Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 maj 2023 12:43
Toppen - tack för era svar! DÄ har jag lite bÀttre koll pÄ lÀget!
AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?
4700 per Ă„r Trygg Hansa, man 48 Ă„r Ăstergötland mindre stad. Verkar pĂ„ andra svar som det borde gĂ„ att fĂ„ ner en delCalleP skrev:Hej!
En stilla undran till er som redan fÄtt en RWD levererad.
Vad betalar ni för en halvförsÀkring pÄ er bil pÄ ett ungefÀr? Jag vet att det Àr mÄnga parametrar som man vÀger in men nÄgon som bor utanför storstad, man, 40-50 Ärs Äldern.
Har inte hittat ngt regnr pÄ en RWD för att göra en priskoll pÄ.
PÄ förhand tack!
Nu svarar jag mig sjĂ€lv men gĂ„r jag in i energigrafen sĂ„ tycker jag siffrorna hĂ€nger bĂ€ttre mot bilens 60kWh nĂ€r den visar 21,2% förbrukat..hur ska jag tolka alla dessa siffror?Danne888 skrev: â18 maj 2023 10:53AlltsĂ„ jag blir Ă€ndĂ„ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kĂ€nns rĂ€tt rimligt (?). Men nu nĂ€r jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sĂ„ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstĂ„r verkligen inte detta..kan nĂ„gon som Ă€r smartare Ă€n mig förklara detta?
Laddat upp bilder pÄ hur det ser ut..
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Det finns tvĂ„ varianter av insynsskydd till bagaget ocksĂ„, oklart om det Ă€r produktionstillfĂ€lle eller produktionsort som styr.FStaake skrev: â20 maj 2023 08:42Det Ă€r lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stĂ€mmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Lite beroende pĂ„ hur du finansierar bilen sĂ„ vĂ€nta inte för lĂ€nge. Kampanjen med rĂ€nterabatt, just nu 2,99 i rĂ€nta har som krav att bilen ska levereras innan 30:e juni. Det gör ganska stor skillnad under ett par Ă„r.Nalbergo skrev: â20 maj 2023 09:16TĂ€nkte vĂ€nta ett par dagar in i juni och sen försöka köpa en RWD eller LR beroende pĂ„ vilket erbjudande som finns.
Har nÄgon koll pÄ tyskbyggda RWD och vad som skiljer med MIC? Har lÀst om mindre batterier.
Har nÄgon en uppfattning om vilken rÀckvidd jag kan förvÀnta mig mitt i vintern pÄ en RWD? Leafen vi har idag halveras nÀr det Àr kallt...frÄn 20 mil sommartid pÄ 40kwh batteri.
Enligt denna sida finns en svart berlinbyggd RWD i Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
(LÀnken Àr frÄn tesla.info. dÀr stod det Berlin samt att VIN i lÀnken innehÄller XP7, vilket ska vara Berlin.)
UtifrÄn att alla RWD nu har leveranstid juli-augusti vid bestÀllning pÄ hemsidan, misstÀnker jag att man hÄller pÄ att smyga igÄng RWD frÄn Berlin...
RĂ€ckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern pĂ„ alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).Danne888 skrev: â18 maj 2023 10:53
AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?
Tack, bilen var laddad till 100% innan. Ingen sentry igĂ„ng och har vĂ€l kört klimatanpassning vid ett tillfĂ€lle under tiden. Resten har varit âkallstarterâ.AAKEE skrev: â20 maj 2023 13:49RĂ€ckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern pĂ„ alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).Danne888 skrev: â18 maj 2023 10:53
AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?
NĂ€r man kör döljs successivt buffern genom att varje procent som laddningsnivĂ„n sjunker Ă€r vĂ€rd âmindreâ Ă€n en hel procent pĂ„ batteriets kapacitet.
Detta Ă€r vĂ€ldigt enkelt att rĂ€kna pĂ„ LR- och P-bilar med âvanliga lithium ion-batterierâ för fĂ€r Ă€r buffern fast as t pĂ„ 4.5% av totala batterikapaciteten.
RWD-bilar har numera LFP-batterier och de har en variabel buffer. OsÀker pÄ högsta möjliga men jag har sett runt 12% har jag för mig.
För att dina procent mm ska stÀmma mÄste du göra allt pÄ en enda körning. StÄr bilen och tex har sentry pÄ sÄ försvinner det runt 5 kWh pÄ ett dygn.
Det bilen visar som fötbrukat Ă€t bara nĂ€r du har âvĂ€xeln i Dâ, dvs ingen förbrukning i P / Park rĂ€knas in.
Du kan förvÀnta dig att ha cirka 10% buffer.
Det innebÀr att kapaciteten frÄn 100-0% pÄ skÀrmen Àr cirka 0.9 x 60kWh, sÄ 54kWh.
Varje procent blir vÀrd omkring 0.54 kWh.
Du har kört upp 63 x 148, dvs 9.32 kWh vilket blir 9.32/ cirka 0.54 = 17%.
Resten torde vara förluster vid parkering, sentry, AC /vÀrme och vampire drain samt eve tuell felrÀkning av bilen dÄ LFP Àr svÄra att mÀta exakt SOC pÄ.
Antar att bilen var laddad till 100% innan?
Oklart, jag har inte grejat med LFP. Men de som anvÀnt Scan My Tesla visar pÄ att bufferten ofta Àr betydligt högre Àn 4.5%
Energigrafen Àr under körning, den visar inte vad som hnder i "P".
StĂ€mmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnĂ€mnda.mikebike skrev: â20 maj 2023 08:48Det finns tvĂ„ varianter av insynsskydd till bagaget ocksĂ„, oklart om det Ă€r produktionstillfĂ€lle eller produktionsort som styr.FStaake skrev: â20 maj 2023 08:42Det Ă€r lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stĂ€mmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Nej, det skall inte skifta sĂ„ mycket och "Stoppa" har inget med saken att göra.Jaqob skrev: â22 maj 2023 08:54HĂ€mtade ut vĂ„r bil i fredags, och Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r vi vĂ€ldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och kĂ€nns vĂ€ldigt pigg och rolig jĂ€mfört med vĂ„r dieselvolvo (klart det hade varit roligt med Ă€nnu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi bĂ„da redan reagerat pĂ„ Ă€r hur ojĂ€mn/skiftande den regenerativa bromsen Ă€r. Vi har den instĂ€lld pĂ„ "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jĂ€mnt hög, men Ă€ndĂ„ kĂ€nns det som att den skiftar frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng. I princip frĂ„n ganska kraftig inbromsning nĂ€r man slĂ€pper gasen, till att den ibland bara lĂ„ngsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle slĂ€ppt gasen i lĂ€tt uppförsbacke. Ska det skifta sĂ„ mycket?
Att inte riktigt veta vad som hÀnder nÀr man slÀpper gasen kÀnns inte hundra.
Stapeln högs upp pĂ„ skĂ€rmen som blir grön vid regen har prickar till vĂ€nster om batteriet inte Ă€r tillrĂ€ckligt varmt. Blir en linje vid full arbetstemperatur.Jaqob skrev: â22 maj 2023 08:54HĂ€mtade ut vĂ„r bil i fredags, och Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r vi vĂ€ldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och kĂ€nns vĂ€ldigt pigg och rolig jĂ€mfört med vĂ„r dieselvolvo (klart det hade varit roligt med Ă€nnu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi bĂ„da redan reagerat pĂ„ Ă€r hur ojĂ€mn/skiftande den regenerativa bromsen Ă€r. Vi har den instĂ€lld pĂ„ "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jĂ€mnt hög, men Ă€ndĂ„ kĂ€nns det som att den skiftar frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng. I princip frĂ„n ganska kraftig inbromsning nĂ€r man slĂ€pper gasen, till att den ibland bara lĂ„ngsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle slĂ€ppt gasen i lĂ€tt uppförsbacke. Ska det skifta sĂ„ mycket?
Att inte riktigt veta vad som hÀnder nÀr man slÀpper gasen kÀnns inte hundra.
Ang insynsskydd, kommer det standard numera pĂ„ MY RWD eller Ă€r det extra?FStaake skrev: â20 maj 2023 23:39StĂ€mmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnĂ€mnda.mikebike skrev: â20 maj 2023 08:48Det finns tvĂ„ varianter av insynsskydd till bagaget ocksĂ„, oklart om det Ă€r produktionstillfĂ€lle eller produktionsort som styr.FStaake skrev: â20 maj 2023 08:42Det Ă€r lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stĂ€mmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
IngĂ„r som standard.Hazel skrev: â22 maj 2023 16:16Ang insynsskydd, kommer det standard numera pĂ„ MY RWD eller Ă€r det extra?FStaake skrev: â20 maj 2023 23:39StĂ€mmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnĂ€mnda.mikebike skrev: â20 maj 2023 08:48Det finns tvĂ„ varianter av insynsskydd till bagaget ocksĂ„, oklart om det Ă€r produktionstillfĂ€lle eller produktionsort som styr.
Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?Lerumsexpressen skrev: â22 maj 2023 21:28Har pĂ„ 6 mĂ„nader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceÀrenden!
Hade tvÄ st med min M3.
Mjukvaran har blivit bÀttre under dessa 6 mÄnader.
Har bland annat varit ivÀg till fjÀllen och pÄ road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nÀtter i bilen, mycket bÀttre Àn M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad Àn nickel kobolt batterier men jag skulle vÀlja LFP igen utan tvekan.
RÀckvidd och laddning Àr inga reella problem jÀmfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okÀnda tillkommande Àrenden.
Jo ibland men det Ă€r vĂ€ll mest för att BMS ska ha koll pĂ„ laddnivĂ„n i.om det Ă€r LFP med jĂ€mna cellspĂ€nningsnivĂ„er och behov av kalibrering.Cullberg skrev: â22 maj 2023 22:17Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?Lerumsexpressen skrev: â22 maj 2023 21:28Har pĂ„ 6 mĂ„nader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceÀrenden!
Hade tvÄ st med min M3.
Mjukvaran har blivit bÀttre under dessa 6 mÄnader.
Har bland annat varit ivÀg till fjÀllen och pÄ road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nÀtter i bilen, mycket bÀttre Àn M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad Àn nickel kobolt batterier men jag skulle vÀlja LFP igen utan tvekan.
RÀckvidd och laddning Àr inga reella problem jÀmfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okÀnda tillkommande Àrenden.