Sida 1 av 2

BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverige

Postat: 26 aug 2022 09:04
av Zalman3
ELBILUppgifter:
BYD Atto 3, Han och Tang är elbilarna som kommer till Sverige.

https://alltomelbil.se/uppgifter-byd-at ... l-sverige/

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 26 aug 2022 14:01
av Zalman3

BYD Atto 3 är bland årets mest spännande nyheter.
...och du kan faktiskt få det i år.

(Elbil24): Norge har varit ett pilotland för bilmärket BYD inför märkets europeiska lansering, och modellen Tang har faktiskt nått stora framgångar här i landet,
med närmare 2 400 registrerade bilar på norska skyltar inom kort tid. Nu slår den kinesiska tillverkaren hårt på stora trumman, och gör intåg i flera andra länder i Europa.

I detta sammanhang lanseras nu ytterligare två modeller och båda dessa kommer ut på vägen i år.
De två nya modellerna som kommer att komplettera BYD Tang är den kompakta suven BYD Atto 3 och sedanen BYD Han. Med tanke på både formen och storleken blir det Atto 3 som blir volymmodellen av dessa,
medan Han är en sedan i storlek mitt emellan Tesla Model 3 och Model S.

Volymmodellen
Atto 3 blir som sagt nykomlingarnas volymmodell, en bil som glider in i det så kallade c-segmentet, eller kompaktklassen om man så vill.
Att den är något mer högerorienterad än vissa av sina konkurrenter kommer bara att göra den ännu mer attraktiv, eftersom marknaden längtar efter bilar som man sitter i, inte ner.

Därför blir en bil som Kia Niro EV en klar konkurrent, men även bilar som VW ID.3 och Cupra Born, även om de två sistnämnda inte är lika avancerade.
Dessutom är BYD Atto 3 något större än de två sistnämnda, med bättre utrymme både i baksätet och i bagageutrymmet som mäter 440 liter innan baksätesryggarna fälls ner.
Som jämförelse har ID.3 ett bagageutrymme på 384 liter, så Atto 3 hamnar någonstans mellan ID3 och ID.4 i det avseendet.
Bagageutrymmet har dubbelgolv och när baksätesryggarna är nedfällda får man ett plant golv ända fram till framsätena om man placerar plåten för bagagerumsgolvet i det övre planet.
Detta ger ett extra utrymme under golvskivan som faktiskt ger dig en hyfsad extra volym. Man behöver inte leta efter några stammar, även om det faktiskt finns plats för en helt hyfsad box där,
där laddkablar och liknande skulle kunna ligga, bort från resten av bagageutrymmet.

BRA KVALITETSKÄNSLA: Dessutom har BYD ansträngt sig för att skapa en trevlig miljö.
Stor interiör
Atto 3 har som sagt även bra benutrymme för baksätespassagerarna, förutom att sittdynan bak har en hyfsad längd, vilket gör det möjligt för även vuxna att sitta bekvämt.
Har du mindre barn som är beroende av en barnstol finns det Isofix-fästen på de två yttersta platserna i baksätet, plus passagerarsätet fram - alltså tre totalt.

Inuti följer BYD samma filosofi i Atto 3 som i Tang, att det ska finnas en premiumkänsla som dock inte borde kosta skjortan. Det uppnår de på ett bra sätt,
förutom att de lägger till en lång lista med utrustning, utan att det står "extra" framför "utrustning". De allra flesta är med stum standardutrustning.
Det gäller även den veganska läderinredningen som har en bra upplevd kvalitet.

Det ser också ut som att de hade roligt på jobbet när Atto tillverkades, för från högtalarhöljena i dörrarna löper tre strängar tillbaka för att täcka den typiska dörrfickan.
Sammantaget ser det här ut som en gitarr, och ja, du kan faktiskt spela på strängarna. Samma detaljer finns i bakdörrarna, men visa det inte för barnen. Då kan du få med fler musikaliska inslag på resan än önskat.

BYD han är en bil som mäter strax under 4,5 meter, och den har specifikationer som är mycket punktliga med resten av marknaden.
Det betyder ett batteri på 60,5 kWh som ska ge en räckvidd på 42 mil. Framdrivningen tillhandahålls av en elmotor på 204 hästkrafter som är kopplad till framhjulen.
Ändå bortser inte BYD från att bilen kan hamna på fyrhjulsdrift en dag, eftersom plattformen är flexibel och har allt som behövs för detta.

Precis som BYD Tang har även Atto 3 de mycket omtalade Blade-batterierna, som i tester tål nästan vad som helst utan att fatta eld.
Dessa batterier placeras direkt i en batterilåda - inte i moduler först, som sedan placeras i batterilådan. Detta ger en så kallad Cell-to-pack-lösning, istället för cell-to-modul.
Fördelen är utrymmesbesparande som återigen kan användas för ännu fler battericeller.

Laddningshastigheten
Som väntat sällar sig Atto 3 till de flesta andra kinesiska elbilar. De har ingen hög toppeffekt att skryta med under laddning.
Så är det även med Atto 3, eftersom den på pappret ska ha 88 kW som högsta laddningseffekt. För en kund som läser broschyrer är detta en stor besvikelse.
Däremot menar BYD själva att de valt den säkraste av två lösningar, nämligen att behålla en lägre toppeffekt, men i gengäld behålla den längre tid i laddningscykeln,
eftersom det är ett faktum att bilar med hög toppeffekt har för att snabbt minska strömmen en kort stund igen för att hålla kontroll på temperaturen i batterierna under resten av laddningsprocessen.
Kort sagt, BYD tror att de kan ladda lika snabbt som de andra när man tittar på mängden energi som överförs, och tiden det tog att överföra den.

När det gäller Atto 3 säger de att det ska ta 29 minuter att ladda från 30-80 procent. Vi har spelat in till dem att de borde ange 10-80% för att vara mer jämförbara med vad andra tillverkare uppger.

Vi kommer naturligtvis att testa hur snabbt en Atto 3 laddar så fort vi får en bil under en längre tid.

Det viktiga priset
Denna provkörning ägde rum i ett stängt område på en flygplats i Nederländerna, och var en bra övning för en första provkörning.
Bilen visade sig vara oerhört intressant för den norska marknaden, och vi tror till och med att den kommer att klara sig väldigt bra, förutsatt att de får en viktig detalj rätt – priset.
Tills vidare är detta inte klart, men både BYD som tillverkare och RSA som importör lovar att detta ska vara på plats inom en snar framtid – senast i mitten av oktober då Paris Motor Show äger rum.

Den norska importören lovar att det kommer att finnas ett bra utbud av bilar, och det ska gå att få tag i en bil under året.
Atto 3 kommer inte att påverkas av momsspöket som skymtar över oss från och med nyår, eftersom det förväntas kosta mindre än ingången på 500 000 NOK.
Vi satsar på att BYD Atto 3 kommer att hamna någonstans strax under 400 000 NOK med all utrustning.

Låt oss gissa 389 900, bara för skojs skull.
https://www.elbil24.no/nyheter/byd-atto ... r/76994979
BYD Atto.jpg

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 26 aug 2022 23:30
av Zalman3

BYD TANG, ATTO 3 OCH HAN – TRE SNABBA FRÅN PROVKÖRNINGARNA

BYD – ett nytt bilmärke, kul! Är det något att ha?
– Ja, det står för Build Your Dreams och importeras av Hedin Bil till Sverige. Det här är en av världens största batteritillverkare så det är ingen liten start-up som nu äntligen kommer till Sverige. Det pratades om BYD redan förra hösten när de började sälja den stora suven Tang i Norge.

Så nu är det säljstart för Tang?
– Tang och två bilar till. Mest intressant är kanske Atto 3 som är en mellanstor suv som byggs på en för elbilar dedikerad plattform. Vid ett event i Haag fick vi möjlighet att köra Atto 3, Tang och sedanen Han. Alla tre kommer till Sverige i höst med de första leveranserna före årskiftet.

Va!? Hur fixar de det så snabbt?
– En butik i Stockholm, en i Göteborg, egen produktion av råvaror och halvledare och en snabbfotad importör. Nästa år vill BYD sälja 15 000 bilar i Sverige, fördelat på tre modeller.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... rningarna/

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 29 aug 2022 14:01
av Zalman3
Kinesiska BYD kommer till Sverige med tre elbilar i höst – Alrik har kört dem
BYD, Nio, Xpeng och nästa år även Zeekr och förmodligen även Hongqi och kanske också Ora Cat. Lägg till MG, Aiways, Polestar och om man så vill Volvo,
och det finns snart tio kinesiska bilmärken i Sverige! Alrik har provkört tre modeller från BYD – som börjar leverera under november. Vi ställer sex snabba frågor till honom.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -modeller/

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 18 sep 2022 00:53
av Zalman3
I Norge kan man redan få info om BYD Atto 3,
BYD Han och BYD Tang.
Screenshot_20220918-005109_Chrome.jpg
https://www.bnh.no/byd/

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 20 sep 2022 22:20
av Zalman3
Och nu kan man få info om BYD Atto 3, Han och Tang i Sverige.
https://bydauto.se

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 21 sep 2022 23:40
av Zalman3
Av någon outgrundlig anledning har BYD ETP3
en egen hemsida i Sverige.

https://byd-sverige.se/

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 23 sep 2022 14:03
av Zalman3

LANSERING AV BILMÄRKET BYD.

Bli en av de första att ta del av framtidsplanerna från världens ledande elbilstillverkare.
Delta i den första BYD Europe-produktpremiären den 28 september 2022 kl. 11:00.
Under 2022 lanseras tre helt nya modeller på den svenska marknaden. Läs mer om det nedan!

Vi ser fram emot att dela detta ögonblick med dig den 28 september!

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 29 sep 2022 17:47
av taliz
Priser klara. Fantasipriser IMO.
Atto3 privatleasing 1 år är väl skapligt dock.
BYD Han kostar 806 900 kronor i basutförande. Här arbetar man ännu på hur ett privatleasingerbjudande ska se ut.

BYD Tang har ett frånpris som börjar på 806 900 kronor. Framöver kommer man erbjuda privatleasing, men hur upplägget blir och vad för månadskostnad man kan förvänta sig är inte klart än.

BYD Atto 3 får ett pris som startar på 534 900 kronor. Privatleasing ett år ligger på 2 995 kr/mån och för ett 36 månadersavtal är det 3 995 kr/mån som gäller.

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 29 sep 2022 18:06
av Dafro
taliz skrev:
Priser klara. Fantasipriser IMO.
Atto3 privatleasing 1 år är väl skapligt dock.
BYD Han kostar 806 900 kronor i basutförande. Här arbetar man ännu på hur ett privatleasingerbjudande ska se ut.

BYD Tang har ett frånpris som börjar på 806 900 kronor. Framöver kommer man erbjuda privatleasing, men hur upplägget blir och vad för månadskostnad man kan förvänta sig är inte klart än.

BYD Atto 3 får ett pris som startar på 534 900 kronor. Privatleasing ett år ligger på 2 995 kr/mån och för ett 36 månadersavtal är det 3 995 kr/mån som gäller.
Vem tar ett 36 månaders avtal och betalar 1000 mer per månad eller är det något jag missförstår?

Och en Tang för 807 000 lär dom väl som du S-ger inte sälja många av.

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 19 okt 2022 14:12
av Zalman3
Om man jämför BYD Atto 3 med ett privatleasing pris på 2 995 kr/mån
och Ora 300 Pro för samma pengar, då väljer jag BYD Atto 3 alla dagar i veckan!

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 19 okt 2022 14:13
av Legato
Zalman3 skrev:
Om man jämför BYD Atto 3 med ett privatleasing pris på 2 995 kr/mån
och Ora 300 Pro för samma pengar, då väljer jag BYD Atto 3 alla dagar i veckan!
Leasingpriset är OK tycker jag. Försäljningspriset är dock total galenskap, särskilt sett i relation till hur extremt billig modellen är i Kina.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 28 okt 2022 12:15
av Zalman3
BYD Atto har fått en bra start i Norge. Och lovar att 700 bilar kan levereras i år.
RSA Bil rapporterar stort intresse för BYD Atto som har fått ett attraktivt introduktionspris.
Vi har sålt 500 bilar förra veckan, och har blivit lovade 700 bilar levererade innan nyår.
https://www.elbil24.no/nyheter/lover-bi ... e/77578275

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 28 okt 2022 12:32
av Jeppe_E
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Om man jämför BYD Atto 3 med ett privatleasing pris på 2 995 kr/mån
och Ora 300 Pro för samma pengar, då väljer jag BYD Atto 3 alla dagar i veckan!
Leasingpriset är OK tycker jag. Försäljningspriset är dock total galenskap, särskilt sett i relation till hur extremt billig modellen är i Kina.

Det är väl Hedin bil som är generalagent för märket i Sverige? Eller jag kanske är felunderrättad?

Antar att de försöker tjäna en hacka.

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 28 okt 2022 13:26
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Om man jämför BYD Atto 3 med ett privatleasing pris på 2 995 kr/mån
och Ora 300 Pro för samma pengar, då väljer jag BYD Atto 3 alla dagar i veckan!
Leasingpriset är OK tycker jag. Försäljningspriset är dock total galenskap, särskilt sett i relation till hur extremt billig modellen är i Kina.

Det är väl Hedin bil som är generalagent för märket i Sverige? Eller jag kanske är felunderrättad?

Antar att de försöker tjäna en hacka.
Det är det. Har dock svårt att tro att BYD skulle ge dem helt fria tyglar gällande prissättning.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 31 okt 2022 19:00
av Joakim Lof
Det verkar som leasingspriset är betydligt under vad man kan förväntar sig med ett inköpspris för runt 500 tkr. Varför gör man så? Vill man få en första batch med leasing och sen prissänkningar? För att få ut bilen på gatorna? Eller gör man som Lynk o co och satsar nästan bara på leasing?

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 31 okt 2022 19:22
av Lerumsexpressen
Joakim Lof skrev:
Det verkar som leasingspriset är betydligt under vad man kan förväntar sig med ett inköpspris för runt 500 tkr. Varför gör man så? Vill man få en första batch med leasing och sen prissänkningar? För att få ut bilen på gatorna? Eller gör man som Lynk o co och satsar nästan bara på leasing?
Tror mer på att de vill kopiera MG's framgångssaga.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 31 okt 2022 19:47
av Legato
Joakim Lof skrev:
Det verkar som leasingspriset är betydligt under vad man kan förväntar sig med ett inköpspris för runt 500 tkr. Varför gör man så? Vill man få en första batch med leasing och sen prissänkningar? För att få ut bilen på gatorna? Eller gör man som Lynk o co och satsar nästan bara på leasing?
Kanske har de extremt höga förväntningar på andrahandsvärdet efter bonus. Jag tycker också leasingen är det enda reella alternativet på bilarna, men tror man på extrema andrahandsvärden så är låg leasingkostnad logisk.

Re: BYD Atto 3, Han och Tang kommer till Sverige

Postat: 31 okt 2022 20:13
av Pontus
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Om man jämför BYD Atto 3 med ett privatleasing pris på 2 995 kr/mån
och Ora 300 Pro för samma pengar, då väljer jag BYD Atto 3 alla dagar i veckan!
Leasingpriset är OK tycker jag. Försäljningspriset är dock total galenskap, särskilt sett i relation till hur extremt billig modellen är i Kina.

Det är väl Hedin bil som är generalagent för märket i Sverige? Eller jag kanske är felunderrättad?

Antar att de försöker tjäna en hacka.
Det är det. Har dock svårt att tro att BYD skulle ge dem helt fria tyglar gällande prissättning.
Jag har köpt en bil hos Hedin för ett halvår sedan och det kommer jag aldrig göra om. Det är tom så att jag skulle betala mer hos en annan handlare så här efteråt.
Med dom fördomar jag nu fått skulle jag också gissa på att dom gör vad dom kan för tjäna så mycket som möjligt. Leasingbilarna har dom nog bara en viss peng per bil sedan sköts allt av BYD.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 31 okt 2022 20:31
av Joakim Lof
Vad var Hedin bil dåliga på? De tar ju in vissa märken men begagnat kan man ju hitta Kia Niro på annat håll om man vill undvika dem.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 01 nov 2022 12:20
av Trevlig
Var och tittade på Tang idag. Bilen har ju 1fas laddning, helt katastrof för 807k.

Den nya kommer med 3fas i vår...

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 01 nov 2022 12:50
av taliz
Hört om många som haft problem med Hedin. Så jag undviker dom också.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 01 nov 2022 14:12
av Joakim Lof
Legato skrev:
Joakim Lof skrev:
Det verkar som leasingspriset är betydligt under vad man kan förväntar sig med ett inköpspris för runt 500 tkr. Varför gör man så? Vill man få en första batch med leasing och sen prissänkningar? För att få ut bilen på gatorna? Eller gör man som Lynk o co och satsar nästan bara på leasing?
Kanske har de extremt höga förväntningar på andrahandsvärdet efter bonus. Jag tycker också leasingen är det enda reella alternativet på bilarna, men tror man på extrema andrahandsvärden så är låg leasingkostnad logisk.
Ser man på hur Kia och Hyundai gjort så började de med priskonkurrens och började sälja rätt mycket bilar i lägre segment. Sen byggde de upp ett kvalitetsrykte när folk hade ägt bilarna ett tag och var nöjda. Sen först började de göra dyrare bilar och folk vågade köpa pga att det fanns ett andrahandsvärde. Tänker BYD att de ska få ett sådant andrahandsvärde direkt? Eller att det enbart blir så för att de säljer elbilar? Isf missar de ju ett antal elbilsfloppar som funnits.

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 01 nov 2022 19:01
av Bjelke
Trevlig skrev:
Var och tittade på Tang idag. Bilen har ju 1fas laddning, helt katastrof för 807k.

Den nya kommer med 3fas i vår...
Ja enfas är rent korkat att ha här (annat i länder med mest enfas då man har högre säkringar osv)
och blir för många helt oanvändbart (gränsen går vid typ 7-8 mil enkel till jobbet typ och då måste
man isf kunna ladda där också)…

Re: BYD Atto privatleasing 2.995kr, Han och Tang till Sverig

Postat: 01 nov 2022 20:16
av big-olle
Trevlig skrev:
Var och tittade på Tang idag. Bilen har ju 1fas laddning, helt katastrof för 807k.

Den nya kommer med 3fas i vår...
Har du mer info om den "nya"?
Av det jag sett är den betydligt aptitligare. Stort batteri. Mindre fälgar. Lite mer nedtonad o snyggare design. Dynaudio-stereo.