Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

CalleP
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 jul 2022 09:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CalleP »

Toppen - tack för era svar! 🙏🏻 Då har jag lite bättre koll på läget!
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

metos13 skrev: 16 maj 2023 08:48
Hej,
Vad har ni valt för vinterdäck till eran MY RWD ? även om det är inte rätt säsong men man vet aldrig :D
Frun valde dubbdäck till sin RWD men jag skulle tveklöst köra på dubbfritt.
Har det på min LR och det funkar precis lika bra.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

CrazyGang skrev: 03 maj 2023 20:47
Ladda till 100%, blir bäst så. Jag kopplar inte in min varje dag utan när jag behöver.
Alltså jag blir ändå fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket känns rätt rimligt (?). Men nu när jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS så har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstår verkligen inte detta..kan någon som är smartare än mig förklara detta?

Laddat upp bilder på hur det ser ut..
IMG_4934.jpeg
IMG_4933.jpeg
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ModelYLars »

CalleP skrev:
Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.

Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.

På förhand tack!
4700 per år Trygg Hansa, man 48 år Östergötland mindre stad. Verkar på andra svar som det borde gå att få ner en del


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

Danne888 skrev: 18 maj 2023 10:53
CrazyGang skrev: 03 maj 2023 20:47
Ladda till 100%, blir bäst så. Jag kopplar inte in min varje dag utan när jag behöver.
Alltså jag blir ändå fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket känns rätt rimligt (?). Men nu när jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS så har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstår verkligen inte detta..kan någon som är smartare än mig förklara detta?

Laddat upp bilder på hur det ser ut..
Nu svarar jag mig själv men går jag in i energigrafen så tycker jag siffrorna hänger bättre mot bilens 60kWh när den visar 21,2% förbrukat..hur ska jag tolka alla dessa siffror?
image.jpg
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Cullberg »

Är det alla RWD som tillverkas i Kina, Hur är byggkvalité från kina respektive Tyskland?
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jalfa »

Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Cullberg »

jalfa skrev: 19 maj 2023 10:01
Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av George_Westinghouse »

FStaake skrev: 16 maj 2023 12:47
metos13 skrev: 16 maj 2023 08:48
Hej,
Vad har ni valt för vinterdäck till eran MY RWD ? även om det är inte rätt säsong men man vet aldrig :D
Frun valde dubbdäck till sin RWD men jag skulle tveklöst köra på dubbfritt.
Har det på min LR och det funkar precis lika bra.
Köpt en rwd samt bor på landet så det blir hakka dubb för mig.
My rwd
beställd 230325
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Cullberg skrev: 19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: 19 maj 2023 10:01
Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
Det är lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stämmer fortfarande.
Berlin har filt hela vägen i bagaget medan Kina har hårdplast från halva sidoväggen uppåt.
Något annat tror jag inte skiljer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

FStaake skrev: 20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: 19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: 19 maj 2023 10:01
Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
Det är lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stämmer fortfarande.
Berlin har filt hela vägen i bagaget medan Kina har hårdplast från halva sidoväggen uppåt.
Något annat tror jag inte skiljer.
Det finns två varianter av insynsskydd till bagaget också, oklart om det är produktionstillfälle eller produktionsort som styr.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nalbergo
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2023 10:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nalbergo »

Tänkte vänta ett par dagar in i juni och sen försöka köpa en RWD eller LR beroende på vilket erbjudande som finns.

Har någon koll på tyskbyggda RWD och vad som skiljer med MIC? Har läst om mindre batterier.

Har någon en uppfattning om vilken räckvidd jag kan förvänta mig mitt i vintern på en RWD? Leafen vi har idag halveras när det är kallt...från 20 mil sommartid på 40kwh batteri.

Enligt denna sida finns en svart berlinbyggd RWD i Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
(Länken är från tesla.info. där stod det Berlin samt att VIN i länken innehåller XP7, vilket ska vara Berlin.)
Utifrån att alla RWD nu har leveranstid juli-augusti vid beställning på hemsidan, misstänker jag att man håller på att smyga igång RWD från Berlin...
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av tor »

Nalbergo skrev: 20 maj 2023 09:16
Tänkte vänta ett par dagar in i juni och sen försöka köpa en RWD eller LR beroende på vilket erbjudande som finns.

Har någon koll på tyskbyggda RWD och vad som skiljer med MIC? Har läst om mindre batterier.

Har någon en uppfattning om vilken räckvidd jag kan förvänta mig mitt i vintern på en RWD? Leafen vi har idag halveras när det är kallt...från 20 mil sommartid på 40kwh batteri.

Enligt denna sida finns en svart berlinbyggd RWD i Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
(Länken är från tesla.info. där stod det Berlin samt att VIN i länken innehåller XP7, vilket ska vara Berlin.)
Utifrån att alla RWD nu har leveranstid juli-augusti vid beställning på hemsidan, misstänker jag att man håller på att smyga igång RWD från Berlin...
Lite beroende på hur du finansierar bilen så vänta inte för länge. Kampanjen med ränterabatt, just nu 2,99 i ränta har som krav att bilen ska levereras innan 30:e juni. Det gör ganska stor skillnad under ett par år.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AAKEE »

Danne888 skrev: 18 maj 2023 10:53

Alltså jag blir ändå fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket känns rätt rimligt (?). Men nu när jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS så har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstår verkligen inte detta..kan någon som är smartare än mig förklara detta?
Räckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern på alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).

När man kör döljs successivt buffern genom att varje procent som laddningsnivån sjunker är värd ”mindre” än en hel procent på batteriets kapacitet.
Detta är väldigt enkelt att räkna på LR- och P-bilar med ”vanliga lithium ion-batterier” för fär är buffern fast as t på 4.5% av totala batterikapaciteten.

RWD-bilar har numera LFP-batterier och de har en variabel buffer. Osäker på högsta möjliga men jag har sett runt 12% har jag för mig.

För att dina procent mm ska stämma måste du göra allt på en enda körning. Står bilen och tex har sentry på så försvinner det runt 5 kWh på ett dygn.
Det bilen visar som fötbrukat ät bara när du har ”växeln i D”, dvs ingen förbrukning i P / Park räknas in.

Du kan förvänta dig att ha cirka 10% buffer.
Det innebär att kapaciteten från 100-0% på skärmen är cirka 0.9 x 60kWh, så 54kWh.
Varje procent blir värd omkring 0.54 kWh.

Du har kört upp 63 x 148, dvs 9.32 kWh vilket blir 9.32/ cirka 0.54 = 17%.

Resten torde vara förluster vid parkering, sentry, AC /värme och vampire drain samt eve tuell felräkning av bilen då LFP är svåra att mäta exakt SOC på.
Antar att bilen var laddad till 100% innan?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

AAKEE skrev: 20 maj 2023 13:49
Danne888 skrev: 18 maj 2023 10:53

Alltså jag blir ändå fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket känns rätt rimligt (?). Men nu när jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS så har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstår verkligen inte detta..kan någon som är smartare än mig förklara detta?
Räckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern på alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).

När man kör döljs successivt buffern genom att varje procent som laddningsnivån sjunker är värd ”mindre” än en hel procent på batteriets kapacitet.
Detta är väldigt enkelt att räkna på LR- och P-bilar med ”vanliga lithium ion-batterier” för fär är buffern fast as t på 4.5% av totala batterikapaciteten.

RWD-bilar har numera LFP-batterier och de har en variabel buffer. Osäker på högsta möjliga men jag har sett runt 12% har jag för mig.

För att dina procent mm ska stämma måste du göra allt på en enda körning. Står bilen och tex har sentry på så försvinner det runt 5 kWh på ett dygn.
Det bilen visar som fötbrukat ät bara när du har ”växeln i D”, dvs ingen förbrukning i P / Park räknas in.

Du kan förvänta dig att ha cirka 10% buffer.
Det innebär att kapaciteten från 100-0% på skärmen är cirka 0.9 x 60kWh, så 54kWh.
Varje procent blir värd omkring 0.54 kWh.

Du har kört upp 63 x 148, dvs 9.32 kWh vilket blir 9.32/ cirka 0.54 = 17%.

Resten torde vara förluster vid parkering, sentry, AC /värme och vampire drain samt eve tuell felräkning av bilen då LFP är svåra att mäta exakt SOC på.
Antar att bilen var laddad till 100% innan?
Tack, bilen var laddad till 100% innan. Ingen sentry igång och har väl kört klimatanpassning vid ett tillfälle under tiden. Resten har varit ”kallstarter”.

Men att den har variabel buffert kan väl inte innebära att bufferten normaliserar sig runt 10%? Utan jag har tolkat tidigare info som att den när man laddar kontinuerligt till 100% ”normaliserar” bufferten så att den landar omkring 4,5% såsom en LR?

Och har jag missförstått energigrafen för den visar väl ändå också ”övrigt” som jag tolkat som uppvärmning, sentry etc?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AAKEE »

Danne888 skrev: 20 maj 2023 14:40
Men att den har variabel buffert kan väl inte innebära att bufferten normaliserar sig runt 10%? Utan jag har tolkat tidigare info som att den när man laddar kontinuerligt till 100% ”normaliserar” bufferten så att den landar omkring 4,5% såsom en LR?
Oklart, jag har inte grejat med LFP. Men de som använt Scan My Tesla visar på att bufferten ofta är betydligt högre än 4.5%
Danne888 skrev: 20 maj 2023 14:40
Och har jag missförstått energigrafen för den visar väl ändå också ”övrigt” som jag tolkat som uppvärmning, sentry etc?
Energigrafen är under körning, den visar inte vad som hnder i "P".
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

mikebike skrev: 20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: 20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: 19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: 19 maj 2023 10:01
Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
Det är lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stämmer fortfarande.
Berlin har filt hela vägen i bagaget medan Kina har hårdplast från halva sidoväggen uppåt.
Något annat tror jag inte skiljer.
Det finns två varianter av insynsskydd till bagaget också, oklart om det är produktionstillfälle eller produktionsort som styr.
Stämmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnämnda.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

Hämtade ut vår bil i fredags, och än så länge är vi väldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och känns väldigt pigg och rolig jämfört med vår dieselvolvo (klart det hade varit roligt med ännu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi båda redan reagerat på är hur ojämn/skiftande den regenerativa bromsen är. Vi har den inställd på "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jämnt hög, men ändå känns det som att den skiftar från gång till gång. I princip från ganska kraftig inbromsning när man släpper gasen, till att den ibland bara långsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle släppt gasen i lätt uppförsbacke. Ska det skifta så mycket?

Att inte riktigt veta vad som händer när man släpper gasen känns inte hundra.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

Jaqob skrev: 22 maj 2023 08:54
Hämtade ut vår bil i fredags, och än så länge är vi väldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och känns väldigt pigg och rolig jämfört med vår dieselvolvo (klart det hade varit roligt med ännu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi båda redan reagerat på är hur ojämn/skiftande den regenerativa bromsen är. Vi har den inställd på "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jämnt hög, men ändå känns det som att den skiftar från gång till gång. I princip från ganska kraftig inbromsning när man släpper gasen, till att den ibland bara långsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle släppt gasen i lätt uppförsbacke. Ska det skifta så mycket?

Att inte riktigt veta vad som händer när man släpper gasen känns inte hundra.
Nej, det skall inte skifta så mycket och "Stoppa" har inget med saken att göra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Jaqob skrev: 22 maj 2023 08:54
Hämtade ut vår bil i fredags, och än så länge är vi väldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och känns väldigt pigg och rolig jämfört med vår dieselvolvo (klart det hade varit roligt med ännu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi båda redan reagerat på är hur ojämn/skiftande den regenerativa bromsen är. Vi har den inställd på "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jämnt hög, men ändå känns det som att den skiftar från gång till gång. I princip från ganska kraftig inbromsning när man släpper gasen, till att den ibland bara långsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle släppt gasen i lätt uppförsbacke. Ska det skifta så mycket?

Att inte riktigt veta vad som händer när man släpper gasen känns inte hundra.
Stapeln högs upp på skärmen som blir grön vid regen har prickar till vänster om batteriet inte är tillräckligt varmt. Blir en linje vid full arbetstemperatur.

Vintertid har jag knappt regen alls innan batteriet hunnit värmas upp. Vanesak.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Hazel
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2023 16:12

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Hazel »

FStaake skrev: 20 maj 2023 23:39
mikebike skrev: 20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: 20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: 19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: 19 maj 2023 10:01
Det sägs att Kinabilar har eller har haft bättre kvalitet. Det sägs också att Berlin närmat sig och blivit bättre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
Det är lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stämmer fortfarande.
Berlin har filt hela vägen i bagaget medan Kina har hårdplast från halva sidoväggen uppåt.
Något annat tror jag inte skiljer.
Det finns två varianter av insynsskydd till bagaget också, oklart om det är produktionstillfälle eller produktionsort som styr.
Stämmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnämnda.
Ang insynsskydd, kommer det standard numera på MY RWD eller är det extra?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Collin87 »

Hazel skrev: 22 maj 2023 16:16
FStaake skrev: 20 maj 2023 23:39
mikebike skrev: 20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: 20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: 19 maj 2023 17:48



Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter på Kina och Berlin på MYP? Såg något på tidigare modeller där det skiljde både på inredning, högtalare och väghållning?
Det är lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stämmer fortfarande.
Berlin har filt hela vägen i bagaget medan Kina har hårdplast från halva sidoväggen uppåt.
Något annat tror jag inte skiljer.
Det finns två varianter av insynsskydd till bagaget också, oklart om det är produktionstillfälle eller produktionsort som styr.
Stämmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnämnda.
Ang insynsskydd, kommer det standard numera på MY RWD eller är det extra?
Ingår som standard.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

Har på 6 månader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceärenden!
Hade två st med min M3.
Mjukvaran har blivit bättre under dessa 6 månader.
Har bland annat varit iväg till fjällen och på road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nätter i bilen, mycket bättre än M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad än nickel kobolt batterier men jag skulle välja LFP igen utan tvekan.
Räckvidd och laddning är inga reella problem jämfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okända tillkommande ärenden.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Cullberg »

Lerumsexpressen skrev: 22 maj 2023 21:28
Har på 6 månader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceärenden!
Hade två st med min M3.
Mjukvaran har blivit bättre under dessa 6 månader.
Har bland annat varit iväg till fjällen och på road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nätter i bilen, mycket bättre än M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad än nickel kobolt batterier men jag skulle välja LFP igen utan tvekan.
Räckvidd och laddning är inga reella problem jämfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okända tillkommande ärenden.
Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

Cullberg skrev: 22 maj 2023 22:17
Lerumsexpressen skrev: 22 maj 2023 21:28
Har på 6 månader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceärenden!
Hade två st med min M3.
Mjukvaran har blivit bättre under dessa 6 månader.
Har bland annat varit iväg till fjällen och på road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nätter i bilen, mycket bättre än M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad än nickel kobolt batterier men jag skulle välja LFP igen utan tvekan.
Räckvidd och laddning är inga reella problem jämfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okända tillkommande ärenden.
Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?
Jo ibland men det är väll mest för att BMS ska ha koll på laddnivån i.om det är LFP med jämna cellspänningsnivåer och behov av kalibrering.
Men behöver man inte all räckvidd så kan man enligt de lärde hålla sig på lägre SOC nivåer (40-60%) för att långsiktigt skona batteriet. Men man ska inte optinoja, utan att använda bilen för vad den är avsedd för.
Jag förlänger nog livslängden ganska obetydligt på mitt batteri men jag har tid, ork och lust att pilla med appen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar