Hämtat min i Umeå idag, riktigt bra service och långt ifrån kontaktfri leverans.
Mycket nöjd med bilen, även stolarna. Något jag hängde upp mig på var helljusautomatiken, har det alltid vart en sådan fördröjning innan den bländar på efter ett möte?
Den fördröjningen är riktigt obehaglig. Varningsskyltar för älg är inte kul att passera med en Tesla i mörker…
Innan de löst detta så borde de tillåta manuell/direkt aktivering. Att inte göra så är att leka med människoliv
För de gångerna man verkligen vill ha/behöver det, kan man blinka med "ljustutan", alltså hålla inne spaken mot dig ett par sekunder tills bilen slagit på själv. Eftersom du inte kan avaktivera den under AP, så kommer den förbli på när du släpper.
Men detta är ju inte alls optimalt. Hoppas på en push med detta också
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Hämtat min i Umeå idag, riktigt bra service och långt ifrån kontaktfri leverans.
Mycket nöjd med bilen, även stolarna. Något jag hängde upp mig på var helljusautomatiken, har det alltid vart en sådan fördröjning innan den bländar på efter ett möte?
Den fördröjningen är riktigt obehaglig. Varningsskyltar för älg är inte kul att passera med en Tesla i mörker…
Innan de löst detta så borde de tillåta manuell/direkt aktivering. Att inte göra så är att leka med människoliv
För de gångerna man verkligen vill ha/behöver det, kan man blinka med "ljustutan", alltså hålla inne spaken mot dig ett par sekunder tills bilen slagit på själv. Eftersom du inte kan avaktivera den under AP, så kommer den förbli på när du släpper.
Men detta är ju inte alls optimalt. Hoppas på en push med detta också
Jag upplever det som mer stressande att köra med automatik än utan. Man måste (ändå) vara beredd på att blända av ifall man möter en långtradare och ofta slå på helljuset manuellt eftersom automatiken är så seg.
Man kan ju hoppas på en uppdatering så att helljuset tänds snabbare, men farthållaren är fortfarande seg....
Hämtat min i Umeå idag, riktigt bra service och långt ifrån kontaktfri leverans.
Mycket nöjd med bilen, även stolarna. Något jag hängde upp mig på var helljusautomatiken, har det alltid vart en sådan fördröjning innan den bländar på efter ett möte?
Den fördröjningen är riktigt obehaglig. Varningsskyltar för älg är inte kul att passera med en Tesla i mörker…
Innan de löst detta så borde de tillåta manuell/direkt aktivering. Att inte göra så är att leka med människoliv
För de gångerna man verkligen vill ha/behöver det, kan man blinka med "ljustutan", alltså hålla inne spaken mot dig ett par sekunder tills bilen slagit på själv. Eftersom du inte kan avaktivera den under AP, så kommer den förbli på när du släpper.
Men detta är ju inte alls optimalt. Hoppas på en push med detta också
Är det så Musk kommer försvaras när vi får läsa om en familj som kraschat in i tex en älg då bilen väntat med att tända helljuset? ”Hon borde fattat att man ska hålla spaken mot sig efter möte”…?
Hämtat min i Umeå idag, riktigt bra service och långt ifrån kontaktfri leverans.
Mycket nöjd med bilen, även stolarna. Något jag hängde upp mig på var helljusautomatiken, har det alltid vart en sådan fördröjning innan den bländar på efter ett möte?
Den fördröjningen är riktigt obehaglig. Varningsskyltar för älg är inte kul att passera med en Tesla i mörker…
Innan de löst detta så borde de tillåta manuell/direkt aktivering. Att inte göra så är att leka med människoliv
För de gångerna man verkligen vill ha/behöver det, kan man blinka med "ljustutan", alltså hålla inne spaken mot dig ett par sekunder tills bilen slagit på själv. Eftersom du inte kan avaktivera den under AP, så kommer den förbli på när du släpper.
Men detta är ju inte alls optimalt. Hoppas på en push med detta också
Är det så Musk kommer försvaras när vi får läsa om en familj som kraschat in i tex en älg då bilen väntat med att tända helljuset? ”Hon borde fattat att man ska hålla spaken mot sig efter möte”…?
Att skylla på bilen och Musk låter som något dagens befolkning skulle göra. Verkar som folk har gett upp fullständigt med att ta ansvar för sina egna handlingar och beslut.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Har nu kört bilen i ca 150 mil och lär säga att det är en extremt trevlig bil med ett par undantag.
Som alla vet så är ju regnsensorn så kass att den är i stort obrukbar, håller mig till intervallerna istället.
Men det som är ett större problem för mig är batteriet eller rättare sagt möjligheten av att hålla det varmt.
Förvärmde i laddaren i ca 1 h och körde sedan 18 mil (100% - 17%). Tog ca 2 h att köra och förvärmningen va på från start. Trots detta så kom jag inte upp i mer än 80 kw vid Superchargern, v3, och bilen klagar på kallt batteri.
Har nu kört bilen i ca 150 mil och lär säga att det är en extremt trevlig bil med ett par undantag.
Som alla vet så är ju regnsensorn så kass att den är i stort obrukbar, håller mig till intervallerna istället.
Men det som är ett större problem för mig är batteriet eller rättare sagt möjligheten av att hålla det varmt.
Förvärmde i laddaren i ca 1 h och körde sedan 18 mil (100% - 17%). Tog ca 2 h att köra och förvärmningen va på från start. Trots detta så kom jag inte upp i mer än 80 kw vid Superchargern, v3, och bilen klagar på kallt batteri.
Är det någon mer som har upplevt detta?
Jag hade inga problem med min MY RWD avseende förvärmning eller laddeffekten i Varberg förra veckan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Har nu kört bilen i ca 150 mil och lär säga att det är en extremt trevlig bil med ett par undantag.
Som alla vet så är ju regnsensorn så kass att den är i stort obrukbar, håller mig till intervallerna istället.
Men det som är ett större problem för mig är batteriet eller rättare sagt möjligheten av att hålla det varmt.
Förvärmde i laddaren i ca 1 h och körde sedan 18 mil (100% - 17%). Tog ca 2 h att köra och förvärmningen va på från start. Trots detta så kom jag inte upp i mer än 80 kw vid Superchargern, v3, och bilen klagar på kallt batteri.
Är det någon mer som har upplevt detta?
Haft samma problem nu inan hjul med min RWD Model 3, tyvärr en av få nackdelar med LFP-batteri i kylan! Aldrig haft problem tidigare, men när det var kring -20 så stannade min på 70 kw också tyvärr! Aldrig haft problem innan så blev lite förvånad faktiskt!
Har bara snabbladdat på vägen hem från upphämtningen. Då var det svinkallt (20-25 minus)
Direkt från hämtning (65% SoC) kom den inte över 30kW. Dock bara 10-15 min förvärmning.
På supercharger Övik maxade den 75-80kW. Värmde hela vägen från Umeå.
Körde direkt mot Östersund istället för omvägen via Sundsvall. Tyvärr inga superchargers så laddningen dippade ner till 25-30kW igen. Skulle gärna vilja kunna slå på värmning manuellt.
Tror bilen har svårt att få upp tempen tillräckligt vid svinkyla. Stor skillnad med fyrhjulsdrivna som värmer med 7kW istället för 3,5kW.
Hämtat min i Umeå idag, riktigt bra service och långt ifrån kontaktfri leverans.
Mycket nöjd med bilen, även stolarna. Något jag hängde upp mig på var helljusautomatiken, har det alltid vart en sådan fördröjning innan den bländar på efter ett möte?
Den fördröjningen är riktigt obehaglig. Varningsskyltar för älg är inte kul att passera med en Tesla i mörker…
Innan de löst detta så borde de tillåta manuell/direkt aktivering. Att inte göra så är att leka med människoliv
För de gångerna man verkligen vill ha/behöver det, kan man blinka med "ljustutan", alltså hålla inne spaken mot dig ett par sekunder tills bilen slagit på själv. Eftersom du inte kan avaktivera den under AP, så kommer den förbli på när du släpper.
Men detta är ju inte alls optimalt. Hoppas på en push med detta också
Är det så Musk kommer försvaras när vi får läsa om en familj som kraschat in i tex en älg då bilen väntat med att tända helljuset? ”Hon borde fattat att man ska hålla spaken mot sig efter möte”…?
Frågan var angående en manuell override. Jag svarade.
Försvarar inte att tesla bevisligen har kapaciteten att lösa såna här ”simpla” grejer men hela tiden väljer att göra andra saker.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Har bara snabbladdat på vägen hem från upphämtningen. Då var det svinkallt (20-25 minus)
Direkt från hämtning (65% SoC) kom den inte över 30kW. Dock bara 10-15 min förvärmning.
På supercharger Övik maxade den 75-80kW. Värmde hela vägen från Umeå.
Körde direkt mot Östersund istället för omvägen via Sundsvall. Tyvärr inga superchargers så laddningen dippade ner till 25-30kW igen. Skulle gärna vilja kunna slå på värmning manuellt.
Tror bilen har svårt att få upp tempen tillräckligt vid svinkyla. Stor skillnad med fyrhjulsdrivna som värmer med 7kW istället för 3,5kW.
Kanske beror på att den bara har en motor, men inte helt säker. Den borde värma med luftvärmepumpen också. Dock har jag aldrig åkt i så kallt väder med en RWD. Vore intressant om man får in fler anekdoter som liknar denna. Då skulle vi eventuellt hittat den största svagheten i teslas billigaste line up.
Angående att kunna slå på manuell värme tvivlar jag på att det skulle göra något. Bilen vet sin maxkapacitet på värmning och hur långt det är till laddaren.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Har bara snabbladdat på vägen hem från upphämtningen. Då var det svinkallt (20-25 minus)
Direkt från hämtning (65% SoC) kom den inte över 30kW. Dock bara 10-15 min förvärmning.
På supercharger Övik maxade den 75-80kW. Värmde hela vägen från Umeå.
Körde direkt mot Östersund istället för omvägen via Sundsvall. Tyvärr inga superchargers så laddningen dippade ner till 25-30kW igen. Skulle gärna vilja kunna slå på värmning manuellt.
Tror bilen har svårt att få upp tempen tillräckligt vid svinkyla. Stor skillnad med fyrhjulsdrivna som värmer med 7kW istället för 3,5kW.
Kanske beror på att den bara har en motor, men inte helt säker. Den borde värma med luftvärmepumpen också. Dock har jag aldrig åkt i så kallt väder med en RWD. Vore intressant om man får in fler anekdoter som liknar denna. Då skulle vi eventuellt hittat den största svagheten i teslas billigaste line up.
Angående att kunna slå på manuell värme tvivlar jag på att det skulle göra något. Bilen vet sin maxkapacitet på värmning och hur långt det är till laddaren.
Det är samma som på Model 3 RWD/SR+, teorin som jag förstår det är att motorn används för att värma batteriet och eftersom de bakhjulsdrivna bara har en motor klarar de inte av att få upp värmen tillräckligt. Möjligt att kombinationen halverat antal motorer plus LFP blir extra dåligt.
Tar man ut värme i ena änden av värmepumpen kommer det ut kyla i andra änden, så värmepumpen kan bara användas för att värma batteriet när man kyler kupen. Då får man ju spillvärme i andra änden. Vidare extraherar värmepumpen spillvärme från batteriet som den använder för att generera varmluft till kupén, vilket motverkar uppvärmningen inför snabbladdning.
Vintertid är det värt att testa att slå av navigation till supercharger och se hur många procent man skulle ha kvar då. Jag har flera gånger upplevt att enda orsaken till ett laddstopp är själva laddstoppet, dvs att energin som går åt till att värma batteriet gör att jag måste stanna och seg-ladda. Tar jag bort laddstoppet kan den energin istället användas till att driva bilen framåt, och då klarar jag hela resan utan att behöva slösa 20-30 min på ett helt onödigt laddstopp.
Har bara snabbladdat på vägen hem från upphämtningen. Då var det svinkallt (20-25 minus)
Direkt från hämtning (65% SoC) kom den inte över 30kW. Dock bara 10-15 min förvärmning.
På supercharger Övik maxade den 75-80kW. Värmde hela vägen från Umeå.
Körde direkt mot Östersund istället för omvägen via Sundsvall. Tyvärr inga superchargers så laddningen dippade ner till 25-30kW igen. Skulle gärna vilja kunna slå på värmning manuellt.
Tror bilen har svårt att få upp tempen tillräckligt vid svinkyla. Stor skillnad med fyrhjulsdrivna som värmer med 7kW istället för 3,5kW.
Kanske beror på att den bara har en motor, men inte helt säker. Den borde värma med luftvärmepumpen också. Dock har jag aldrig åkt i så kallt väder med en RWD. Vore intressant om man får in fler anekdoter som liknar denna. Då skulle vi eventuellt hittat den största svagheten i teslas billigaste line up.
Angående att kunna slå på manuell värme tvivlar jag på att det skulle göra något. Bilen vet sin maxkapacitet på värmning och hur långt det är till laddaren.
Det är samma som på Model 3 RWD/SR+, teorin som jag förstår det är att motorn används för att värma batteriet och eftersom de bakhjulsdrivna bara har en motor klarar de inte av att få upp värmen tillräckligt. Möjligt att kombinationen halverat antal motorer plus LFP blir extra dåligt.
Tar man ut värme i ena änden av värmepumpen kommer det ut kyla i andra änden, så värmepumpen kan bara användas för att värma batteriet när man kyler kupen. Då får man ju spillvärme i andra änden. Vidare extraherar värmepumpen spillvärme från batteriet som den använder för att generera varmluft till kupén, vilket motverkar uppvärmningen inför snabbladdning.
Vintertid är det värt att testa att slå av navigation till supercharger och se hur många procent man skulle ha kvar då. Jag har flera gånger upplevt att enda orsaken till ett laddstopp är själva laddstoppet, dvs att energin som går åt till att värma batteriet gör att jag måste stanna och seg-ladda. Tar jag bort laddstoppet kan den energin istället användas till att driva bilen framåt, och då klarar jag hela resan utan att behöva slösa 20-30 min på ett helt onödigt laddstopp.
Mm absolut, men kan inte kylan riktas ut ur bilen och värmen till batteriet? Måste en av vägarna alltid vara kupén? Jag trodde att bilen väljer vad som ska värmas, kupén eller batteri, så kör pumpen på.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Förkonditioneringen drar mycket energi.
Hade navigation i bakgrunden idag. Plötsligt steg förbrukningen.
Såg då att bilen planerat in ett onödigt laddstopp.
Har nu avaktiverat laddstopp under navigation.
Kom hem med 5% kvar.
Skönt att ha fossilbilen kvar.
Under ca +3 °C börjar batterivärmningen vara verksam vid uppvärmning av kupé och korta körningar.
Bidrar till höga milkostnader och naturligtvis dålig räckvidd.
Mycket av förlusterna hamnar på elräkningen hemma.
Förkonditioneringen drar mycket energi.
Hade navigation i bakgrunden idag. Plötsligt steg förbrukningen.
Såg då att bilen planerat in ett onödigt laddstopp.
Har nu avaktiverat laddstopp under navigation.
Kom hem med 5% kvar.
Skönt att ha fossilbilen kvar.
Under ca +3 °C börjar batterivärmningen vara verksam vid uppvärmning av kupé och korta körningar.
Bidrar till höga milkostnader och naturligtvis dålig räckvidd.
Mycket av förlusterna hamnar på elräkningen hemma.
Men en bensinbil drar rätt mycket mer första sträckan om den är kall. Likväl en diesel, även om de är något bättre. Så oavsett drivmedel, drar det mer i kalla temperaturer.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Förkonditioneringen drar mycket energi.
Hade navigation i bakgrunden idag. Plötsligt steg förbrukningen.
Såg då att bilen planerat in ett onödigt laddstopp.
Har nu avaktiverat laddstopp under navigation.
Kom hem med 5% kvar.
Skönt att ha fossilbilen kvar.
Under ca +3 °C börjar batterivärmningen vara verksam vid uppvärmning av kupé och korta körningar.
Bidrar till höga milkostnader och naturligtvis dålig räckvidd.
Mycket av förlusterna hamnar på elräkningen hemma.
Men en bensinbil drar rätt mycket mer första sträckan om den är kall. Likväl en diesel, även om de är något bättre. Så oavsett drivmedel, drar det mer i kalla temperaturer.
Jepp, med en elbil kan man vara hur vårdslös som helst i stort sett. Det blir ändå mkt billigare än den snålaste avgasbilen.
Förkonditioneringen drar mycket energi.
Hade navigation i bakgrunden idag. Plötsligt steg förbrukningen.
Såg då att bilen planerat in ett onödigt laddstopp.
Har nu avaktiverat laddstopp under navigation.
Kom hem med 5% kvar.
Skönt att ha fossilbilen kvar.
Under ca +3 °C börjar batterivärmningen vara verksam vid uppvärmning av kupé och korta körningar.
Bidrar till höga milkostnader och naturligtvis dålig räckvidd.
Mycket av förlusterna hamnar på elräkningen hemma.
Men en bensinbil drar rätt mycket mer första sträckan om den är kall. Likväl en diesel, även om de är något bättre. Så oavsett drivmedel, drar det mer i kalla temperaturer.
Jepp, med en elbil kan man vara hur vårdslös som helst i stort sett. Det blir ändå mkt billigare än den snålaste avgasbilen.
Precis min poäng. Kan förvärma och alltid köra bekvämt utan ytterkläder i bilen oavsett tid på året. Drar det lite mer på vintern, laddar man väl lite oftare då.
Så länge man inte är begränsad till snabbladdare utan möjlighet till hemmaladdning, ser jag inte problemet.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Funderar på det här med "klimatbonusen" .. 70000kr. Måste man rapportera det innan nyår eller hur funkar det? Visst var det så att man skulle få 70000kr innan eller 50000kr efter nyår? Har läst så mycket hit och dit att jag är helt förvirrad. Vad jag har googlat så ska det komma papper hem men jag har inte fått några (än). Vore sunt om man missade 20000kr för man skickade in en vecka för sent.
Det sköts per automatik nu, du behöver inte göra nåt.
Och ja som någon skriver i tråden ovan. Man kan bocka ur reseplaneraren för att undvika onödiga laddstopp.
Som nybörjare är det bra men efter ett tag lär man sig hur långt man kommer.
Skall man tex 30 mil så är det ju otroligt onödigt att göra som bilen säger att stanna och fylla extremt dyr el på en supercharger eller nåt.
När man istället kan köra hela vägen utan att ladda.
Vet inte om ni andra har det men min RWD har gummilister vid sidan på baggageluckan. Ser mer premium ut med mindre panelgap där. Dämpar kanske ljudnivån lite, synd att inte det finns det runt dörrar och frunk.
I övrigt kan jag inte klaga på att stolen är smal och då är jag ändå 190/95. Tycker den är riktigt bra. Bättre än Model 3.
Laddkabeln som medföljde har en inbyggd hållare som gör att man inte kommer behöva hålla på med hela 7,5 m varje gång man bara behöva ladda 50 cm ifrån laddluckan. Riktigt bra litet tillbehör.
Batteriet är sjukt känsligt för kyla även vid +7 grader. Massa pluppar till vänster samt varningstext att bilen inte har full regen. Sommarbil man har köpt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Vet inte om ni andra har det men min RWD har gummilister vid sidan på baggageluckan. Ser mer premium ut med mindre panelgap där. Dämpar kanske ljudnivån lite, synd att inte det finns det runt dörrar och frunk.
Laddkabeln som medföljde har en inbyggd hållare som gör att man inte kommer behöva hålla på med hela 7,5 m varje gång man bara behöva ladda 50 cm ifrån laddluckan. Riktigt bra litet tillbehör.
Batteriet är sjukt känsligt för kyla även vid +7 grader. Massa pluppar till vänster samt varningstext att bilen inte har full regen. Sommarbil man har köpt.
Vad är det för tillbehör? Till den blåa laddkabeln?
Två frågor i övrigt. Vad är det för ljudsystem i våra MY RWD 2023? Finns det olika? Har länge hört att tesla har fantastiskt ljud men det var inte så fantastiskt när jag testade det. Kan man se specen för det någonstans?
Jag är på semester just nu och bilen är parkerad i ett garage och 14 dagars försäkringen kommer gå ut under tiden jag är borta. Är detta ett problem? Finns det något sätt att svara på erbjudandet som kommer från Trygg-Hansa via posten digitalt?
[/quote]
Jag är på semester just nu och bilen är parkerad i ett garage och 14 dagars försäkringen kommer gå ut under tiden jag är borta. Är detta ett problem? Finns det något sätt att svara på erbjudandet som kommer från Trygg-Hansa via posten digitalt?
[/quote]
Försäkring, då kommer åka på straffavgift om du är oförsäkrad och har påställd bil. men råder dig att googla, eller ring TH eller gå in på deras hemsida.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag är på semester just nu och bilen är parkerad i ett garage och 14 dagars försäkringen kommer gå ut under tiden jag är borta. Är detta ett problem? Finns det något sätt att svara på erbjudandet som kommer från Trygg-Hansa via posten digitalt?
[/quote]
Försäkring, då kommer åka på straffavgift om du är oförsäkrad och har påställd bil. men råder dig att googla, eller ring TH eller gå in på deras hemsida.
[/quote]
Tack får bli att ringa TH imorgon. Är det någon av tilläggsförsäkringarna som rekommenderas? Har tidigare haft hyrbilstillägg men får man inte lånebil av Tesla vid service/garanti-ärenden?
Vet inte om det spelar roll men har bilen på mitt bolag.
Du kan sitta lugnt i båten och njuta av din semester, när provperioden går ut och du Inte säger upp den så går den automatiskt in på 12 månader.
Det är stora paketet som ingår i Teslas paket. Jag ringde bara och ökade upp milen för 1500 är alldeles för lite, sedan valde jag månad istället för halvår att betala. Så med rabatten för första året och 3000 mil blev det hiskeliga 371 kronor i månaden första året
Tesla M3LR-21
Tesla MY RWD-23
Tesla MS 70D-16 såld
Du kan sitta lugnt i båten och njuta av din semester, när provperioden går ut och du Inte säger upp den så går den automatiskt in på 12 månader.
Det är stora paketet som ingår i Teslas paket. Jag ringde bara och ökade upp milen för 1500 är alldeles för lite, sedan valde jag månad istället för halvår att betala. Så med rabatten för första året och 3000 mil blev det hiskeliga 371 kronor i månaden första året
Stämmer verkligen det? I mina papper står att den behöver betalas för att börja gälla.
I Jämtland var LF billigare, 3700kr mot TH 5400kr.