Sida 52 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 16 maj 2023 12:43
av CalleP
Toppen - tack för era svar! đŸ™đŸ» DĂ„ har jag lite bĂ€ttre koll pĂ„ lĂ€get!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 16 maj 2023 12:47
av FStaake
metos13 skrev: ↑16 maj 2023 08:48
Hej,
Vad har ni valt för vinterdÀck till eran MY RWD ? Àven om det Àr inte rÀtt sÀsong men man vet aldrig :D
Frun valde dubbdÀck till sin RWD men jag skulle tveklöst köra pÄ dubbfritt.
Har det pÄ min LR och det funkar precis lika bra.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 maj 2023 10:53
av Danne888
CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 20:47
Ladda till 100%, blir bÀst sÄ. Jag kopplar inte in min varje dag utan nÀr jag behöver.
AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?

Laddat upp bilder pÄ hur det ser ut..

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 maj 2023 11:17
av ModelYLars
CalleP skrev:
Hej!
En stilla undran till er som redan fÄtt en RWD levererad.

Vad betalar ni för en halvförsÀkring pÄ er bil pÄ ett ungefÀr? Jag vet att det Àr mÄnga parametrar som man vÀger in men nÄgon som bor utanför storstad, man, 40-50 Ärs Äldern.
Har inte hittat ngt regnr pÄ en RWD för att göra en priskoll pÄ.

PÄ förhand tack!
4700 per Ă„r Trygg Hansa, man 48 Ă„r Östergötland mindre stad. Verkar pĂ„ andra svar som det borde gĂ„ att fĂ„ ner en del


Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 18 maj 2023 11:39
av Danne888
Danne888 skrev: ↑18 maj 2023 10:53
CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 20:47
Ladda till 100%, blir bÀst sÄ. Jag kopplar inte in min varje dag utan nÀr jag behöver.
AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?

Laddat upp bilder pÄ hur det ser ut..
Nu svarar jag mig sjÀlv men gÄr jag in i energigrafen sÄ tycker jag siffrorna hÀnger bÀttre mot bilens 60kWh nÀr den visar 21,2% förbrukat..hur ska jag tolka alla dessa siffror?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 19 maj 2023 07:29
av Cullberg
Är det alla RWD som tillverkas i Kina, Hur Ă€r byggkvalitĂ© frĂ„n kina respektive Tyskland?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 19 maj 2023 10:01
av jalfa
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 19 maj 2023 17:48
av Cullberg
jalfa skrev: ↑19 maj 2023 10:01
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 08:31
av George_Westinghouse
FStaake skrev: ↑16 maj 2023 12:47
metos13 skrev: ↑16 maj 2023 08:48
Hej,
Vad har ni valt för vinterdÀck till eran MY RWD ? Àven om det Àr inte rÀtt sÀsong men man vet aldrig :D
Frun valde dubbdÀck till sin RWD men jag skulle tveklöst köra pÄ dubbfritt.
Har det pÄ min LR och det funkar precis lika bra.
Köpt en rwd samt bor pÄ landet sÄ det blir hakka dubb för mig.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 08:42
av FStaake
Cullberg skrev: ↑19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: ↑19 maj 2023 10:01
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 08:48
av mikebike
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: ↑19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: ↑19 maj 2023 10:01
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Det finns tvÄ varianter av insynsskydd till bagaget ocksÄ, oklart om det Àr produktionstillfÀlle eller produktionsort som styr.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 09:16
av Nalbergo
TÀnkte vÀnta ett par dagar in i juni och sen försöka köpa en RWD eller LR beroende pÄ vilket erbjudande som finns.

Har nÄgon koll pÄ tyskbyggda RWD och vad som skiljer med MIC? Har lÀst om mindre batterier.

Har nÄgon en uppfattning om vilken rÀckvidd jag kan förvÀnta mig mitt i vintern pÄ en RWD? Leafen vi har idag halveras nÀr det Àr kallt...frÄn 20 mil sommartid pÄ 40kwh batteri.

Enligt denna sida finns en svart berlinbyggd RWD i Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
(LÀnken Àr frÄn tesla.info. dÀr stod det Berlin samt att VIN i lÀnken innehÄller XP7, vilket ska vara Berlin.)
UtifrÄn att alla RWD nu har leveranstid juli-augusti vid bestÀllning pÄ hemsidan, misstÀnker jag att man hÄller pÄ att smyga igÄng RWD frÄn Berlin...

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 13:26
av tor
Nalbergo skrev: ↑20 maj 2023 09:16
TÀnkte vÀnta ett par dagar in i juni och sen försöka köpa en RWD eller LR beroende pÄ vilket erbjudande som finns.

Har nÄgon koll pÄ tyskbyggda RWD och vad som skiljer med MIC? Har lÀst om mindre batterier.

Har nÄgon en uppfattning om vilken rÀckvidd jag kan förvÀnta mig mitt i vintern pÄ en RWD? Leafen vi har idag halveras nÀr det Àr kallt...frÄn 20 mil sommartid pÄ 40kwh batteri.

Enligt denna sida finns en svart berlinbyggd RWD i Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
(LÀnken Àr frÄn tesla.info. dÀr stod det Berlin samt att VIN i lÀnken innehÄller XP7, vilket ska vara Berlin.)
UtifrÄn att alla RWD nu har leveranstid juli-augusti vid bestÀllning pÄ hemsidan, misstÀnker jag att man hÄller pÄ att smyga igÄng RWD frÄn Berlin...
Lite beroende pÄ hur du finansierar bilen sÄ vÀnta inte för lÀnge. Kampanjen med rÀnterabatt, just nu 2,99 i rÀnta har som krav att bilen ska levereras innan 30:e juni. Det gör ganska stor skillnad under ett par Är.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 13:49
av AAKEE
Danne888 skrev: ↑18 maj 2023 10:53

AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?
RÀckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern pÄ alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).

NĂ€r man kör döljs successivt buffern genom att varje procent som laddningsnivĂ„n sjunker Ă€r vĂ€rd ”mindre” Ă€n en hel procent pĂ„ batteriets kapacitet.
Detta Ă€r vĂ€ldigt enkelt att rĂ€kna pĂ„ LR- och P-bilar med ”vanliga lithium ion-batterier” för fĂ€r Ă€r buffern fast as t pĂ„ 4.5% av totala batterikapaciteten.

RWD-bilar har numera LFP-batterier och de har en variabel buffer. OsÀker pÄ högsta möjliga men jag har sett runt 12% har jag för mig.

För att dina procent mm ska stÀmma mÄste du göra allt pÄ en enda körning. StÄr bilen och tex har sentry pÄ sÄ försvinner det runt 5 kWh pÄ ett dygn.
Det bilen visar som fötbrukat Ă€t bara nĂ€r du har ”vĂ€xeln i D”, dvs ingen förbrukning i P / Park rĂ€knas in.

Du kan förvÀnta dig att ha cirka 10% buffer.
Det innebÀr att kapaciteten frÄn 100-0% pÄ skÀrmen Àr cirka 0.9 x 60kWh, sÄ 54kWh.
Varje procent blir vÀrd omkring 0.54 kWh.

Du har kört upp 63 x 148, dvs 9.32 kWh vilket blir 9.32/ cirka 0.54 = 17%.

Resten torde vara förluster vid parkering, sentry, AC /vÀrme och vampire drain samt eve tuell felrÀkning av bilen dÄ LFP Àr svÄra att mÀta exakt SOC pÄ.
Antar att bilen var laddad till 100% innan?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 14:40
av Danne888
AAKEE skrev: ↑20 maj 2023 13:49
Danne888 skrev: ↑18 maj 2023 10:53

AlltsÄ jag blir ÀndÄ fundersam runt bilen och bms. Laddat den fullt 3 ggr nu iaf och den visar 418km vid full laddning vilket kÀnns rÀtt rimligt (?). Men nu nÀr jag förbrukat 9kWh enligt bilens BMS sÄ har jag kvar 74% batteri. Det ger ju 9/25*100 = 36kWh? Jag förstÄr verkligen inte detta..kan nÄgon som Àr smartare Àn mig förklara detta?
RÀckvidden vid 100% innefattar hela batterikapaciteten inklusive buffern pÄ alla Teslor (i vart fall alla 3 och Y).

NĂ€r man kör döljs successivt buffern genom att varje procent som laddningsnivĂ„n sjunker Ă€r vĂ€rd ”mindre” Ă€n en hel procent pĂ„ batteriets kapacitet.
Detta Ă€r vĂ€ldigt enkelt att rĂ€kna pĂ„ LR- och P-bilar med ”vanliga lithium ion-batterier” för fĂ€r Ă€r buffern fast as t pĂ„ 4.5% av totala batterikapaciteten.

RWD-bilar har numera LFP-batterier och de har en variabel buffer. OsÀker pÄ högsta möjliga men jag har sett runt 12% har jag för mig.

För att dina procent mm ska stÀmma mÄste du göra allt pÄ en enda körning. StÄr bilen och tex har sentry pÄ sÄ försvinner det runt 5 kWh pÄ ett dygn.
Det bilen visar som fötbrukat Ă€t bara nĂ€r du har ”vĂ€xeln i D”, dvs ingen förbrukning i P / Park rĂ€knas in.

Du kan förvÀnta dig att ha cirka 10% buffer.
Det innebÀr att kapaciteten frÄn 100-0% pÄ skÀrmen Àr cirka 0.9 x 60kWh, sÄ 54kWh.
Varje procent blir vÀrd omkring 0.54 kWh.

Du har kört upp 63 x 148, dvs 9.32 kWh vilket blir 9.32/ cirka 0.54 = 17%.

Resten torde vara förluster vid parkering, sentry, AC /vÀrme och vampire drain samt eve tuell felrÀkning av bilen dÄ LFP Àr svÄra att mÀta exakt SOC pÄ.
Antar att bilen var laddad till 100% innan?
Tack, bilen var laddad till 100% innan. Ingen sentry igĂ„ng och har vĂ€l kört klimatanpassning vid ett tillfĂ€lle under tiden. Resten har varit ”kallstarter”.

Men att den har variabel buffert kan vĂ€l inte innebĂ€ra att bufferten normaliserar sig runt 10%? Utan jag har tolkat tidigare info som att den nĂ€r man laddar kontinuerligt till 100% ”normaliserar” bufferten sĂ„ att den landar omkring 4,5% sĂ„som en LR?

Och har jag missförstĂ„tt energigrafen för den visar vĂ€l Ă€ndĂ„ ocksĂ„ â€Ă¶vrigt” som jag tolkat som uppvĂ€rmning, sentry etc?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 16:01
av AAKEE
Danne888 skrev: ↑20 maj 2023 14:40
Men att den har variabel buffert kan vĂ€l inte innebĂ€ra att bufferten normaliserar sig runt 10%? Utan jag har tolkat tidigare info som att den nĂ€r man laddar kontinuerligt till 100% ”normaliserar” bufferten sĂ„ att den landar omkring 4,5% sĂ„som en LR?
Oklart, jag har inte grejat med LFP. Men de som anvÀnt Scan My Tesla visar pÄ att bufferten ofta Àr betydligt högre Àn 4.5%
Danne888 skrev: ↑20 maj 2023 14:40
Och har jag missförstĂ„tt energigrafen för den visar vĂ€l Ă€ndĂ„ ocksĂ„ â€Ă¶vrigt” som jag tolkat som uppvĂ€rmning, sentry etc?
Energigrafen Àr under körning, den visar inte vad som hnder i "P".

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 20 maj 2023 23:39
av FStaake
mikebike skrev: ↑20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: ↑19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: ↑19 maj 2023 10:01
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Det finns tvÄ varianter av insynsskydd till bagaget ocksÄ, oklart om det Àr produktionstillfÀlle eller produktionsort som styr.
StÀmmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnÀmnda.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 08:54
av Jaqob
HÀmtade ut vÄr bil i fredags, och Àn sÄ lÀnge Àr vi vÀldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och kÀnns vÀldigt pigg och rolig jÀmfört med vÄr dieselvolvo (klart det hade varit roligt med Ànnu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi bÄda redan reagerat pÄ Àr hur ojÀmn/skiftande den regenerativa bromsen Àr. Vi har den instÀlld pÄ "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jÀmnt hög, men ÀndÄ kÀnns det som att den skiftar frÄn gÄng till gÄng. I princip frÄn ganska kraftig inbromsning nÀr man slÀpper gasen, till att den ibland bara lÄngsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle slÀppt gasen i lÀtt uppförsbacke. Ska det skifta sÄ mycket?

Att inte riktigt veta vad som hÀnder nÀr man slÀpper gasen kÀnns inte hundra.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 09:26
av mikebike
Jaqob skrev: ↑22 maj 2023 08:54
HÀmtade ut vÄr bil i fredags, och Àn sÄ lÀnge Àr vi vÀldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och kÀnns vÀldigt pigg och rolig jÀmfört med vÄr dieselvolvo (klart det hade varit roligt med Ànnu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi bÄda redan reagerat pÄ Àr hur ojÀmn/skiftande den regenerativa bromsen Àr. Vi har den instÀlld pÄ "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jÀmnt hög, men ÀndÄ kÀnns det som att den skiftar frÄn gÄng till gÄng. I princip frÄn ganska kraftig inbromsning nÀr man slÀpper gasen, till att den ibland bara lÄngsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle slÀppt gasen i lÀtt uppförsbacke. Ska det skifta sÄ mycket?

Att inte riktigt veta vad som hÀnder nÀr man slÀpper gasen kÀnns inte hundra.
Nej, det skall inte skifta sÄ mycket och "Stoppa" har inget med saken att göra.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 12:32
av CrazyGang
Jaqob skrev: ↑22 maj 2023 08:54
HÀmtade ut vÄr bil i fredags, och Àn sÄ lÀnge Àr vi vÀldigt nöjda. Mycket trevlig, och intuitiv, att köra, och kÀnns vÀldigt pigg och rolig jÀmfört med vÄr dieselvolvo (klart det hade varit roligt med Ànnu mer acceleration, men absolut inte 100k roligt). Men en sak som vi bÄda redan reagerat pÄ Àr hur ojÀmn/skiftande den regenerativa bromsen Àr. Vi har den instÀlld pÄ "Stoppa", vi har haft laddningen runt 80% och utetemperaturen har varit jÀmnt hög, men ÀndÄ kÀnns det som att den skiftar frÄn gÄng till gÄng. I princip frÄn ganska kraftig inbromsning nÀr man slÀpper gasen, till att den ibland bara lÄngsamt saktar in, lite som att man i en vanlig bil skulle slÀppt gasen i lÀtt uppförsbacke. Ska det skifta sÄ mycket?

Att inte riktigt veta vad som hÀnder nÀr man slÀpper gasen kÀnns inte hundra.
Stapeln högs upp pÄ skÀrmen som blir grön vid regen har prickar till vÀnster om batteriet inte Àr tillrÀckligt varmt. Blir en linje vid full arbetstemperatur.

Vintertid har jag knappt regen alls innan batteriet hunnit vÀrmas upp. Vanesak.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 16:16
av Hazel
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 23:39
mikebike skrev: ↑20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: ↑19 maj 2023 17:48
jalfa skrev: ↑19 maj 2023 10:01
Det sÀgs att Kinabilar har eller har haft bÀttre kvalitet. Det sÀgs ocksÄ att Berlin nÀrmat sig och blivit bÀttre efter hand.

Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Det finns tvÄ varianter av insynsskydd till bagaget ocksÄ, oklart om det Àr produktionstillfÀlle eller produktionsort som styr.
StÀmmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnÀmnda.
Ang insynsskydd, kommer det standard numera pÄ MY RWD eller Àr det extra?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 17:01
av Collin87
Hazel skrev: ↑22 maj 2023 16:16
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 23:39
mikebike skrev: ↑20 maj 2023 08:48
FStaake skrev: ↑20 maj 2023 08:42
Cullberg skrev: ↑19 maj 2023 17:48



Tack skiljer det fortfarande i utrustning och komponenter pÄ Kina och Berlin pÄ MYP? SÄg nÄgot pÄ tidigare modeller dÀr det skiljde bÄde pÄ inredning, högtalare och vÀghÄllning?
Det Àr lite av inredningen som skiljde. Vet inte om det stÀmmer fortfarande.
Berlin har filt hela vÀgen i bagaget medan Kina har hÄrdplast frÄn halva sidovÀggen uppÄt.
NĂ„got annat tror jag inte skiljer.
Det finns tvÄ varianter av insynsskydd till bagaget ocksÄ, oklart om det Àr produktionstillfÀlle eller produktionsort som styr.
StÀmmer, 3- och 4-delat. Tror det har med tid att göra. De första insynsskydden som kom var 3-delade och sedan 4-delade. Jag föredrar de sistnÀmnda.
Ang insynsskydd, kommer det standard numera pÄ MY RWD eller Àr det extra?
IngÄr som standard.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 21:28
av Lerumsexpressen
Har pÄ 6 mÄnader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceÀrenden!
Hade tvÄ st med min M3.
Mjukvaran har blivit bÀttre under dessa 6 mÄnader.
Har bland annat varit ivÀg till fjÀllen och pÄ road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nÀtter i bilen, mycket bÀttre Àn M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad Àn nickel kobolt batterier men jag skulle vÀlja LFP igen utan tvekan.
RÀckvidd och laddning Àr inga reella problem jÀmfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okÀnda tillkommande Àrenden.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 22:17
av Cullberg
Lerumsexpressen skrev: ↑22 maj 2023 21:28
Har pÄ 6 mÄnader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceÀrenden!
Hade tvÄ st med min M3.
Mjukvaran har blivit bÀttre under dessa 6 mÄnader.
Har bland annat varit ivÀg till fjÀllen och pÄ road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nÀtter i bilen, mycket bÀttre Àn M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad Àn nickel kobolt batterier men jag skulle vÀlja LFP igen utan tvekan.
RÀckvidd och laddning Àr inga reella problem jÀmfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okÀnda tillkommande Àrenden.
Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 22 maj 2023 22:52
av Lerumsexpressen
Cullberg skrev: ↑22 maj 2023 22:17
Lerumsexpressen skrev: ↑22 maj 2023 21:28
Har pÄ 6 mÄnader kört 2200 mil med min MY RWD
Laddat upp 270 mil av de 1000 SuC mil som ingick.
Allt har fungerat kalas och inga serviceÀrenden!
Hade tvÄ st med min M3.
Mjukvaran har blivit bÀttre under dessa 6 mÄnader.
Har bland annat varit ivÀg till fjÀllen och pÄ road trip till Danmark och Tyskland inklusive sovit 3 nÀtter i bilen, mycket bÀttre Àn M3 att sova i.
Bakhjulsdrift och LFP batterier har funkat kanon, finns en skillnad Àn nickel kobolt batterier men jag skulle vÀlja LFP igen utan tvekan.
RÀckvidd och laddning Àr inga reella problem jÀmfört med M3 LR.
Laddar oftast till 70%, det passar dagliga resor + okÀnda tillkommande Àrenden.
Rekommenderas det inte att ladda batteriet i RWD till 100%?
Jo ibland men det Àr vÀll mest för att BMS ska ha koll pÄ laddnivÄn i.om det Àr LFP med jÀmna cellspÀnningsnivÄer och behov av kalibrering.
Men behöver man inte all rÀckvidd sÄ kan man enligt de lÀrde hÄlla sig pÄ lÀgre SOC nivÄer (40-60%) för att lÄngsiktigt skona batteriet. Men man ska inte optinoja, utan att anvÀnda bilen för vad den Àr avsedd för.
Jag förlÀnger nog livslÀngden ganska obetydligt pÄ mitt batteri men jag har tid, ork och lust att pilla med appen.