Rättar mig själv, har läst ut SMT efter att ha laddat till 100% och låtit stå.
Nominal full pack är nu 59.6kWh.
DB061DCE-B2B9-4A86-B75E-1087C404EA48.jpeg
Du ser att buffern är 8.13 / 59.6 = 13.6% ?
Buffern är dynamisk i LFP-bilarna istället för fast på 4.5% som med NCA/NMC-batterier.
Anledningen är att minska risken för att bli stående pga att BMS räknat kvarvarande SOC fel.
Teslas råd om att ladda fullt minst en gång i veckan, eller att alltid ladda fullt när man laddar syftar till att öka precisionen för BMS.
Stor buffer kommer ge kortare praktisk range, displayad range kommer minska också.
Första teslan jag läser ur som har dynamisk buffer. Körde ju som sagt ner två-tre kWh under 0% och laddade därefter till 90%. Idag laddade jag fullt till 100% och nu rapporterar bilen:
60.2kWh NFP
60.5kWh Nominal remaining
6.13kWh energy buffer (under 0% i display)
54,4kWh usable (från 100-0% o display)
Nu rapporterar alltså BMS samma kapacitet som full pack when new, dvs 60.5kWh.
Första teslan jag läser ur som har dynamisk buffer. Körde ju som sagt ner två-tre kWh under 0% och laddade därefter till 90%. Idag laddade jag fullt till 100% och nu rapporterar bilen:
60.2kWh NFP
60.5kWh Nominal remaining
6.13kWh energy buffer (under 0% i display)
54,4kWh usable (från 100-0% o display)
Nu rapporterar alltså BMS samma kapacitet som full pack when new, dvs 60.5kWh.
437C7A26-6162-48EE-A97E-62563DE62391.jpeg
Japp, NCA och NMC har inte problemen med svårt att mäta SOC så det behövs bara på LFP.
Kommer inte ihåg exakt, men tror min-buffert för LFP är 4.5% precis som på NCA/NMC.
Är det någon som provkört som tycker Model Y är stötig. Flera test säger den upplevs som stötig?
Jag har haft min i över en vecka och den är tyvärr väldigt stötig. Kommer från en BMW X3 -15 och det är stor skillnad. Känns rejält över gupp och farthinder. Jag har inte vant mig än men det är mycket annat som väger upp.
Är det någon som provkört som tycker Model Y är stötig. Flera test säger den upplevs som stötig?
Min är rejält stötig. Det sägs att de blivit bättre, men jag har inte provkört någon nyare och även nyblivna ägare säger att de upplever bilen som stötig.
För några veckor sedan provkörde jag en Y (LR)... har inte upplevt den som störande-stötig faktiskt.
Är annars väldigt petig vad det gäller just komforten. Denna bil var med 19" (vilket jag också beställt, just av komfortskäl).
Kommer själv från en Volvo V60 (T6 Hybrid).
För några veckor sedan provkörde jag en Y (LR)... har inte upplevt den som störande-stötig faktiskt.
Är annars väldigt petig vad det gäller just komforten. Denna bil var med 19" (vilket jag också beställt, just av komfortskäl).
Kommer själv från en Volvo V60 (T6 Hybrid).
Det beror på var man kör. Korta farthinder, typ limpor, känns rejält liksom asfaltkanter. Allra värst är dock grusvägar med tvättbrädor, då uppstår ett kraftigt infraljud som gör att det känns som om organen i kroppen byter plats.
För några veckor sedan provkörde jag en Y (LR)... har inte upplevt den som störande-stötig faktiskt.
Är annars väldigt petig vad det gäller just komforten. Denna bil var med 19" (vilket jag också beställt, just av komfortskäl).
Kommer själv från en Volvo V60 (T6 Hybrid).
Det beror på var man kör. Korta farthinder, typ limpor, känns rejält liksom asfaltkanter. Allra värst är dock grusvägar med tvättbrädor, då uppstår ett kraftigt infraljud som gör att det känns som om organen i kroppen byter plats.
För några veckor sedan provkörde jag en Y (LR)... har inte upplevt den som störande-stötig faktiskt.
Är annars väldigt petig vad det gäller just komforten. Denna bil var med 19" (vilket jag också beställt, just av komfortskäl).
Kommer själv från en Volvo V60 (T6 Hybrid).
Det beror på var man kör. Korta farthinder, typ limpor, känns rejält liksom asfaltkanter. Allra värst är dock grusvägar med tvättbrädor, då uppstår ett kraftigt infraljud som gör att det känns som om organen i kroppen byter plats.
Det låter inget vidare alltså...
Med reservationen att min bil är ett år gammal. Jag beställde en ny eftersom det sas att de blivit bättre, men pausade p.g.a. avsaknade parkeringssensorer.
För några veckor sedan provkörde jag en Y (LR)... har inte upplevt den som störande-stötig faktiskt.
Är annars väldigt petig vad det gäller just komforten. Denna bil var med 19" (vilket jag också beställt, just av komfortskäl).
Kommer själv från en Volvo V60 (T6 Hybrid).
Det beror på var man kör. Korta farthinder, typ limpor, känns rejält liksom asfaltkanter. Allra värst är dock grusvägar med tvättbrädor, då uppstår ett kraftigt infraljud som gör att det känns som om organen i kroppen byter plats.
Det låter inget vidare alltså...
Med reservationen att min bil är ett år gammal. Jag beställde en ny eftersom det sas att de blivit bättre, men pausade p.g.a. avsaknade parkeringssensorer.
Hoppas att de har blivit bättre (som ryktet säger)... samt att någorlunda vettig parkeringshjälp med vision tas fram (borde gå).
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Kalkyl.JPG
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Kalkyl.JPG
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Kapitalkostnaderna?
Jo, det är en bra poäng. Kan betala kontant, men finns ju ändå en alternativkostnad/alternativinkomst, framförallt nu när man kan få viss ränta på pengarna.
Kontantpriset är 549170kr då det tillkommer en "destinations- och dokumentavgift" på 9180kr
Förövrigt är ju grundtanken från Skatteverkets sida att en tjänstebil skall vara kostnadsneutral vs privat. Många lurar sig själva och tror att det blir billigare, men senaste åren har det varit mkt billigare att köpa privat.
Nu utan bonus och mer normal värdeminskning blir det nog lite jämnare igen, men samtidigt är man rätt fastlåst med tjänstebil. Köper man privat kan man sälja/byta utan krångel närsomhelst.
Kontantpriset är 549170kr då det tillkommer en "destinations- och dokumentavgift" på 9180kr
Förövrigt är ju grundtanken från Skatteverkets sida att en tjänstebil skall vara kostnadsneutral vs privat. Många lurar sig själva och tror att det blir billigare, men senaste åren har det varit mkt billigare att köpa privat.
Nu utan bonus och mer normal värdeminskning blir det nog lite jämnare igen, men samtidigt är man rätt fastlåst med tjänstebil. Köper man privat kan man sälja/byta utan krångel närsomhelst.
Den där extrakostnaden är ju verkligen inte något som de skyltar tydligt med. Är ju ganska fult att lägga på flera procent sent i processen, känns lite Ryanair...
Och att det skulle vara billigare med privat än tjänstebil har jag svårt att förstå. De flesta (?) företag gör ju ytterligare ett löneavdrag om man väljer tjänstebil, just för att jämna ut skillnaden. Förmånsvärdet på t.ex. ID4 4Motion ligger på 5325 kr i månaden, vilket beroende på lön blir runt 3000 kr i månaden skattade pengar. Tror det är ganska omöjligt att ha en privat bil billigare än så.
Edit: Model Y RWD, har ett förmånsvärde på 4753 kronor per månad, så runt 2600kr i skattade pengar om man inte har några andra effekter på lönen. Då måste man räkna på väldigt låg värdeminskning för att det ska bli billigare att köpa privat.
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Kalkyl.JPG
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Kapitalkostnaderna?
Jo, det är en bra poäng. Kan betala kontant, men finns ju ändå en alternativkostnad/alternativinkomst, framförallt nu när man kan få viss ränta på pengarna.
Blev nyfiken så jag gjorde en snabb kalkyl:
550k på sparkonto med 2,65% ränta ( högsta jag hittade utan bindningstid), 4 år = 591 804 kr.
Alltså plus 41 804 kr (efter skatt) eller ca 870kr/månad.
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Kalkyl.JPG
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Kapitalkostnaderna?
Jo, det är en bra poäng. Kan betala kontant, men finns ju ändå en alternativkostnad/alternativinkomst, framförallt nu när man kan få viss ränta på pengarna.
Blev nyfiken så jag gjorde en snabb kalkyl:
550k på sparkonto med 2,65% ränta ( högsta jag hittade utan bindningstid), 4 år = 591 804 kr.
Alltså plus 41 804 kr (efter skatt) eller ca 870kr/månad.
Något sådant, ja. Räknar på 2,5%, vilket man enkelt får från "betrodda" banker.
Sen är den delen ju inte riktigt så enkel, eftersom man vid privatköp får en mycket lägre kostnad per månad, vilket tillåter ett större sparande, som man i sin tur kan investera. Men där någonstans blir kalkylen mer avancerad än vad jag hade tänkt mig...
Såg den för tio dagar sedan men fick känslan att det där ligger lite längre fram i tiden. Men de arbetar ju konstant med att förbättra batterier och förlänga räckvidden.
Såg den för tio dagar sedan men fick känslan att det där ligger lite längre fram i tiden. Men de arbetar ju konstant med att förbättra batterier och förlänga räckvidden.
Såg den för tio dagar sedan men fick känslan att det där ligger lite längre fram i tiden. Men de arbetar ju konstant med att förbättra batterier och förlänga räckvidden.
Jag försöker räkna på månadskostnaden för en Model Y RWD. Kör ungefär 2500 mil per år och tanken är att behålla bilen i minst 4 år.
Försöker få med allt förutom elen, då den posten är likvärdig för alternativen jag jämför.
Några uppenbara missar?
Kalkyl.JPG
Målet är inte att se om vi har råd, utan att kunna jämföra med en tjänstebil, så försöker undvika rena glädjekalkyler
Kapitalkostnaderna?
Jo, det är en bra poäng. Kan betala kontant, men finns ju ändå en alternativkostnad/alternativinkomst, framförallt nu när man kan få viss ränta på pengarna.
Blev nyfiken så jag gjorde en snabb kalkyl:
550k på sparkonto med 2,65% ränta ( högsta jag hittade utan bindningstid), 4 år = 591 804 kr.
Alltså plus 41 804 kr (efter skatt) eller ca 870kr/månad.
Något sådant, ja. Räknar på 2,5%, vilket man enkelt får från "betrodda" banker.
Sen är den delen ju inte riktigt så enkel, eftersom man vid privatköp får en mycket lägre kostnad per månad, vilket tillåter ett större sparande, som man i sin tur kan investera. Men där någonstans blir kalkylen mer avancerad än vad jag hade tänkt mig...
Kalkyl.JPG
Har du tagit fram en motsvarande för tjänstebil? Med tanke på lågt förmånsvärde skulle jag gissa att förmånsbil blir åtminstone ca 2000kr billigare per månad om värdeminskningen är korrekt
Jo, det är en bra poäng. Kan betala kontant, men finns ju ändå en alternativkostnad/alternativinkomst, framförallt nu när man kan få viss ränta på pengarna.
Blev nyfiken så jag gjorde en snabb kalkyl:
550k på sparkonto med 2,65% ränta ( högsta jag hittade utan bindningstid), 4 år = 591 804 kr.
Alltså plus 41 804 kr (efter skatt) eller ca 870kr/månad.
Något sådant, ja. Räknar på 2,5%, vilket man enkelt får från "betrodda" banker.
Sen är den delen ju inte riktigt så enkel, eftersom man vid privatköp får en mycket lägre kostnad per månad, vilket tillåter ett större sparande, som man i sin tur kan investera. Men där någonstans blir kalkylen mer avancerad än vad jag hade tänkt mig...
Kalkyl.JPG
Har du tagit fram en motsvarande för tjänstebil? Med tanke på lågt förmånsvärde skulle jag gissa att förmånsbil blir åtminstone ca 2000kr billigare per månad om värdeminskningen är korrekt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, och har väl kommit fram till ungefär den slutsatsen. Nu kommer även ett visst löneavdrag in i bilden, men det är ändå så att tjänstebilen blir billigare. Tyvärr finns inte Tesla att välja, och vore ju trevligt att få bilen innan nästa sommar…