Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jalfa »

tror tvärtemot de flesta - att rwd procentuellt sett har klart bättre andrahandsvärde än LR på några års sikt. Väldigt många behöver inte de extra milen i räckvidd och inte heller awd eller någon sekund snabbare acc. Däremot är det samma utrymmen, infotaiment, läddnätverk och i praktiken ungefär samma daglig räckvidd då man laddar 100%. Dessutom lite mer "ekonomisk" och billigare.
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

jalfa skrev: 15 mar 2023 18:53
tror tvärtemot de flesta - att rwd procentuellt sett har klart bättre andrahandsvärde än LR på några års sikt. Väldigt många behöver inte de extra milen i räckvidd och inte heller awd eller någon sekund snabbare acc. Däremot är det samma utrymmen, infotaiment, läddnätverk och i praktiken ungefär samma daglig räckvidd då man laddar 100%. Dessutom lite mer "ekonomisk" och billigare.
Dessutom lär den, gissar jag, vara betydligt mycket billigare att försäkra när man väl behöver helförsäkra. Vilket nog också kan påverka andrahandsvärdet.
MY RWD 2023
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av 2S3XY »

Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Liqwid78 »

2S3XY skrev: 16 mar 2023 19:35
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Vet inte eftersom jag bara har en RWD. Men det räcker för oss. RWD går alla ladda till 100% medan på LR ska det undvikas i större utsträckning. Därmed blir körsträckan rätt så likvärdig.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7548
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

Liqwid78 skrev: 16 mar 2023 21:13
2S3XY skrev: 16 mar 2023 19:35
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Vet inte eftersom jag bara har en RWD. Men det räcker för oss. RWD går alla ladda till 100% medan på LR ska det undvikas i större utsträckning. Därmed blir körsträckan rätt så likvärdig.
Nej, det är ju naturligtvis fel. Skall man åka långt laddar man fullt innan man åker om man har möjlighet. Oavsett batterityp.
Dessutom kanske man slipper ett laddstopp på vägen om man kör LR, som även laddar snabbare.
Om man ofta kör över 30 mil på en dag så är LR det självklara valet. Jag skulle gärna ha ytterligare lite räckvidd för att slippa snabbladda på väg till Sundsvall (gränsfall idag) och klara mig på ett laddstopp till Kinna och Varberg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av anarkisten »

Idag är det precis 1 vecka som jag har haft bilen. Jag märkte att det samlades kondensvatten i alla bakljusen. Jag skrev ett service ärende i appen men vet inte hur Tesla kommer hantera detta. Har ni någon erfarenhet av detta?
20230316_175948.jpg
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Spid3r »

anarkisten skrev: 16 mar 2023 22:41
Idag är det precis 1 vecka som jag har haft bilen. Jag märkte att det samlades kondensvatten i alla bakljusen. Jag skrev ett service ärende i appen men vet inte hur Tesla kommer hantera detta. Har ni någon erfarenhet av detta?
Verkar vara väldigt vanligt på Tesla (alla modeller)...inte premium alls.
Felanmäl det absolut, Tesla bör byta ut de.
Om du googlar på detta får du en massa träffar.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Jampe
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 mar 2023 21:46

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jampe »

Så här står det i manualen:
På grund av väderförändringar, luftfuktighet eller exponering för vatten nyligen (som vid biltvätt) kan då och då kondens ansamlas i fordonets strålkastare eller bakre positionsljus. Det här är normalt, när det blir varmare väder och luftfuktigheten minskar försvinner kondenset av sig självt. Om du lägger märke till ansamlat vatten inuti ytterglasen eller om kondenset påverkar sikten för ytterbelysningen kontaktar du Tesla Service.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

2S3XY skrev: 16 mar 2023 19:35
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Hade en M3LR innan MYRWD, var ett medvetet val att ta en RWD denna gång då det vart så ytterst sällan jag behövt lång räckvidd och jag bedömde att när de tillfällena uppstår så är inte ett snabbt stopp på en SuC någon issue och jag upplever det verkligen så även i efterhand. Längsta resan jag gjort på en dag var 110 mil & 13h, spenderade totalt en knapp timme på 4 laddstopp, välkomna bensträckare och matpauser.

Men, hade jag haft ett behov av att kunna köra >30mil med hyfsad regelbundenhet och i alla väder så hade jag tagit en LR.

Accelerationen är givetvis inte lika explosiv som min tidigare bil men fortfarande bättre än majoriteten av alla ICE-bilar där ute, lite samma sak där om jag dagligen hade kört en slingrig landsväg kraftigt hemsökt av människor som kör under hastighetsgränsen och med få öppningar för omkörning så hade man kanske velat ha mer, men det scenariot hade förmodligen även krävt blodtryckssänkande medicinering och sannolikt accelererat mitt åldrande.

Kort och gott, se till ditt individuella behov och fundera på vad som är bekvämt för dig.
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Pasjostrom »

Det låter extremt, utan förvärmning bör du ligga på 150-170Wh/km, med förvärmning drygt 200…
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flipmac »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 10:12
Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Det låter väldigt högt. Jag har haft min i några veckor och kört 150 mil varav 85 av dessa är två resor t/r till Stockholm via E4. Totala snittet tror jag är 1,67 och på e4-resorna har det legat närmre 2. Ena var dessutom halva hemresan i snöstorm.
Har du kört med väldigt mycket värme eller är det förkonditioneringen av batteriet som dragit väldigt mycket för att snabba på din laddning? Att förvärva kupén drar ju lite också men det kan du inte ha hunnit göra särskilt många gånger tänker jag?

Edit: om jag kollar appen så har jag laddat 339kWh (just nu 44% soc) och kört 150 mil som sagt. Det ger ju en faktiskt förbrukning på allt på 2,08 om jag drar bort 44% av 62kWh i batteriet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 10:12
Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Hur fort körde du?
Räckvidden är kalkylerad på typ 80-90kmh i torrt sommarväder, vindstilla & platt landskap.
Blåser man på i 140kmh i vinterkyla så får man hälften om man har tur.
Är det blött på vägen och/eller motvind och/eller kuperat blir det ännu mkt mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av anarkisten »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 10:12
Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Våra RWD är inte byggda för långa resor på kalla dagar. Det gäller och optimiera allt som kan påverka förbrukning.
Energy appen i bilen ger bra tips på hur man skulle köra om man har redan knappat in sin destination i navigeringen. Typ den rekommenderar att sänka hastigheten eller höja/sänka kupe temperaturen för att spara energi.
Jag också gillar appen Tessie som samlar bra statistik från körningarna och ger bra insysn, typ:
Bild
Screenshot_20230401_102702.jpg
Screenshot_20230401_104509.jpg
Senast redigerad av anarkisten, redigerad totalt 2 gång.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Märkligt, har kört vår RWD 2400km. Senast igår körde jag 263km från 100-14%, uteslutande motorväg. Startade med varmt batteri och -2 i utetemp. Vid start hade bilen 20+ i batteritemp, hemma 15. Tror förbrukningen var 215 på utresan och 185 hem. Ger 306km 100-0% vintertid.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ANLI »

Batteribufferten på min bil (vid visat 0%) minskade från 5,9 till 2,6 kWh under ca 3 månader efter leverans.
Cellerna var också rejält obalanserade vilket endast kan åtgärdas med 100% laddningar och låta bilen vila timmar efteråt.
Nu laddar jag 100% med 1-2 månaders intervall.

Värmepumpen är betydligt effektivare vid + grader då man slipper påfrysning som en luft/luft hemma.
Påverkar mycket i lägre farter.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av maik »

Har åkt 900 km med våran RWD, både stads- och motorvägskörning, alltid förvärme innan avresa.

Snittförbrukning enligt bilen 197 kWh.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

ANLI skrev: 01 apr 2023 11:46
Batteribufferten på min bil (vid visat 0%) minskade från 5,9 till 2,6 kWh under ca 3 månader efter leverans.
Cellerna var också rejält obalanserade vilket endast kan åtgärdas med 100% laddningar och låta bilen vila timmar efteråt.
Nu laddar jag 100% med 1-2 månaders intervall.

Värmepumpen är betydligt effektivare vid + grader då man slipper påfrysning som en luft/luft hemma.
Påverkar mycket i lägre farter.
Exakt samma här, min buffert är nu 2.71kWh och NFP är 60.9kWh med 58,2kWh usable (alltså 100-0% i displayen)
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

Ja detta är ju inga roliga siffror.

Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.

2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Säger LR alla dar i veckan.
Dagens RWD med Catl är alldeles för känsliga för kyla.

De är säkert kanon april till oktober, men det vet vi inte ännu.
ang andrahandsvärdet är det svårt att säga.
Kostar ju nästan 20% mer. Tror att man får tillbaka procentuella i fortsättningen.
Kanske lite mindre procentuellt på RWD om BYD-batterierna visar sig vara mkt bättre.
Ingen vet.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 12:42
Ja detta är ju inga roliga siffror.

Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.

2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
LFP har variabel buffert. Antagligen hade du >10kWh kvar under 0%. Det hade jag första tiden efter uthämtning.

Kolla energigrafen och färddatorn, där har du faktisk förbrukning.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ANLI »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 12:42
Ja detta är ju inga roliga siffror.

Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.

2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
Det finns en orsak att de flesta elbilar laglydiga på motorvägen.
Förbrukningen ökar ju 35-40% när hastigheten ökas från 90 till 120 km/h.

Vid längre sträckor, tajt tidsschema och kyla tar jag fossilbilen.
M3 RWD -22
Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

211km och 222wh/km säger datorn. Något bättre än de siffror jag räknade på då men ändå sämre än vad jag hade förväntat mig. Jag hade väl ändå hoppats på att komma närmare 30 mil iaf.

Vad innebär att det är variabel buffert?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Danne888 skrev: 01 apr 2023 13:13
211km och 222wh/km säger datorn. Något bättre än de siffror jag räknade på då men ändå sämre än vad jag hade förväntat mig. Jag hade väl ändå hoppats på att komma närmare 30 mil iaf.

Vad innebär att det är variabel buffert?
Att kapaciteten under 0% ändras på LFP. Enda sättet att säkert veta buffer är med SMT.
Yessla
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 feb 2023 09:22

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Yessla »

Läste ett test där man jämfört ca 25-30 bilar. MY rwd var snålast, även jämfört med mindre elbilar. MS var bäst på allt. MY rwd tappade i kyla som de flesta andra men ändå riktigt bra.
Skriv svar