Modell 3 LR-2020 och Modell Y LR-2022 - en kort jämförelse
Postat: 25 aug 2022 18:15
Tänkte dela med mig av mina tidiga reflektioner av skillnaderna mellan en 3:a tillverkad i januari 2020 i Freemont och en Y tillverkad i augusti 2022 i Berlin.
Hämtade ut Y:n igår (onsdag) i Norrköping, mycket bra bemötande där. Faktiskt även innan upphämtning, fick mitt SMS om att välja tid för upphämtning i måndags lite för tidigt, dom hade inte fixat klart allt med mitt inbyte. Men allt hanns med under tisdagen och på onsdagens morgon.
Jämförelsen då;
3:an är busigare, snabbare accelerations-respons men Y är behagligare. Någon har tidigare gjort jämförelsen att Y är mera mogen, det var en rätt bra beskrivning. Samtidigt saknar jag lite av knuffet som finns i 3:an, framför allt vid omkörningar. Viktskillnaden är under 100kg, så den lär inte påverka så mycket. Därmed inte sagt att Y:n på något sätt är slö, den är rappare än det mesta andra på vägarna
Ljudnivån är det himmelsvid skillnad på, Y:n är mycket tystare över lag. Ljudet är mer dämpat och generellt lägre i frekvens.
Inredningen känns också mer påkostad i Y jämfört med 3:an.
Hatthyllan i Y:n är inte så mycket att hänga i granen, dock trevligt med ett insynsskydd och lite hinder från att packningen sprider ut sig i kupén vid krock och sånt.
Fjädringskomforten har varit uppe tidigare, jag måste säga att jag tycker min Y bättre passar in på det som skrivits om P än LR vad gäller stötighet.
Jag kommer närmast från en Kia Sorento -2015 och min Y är väldigt nära i åkkomfort.
Sätena i Y:n är också trevligare än i 3:an, lite mer skålade, framför allt i ryggen vilket ger ett trevligt sidostöd. Upplever heller inte sitsen som kortare än i 3:an. I Sorenton hade jag justerbart lårstöd, vilket hamnade på max utdraget och sedan inte rördes.
Vad gäller baksätet har vi inte provat åka alla 5 ännu, men de spontana reaktionerna på de barn som åkt med är att det är mycket bättre. Hela baksätet är ju högre så att vinkeln på benen blir behagligare jämfört med 3:an, liknar ganska mycket Sorenton och den gillade barnen åka i. Också faktumet att det går att justera vinkeln på baksätet är ett stort plus. Måste också säga att det tredelade baksätet också är ett lyft jämfört med 3:an, det torde vara en smal sak att ha även i den. (det kanske finns i de nyare?)
Dörrarna låter inte alls så burkiga på Y:n som på 3:an när man stänger dom, 3:an påminner om en gammal Lada när man slår igen dörren
Har säkert inte tagit med allt, men fyller på i tråden efter hand:)
Sammantaget är jag väldigt nöjd med bilen, nu väntar jag bara på att få beställa och sedan monterat en dragkrok
Hämtade ut Y:n igår (onsdag) i Norrköping, mycket bra bemötande där. Faktiskt även innan upphämtning, fick mitt SMS om att välja tid för upphämtning i måndags lite för tidigt, dom hade inte fixat klart allt med mitt inbyte. Men allt hanns med under tisdagen och på onsdagens morgon.
Jämförelsen då;
3:an är busigare, snabbare accelerations-respons men Y är behagligare. Någon har tidigare gjort jämförelsen att Y är mera mogen, det var en rätt bra beskrivning. Samtidigt saknar jag lite av knuffet som finns i 3:an, framför allt vid omkörningar. Viktskillnaden är under 100kg, så den lär inte påverka så mycket. Därmed inte sagt att Y:n på något sätt är slö, den är rappare än det mesta andra på vägarna

Ljudnivån är det himmelsvid skillnad på, Y:n är mycket tystare över lag. Ljudet är mer dämpat och generellt lägre i frekvens.
Inredningen känns också mer påkostad i Y jämfört med 3:an.
Hatthyllan i Y:n är inte så mycket att hänga i granen, dock trevligt med ett insynsskydd och lite hinder från att packningen sprider ut sig i kupén vid krock och sånt.
Fjädringskomforten har varit uppe tidigare, jag måste säga att jag tycker min Y bättre passar in på det som skrivits om P än LR vad gäller stötighet.
Jag kommer närmast från en Kia Sorento -2015 och min Y är väldigt nära i åkkomfort.
Sätena i Y:n är också trevligare än i 3:an, lite mer skålade, framför allt i ryggen vilket ger ett trevligt sidostöd. Upplever heller inte sitsen som kortare än i 3:an. I Sorenton hade jag justerbart lårstöd, vilket hamnade på max utdraget och sedan inte rördes.
Vad gäller baksätet har vi inte provat åka alla 5 ännu, men de spontana reaktionerna på de barn som åkt med är att det är mycket bättre. Hela baksätet är ju högre så att vinkeln på benen blir behagligare jämfört med 3:an, liknar ganska mycket Sorenton och den gillade barnen åka i. Också faktumet att det går att justera vinkeln på baksätet är ett stort plus. Måste också säga att det tredelade baksätet också är ett lyft jämfört med 3:an, det torde vara en smal sak att ha även i den. (det kanske finns i de nyare?)
Dörrarna låter inte alls så burkiga på Y:n som på 3:an när man stänger dom, 3:an påminner om en gammal Lada när man slår igen dörren

Har säkert inte tagit med allt, men fyller på i tråden efter hand:)
Sammantaget är jag väldigt nöjd med bilen, nu väntar jag bara på att få beställa och sedan monterat en dragkrok
