Lithiumbatterier slits mycket mer av calendar aging (”tidens tand”) än cyckler.
Att Tesla rekommenderar 100% på LFP är för att inte BMS ska börja räkna fel på hur mycket ström man har. Det har inte med att minska degradering att göra.
Här är data på en klassisk Long Range, model
3 LR: 6.4% kortare räckvidd vid 5000 mil.
Här är data på model 3 SR+/SR med LFP:
6.6% (395km vid 5000 mil, från 423).
Vi ser att bilarna tappat ungefär lika mycket räckvidd. Anledningen är att det är calendar aging som påverkar mest de första åren.
Kikar vi på data från calendar aging skiljer de sig inte jättemycket åt. Bilden är från en forskningsrapport som har några år på nacken men än så långe har vi inte sett annat än att det verkar stämma fortfarande.
Det här förklarar hur en LFP-bil kan tappa räckvidd på ganska få mil trots att ett LFP-batteri ska hålla tusentals cykler.
Den stora skillnaden mellan ett LFP-batteri och ett NCA eller NMC-batteri är att LFP-batteriet är relativt okänsligt för att köra stora cykler, tex 100-0% cykler. NCA och NMC tappar ganska många cykler när man börjar köra stora cykler.
Av den anledningen är LFP ett bra val på bilar med mindre batteristorlek, som mao måste köra större cykler pga det.