att farthållaren funkar bättre nu efter att radarn togs bort. Har i princip aldrig några spökbromsningar längre. Sedan är det väl ganska uppenbart att de olika teknikerna, radar och TV, har olika för och nackdelar. Avståndsbedömning, snabbhet, funktionsduglighet i dimma/snö osv. Men ur säkerhetssynpunkt så har väl i alla fall EURO ncap sagt sitt där TV verkar fungera bättre än radar, för visst var det så? O också anledningen till att Tesla gick ifrån radarn om jag förstått det rätt.

Körde hyrbil idag 30mil, en BMW 5-serie o det som jag upplever funkar bättre i den än i min Tesla är när man kommer ifatt en bil och blinkar ut för att köra om så började BMW accelerera direkt när blinkningen börjar. Tesla är sjukt seg där och man måste ofta hjälpa till med att själv trycka på gasen för att bilarna bakom mig inte ska behöva bromsa och bli irriterade.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 07 dec 2022 06:16
av themax
I januari bör nog tråden döpas om. ”Tesla sätter in radar i nya bilar [med FSD?]”: https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/ (länken också i FSD-tråden).

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 07 dec 2022 07:32
av mikebike
Peja83 skrev:
Måste nog hålla med agehall. Jag upplever att farthållaren funkar bättre nu efter att radarn togs bort. Har i princip aldrig några spökbromsningar längre. Sedan är det väl ganska uppenbart att de olika teknikerna, radar och TV, har olika för och nackdelar. Avståndsbedömning, snabbhet, funktionsduglighet i dimma/snö osv. Men ur säkerhetssynpunkt så har väl i alla fall EURO ncap sagt sitt där TV verkar fungera bättre än radar, för visst var det så? O också anledningen till att Tesla gick ifrån radarn om jag förstått det rätt.

Körde hyrbil idag 30mil, en BMW 5-serie o det som jag upplever funkar bättre i den än i min Tesla är när man kommer ifatt en bil och blinkar ut för att köra om så började BMW accelerera direkt när blinkningen börjar. Tesla är sjukt seg där och man måste ofta hjälpa till med att själv trycka på gasen för att bilarna bakom mig inte ska behöva bromsa och bli irriterade.
Så gör många bilar, även min Volvo från 2014 gjorde så.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 07 dec 2022 07:43
av OfarligTesla
themax skrev:
I januari bör nog tråden döpas om. ”Tesla sätter in radar i nya bilar [med FSD?]”: https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/ (länken också i FSD-tråden).
Ja det var högst förväntat att de skulle göra det, stora frågan är när de som har gamla radarn eller ingen radar kommer hamna mycket efter i funktionalitet eller säkerhet på AP? Kommer Tesla ge sken av att ge uppdateringar ett tag eller blir det en tydlig uppdelning från början? Att Tesla inte gillar att underhålla gammal hårdvara har de visat under lång tid.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 07 dec 2022 08:24
av Airlift
OfarligTesla skrev:
themax skrev:
I januari bör nog tråden döpas om. ”Tesla sätter in radar i nya bilar [med FSD?]”: https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/ (länken också i FSD-tråden).
Ja det var högst förväntat att de skulle göra det, stora frågan är när de som har gamla radarn eller ingen radar kommer hamna mycket efter i funktionalitet eller säkerhet på AP? Kommer Tesla ge sken av att ge uppdateringar ett tag eller blir det en tydlig uppdelning från början? Att Tesla inte gillar att underhålla gammal hårdvara har de visat under lång tid.
Bilar utan nya radarn benämns ”Legacy” och för begränsat med uppdateringar i AP-loopen?

:geek: