Sida 1 av 1

Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförelse

Postat: 25 aug 2022 18:15
av FStaake
Tänkte dela med mig av mina tidiga reflektioner av skillnaderna mellan en 3:a tillverkad i januari 2020 i Freemont och en Y tillverkad i augusti 2022 i Berlin.
Hämtade ut Y:n igår (onsdag) i Norrköping, mycket bra bemötande där. Faktiskt även innan upphämtning, fick mitt SMS om att välja tid för upphämtning i måndags lite för tidigt, dom hade inte fixat klart allt med mitt inbyte. Men allt hanns med under tisdagen och på onsdagens morgon.
Jämförelsen då;
3:an är busigare, snabbare accelerations-respons men Y är behagligare. Någon har tidigare gjort jämförelsen att Y är mera mogen, det var en rätt bra beskrivning. Samtidigt saknar jag lite av knuffet som finns i 3:an, framför allt vid omkörningar. Viktskillnaden är under 100kg, så den lär inte påverka så mycket. Därmed inte sagt att Y:n på något sätt är slö, den är rappare än det mesta andra på vägarna ;)
Ljudnivån är det himmelsvid skillnad på, Y:n är mycket tystare över lag. Ljudet är mer dämpat och generellt lägre i frekvens.
Inredningen känns också mer påkostad i Y jämfört med 3:an.
Hatthyllan i Y:n är inte så mycket att hänga i granen, dock trevligt med ett insynsskydd och lite hinder från att packningen sprider ut sig i kupén vid krock och sånt.
Fjädringskomforten har varit uppe tidigare, jag måste säga att jag tycker min Y bättre passar in på det som skrivits om P än LR vad gäller stötighet.
Jag kommer närmast från en Kia Sorento -2015 och min Y är väldigt nära i åkkomfort.
Sätena i Y:n är också trevligare än i 3:an, lite mer skålade, framför allt i ryggen vilket ger ett trevligt sidostöd. Upplever heller inte sitsen som kortare än i 3:an. I Sorenton hade jag justerbart lårstöd, vilket hamnade på max utdraget och sedan inte rördes.
Vad gäller baksätet har vi inte provat åka alla 5 ännu, men de spontana reaktionerna på de barn som åkt med är att det är mycket bättre. Hela baksätet är ju högre så att vinkeln på benen blir behagligare jämfört med 3:an, liknar ganska mycket Sorenton och den gillade barnen åka i. Också faktumet att det går att justera vinkeln på baksätet är ett stort plus. Måste också säga att det tredelade baksätet också är ett lyft jämfört med 3:an, det torde vara en smal sak att ha även i den. (det kanske finns i de nyare?)
Dörrarna låter inte alls så burkiga på Y:n som på 3:an när man stänger dom, 3:an påminner om en gammal Lada när man slår igen dörren :lol:
Har säkert inte tagit med allt, men fyller på i tråden efter hand:)

Sammantaget är jag väldigt nöjd med bilen, nu väntar jag bara på att få beställa och sedan monterat en dragkrok :D

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 25 aug 2022 19:11
av CrazyGang
Vi ska göra exakt samma byte - tack för erfarenheterna! Det stärker min övertygelse att det är rätt beslut.

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 25 aug 2022 19:57
av FStaake
Vi har kvar 3:an, så fler jämförelser kommer;)
Det största problemet vi har just nu är att jag inte kan dela min bil med fruns konto då den är på operationell leasing och appen nerlåst, men tar det i en annan tråd.
Så lånar vi varandras bilar får det bli nyckelkort. Det positiva där är att samma kort kan registreras i bägge bilarna. Har alltid ett nyckelkort i plånboken som backup.

En sak jag inte tog upp och som är lika bra i bägge bilarna är stereon.
Tycker att den är helt underbar! Bra tyngd i basen utan att bli grötig. Det går att poppa högt med bibehållen klarhet:)

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 27 aug 2022 11:48
av FStaake
Har nu kört till jobbet, E18 mellan Kristinehamn och Karlstad, en väg jag kört mycket med olika bilar.
Y:n är minst lika tyst som den tidigare Kia Sorento, som innan Stinger släpptes var deras flaggskepp, det är hursomhelst milsvid skillnad mot 3:an.

Tyvärr verkar radiomottagningen vara klart sämre än på 3:an som redan den var ganska undermålig. Hyser inga större förhoppningar om att ett service ärende skulle lösa det så kommer nog låta saken bero. Fast det är nog bättre att lägga ett ärende inte minst för statistikens skull.
Kör det mesta via tune-in istället.

Ännu en lite trist, eller vad man ska säga, insikt är att med två Teslor är att ska man ha premium connectivity på bägge passerar man nästan smärtgränsen för vad jag vill betala. Blir nog så att Y:n får det och 3:an får klara sig utan.

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 27 aug 2022 15:07
av Tellus
Bäst är att provköra innan köp, då olika bilmodeller har olika ljud och vi uppfattar ljud olika.

Jag gick från M3P 2019 till MYP 2022 och tycker M3P har en mycket mer behagligt ljud. Normalt däck(dock lite högt) och brusljud vs MYP mer dånande lågfrekvent buller.

Men jag är fullt medveten om att de flesta upplever MYP mycket tystare som FStaake skriver.

Jag väljer dock hellre M3P. Ska provköra M3P 2022, kanske perfekt bil för mig i detta hänseende.

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 27 aug 2022 16:22
av holden
Hänt mycket sen -20, en kina-M3LR-22 är inte i närheten så skramlig, borta är pianolacken som gav ett billigt intryck, dörrarna känns mer solida, dubbelglas ger bättre ljudisolering, inget panelglapp etc.

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 31 aug 2022 18:06
av FStaake
Kommit på ännu en sak; vändradien är klart bättre på Y:n än 3:an.
Och en i sammanhanget liten detalj; den blå typ 2 kabeln till Y:n är 7,5m, den vi fick till 3:an var bara 4m.

Re: Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförel

Postat: 31 aug 2022 18:09
av jonasl
Mer ljudisolerade bilar upplevs ofta som dovare, de ljuden är nog svårare att isolera bort. Många Audis har rätt dovt vägljud i sig t.ex. Upplever samma skillnad mellan 2020 3 och 2022 Y.

Tror längden på kablarna är ganska slumpmässig beroende på vad de får tag på. Vi fick också en längre kabel med Y, den är verkligen megalång. Och tjock. Hade nog hellre haft en 16A-kabel, det är sällan man stöter på en 7kW enfasladdare där man har nytta av den grövre kabeln.