Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

NEO skrev: 05 mar 2023 19:36
Nogo skrev: 05 mar 2023 18:58
NEO skrev: 05 mar 2023 18:34
Laddat MY RWDn 100% för tredje gången nu, och läst ur SMT.

Det förbryllar mig att buffer varierar så extremt, förra gången var buffer 8.25kWh och nu 2.73kWh. NFP har stigit till 60.7kWh medans Nominal remaining är 61.4kWh.

Varför är den så varierande? Givetvis positivt att den klättrar uppåt men att buffer skiljer över 5kWh är ju småläskigt. De utan SMT har ingen susning hur mycket som finns tillgängligt.

260EC493-9D78-4E5D-8927-51EDD7E2BD69.jpeg
Får du även högre km på displayen? Borde också köpa SMT.
Nix, får 418km vid 100% men kan köra flera km utan att den går ner från 418.
Vad får du ut när du beräknar i energiappen vid 100%? Jag fick 59,9kWh häromdagen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Nogo skrev: 05 mar 2023 20:43
NEO skrev: 05 mar 2023 19:36
Nogo skrev: 05 mar 2023 18:58
NEO skrev: 05 mar 2023 18:34
Laddat MY RWDn 100% för tredje gången nu, och läst ur SMT.

Det förbryllar mig att buffer varierar så extremt, förra gången var buffer 8.25kWh och nu 2.73kWh. NFP har stigit till 60.7kWh medans Nominal remaining är 61.4kWh.

Varför är den så varierande? Givetvis positivt att den klättrar uppåt men att buffer skiljer över 5kWh är ju småläskigt. De utan SMT har ingen susning hur mycket som finns tillgängligt.

260EC493-9D78-4E5D-8927-51EDD7E2BD69.jpeg
Får du även högre km på displayen? Borde också köpa SMT.
Nix, får 418km vid 100% men kan köra flera km utan att den går ner från 418.
Vad får du ut när du beräknar i energiappen vid 100%? Jag fick 59,9kWh häromdagen.
59.4kWh i energiappen.

SMT säger 61.4kWh nominal remaining, 58.7kWh usable (utan buffer på 2.73kWh)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Det är väl rimligt med tanke på att det är LFP.
Notoriskt svårberäknat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

Folk skriver att man får Nokia Hakka 3 och 5 men jag fick dubbade Nokia Hakka 10 EV. För oss som inte har doktorsgrad i vinterdäck, är det bra?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

vasarely skrev: 09 mar 2023 12:29
Folk skriver att man får Nokia Hakka 3 och 5 men jag fick dubbade Nokia Hakka 10 EV. För oss som inte har doktorsgrad i vinterdäck, är det bra?
Nu blandar du ihop med dubbfria Nokian R3 (gamla modellen) och nya R5 EV.

Dubbade har varit Hakka 10EV en bra stund. Hakka 10 är mycket bra och relativt tyst.
Marjo775
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 feb 2023 21:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Marjo775 »

Jag ser idag att rwd modellen bara har 160.000km batterigaranti? Har den precis sjunkit? Var den inte 192.000km i februari?
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av anarkisten »

Jag hämtade min MY RWD i Huddinge idag. Bilen är byggd december 2022. Den var en av prisjusterade bilar som jag byte till just i söndags.
Jag hade köpt egna vinterhjul "Nokian Hakkapeliitta R5 EV SilentDrive 255/45-19 104T XL" och fälg "Alutec ADX.02 Gloss Black 19x8,0 5/114.3 ET42 N70,1" som de monterade på bilen idag.

Hur har jag upplevt bilen?
bakgrund: min förra bil var en Skoda superb IV som var väldigt mjukt och komfortabelt. Jag jobbar med körbarhetsrelaterade funktioner inom fordonsbranchen, så jag är extra petig om vibrationer och van med att testköra bilar på jobbet. Jag är superkänslig för vibrationer och blir rätt ofta åksjuk, t.ex jag kan aldrig sitta bakvänt på tåget eller läsa nån text i bilen.

Jag körde ca 6 mil idag, på E4 och småvägar som ibland var dålig plogad efter snökaoset i Stockholm.

-Autopilot(jag har bas versionen) Det tog ca 2mil för AP att kalibrera kameror och börja funka. På E4 söderut ca KL 11:30 idag hade jag solen från vänster sidan och autopiloten kom aldrig igång, den klagade om att kameran på vänsterpelaren är blockerad eller bländande! Verkligen irriterande eftersom detta betyder att jag kommer aldrig ha denna funktion aktiv på de tider när jag åker till jobbet. När solen gick ner och vägen var fri från snö kom funktionen igång och jag kände mig inte osäkert när jag använde den även fast den ibland var lite som en drunk driver som har svårt och hålla sig i mitten av linjen.
-Adaptiva farthållaren: På E4 var detta perfekt, läste av alla skyltar och håll säkert avstånd till framförvarande bilar. På smalare vägar var detta dock inte lika bra. Jag är van med att använda denna funktion väldigt ofta med Superben och det kanske hände ca 5 gånger under 3 års tid att den inte kom igång när USS var blockeras med snö. Men Teslan var verkligen 50-50 att komma igåg på smalare vägar som var mörka eller snötäckta. Så, inte imponerad på detta heller!
-Komfort: På E4, hastighet ca 100km/hr var det inte nåt jag kunde reagera starkt på. Det var mer buller och högfrekventa vibrationer jämförd med Superben, men inte störande. På smalare vägar med lägre hastighet och dålig plogade yta, jag nästan hatade hur obekvämt bilen var. Varenda gupp kändes som en knuff direkt i ryggen. Men det var intressant att min fru som sätt med bebisen på baksätet var helt nöjd! Det kan ha och göra med att jag är super känslig.
-Väghållning: På torra vägar är detta inget att tänka på, helt perfekt oavsett hur fort man accelererar. Men när jag ändrade från chill till standard(motsvarande sport) körläge och körde plattan i mattan på halv snöigblått väglag blev det lite läskigt under korta stunder och bilen hade svårt och hålla sig i rak linje. När det var mycket snö/is och lägre hastighet så kändes det mer säkert dvs momentet klipptes bort och bilen var stabilt.
-Acceleration: Standard läget är extremt pigg och sportig som är hur en Tesla ska vara, jag kommer dock köra mest i chill mode för att det är mer komfortabelt och mjukt. Jag också testade att köra plattan i mattan upp till ca 110km/hr och sedan släppte acc pedalen för att se hur "onepedal drive" beter sig under återvinning. Det förekomm många högfrekventa vibrationer i rätten när jag gjorde detta vilket kändes inte alls premium.
-Infotainment systemet: Var lite svårt i början att acceptera att det inte finns nåt apple carplay eller Android auto, men det glömde jag bort väldigt fort, mycket intuitivt att jobba med och alla nödvändiga funktioner finns tillgänglig med ax 3 click.
Batteri: Behöver mer kördata, men blandad körning idag vid ca 0 grader utetemp landade på ca 200 wh/km.

Överlag: Idag, med tanke på hur dålig plogade var de småvägarna jag körde i, var en tuff dag att bedöma körkomforten på en bil som jag redan vet att den är sportigare än min förra bil. Jag körde inte som en vanlig dag heller och körde mycket mer dynamiskt. Jag också vet att även Enyaqen och ID4n som är nästan jämförbara produkter med Teslan är stötigare än en Superb IV eller passat GTe som jag redan har ägt. Jag har betalat 520kkr för denna bil vilket är väldigt bra pris i jämförelse med andra alternativ på marknaden. Jag kommer att använda bilen 99% av tiden i stadstrafik i chill mode och kortare sträckor på E4 så det kommer inte störa mig att bilen är så styvt. Jag verkligen är förtjust i hur bilen ser ut både på insidan och utsidan. Jag också gillar infotainment systemet. Bilen är rymlig och praktisk för mig som har små barn och en storhund.
Slutligen, jag ger den en 8 av 10 och är glad.

P.S. Allt detta är såklart subjektivt och ni kan mycket väl uppleva bilen på annat sätt.
Senast redigerad av anarkisten, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Spid3r »

anarkisten skrev: 09 mar 2023 20:42
Jag hämtade min MY RWD i Huddinge idag. Bilen är byggd december 2022. Den var en av prisjusterade bilar som jag byte till just i söndags.
Jag hade köpt egna vinterhjul "Nokian Hakkapeliitta R5 EV SilentDrive 255/45-19 104T XL" och fälg "Alutec ADX.02 Gloss Black 19x8,0 5/114.3 ET42 N70,1" som de monterade på bilen idag.

Hur har jag upplevt bilen?
bakgrund: min förra bil var en Skoda superb IV som var väldigt mjukt och komfortabelt. Jag jobbar med körbarhetsrelaterade funktioner inom fordonsbranchen, så jag är extra petig om vibrationer och van med att testköra bilar på jobbet. Jag är superkänslig för vibrationer och blir rätt ofta åksjuk, t.ex jag kan aldrig sitta bakvänt på tåget eller läsa nån text i bilen.

Jag körde ca 6 mil idag, på E4 och småvägar som ibland var dålig plogad efter snökaoset i Stockholm.

-Autopilot(jag har bas versionen) Det tog ca 2mil för AP att kalibrera kameror och börja funka. På E4 söderut ca KL 11:30 idag hade jag solen från vänster sidan och autopiloten kom aldrig igång, den klagade om att kameran på vänsterpelaren är blockerad eller bländande! Verkligen irriterande eftersom detta betyder att jag kommer aldrig ha denna funktion aktiv på de tider när jag åker till jobbet. När solen gick ner och vägen var fri från snö kom funktionen igång och jag kände mig inte osäkert när jag använde den även fast den ibland var lite som en drunk driver som har svårt och hålla sig i mitten av linjen.
-Adaptiva farthållaren: På E4 var detta perfekt, läste av alla skyltar och håll säkert avstånd till framförvarande bilar. På smalare vägar var detta dock inte lika bra. Jag är van med att använda denna funktion väldigt ofta med Superben och det kanske hände ca 5 gånger under 3 års tid att den inte kom igång när USS var blockeras med snö. Men Teslan var verkligen 50-50 att komma igåg på smalare vägar som var mörka eller snötäckta. Så, inte imponerad på detta heller!
-Komfort: På E4, hastighet ca 100km/hr var det inte nåt jag kunde reagera starkt på. Det var mer buller och högfrekventa vibrationer jämförd med Superben, men inte störande. På smalare vägar med lägre hastighet och dålig plogade yta, jag nästan hatade hur obekvämt bilen var. Varenda gupp kändes som en knuff direkt i ryggen. Men det var intressant att min fru som sätt med bebisen på baksätet var helt nöjd! Det kan ha och göra med att jag är super känslig.
-Väghållning: På torra vägar är detta inget att tänka på, helt perfekt oavsett hur fort man accelererar. Men när jag ändrade från chill till standard(motsvarande sport) körläge och körde plattan i mattan på halv snöigblått väglag blev det lite läskigt under korta stunder och bilen hade svårt och hålla sig i rak linje. När det var mycket snö/is och lägre hastighet så kändes det mer säkert dvs momentet klipptes bort och bilen var stabilt.
-Acceleration: Standard läget är extremt pigg och sportig som är hur en Tesla ska vara, jag kommer dock köra mest i chill mode för att det är mer komfortabelt och mjukt. Jag också testade att köra plattan i mattan upp till ca 110km/hr och sedan släppte acc pedalen för att se hur "onepedal drive" beter sig under återvinning. Det förekomm många högfrekventa vibrationer i rätten när jag gjorde detta vilket kändes inte alls premium.
-Infotainment systemet: Var lite svårt i början att acceptera att det inte finns nåt apple carplay eller Android auto, men det glömde jag bort väldigt fort, mycket intuitivt att jobba med och alla nödvändiga funktioner finns tillgänglig med ax 3 click.
Batteri: Behöver mer kördata, men blandad körning idag vid ca 0 grader utetemp landade på ca 200 wh/km.

Överlag: Idag, med tanke på hur dålig plogade var de småvägarna jag körde i, var en tuff dag att bedöma körkomforten på en bil som jag redan vet att den är sportigare än min förra bil. Jag körde inte som en vanlig dag heller och körde mycket mer dynamiskt. Jag också vet att även Enyaqen och ID4n som är nästan jämförbara produkter med Teslan är stötigare än en Superb IV eller psaat GTe som jag redan har ägt. Jag har betalat 520kkr för denna bil vilket är väldigt bra pris i jämförelse med andra alternativ på marknaden. Jag kommer att använda bilen 99% av tiden i stadstrafik i chill mode och kortare sträckor på E4 så det kommer inte störa mig att bilen är så styvt. Jag verkligen är förtjust i hur bilen ser ut både på insidan och utsidan. Jag också gillar infotainment systemet. Bilen är rimlig och praktisk för mig som har små barn och en storhund.
Slutligen, jag ger den en 8 av 10 och är överlag glad.

P.S. Allt detta är såklart subjektivt och ni kan mycket väl uppleva bilen på annat sätt.
Jättebra rapport inte minst men tanke på din professionella bakgrund, tack. Jag tillhör också den skaran som är super känslig för
vibrationer och oljud.
Jag funderar om komforten blir annorlunda med en 23-a pga andra dämpare... spännande!
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flamman »

anarkisten skrev: 09 mar 2023 20:42
Jag hämtade min MY RWD i Huddinge idag. Bilen är byggd december 2022. Den var en av prisjusterade bilar som jag byte till just i söndags.
Jag hade köpt egna vinterhjul "Nokian Hakkapeliitta R5 EV SilentDrive 255/45-19 104T XL" och fälg "Alutec ADX.02 Gloss Black 19x8,0 5/114.3 ET42 N70,1" som de monterade på bilen idag.
De = Tesla som monterade vinterhjulen åt dig? Hade du förvarnat och fått ok på det eller hur gick det till?
Edit: såg nu på FB att Tesla kontaktat alla som hämtat ut senaste dagarna och erbjudit däckbyte även för de som tar med egna vinterdäck. Schysst ju.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av anarkisten »

Jag fick ett sms från Tesla igår om att med tanke på väglaget kan jag inte hämta min bil med sommardäck på. De skrev att jag borde antingen beställa Tesla vinterhjul som betyder att upphämtningen blir nästa vecka eller jag borde ta med privatköpta vinterhjul(som jag hade) till upphämtningen.
De byte däcken och paketerade sommarhjulen i plastpåse och la in i bilen med bubbelplast under, utan någon kostnad vilket var väldigt nice.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Gluten
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 feb 2023 17:00

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Gluten »

anarkisten skrev: 09 mar 2023 20:42
Jag hämtade min MY RWD i Huddinge idag. Bilen är byggd december 2022. Den var en av prisjusterade bilar som jag byte till just i söndags.
Jag hade köpt egna vinterhjul "Nokian Hakkapeliitta R5 EV SilentDrive 255/45-19 104T XL" och fälg "Alutec ADX.02 Gloss Black 19x8,0 5/114.3 ET42 N70,1" som de monterade på bilen idag.

Hur har jag upplevt bilen?
bakgrund: min förra bil var en Skoda superb IV som var...

TEXT

P.S. Allt detta är såklart subjektivt och ni kan mycket väl uppleva bilen på annat sätt.
Har precis gjort samma resa, från Superb iV men till en -23 MYLR.
Superben är bland de mjukaste/gungigaste bilar jag åkt i, snudd på som gammal amerikanare i mina ögon..

Upplever att MY är betydligt stötigare på alla sätt men nu ungefär en vecka senare så är det inget jag reflekterar över.
Den slår alla tidigare bilar på fingrarna i övriga aspekt, utom avsaknaden av sensorer, men allt bleknar ganska fort.

Jag är nöjd så långt iaf!
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ElbilsChrippe »

Det är så himla roligt att höra alla som är förälskade i sina Teslas. Fossilfolket på jobbet förstår ingenting och vill inte heller höra och de har jag upplevt andra som säger oxo.

Jag har kört sen min första M3LR 2019 i mars och bara njutit sen dess. Ska bli spännande att snart plock ur min tredje bil som vart en blå MYSR 8-)

Tack för er alla i forumet också för allt stöd ni ger och erat bidrag. :)
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Fredrik j »

ElbilsChrippe skrev: 10 mar 2023 17:21
Det är så himla roligt att höra alla som är förälskade i sina Teslas. Fossilfolket på jobbet förstår ingenting och vill inte heller höra och de har jag upplevt andra som säger oxo.

Jag har kört sen min första M3LR 2019 i mars och bara njutit sen dess. Ska bli spännande att snart plock ur min tredje bil som vart en blå MYSR 8-)

Tack för er alla i forumet också för allt stöd ni ger och erat bidrag. :)
Det är ju ganska vanligt att man gillar den bil man valt. Man tycker ju olika.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Liqwid78 »

Jag hatälskar min bil. Dont’t judge. Men att åka bil är såååååå boring. Men jag gillar ta familjen till olika ställen.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av maik »

Hämtade upp min bil i Huddinge idag. Bilen var laddad till 34 %. Hade med mig kompletta däck som de kostnadsfritt bytte åt mig vilket uppskattades! De la även bubbelplast i bagaget och skickade med däckpåsar.

Extra roligt att jag sprang på två andra forum medlemmar som också var där för att plocka upp sin bil. De var dock lite tidiga så deras var inte redo för leverans ännu så det blev att vi tog en gemensam inspektion av min bil gällande panel gap och kollade även vilka laddkablar som ingick.

Från Huddinge blev det ett laddstopp och en matbit i Sillekrog med 6 % batteri kvar. Vi hann knappt få maten innan den hade laddat till 50 % förvånande snabb laddning!

Körde hem från Sillekrog på autopilot 10 mil i 110 km/h med en snittförbrukning på 181 Wh. Temperatur +1 C och delvis blöt asfalt. Riktigt bra måste jag säga. Autopiloten fungerade väl sådär. Fick en spökbromsning och den avaktiverades ett antal gånger. Men är inget problem för mig då det mestadels kommer bli stadskörning med denna bil.

Ljudanläggningen är fantastiskt bra! Mycket bättre än det B & O system jag hade i min tidigare Audi.

Accelerationen är mycket bättre än jag förväntade mig. Var rädd att bli besviken men den är riktigt trevlig att gasa på med vid behov.

Fjädringen var inget att klaga på för min del. Jag gillar att ha ganska styv fjädring då jag upplever det som att chassit inte vobblar lika mycket, så det passade mig perfekt. Dock var det endast motorvägskörning och ett antal väg gupp som jag utsattes för.

Allt som allt är jag helnöjd med köpet!
Tesla MY 2023 RWD
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

Ni som laddar hemma, Hur laddar ni era RWD?

Har läst lite olika. Förstår att Tesla rekommenderar att man laddar till LFP batterier till 100% minst en gång i veckan. Men kör ni ned den till låga % för att den ska ”kalibreras” rätt utan att förlora räckvidd, eller laddar ni ofta och vid höga %?
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av 2S3XY »

Hur tror ni andrahandsvärdet kommer stå sig mellan MY RWD & MY LR? Köper man en ny skiljer det runt 100k, tror ni skillnaden fortfarande kommer vara 100k på begagnatmarknaden om 5 år?

Jag har sett att det funnits vita MY RWD med svart klädsel för 497k bland Teslas lagerbilar men de försvann väldigt snabbt. Om det dyker upp liknande rabatterade bilar, kan man ringa dit och säga att man bokar en eller gäller det att boka online?
vasarely
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jan 2023 23:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av vasarely »

Marjo775 skrev: 09 mar 2023 18:32
Jag ser idag att rwd modellen bara har 160.000km batterigaranti? Har den precis sjunkit? Var den inte 192.000km i februari?
5EC0792C-E0BA-4BB4-BDA9-698024A65032.jpeg
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Någon som vet om vändradien är bättre än på LR? Eller någon som är intresserad nog att testa på sin egna uthämtade?

TeslaBjörn har väl gjort ett test på LR (då vs ID4 som är fantastisk på detta) som man kan jämföra emot.
kaffekoko
Inlägg: 207
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kaffekoko »

2S3XY skrev: 11 mar 2023 23:07
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer stå sig mellan MY RWD & MY LR? Köper man en ny skiljer det runt 100k, tror ni skillnaden fortfarande kommer vara 100k på begagnatmarknaden om 5 år?

Jag har sett att det funnits vita MY RWD med svart klädsel för 497k bland Teslas lagerbilar men de försvann väldigt snabbt. Om det dyker upp liknande rabatterade bilar, kan man ringa dit och säga att man bokar en eller gäller det att boka online?
Nej, inte värd 100k mer om 5 år. Dyrare bilar förlorar mer procentuellt. 50% värdeminskning på 3 år. Blir mer pengar ju dyrare bil.
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av 2S3XY »

kaffekoko skrev: 14 mar 2023 13:22
2S3XY skrev: 11 mar 2023 23:07
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer stå sig mellan MY RWD & MY LR? Köper man en ny skiljer det runt 100k, tror ni skillnaden fortfarande kommer vara 100k på begagnatmarknaden om 5 år?

Jag har sett att det funnits vita MY RWD med svart klädsel för 497k bland Teslas lagerbilar men de försvann väldigt snabbt. Om det dyker upp liknande rabatterade bilar, kan man ringa dit och säga att man bokar en eller gäller det att boka online?
Nej, inte värd 100k mer om 5 år. Dyrare bilar förlorar mer procentuellt. 50% värdeminskning på 3 år. Blir mer pengar ju dyrare bil.
Tack, det låter rimligt

Det som oroar mig lite är om man kommer se räckvidden på en MY RWD som för kass om 5 år och att den därmed kommer tappa mer än en LR

men antagligen kommer värdet stå sig hyfsat, är ju väldigt mycket bil för strax över 500k
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

VilkenElbilBlirDet skrev: 14 mar 2023 13:03
Någon som vet om vändradien är bättre än på LR? Eller någon som är intresserad nog att testa på sin egna uthämtade?

TeslaBjörn har väl gjort ett test på LR (då vs ID4 som är fantastisk på detta) som man kan jämföra emot.
Vändradien är likadan på LR och RWD.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Marjo775
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 feb 2023 21:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Marjo775 »

vasarely skrev: 11 mar 2023 23:09
Marjo775 skrev: 09 mar 2023 18:32
Jag ser idag att rwd modellen bara har 160.000km batterigaranti? Har den precis sjunkit? Var den inte 192.000km i februari?
5EC0792C-E0BA-4BB4-BDA9-698024A65032.jpeg
Här pratar Tesla om standard batteri och lång livslängd av batteri. Begrepp som inte kopplar mot bilens beteckning. Det gör det svårt att förstå vilket batteri som ingår i LR eller RWD.
Marjo775
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 feb 2023 21:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Marjo775 »

Jag såg en artikel att RWD byggs i Berlin med 2-4 veckors leveransförmåga.
https://www.teslarati.com/tesla-gigafac ... -delivery/
Enligt Tesla i Sverige finns bara information om att svenska bilar kommer från Kina. Någon som vet när Sverigemarknaden slår över på Berlin produktion?
kaffekoko
Inlägg: 207
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kaffekoko »

2S3XY skrev: 14 mar 2023 16:20
kaffekoko skrev: 14 mar 2023 13:22
2S3XY skrev: 11 mar 2023 23:07
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer stå sig mellan MY RWD & MY LR? Köper man en ny skiljer det runt 100k, tror ni skillnaden fortfarande kommer vara 100k på begagnatmarknaden om 5 år?

Jag har sett att det funnits vita MY RWD med svart klädsel för 497k bland Teslas lagerbilar men de försvann väldigt snabbt. Om det dyker upp liknande rabatterade bilar, kan man ringa dit och säga att man bokar en eller gäller det att boka online?
Nej, inte värd 100k mer om 5 år. Dyrare bilar förlorar mer procentuellt. 50% värdeminskning på 3 år. Blir mer pengar ju dyrare bil.
Tack, det låter rimligt

Det som oroar mig lite är om man kommer se räckvidden på en MY RWD som för kass om 5 år och att den därmed kommer tappa mer än en LR

men antagligen kommer värdet stå sig hyfsat, är ju väldigt mycket bil för strax över 500k
Tror räckviddsfokuset kommer minska ju fler som blir vana vid elbilar och laddinfrastrukturen blir bättre. Men däremot stor risk att Tesla kommer fortsätta dumpa marknaden fler gånger. De har fortfarande bra marginaler. Tycker de har visat sin taktik att inte håva in massa pengar utan att konkurrera ut konkurrenterna med priset. Skulle inte vågat köpa en Tesla i dagsläget pga detta.
Skriv svar