Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 679
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flamman »

Alltså grejen är att du har beställt en bil som inte finns än. Inte en enda MY RWD har levererats i Europa.
MY LR däremot finns och har tillverkats och levererats massor av och fortsätter att levereras. Så det är inte så konstigt att din kompis fått leveransbesked på sin. Kanske pga. att fler bilar kommer levereras till Sverige av just den kombinationen han beställt än vad Tesla trodde vid tidpunkten för beställning. Eller att någon avbokat just den kombinationen.
Vilken färg-fälg-kombo är det ni beställt?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gruu skrev:
Allt det du har skrivit om som är skillnaden , är det normalt att det ska ta flera månader extra att montera :roll:
Det levereras inga RWD ännu!
Vad är det du inte fattar?

Kom tillbaka efter februari och gnäll om du inte fått din bil.

Varför ska Tesla höra av sig till dig för att din svåger får sin LR tidigare än beräknat?
Hade inte han fått sin bil tidigare så hade du inte ens gjort dessa inlägg.
Model Y P
Model S P
Model S P
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Nicke Nyfiken skrev:
Gruu skrev:
Allt det du har skrivit om som är skillnaden , är det normalt att det ska ta flera månader extra att montera :roll:
Det levereras inga RWD ännu!
Vad är det du inte fattar?

Kom tillbaka efter februari och gnäll om du inte fått din bil.

Varför ska Tesla höra av sig till dig för att din svåger får sin LR tidigare än beräknat?
Hade inte han fått sin bil tidigare så hade du inte ens gjort dessa inlägg.
Men allvarligt, vilket språkbruk.
Visst är det så att det är internet och många uttrycker sig nonchalant men jag tycker att du går över en gräns nu.
Det är en klubb för entusiaster och vår nyfikenhet och intresse för bilmärket Tesla har fört oss samman. Attityden ovan är väldigt tråkig och inget som någon vill se hur.
God afton, hoppas att alla kan vakna gladare imorgon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Bengt »

Tack för ditt inlägg Westtech,

Något har hänt i den här klubben, mycket pekpinnar till andra medlemmar och ännu mer klagomål på Tesla.

Kan vi inte hålla oss till att hjälpa varandra och att dela information som vi har nytta av?

Vad är t ex nyttan med att det varje vecka konstateras att automatiken för torkare och helljus var bättre förr? Jag vet inte hur många hundra gånger det har tagits upp. Om det kommer en ny medlem som tar upp det så kanske det räcker att en person informerar om att det är ett känt fel. Det blir inte bättre av att tio personer säger samma sak och att det sen ska jämföras med hur alla andra bilar vi har haft kanske klarade det bättre.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Westtech skrev:
Men allvarligt, vilket språkbruk.
Visst är det så att det är internet och många uttrycker sig nonchalant men jag tycker att du går över en gräns nu.
Det är en klubb för entusiaster och vår nyfikenhet och intresse för bilmärket Tesla har fört oss samman. Attityden ovan är väldigt tråkig och inget som någon vill se hur.
God afton, hoppas att alla kan vakna gladare imorgon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske inte mitt mest genomtänkta inlägg, ska villigt erkännas.

Jag har bara så svårt för människor som gång på gång på gång vägrar att ta till sig fakta, oavsett hur många det är som förklarar hur det ligger till. Ska försöka lägga band på mig själv.


Skickat från min bordsTelefon med Tonval
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bengt skrev:
Tack för ditt inlägg Westtech,

Något har hänt i den här klubben, mycket pekpinnar till andra medlemmar och ännu mer klagomål på Tesla.

Kan vi inte hålla oss till att hjälpa varandra och att dela information som vi har nytta av?

Vad är t ex nyttan med att det varje vecka konstateras att automatiken för torkare och helljus var bättre förr? Jag vet inte hur många hundra gånger det har tagits upp. Om det kommer en ny medlem som tar upp det så kanske det räcker att en person informerar om att det är ett känt fel. Det blir inte bättre av att tio personer säger samma sak och att det sen ska jämföras med hur alla andra bilar vi har haft kanske klarade det bättre.
Ja det fanns en tid då detta var ett bilforum för Teslaägare och Tesla-intresserade.
Typ som en Teslaklubb i Sverige. :shock:

Idag har det blivit ett forum för allt och alla, oavsett bilmärke eller om man inte ens har något bilintresse alls. Spelar ingen roll, då kan man diskutera något helt annat. Politik är väldigt populärt. Nästan varenda tråd innehåller politiska inlägg i någon form numera. Också kan man använda forumet för att bedriva propaganda. Förslagsvis mot kärnkraft och för vindkraft... också väldigt populärt.

Ja, också sida upp och sida ned om beräknade leveransdatum som ändrats. Väldigt givande diskussioner där med 100% spekulationer.



Det finns ett fåtal saker som var bättre för. TCS är en av dem.
Model Y P
Model S P
Model S P
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Westtech »

Nicke Nyfiken skrev:
Westtech skrev:
Men allvarligt, vilket språkbruk.
Visst är det så att det är internet och många uttrycker sig nonchalant men jag tycker att du går över en gräns nu.
Det är en klubb för entusiaster och vår nyfikenhet och intresse för bilmärket Tesla har fört oss samman. Attityden ovan är väldigt tråkig och inget som någon vill se hur.
God afton, hoppas att alla kan vakna gladare imorgon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske inte mitt mest genomtänkta inlägg, ska villigt erkännas.

Jag har bara så svårt för människor som gång på gång på gång vägrar att ta till sig fakta, oavsett hur många det är som förklarar hur det ligger till. Ska försöka lägga band på mig själv.


Skickat från min bordsTelefon med Tonval
Vad trevligt att du tar åt dig av kritiken!
Du behöver jobba mer på din impulskontroll kanske också. Sjukt onödigt att häckla mig i denna situation för att jag inte tagit bort originalsignaturen på appen jag använder.
Men men, jag låter det gå och meddelar dig att jag tog mig i kragen och tog bort signaturen. Du hade kunnat ignorera det, precis som du hade kunnat ignorera tidigare inlägget som startade hela konversationen.
Allt behöver inte besvaras och alla måste inte tillrättavisas. Därmed var detta mitt sista inlägg i denna diskussion och ämne.
Användarvisningsbild
frasol
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 sep 2022 10:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av frasol »

Gruu skrev:
Allt det du har skrivit om som är skillnaden , är det normalt att det ska ta flera månader extra att montera :roll:
Hej, jag tror inte det tar flera månader att montera de delarna, men grejen är nog att det är väldigt många som har beställt den nya RWD och då ser situationen med väntetider som det gör nu.
Det är inte bara Tesla som har nu långa väntetider. Det är Volvo, MG, Volkswagen etc också. De slås om liknande resurser.

Jag beställde min MYLR i mitten av april och skulle först få den i Maj, sen juni, sen augusti och sen november.
I tisdags blev jag tilldelad en bil till min order vilket var en god nyhet. :D Igår kom ett annat sms som säger om jag kan hämta upp bilen mellan 14/11-28/11 . Jag fyller år den 18 november så det får bli min födelsedagspresent :D

Tror att det blev ett avhopp utav någon som inte ville ha en MYLR och din svåger fick den. Jag själv hade tankar på att byta till RWD men höll kvar mitt val med MYLR.

Det är nog ingen ide att kontakta Tesla hela tiden om sin leverans eller bli sur för att det tar långt tid. ALLA bilbolag som säljer elbilar har liknande problem med leverans.
Det gäller att ha lite tålamod har jag lärt mig. Den som väntar på något gott! :)

Ha en fin dag alla! :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Westtech skrev:
Allt behöver inte besvaras och alla måste inte tillrättavisas.
:lol: :lol: :lol:
Du är ju riktigt rolig. Inte så mycket till självinsikt men klart underhållande.

Kul ändå att det var jag som fick dig att ta dig i kragen efter 2 år. Då blev det ju något positivt av detta ändå.;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Kan vi återgå till det normala och klämma in lite kärnkraft här istället
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NEO skrev:
Kan vi återgå till det normala och klämma in lite kärnkraft här istället
Glöm inte vindkraften...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av tor-ake »

Gruu skrev:
Allt det du har skrivit om som är skillnaden , är det normalt att det ska ta flera månader extra att montera :roll:
Utifrån min erfarenhet inom fordonsindustrin - ja!

Man stannar inte en produktionslina där det jobbar tusen personer och som kostar miljoner i timmen förrän man har förberett varenda skruv, alla dokument är förberedda, maskinerna är programmerade och montörerna fått utbildning.

Detta gäller i synnerhet batteripacken, där celltillverkningen och hela logistikkedjan ska vara på plats och kunna flyta på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Hur kommer det sig att de säljer bakhjulsdrivna för 519 000 i Norge? Förvisso 550 000 omräknat till sek. Är deras priser utan moms eller hur kan de skilja så mycket? Det mesta brukar ju vara dyrare i Norge.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Player skrev:
Hur kommer det sig att de säljer bakhjulsdrivna för 519 000 i Norge? Förvisso 550 000 omräknat till sek. Är deras priser utan moms eller hur kan de skilja så mycket? Det mesta brukar ju vara dyrare i Norge.
Ja utan moms. På sidan 10 i denna tråd listar jag priserna i resten av Europa.
Någonstans runt 50k euro är normalt för denna. Hade den kostat motsvarande här så hade jag själv köpt en. Dvs den är alldeles för dyr här i Sverige.
Förväntar mig prissänkningar inom några månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

taliz skrev:
Player skrev:
Hur kommer det sig att de säljer bakhjulsdrivna för 519 000 i Norge? Förvisso 550 000 omräknat till sek. Är deras priser utan moms eller hur kan de skilja så mycket? Det mesta brukar ju vara dyrare i Norge.
Ja utan moms. På sidan 10 i denna tråd listar jag priserna i resten av Europa.
Någonstans runt 50k euro är normalt för denna. Hade den kostat motsvarande här så hade jag själv köpt en. Dvs den är alldeles för dyr här i Sverige.
Förväntar mig prissänkningar inom några månader.
Ah snyggt jobbat!
Dock gäller väl samma för longrange isåfall, samt de andra modellerna?
Vad bilarna kostar i övriga längre spelar inte så stor roll för mig men vill ligga ganska likt med Norge och Finland.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Player skrev:
taliz skrev:
Player skrev:
Hur kommer det sig att de säljer bakhjulsdrivna för 519 000 i Norge? Förvisso 550 000 omräknat till sek. Är deras priser utan moms eller hur kan de skilja så mycket? Det mesta brukar ju vara dyrare i Norge.
Ja utan moms. På sidan 10 i denna tråd listar jag priserna i resten av Europa.
Någonstans runt 50k euro är normalt för denna. Hade den kostat motsvarande här så hade jag själv köpt en. Dvs den är alldeles för dyr här i Sverige.
Förväntar mig prissänkningar inom några månader.
Ah snyggt jobbat!
Dock gäller väl samma för longrange isåfall, samt de andra modellerna?
Vad bilarna kostar i övriga längre spelar inte så stor roll för mig men vill ligga ganska likt med Norge och Finland.
Inte riktigt. LR och P är visserligen också dyra här, men prisskillnaden vs RWD är lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Bengt »

Vi ska inte glömma att den svenska kronan har tappar ordentligt i värde den sista tiden, så det kanske är så att LR och P borde gå upp i pris eftersom de är prissatta när kronan var starkare. Nu tror jag inte att det händer, men att RWD skulle få sänkt pris är än mer osannolikt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Bengt skrev:
Vi ska inte glömma att den svenska kronan har tappar ordentligt i värde den sista tiden, så det kanske är så att LR och P borde gå upp i pris eftersom de är prissatta när kronan var starkare. Nu tror jag inte att det händer, men att RWD skulle få sänkt pris är än mer osannolikt.
Euron har också tappat väldigt mycket till dollarn.
Så med den logiken borde priserna runt om i Europa satts högre.
Förklaringen ligger nog snarare i det gamla utbud och efterfrågan. Här i Sverige är vi tydligen villiga att betala betydligt mer för en Tesla än man är söderut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Bengt skrev:
Vi ska inte glömma att den svenska kronan har tappar ordentligt i värde den sista tiden, så det kanske är så att LR och P borde gå upp i pris eftersom de är prissatta när kronan var starkare. Nu tror jag inte att det händer, men att RWD skulle få sänkt pris är än mer osannolikt.
Euron har också tappat väldigt mycket till dollarn.
Så med den logiken borde priserna runt om i Europa satts högre.
Förklaringen ligger nog snarare i det gamla utbud och efterfrågan. Här i Sverige är vi tydligen villiga att betala betydligt mer för en Tesla än man är söderut.
Man får ju (möjligen) bonus för RWD, men inte för LR eller P.
Alltså kan man ta mer betalt för RWD
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Player skrev:
Hur kommer det sig att de säljer bakhjulsdrivna för 519 000 i Norge? Förvisso 550 000 omräknat till sek. Är deras priser utan moms eller hur kan de skilja så mycket? Det mesta brukar ju vara dyrare i Norge.
Ja utan moms. På sidan 10 i denna tråd listar jag priserna i resten av Europa.
Någonstans runt 50k euro är normalt för denna. Hade den kostat motsvarande här så hade jag själv köpt en. Dvs den är alldeles för dyr här i Sverige.
Förväntar mig prissänkningar inom några månader.
Alltså... En LR kostar samma här som i USA. Skulle den sänkas så händer något historiskt, att LR är billigare än i USA, trots vår moms, frakt osv.
Nä. Kronan är för svag. Den måste nog under 10 för att priset skall ner.

Kolla tex model 3. den är billigare i USA än här. Så LR borde gå UPP.
Att den är billigare i vissa andra EU-länder... Ja men vi har högre moms, vi har vagnskadan, (där måste de lägga på 20.000) och det kostar kanske 5000 mer i frakt hit upp per bil.

Plus att vissa länder visar priser efter incitament. (som tex USA gör)

Det har ALDRIG HÄNT att en amerikansk bil har samma pris eller lägre i Sverige än i USA.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Bengt »

Dessutom är priserna satta vid olika tillfällen med olika omräkningsfaktorer.

Det är länge sedan, men jag har läst att Tesla använder USD-priset som bas i alla länder med tillägg för lokala skatter mm och inte som de flesta andra som anpassar sina priser gentemot konkurrenterna i respektive land. På så sätt skalar de bort lite till kostnader utöver noll marknadsföring etc.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lurkern »

Dessutom har konkurrenterna höjt sina priser rejält. 699' för en naken Q4 50. 699' för en Enyaq RS.

Tror RWD har relativt låg prisdifferens till LR och P pga, som står i tråden ovan, den är prissatt vid ett senare tillfälle. LR och P kommer att åka upp i pris.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

I en gammal artikel från 2014 så pratas det om 25000kr för tesla att betala för Vagnskadegarantin. Så det lär vara 30-35.000 nu.

om momsen är tex 4% högre här gör det också cirka 30.000.

Och sen lite dyrare frakt. på det. Så en Model Y bör kosta 60-70.000kr mer här än övriga Europa.

Och varför den är så billig nu - är det någon som vet varför?
Finns det någon vettig förklaring?
Haft alla 3/Y
Tesla82
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 aug 2022 15:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tesla82 »

Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell.. :) Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Tesla82 skrev:
Funderar på att överge min bokade MYRWD och plocka en MYLR från autoperformance.se. Jag har dock förstått att deras teslor är importerade från Tyskland. Någon som har någon nyttig erfarenhet kring det? Kan det vara så att det biter en rejält i rumpan när man i sin tur ska sälja den? Själv bryr jag mig inte och är ju mer bara nöjd att den är en Berlinbyggd modell.. :) Eller är man dum öht som köper just nu då det finns risk att marknaden bromsar upp rejält här framöver? Vad tror ni?
Men varför bryr du dig inte? Det har gått ett par P svensksålda under 800k. Dra av åtminstone 50 på det för en importerad. Förutom sämre andrahandsvärde som du själv skriver så kostar det massor extra för dig i försäkring varje år.

Sen är den ISKALL när du skall byta in den. De flesta handlare vill inte ens ha den alls i inbyte.
Varför inte bara ge lite mer för en svensksåld? Vad skulle egentligen vara bättre med en därifrån? Varför inte isåfall importera en själv?
Vad har de att erbjuda? Vinterhjul? Dragkrok? 0% ränta?

Jag såg nu att du skrev LR. Ja en bit under 700 skall du betala för en import. Inte mer.
Haft alla 3/Y
Skriv svar