Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
tror tvärtemot de flesta - att rwd procentuellt sett har klart bättre andrahandsvärde än LR på några års sikt. Väldigt många behöver inte de extra milen i räckvidd och inte heller awd eller någon sekund snabbare acc. Däremot är det samma utrymmen, infotaiment, läddnätverk och i praktiken ungefär samma daglig räckvidd då man laddar 100%. Dessutom lite mer "ekonomisk" och billigare.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Dessutom lär den, gissar jag, vara betydligt mycket billigare att försäkra när man väl behöver helförsäkra. Vilket nog också kan påverka andrahandsvärdet.jalfa skrev: ↑15 mar 2023 18:53tror tvärtemot de flesta - att rwd procentuellt sett har klart bättre andrahandsvärde än LR på några års sikt. Väldigt många behöver inte de extra milen i räckvidd och inte heller awd eller någon sekund snabbare acc. Däremot är det samma utrymmen, infotaiment, läddnätverk och i praktiken ungefär samma daglig räckvidd då man laddar 100%. Dessutom lite mer "ekonomisk" och billigare.
MY RWD 2023
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?
Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Vet inte eftersom jag bara har en RWD. Men det räcker för oss. RWD går alla ladda till 100% medan på LR ska det undvikas i större utsträckning. Därmed blir körsträckan rätt så likvärdig.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Nej, det är ju naturligtvis fel. Skall man åka långt laddar man fullt innan man åker om man har möjlighet. Oavsett batterityp.
Dessutom kanske man slipper ett laddstopp på vägen om man kör LR, som även laddar snabbare.
Om man ofta kör över 30 mil på en dag så är LR det självklara valet. Jag skulle gärna ha ytterligare lite räckvidd för att slippa snabbladda på väg till Sundsvall (gränsfall idag) och klara mig på ett laddstopp till Kinna och Varberg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- anarkisten
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 mar 2023 22:37
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Idag är det precis 1 vecka som jag har haft bilen. Jag märkte att det samlades kondensvatten i alla bakljusen. Jag skrev ett service ärende i appen men vet inte hur Tesla kommer hantera detta. Har ni någon erfarenhet av detta?
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Verkar vara väldigt vanligt på Tesla (alla modeller)...inte premium alls.anarkisten skrev: ↑16 mar 2023 22:41Idag är det precis 1 vecka som jag har haft bilen. Jag märkte att det samlades kondensvatten i alla bakljusen. Jag skrev ett service ärende i appen men vet inte hur Tesla kommer hantera detta. Har ni någon erfarenhet av detta?
Felanmäl det absolut, Tesla bör byta ut de.
Om du googlar på detta får du en massa träffar.
MY RWD 2023
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Så här står det i manualen:
På grund av väderförändringar, luftfuktighet eller exponering för vatten nyligen (som vid biltvätt) kan då och då kondens ansamlas i fordonets strålkastare eller bakre positionsljus. Det här är normalt, när det blir varmare väder och luftfuktigheten minskar försvinner kondenset av sig självt. Om du lägger märke till ansamlat vatten inuti ytterglasen eller om kondenset påverkar sikten för ytterbelysningen kontaktar du Tesla Service.
På grund av väderförändringar, luftfuktighet eller exponering för vatten nyligen (som vid biltvätt) kan då och då kondens ansamlas i fordonets strålkastare eller bakre positionsljus. Det här är normalt, när det blir varmare väder och luftfuktigheten minskar försvinner kondenset av sig självt. Om du lägger märke till ansamlat vatten inuti ytterglasen eller om kondenset påverkar sikten för ytterbelysningen kontaktar du Tesla Service.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hade en M3LR innan MYRWD, var ett medvetet val att ta en RWD denna gång då det vart så ytterst sällan jag behövt lång räckvidd och jag bedömde att när de tillfällena uppstår så är inte ett snabbt stopp på en SuC någon issue och jag upplever det verkligen så även i efterhand. Längsta resan jag gjort på en dag var 110 mil & 13h, spenderade totalt en knapp timme på 4 laddstopp, välkomna bensträckare och matpauser.
Men, hade jag haft ett behov av att kunna köra >30mil med hyfsad regelbundenhet och i alla väder så hade jag tagit en LR.
Accelerationen är givetvis inte lika explosiv som min tidigare bil men fortfarande bättre än majoriteten av alla ICE-bilar där ute, lite samma sak där om jag dagligen hade kört en slingrig landsväg kraftigt hemsökt av människor som kör under hastighetsgränsen och med få öppningar för omkörning så hade man kanske velat ha mer, men det scenariot hade förmodligen även krävt blodtryckssänkande medicinering och sannolikt accelererat mitt åldrande.
Kort och gott, se till ditt individuella behov och fundera på vad som är bekvämt för dig.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det låter extremt, utan förvärmning bör du ligga på 150-170Wh/km, med förvärmning drygt 200…
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det låter väldigt högt. Jag har haft min i några veckor och kört 150 mil varav 85 av dessa är två resor t/r till Stockholm via E4. Totala snittet tror jag är 1,67 och på e4-resorna har det legat närmre 2. Ena var dessutom halva hemresan i snöstorm.Danne888 skrev: ↑01 apr 2023 10:12Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Har du kört med väldigt mycket värme eller är det förkonditioneringen av batteriet som dragit väldigt mycket för att snabba på din laddning? Att förvärva kupén drar ju lite också men det kan du inte ha hunnit göra särskilt många gånger tänker jag?
Edit: om jag kollar appen så har jag laddat 339kWh (just nu 44% soc) och kört 150 mil som sagt. Det ger ju en faktiskt förbrukning på allt på 2,08 om jag drar bort 44% av 62kWh i batteriet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Hur fort körde du?Danne888 skrev: ↑01 apr 2023 10:12Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Räckvidden är kalkylerad på typ 80-90kmh i torrt sommarväder, vindstilla & platt landskap.
Blåser man på i 140kmh i vinterkyla så får man hälften om man har tur.
Är det blött på vägen och/eller motvind och/eller kuperat blir det ännu mkt mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- anarkisten
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 mar 2023 22:37
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Våra RWD är inte byggda för långa resor på kalla dagar. Det gäller och optimiera allt som kan påverka förbrukning.Danne888 skrev: ↑01 apr 2023 10:12Hämtade ut min MYRWD igår i Malmö. Sov över i Helsingborg och imorse startade redan upp till Stockholm. Laddade 100% i Helsingborg och till Toftahammar så gick batteriet ner till 26%. Dvs 74% förbrukat på ca 15mil vilket borde innebära ca 3kWh per mil? Bilen sa att batteriet förbereddes för laddning på vägen så kanske beror på kyla? Annars är räckvidden inte alls vad jag förväntade mig..
Energy appen i bilen ger bra tips på hur man skulle köra om man har redan knappat in sin destination i navigeringen. Typ den rekommenderar att sänka hastigheten eller höja/sänka kupe temperaturen för att spara energi.
Jag också gillar appen Tessie som samlar bra statistik från körningarna och ger bra insysn, typ:
Senast redigerad av anarkisten, redigerad totalt 2 gång.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Märkligt, har kört vår RWD 2400km. Senast igår körde jag 263km från 100-14%, uteslutande motorväg. Startade med varmt batteri och -2 i utetemp. Vid start hade bilen 20+ i batteritemp, hemma 15. Tror förbrukningen var 215 på utresan och 185 hem. Ger 306km 100-0% vintertid.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Batteribufferten på min bil (vid visat 0%) minskade från 5,9 till 2,6 kWh under ca 3 månader efter leverans.
Cellerna var också rejält obalanserade vilket endast kan åtgärdas med 100% laddningar och låta bilen vila timmar efteråt.
Nu laddar jag 100% med 1-2 månaders intervall.
Värmepumpen är betydligt effektivare vid + grader då man slipper påfrysning som en luft/luft hemma.
Påverkar mycket i lägre farter.
Cellerna var också rejält obalanserade vilket endast kan åtgärdas med 100% laddningar och låta bilen vila timmar efteråt.
Nu laddar jag 100% med 1-2 månaders intervall.
Värmepumpen är betydligt effektivare vid + grader då man slipper påfrysning som en luft/luft hemma.
Påverkar mycket i lägre farter.
M3 RWD -22
- maik
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
- Referralkod: ts.la/michael969032
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Har åkt 900 km med våran RWD, både stads- och motorvägskörning, alltid förvärme innan avresa.
Snittförbrukning enligt bilen 197 kWh.
Snittförbrukning enligt bilen 197 kWh.
Tesla MY 2023 RWD
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Exakt samma här, min buffert är nu 2.71kWh och NFP är 60.9kWh med 58,2kWh usable (alltså 100-0% i displayen)ANLI skrev: ↑01 apr 2023 11:46Batteribufferten på min bil (vid visat 0%) minskade från 5,9 till 2,6 kWh under ca 3 månader efter leverans.
Cellerna var också rejält obalanserade vilket endast kan åtgärdas med 100% laddningar och låta bilen vila timmar efteråt.
Nu laddar jag 100% med 1-2 månaders intervall.
Värmepumpen är betydligt effektivare vid + grader då man slipper påfrysning som en luft/luft hemma.
Påverkar mycket i lägre farter.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ja detta är ju inga roliga siffror.
Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.
2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.
2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1975
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Säger LR alla dar i veckan.
Dagens RWD med Catl är alldeles för känsliga för kyla.
De är säkert kanon april till oktober, men det vet vi inte ännu.
ang andrahandsvärdet är det svårt att säga.
Kostar ju nästan 20% mer. Tror att man får tillbaka procentuella i fortsättningen.
Kanske lite mindre procentuellt på RWD om BYD-batterierna visar sig vara mkt bättre.
Ingen vet.
Dagens RWD med Catl är alldeles för känsliga för kyla.
De är säkert kanon april till oktober, men det vet vi inte ännu.
ang andrahandsvärdet är det svårt att säga.
Kostar ju nästan 20% mer. Tror att man får tillbaka procentuella i fortsättningen.
Kanske lite mindre procentuellt på RWD om BYD-batterierna visar sig vara mkt bättre.
Ingen vet.
Haft alla 3/Y
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
LFP har variabel buffert. Antagligen hade du >10kWh kvar under 0%. Det hade jag första tiden efter uthämtning.Danne888 skrev: ↑01 apr 2023 12:42Ja detta är ju inga roliga siffror.
Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.
2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
Kolla energigrafen och färddatorn, där har du faktisk förbrukning.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det finns en orsak att de flesta elbilar laglydiga på motorvägen.Danne888 skrev: ↑01 apr 2023 12:42Ja detta är ju inga roliga siffror.
Toftahammar - Linköping. 20,6mil enl ruttplaneraren i bilen. Gick från 93-8%. Dvs (om jag tänker rätt) - 60kWh/85/20,6 ger knappt 2,5kWh/mil.
2-3 grader ute, sommardäck och bra väglag. Dock mkt 120 sträcka. Är det inte bättre än så här alltså?
Förbrukningen ökar ju 35-40% när hastigheten ökas från 90 till 120 km/h.
Vid längre sträckor, tajt tidsschema och kyla tar jag fossilbilen.
M3 RWD -22
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
211km och 222wh/km säger datorn. Något bättre än de siffror jag räknade på då men ändå sämre än vad jag hade förväntat mig. Jag hade väl ändå hoppats på att komma närmare 30 mil iaf.
Vad innebär att det är variabel buffert?
Vad innebär att det är variabel buffert?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Att kapaciteten under 0% ändras på LFP. Enda sättet att säkert veta buffer är med SMT.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Läste ett test där man jämfört ca 25-30 bilar. MY rwd var snålast, även jämfört med mindre elbilar. MS var bäst på allt. MY rwd tappade i kyla som de flesta andra men ändå riktigt bra.