Nu kommer vi väl OT, men idag är det ingen skillnad på milersättningen för el och fossila bränslen, på egna (privatägda bilar). Kilometerskatt kan mycket väl komma, även om jag har svårt att tro att någon politiker vågar driva det, men alla förslag jag sett lägger i så fall minst lika hög kilometerskatt på fossilbilar, så det påverkar inte kalkylen. Jag är inte naiv, jag förstår såklart att det är skitdyrt att köra en ny bil, men jag är inte så säker på att elbilarna (framförallt Tesla RWD då) är så mycket dyrare än de fossila alternativen att det blir en förlustaffär att köra på el.Piggelin skrev: ↑25 apr 2023 08:13Elen lär inte bli billigare framöver. Sedan får du 6:50 mer i milersättning för en fossil, samt rätt mycket lägre försäkring. Dessutom lär kilometerskatten vara på intåg och då blir det dyrt att köra på el. Ska kosta lika mycket som det fossila.Jaqob skrev: ↑25 apr 2023 07:31Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)
Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
MY RWD 2023
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Lär dig innan du uttalar dig. Googla "milersättning 2023".
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:17Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Tesla Model Y Performance
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.Arctic Drifter skrev: ↑25 apr 2023 14:20Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:17Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
På med feta Hakka 10EV så klarar ni er långt även i Dalarna och Värmland.Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:24Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.Arctic Drifter skrev: ↑25 apr 2023 14:20Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:17Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Då har du läst dåligt. Det enda förslaget som är framtaget lägger förvisso på liknande skatt på el och fossila bilar. Men man skatteväxlar mot skatten för fossila bränslen. Så på totalen blir det dyrare för elbilar och ungefär samma för fossilbilar jämfört med idag.Jaqob skrev: ↑25 apr 2023 08:30Nu kommer vi väl OT, men idag är det ingen skillnad på milersättningen för el och fossila bränslen, på egna (privatägda bilar). Kilometerskatt kan mycket väl komma, även om jag har svårt att tro att någon politiker vågar driva det, men alla förslag jag sett lägger i så fall minst lika hög kilometerskatt på fossilbilar, så det påverkar inte kalkylen. Jag är inte naiv, jag förstår såklart att det är skitdyrt att köra en ny bil, men jag är inte så säker på att elbilarna (framförallt Tesla RWD då) är så mycket dyrare än de fossila alternativen att det blir en förlustaffär att köra på el.Piggelin skrev: ↑25 apr 2023 08:13Elen lär inte bli billigare framöver. Sedan får du 6:50 mer i milersättning för en fossil, samt rätt mycket lägre försäkring. Dessutom lär kilometerskatten vara på intåg och då blir det dyrt att köra på el. Ska kosta lika mycket som det fossila.Jaqob skrev: ↑25 apr 2023 07:31Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Får sikta på det. Fick med Hakka till nuvarande bil så lär bli likvärdigt till en ny.NEO skrev: ↑25 apr 2023 14:41På med feta Hakka 10EV så klarar ni er långt även i Dalarna och Värmland.Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:24Bor i Västmanland men blir en hel del körande i Dalarna och Värmland. Nuvarande är AWD sedan är andrabilen framhjulsdriven.Arctic Drifter skrev: ↑25 apr 2023 14:20Var i landet bor du och eftersom du nämner AWD som önskvärt antar jag att din nuvarande är AWD, korrekt?Ramagon skrev: ↑25 apr 2023 14:17Skummat igenom tråden. Verkar vara en fin bil.
Får in en MY RWD som förmånsbil enligt vår bilpolicy, hade gärna valt AWD LR men den är 1tkr per månad för dyr enligt TCO-kalkylen. Företaget vill att vi väljer elbil men funderar på om jag ska börja härja om att TCO-summan är för låg.
Kör typ 1500 mil per år i tjänsten och grovt lika mycket privat. Inte ovanligt med 20-30 mil en dag. Ibland 40-50 mil men inte så vanligt.
Alternativet är någon form av hybrid eller förlänga leasingen på nuvarande fossilare ett halvår för att se om Tesla sänker priserna igen.
Vet inte exakt vad jag försöker fråga, men vad tror forumet om RWD i mitt case? Ser inga superproblem att byta till en elbil från en fossilare. Rent ekonomiskt är det dumt att inte göra det med lägre förmånsvärde och bra ersättning per mil.
Vi hade lätt klarat oss med en RWD men sedan frugan vant sig med fyrhjulsdrift är det ett krav, för henne. Så nästa elbil blir soklart RWD då den blir ett komplement och inte en ersättare.
Lite samma här där sambon vant sig med AWD .. men hon är inte omöjlig
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Eftersom batteriet är mindre drar ju allt man gör mer, även om den är snålare.maik skrev: ↑24 apr 2023 12:09Man märker verkligen att LFP batteriet trivs mycket bättre när det är varmt.
I vintras var vi tvungna att ladda i snitt varannan eller var tredje dag.
Numera klarar vi oss nästan en vecka utan att ladda.
Ett tag funderade vi på om inte vi borde ha köpt en LR istället pga hur snabbt batteriprocenten rasade. Det ska sägas att vi alltid förkonditionerade bilen vilket också slukar batteri.
Stor skillnad mellan varmt och kallt klimat är det i alla fall!
Vi laddar hemma så självklart kan jag ladda varje dag om jag vill men det känns ändå skönt att inte behöva göra det.
Exempelvis min M3 RWD, tar sig nästan lika långt som min MY LR. Men eftersom energin för att värma bilen är samma på M3 som MY, drar det fler procent, men samma kWh.
Och jag tror LFP måste värma lite mer när det är kallt, så det mesta är inte kabinen, utan att värma batteriet varje gång det dippar under nollan.
Det blev, som du skriver, rätt stor skillnad på sommar och vinter. Speciellt då min M3 står utomhus.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Bufferten är variabel, den kan alltså vara olika från gång till gång. Brukar minska till ”normala” 3-4 kWh när du kört ner lågt och laddat till 100%.Danne888 skrev: ↑03 maj 2023 17:26Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Min låg på 16kWh när jag kört första resan med bilen i -25 grader…
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Bufferten är variabel AFAIK.Danne888 skrev: ↑03 maj 2023 17:26Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Dvs om du sällan laddar fullt och kör ~tomt så är BMS mer försiktig och tar en större buffert i anspråk(pga att LFP är så svårt att beräkna kapacitet).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hmm men i detta fall så hade kört ner den till 10%, laddade till 100% och får sen dessa siffror. Dum fråga då kanske men vad ska jag då göra för att komma ner till 3-4kWh?CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 17:30Bufferten är variabel, den kan alltså vara olika från gång till gång. Brukar minska till ”normala” 3-4 kWh när du kört ner lågt och laddat till 100%.Danne888 skrev: ↑03 maj 2023 17:26Nu är jag lite fundersam runt bilens tillgängliga kWh. Laddade bilen fullt i helgen och har nu kört 18mil och förbrukat 29kWh. Snitt 164Wh/km men då har jag kört en del släp så det är väl en bra snittförbrukning. Däremot visar bilen att 41% kvarstår. Det borde ge 29/59*100 = 49 kWh. Batteriet ska väl vara på 60 kWh då är bufferten hela 11 kWh eller 18%? Kan det verkligen stämma eller vad är det jag inte förstår nu?
Min låg på 16kWh när jag kört första resan med bilen i -25 grader…
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det brukar ta några (3-4 kanske) laddsessioner innan BMS fattar läget. Har du 100% så har du ~57,5 kWh att spela med. Oavsett vad SoC säger.
Is i magen och köra lågt hjälper.
Is i magen och köra lågt hjälper.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Tack, blir det problem om man till vardags laddar till 70% och 100% bara vid längre resor med bms? Eller klarar den av att ställa om sig trots att det kan vara en månad eller så tills 100% laddningen?
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ladda till 100%, blir bäst så. Jag kopplar inte in min varje dag utan när jag behöver.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
- Referralkod: ts.la/stefan86899
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Berlin har tydligen börjat tillverka MY RWD!
ca 8.15 in i videon.
Och blåa bilar (ca 7.20)
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Någon i Väntrum-tråden hade fått ett tyskklingande VIN för RWDn hen väntar på. Kan de redan börjat levererats?
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Om Berlin börjat tillverka MY RWD, handlar det då om modellen med BYD-batteri som om jag minns rätt hade marginellt kortare räckvidd än den nuvarande från Kina med batteri från CATL?
Model 3 SR+ 18" 2021
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ja om siffrorna stämmer så ser det ut såhär:
BYD - 55 kWh LFP - 440km WLTP
CATL - 60 kWh LFP - 455 km WLTP
Så marginellt mindre räckvidd.
Samma energidensitet och BYD skall vara mer kostnadseffektivt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
- metos13
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 04 maj 2023 09:01
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/johanna82328
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hej,
Vad har ni valt för vinterdäck till eran MY RWD ? även om det är inte rätt säsong men man vet aldrig
Vad har ni valt för vinterdäck till eran MY RWD ? även om det är inte rätt säsong men man vet aldrig
Model Y RWD Vit/Svart beställd 15/5- Stockholm RN1191****
EDD maj-juni
EDD 29 maj - 20 juni
EDD 4 juni - 15 juni
EDD 2 juni - 16 juni (31/05 slutfaktura + VIN )
Delivered 9 juni:)
Delivered 9 juni:)
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det verkar inte skilja så mycket mellan RWD, LR och P konstigt nog. Jag betalar strax under 450 per månad för halvförsäkring på en LR med upp till 2000 mil, 40+ i utkanten av 08-området. Trygg Hansa just nu, byter till Gjensidige och får ytterligare lite lägre pris vid halvårsskiftet.
Model Y LR AWD 2022
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
3700 kr/år. LF Jämtland. 43 år Bor i Östersund.CalleP skrev: ↑16 maj 2023 10:59Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
Märkligt nog var LR billigare. Lite av ett lotteri…
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
3600kr/år 3000 mil/år Trygg-Hansa. 36 år Norra Bohuslän.CalleP skrev: ↑16 maj 2023 10:59Hej!
En stilla undran till er som redan fått en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsäkring på er bil på ett ungefär? Jag vet att det är många parametrar som man väger in men någon som bor utanför storstad, man, 40-50 års åldern.
Har inte hittat ngt regnr på en RWD för att göra en priskoll på.
På förhand tack!
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21