Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaegaern »

Player skrev: 06 jan 2023 22:05
Jaegaern skrev: 06 jan 2023 21:21
Player skrev: 06 jan 2023 10:24
CrazyGang skrev: 06 jan 2023 09:15
När jag hade kört hem från hämtningen i -27 så visade den 337km dagen efter laddning i varmgarage.

Några veckor senare ligger den på 418km som verkar vara det normala.
Samma med min, 418 km. Har dock bara 10 grader i garaget, kan de gå upp ytterligare vid +20?
Antar att ingen har 450km på sin skärm?

Laddar ni alltid till 100? Jag kör ner min till landsgräns 80-90 ibland och ställer upp till 100 en gång per vecka. Då ger dock appen en heads up att jag bör ladda till 100.
För att slippa jonglera med laddgräns och komma ihåg när man sist laddade fullt, brukar jag istället bara hålla gränsen på 100 men att jag låter det tömmas mer än min andra bil som har NCA-celler. Det blir då större cykler men mindre degradering pga kalendertid och laddnivå, de stora bovarna. Antal cykler är ju LFP-celler sjukt toleranta mot.
Ja så kan man ju göra, bara att det är skönt att starta dagarna med bra batterikapacitet. Vill man göra en plötslig längre tur till skidbacken tex är det inte skoj med 40% när man vaknar på morgonen.
Vad menar du med degradering pga kalendertid?
Ja absolut. Men står valet och kvalet mellan att kanske åka till backen ser jag till att ha bilen med bra laddninggräns. Hellre en användbar bil än minimalt bättre skick på batteriet. Dock är min RWD en andrabil. Det är den vi tar om vi ska iväg själv, jag eller frugan. Så lätt att räkna på vad man behöver. Vi vet vad dagspendlingen innebär så kan lätt låta den ladda över helgen istället.

Det absolut största avgörande på degradering av batterierna är åldrandet, inte cyklerna. De avgörande faktorerna då är spänningen (hur fullt är batteriet) och temperatur på batteriet. Ju högre de är ju högre degradering. Låg spänning och minusgrader är perfekt. Hög spänning och stekande sol är mindre bra.

Därför är det ingen fara att köra ofta och mycket med bilen, bara den inte lever på max laddgräns när den inte körs.

Av samma anledning är det ingen fara att ladda fullt på de vanligare NCA-cellerna i LR och P modellerna. Bara man kör någorlunda direkt och inte låter den stå flera dygn med full laddning. Det är då degraderingen sker.
Men man ska fortfarande använda bilen som en bil.

Kolla lite trådar som AAKKE har svarat/skrivit på. Han är forumets expert.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaegaern »

Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

LFP-batterier har svårt att kalibrera om de inte laddas till 100%. Efter ett tag vet bilen inte riktigt hur mycket energi som faktiskt finns i batteriet.

Jag laddar 100% när jag laddar men låter den stå urkopplad däremellan. Pluggar in när den går ner mot 10-20%.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
NikitaOne
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2023 10:33

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NikitaOne »

PBateman skrev: 05 jan 2023 12:58
Pekuliar skrev: 05 jan 2023 09:12
Kan se mina 10 000 km gratisladdning på supercharger i appen (loot box) nu. Trevlig bonus!
Samma här, någon som vet hur dom räknar kWh/Km? Vore mer rimligt att dom erbjöd ex antal kWh istället
Hur eller varför fick ni dessa gratis milen?
Beställt MYRWD 8/11-22
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

NikitaOne skrev: 09 jan 2023 10:37
PBateman skrev: 05 jan 2023 12:58
Pekuliar skrev: 05 jan 2023 09:12
Kan se mina 10 000 km gratisladdning på supercharger i appen (loot box) nu. Trevlig bonus!
Samma här, någon som vet hur dom räknar kWh/Km? Vore mer rimligt att dom erbjöd ex antal kWh istället
Hur eller varför fick ni dessa gratis milen?
Om man hämtade ut som beställda bil mellan 15dec - 31dec fick man en liten belöning. Tror inte det är något aktuellt erbjudande just nu, men ej säker.
Pekuliar
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2022 12:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Pekuliar »

NikitaOne skrev: 09 jan 2023 10:37
Pekuliar skrev: 05 jan 2023 09:12
Kan se mina 10 000 km gratisladdning på supercharger i appen (loot box) nu. Trevlig bonus!
Hur eller varför fick ni dessa gratis milen?
Tesla tycks ha gett dessa mil som en bonus till dem som hämtade ut sin bil under de sista (två?) veckorna förra året.
Jag har inte sett det utannonseras i Sverige men i USA var detta något Tesla lockade kunder med.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

NikitaOne skrev: 09 jan 2023 10:37
PBateman skrev: 05 jan 2023 12:58
Pekuliar skrev: 05 jan 2023 09:12
Kan se mina 10 000 km gratisladdning på supercharger i appen (loot box) nu. Trevlig bonus!
Samma här, någon som vet hur dom räknar kWh/Km? Vore mer rimligt att dom erbjöd ex antal kWh istället
Hur eller varför fick ni dessa gratis milen?
Ja, fick mailet att de erbjuder det strax efter det att jag bokat leverans den 22e, sen som för andra här så trillade de in under förra veckan. Men det stod specifikt att det gäller bilar uthämtade 15-31/12.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaegaern »

Player skrev: 08 jan 2023 08:42
Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Då hade jag gjort som CrazyGang nedan. Ha gränsen på 100%, ladda när den inte längre klarar din pendling + eventuella omvägar. Sätt den att ladda klart när det är som billigast eller till morgonen.

Att en LFP-bil ska stå med laddning länge, är vad som gör att de degraderas lite fortare i början. Antal cykler är verkligen noll problem. De klarar sig säkerligen över 100.000 mil då de ska klara 3-4 gånger cyklerna och de vanliga batterierna klarar 40-50.000 mil.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Jaegaern skrev: 09 jan 2023 12:50
Player skrev: 08 jan 2023 08:42
Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Då hade jag gjort som CrazyGang nedan. Ha gränsen på 100%, ladda när den inte längre klarar din pendling + eventuella omvägar. Sätt den att ladda klart när det är som billigast eller till morgonen.

Att en LFP-bil ska stå med laddning länge, är vad som gör att de degraderas lite fortare i början. Antal cykler är verkligen noll problem. De klarar sig säkerligen över 100.000 mil då de ska klara 3-4 gånger cyklerna och de vanliga batterierna klarar 40-50.000 mil.
Kanske är klokast, är det bättre att låta laddningen gå igång när man kommer hem på kvällen och vara klar vid midnatt (eftersom batteriet redan är varmt då) eller är det bättre att se till att bilen är laddad till 100% precis innan man ska åka på morgonen? Då behöver inte bilen stå fulladdad över natten och batteriet är varmt innan avfärd. Vilket alternativ är bäst? Har bundet elpris på 40öre så ur den aspekten kvittar det.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaegaern »

Player skrev: 09 jan 2023 13:38
Jaegaern skrev: 09 jan 2023 12:50
Player skrev: 08 jan 2023 08:42
Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Då hade jag gjort som CrazyGang nedan. Ha gränsen på 100%, ladda när den inte längre klarar din pendling + eventuella omvägar. Sätt den att ladda klart när det är som billigast eller till morgonen.

Att en LFP-bil ska stå med laddning länge, är vad som gör att de degraderas lite fortare i början. Antal cykler är verkligen noll problem. De klarar sig säkerligen över 100.000 mil då de ska klara 3-4 gånger cyklerna och de vanliga batterierna klarar 40-50.000 mil.
Kanske är klokast, är det bättre att låta laddningen gå igång när man kommer hem på kvällen och vara klar vid midnatt (eftersom batteriet redan är varmt då) eller är det bättre att se till att bilen är laddad till 100% precis innan man ska åka på morgonen? Då behöver inte bilen stå fulladdad över natten och batteriet är varmt innan avfärd. Vilket alternativ är bäst? Har bundet elpris på 40öre så ur den aspekten kvittar det.
Är det kraftiga minusgrader, typ -20, är det väl okej att börja ladda direkt när du kommer hem för att spara lite energi. Men ska du ändå åka nästkommande morgon, så måste dessa grader värmas då istället. Så du tar ut den extra energin nån gång ändå. Alltså enligt mig, lite överflödigt att ta in i kalkylen. Kör på när det är billigast. Eller så den är klar när du ska använda bilen, om du har fast taxa.

Ett batteri som är ett par plusgrader värms inte aktivt förutom när du navigerar till en snabbladdare.

Det tar också rätt lång tid för ett batteripack på 500KG att bli kallt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Värmer den inte aktivt upp batteriet vid plusgrader så har jag ju ingen anledning att ladda direkt jag kommer hem, är nog som du säger bättre att ladda innan avfärd istället då. Vet ni på ett ungefär hur varmt batteriet blir vid laddning? Beror givetvis på många faktorer men tänker om det går upp till 20 grader och därefter aktivt kyls ned så det ej överstiger en viss grad.
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av migato »

Jaegaern skrev: 09 jan 2023 12:50
Player skrev: 08 jan 2023 08:42
Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Då hade jag gjort som CrazyGang nedan. Ha gränsen på 100%, ladda när den inte längre klarar din pendling + eventuella omvägar. Sätt den att ladda klart när det är som billigast eller till morgonen.

Att en LFP-bil ska stå med laddning länge, är vad som gör att de degraderas lite fortare i början. Antal cykler är verkligen noll problem. De klarar sig säkerligen över 100.000 mil då de ska klara 3-4 gånger cyklerna och de vanliga batterierna klarar 40-50.000 mil.

Så för att vara övertydlig och om jag förstått det rätt: Det negativa är när bilen står länge oanvänd med 100%? Som t.ex. nu när jag var på semester i 2 veckor och lämnade bilen i 2 veckor med 100% laddning och laddkabeln i. Vad ska man göra vid de tillfällena? Ta ut laddkabeln? Sätta en lägre laddgräns?

Var går gränsen för när bilen inte ska laddas till 100%? Använder bilen dagligen men över kväll och natt står den kanske med 100% laddning till nästa morgon. Är det när den står med 100% i flera dagar som problemet uppstår eller även några timmar?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaegaern »

migato skrev: 09 jan 2023 20:45
Jaegaern skrev: 09 jan 2023 12:50
Player skrev: 08 jan 2023 08:42
Jaegaern skrev: 08 jan 2023 06:44
Player skrev: 07 jan 2023 22:34
Tack för en bra förklaring, känner mig genast lite klokare!
Ska försöka ha detta i åtanke under kommande åren för att hålla batteriet i bra skick! Det svåraste kommer nog vara att inte stoppa i laddsladden när man rullar in i garaget och bilen har 50-60%
Inga problem!

Har man en laddbox på tre faser går det ju fort att ladda när man behöver räckvidden. Så rekommendationen är väl att ha sladden i när man kan, men att sätta ner laddgränsen till vardags, alternativt sätta att den ska ladda till morgonen.

Jag själv laddar i enfas på jobbet så mina cykler blir ibland lite större och bilen hinner inte ladda upp till högre nivåer på en arbetsdag. Därav står den mer sällan med högre spänning.
Jag har laddbox med 3 faser så att ha den på 65% till vardags och dra upp vid tillfällen man behöver längre räckvidd kanske är en bra idé. Frågan är hur viktigt det är att ladda till 100 en gång i veckan? Om anledningen att ladda till 100 bara är för att bilen lättare ska veta hur mycket som är kvar i batteriet men degraderingen blir större tycker jag det är en märklig rekommendation av tesla.
Då hade jag gjort som CrazyGang nedan. Ha gränsen på 100%, ladda när den inte längre klarar din pendling + eventuella omvägar. Sätt den att ladda klart när det är som billigast eller till morgonen.

Att en LFP-bil ska stå med laddning länge, är vad som gör att de degraderas lite fortare i början. Antal cykler är verkligen noll problem. De klarar sig säkerligen över 100.000 mil då de ska klara 3-4 gånger cyklerna och de vanliga batterierna klarar 40-50.000 mil.

Så för att vara övertydlig och om jag förstått det rätt: Det negativa är när bilen står länge oanvänd med 100%? Som t.ex. nu när jag var på semester i 2 veckor och lämnade bilen i 2 veckor med 100% laddning och laddkabeln i. Vad ska man göra vid de tillfällena? Ta ut laddkabeln? Sätta en lägre laddgräns?

Var går gränsen för när bilen inte ska laddas till 100%? Använder bilen dagligen men över kväll och natt står den kanske med 100% laddning till nästa morgon. Är det när den står med 100% i flera dagar som problemet uppstår eller även några timmar?
Vid längre resor kan du ju låta den stå med mindre laddning. En dag hit eller dit spelar ingen större roll.

Detta är inget problem som antingen blir eller inte blir, det är mer analogt. Ju längre tid den står med full laddning, ju mer degradering får den och tvärtom. Så pratar vi flera dagar i taget, kanske rutinerna ska ses över.

Men precis som alla (inklusive jag), övertänker man batteriet och användning när bilen är ny. Man får acceptera att bilen är en bil och ska användas som det.

Och LFP-batteriet degraderas lite fortare pga att man har den just fulladdad längre tid, än andra batterityper. Vi pratar om de första 5-6%-enheterna. Efter det är degraderingen i princip noll under nästa 50-60.000 mil innan det blir mer degradering. Dessa batterier förväntas hålla över 100.000 mil.

Så vad du än gör kommer du INTE ha problem med ditt batteri i längden. Det vi pratar om är den första degraderingen som kan lättas lite.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av deepanRam »

I am awaiting the delivery of the MY RWD this month.
Maybe a stupid question , but did anyone who got recent delivery of the MY RWD, did it come with the parcel shelf ?
I was reading in some blogs that Tesla does not include the charger/connector now , is it true ?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

deepanRam skrev: 10 jan 2023 15:29
I am awaiting the delivery of the MY RWD this month.
Maybe a stupid question , but did anyone who got recent delivery of the MY RWD, did it come with the parcel shelf ?
I was reading in some blogs that Tesla does not include the charger/connector now , is it true ?
Got mine in December. Both parcel shelf and UMC were included.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Nogo skrev: 10 jan 2023 15:45
Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Tyckte detsamma, tills jag insåg att det var ett transportskydd som med fördel tas bort. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

CrazyGang skrev: 10 jan 2023 16:20
Nogo skrev: 10 jan 2023 15:45
Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Tyckte detsamma, tills jag insåg att det var ett transportskydd som med fördel tas bort. :D
Transportskydd invändigt? Sjukt men ska prova ta bort den.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kaffekoko »

Nogo skrev: 10 jan 2023 17:46
CrazyGang skrev: 10 jan 2023 16:20
Nogo skrev: 10 jan 2023 15:45
Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Tyckte detsamma, tills jag insåg att det var ett transportskydd som med fördel tas bort. :D
Transportskydd invändigt? Sjukt men ska prova ta bort den.
Troligtvis är det den automatiska avbländning av backspeglarna. Blir ljusbrunt när aktiv. Av något anledning har tesla gjort så det inte täcker hela backspegeln utan bara mitten.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Arctic Drifter »

kaffekoko skrev: 11 jan 2023 08:46
Nogo skrev: 10 jan 2023 17:46
CrazyGang skrev: 10 jan 2023 16:20
Nogo skrev: 10 jan 2023 15:45
Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Tyckte detsamma, tills jag insåg att det var ett transportskydd som med fördel tas bort. :D
Transportskydd invändigt? Sjukt men ska prova ta bort den.
Troligtvis är det den automatiska avbländning av backspeglarna. Blir ljusbrunt när aktiv. Av något anledning har tesla gjort så det inte täcker hela backspegeln utan bara mitten.
Jag gillar faktiskt den där ljusa "sorgkanten", den påminner mig om när avbländningen är aktiv.

Vid mörkerkörning kan jag ibland uppleva att bakomvarande upplevs längre bort än vad de är när avblädningen är aktiv jämfört med när den inte är aktiv. T.ex. under skymning när den kan växla med aktiv eller inaktiv.
Tesla Model Y Performance
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av deepanRam »

CrazyGang skrev: 10 jan 2023 16:20
deepanRam skrev: 10 jan 2023 15:29
I am awaiting the delivery of the MY RWD this month.
Maybe a stupid question , but did anyone who got recent delivery of the MY RWD, did it come with the parcel shelf ?
I was reading in some blogs that Tesla does not include the charger/connector now , is it true ?
Got mine in December. Both parcel shelf and UMC were included.
Thanks for the info.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

kaffekoko skrev: 11 jan 2023 08:46
Nogo skrev: 10 jan 2023 17:46
CrazyGang skrev: 10 jan 2023 16:20
Nogo skrev: 10 jan 2023 15:45
Är det någon som har högre än 418km vid 100%?
Har ni andra också en transparent ram runt backspegeln? Ser billigt ut.
Tyckte detsamma, tills jag insåg att det var ett transportskydd som med fördel tas bort. :D
Transportskydd invändigt? Sjukt men ska prova ta bort den.
Troligtvis är det den automatiska avbländning av backspeglarna. Blir ljusbrunt när aktiv. Av något anledning har tesla gjort så det inte täcker hela backspegeln utan bara mitten.
Bra försök, men det var någon konstig ram som jag kunde ta bort. Transportskydd vid montage kanske det var, säger allt om Teslas icke existerande kvalitetskontroll.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Björn testar RWD i Thailand. Grymt effektiv, även i sommartemperaturer! 8-)



Jag räknar iskallt med att komma 32+ mil i motorvägsfart till sommarens europaresa. Laddhastigheten i varmt väder verkar också lovande (till skillnad från kallt batteri i -25…) :?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar