According to Chinese media, the new model year has a battery with an energy capacity of 108.8 kWh. In the 2021 model year, the battery still had a capacity of 86.4 kWh, in 2020 this was even less with only 82.2 kWh. With the new battery, the Tang EV single-motor version should have a range of 730 kilometres in the Chinese CLTC standard.
Den är ju törstig och dyr, så större batteri borde den definitivt ha.
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 03 sep 2022 13:24
av Bjelke
Är dom inte skyldiga att ange räckvidd enligt ”vår” standard numera? Eller minns jag fel?
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 03 sep 2022 17:37
av mikebike
Bjelke skrev:
Är dom inte skyldiga att ange räckvidd enligt ”vår” standard numera? Eller minns jag fel?
Det gör de ju också....
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 04 sep 2022 20:37
av Bjelke
Ja jäklar det har du ju rätt i! Min gärna tänkte Nedc…
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 04 sep 2022 20:42
av Zalman3
Med 26% större batteri borde WLTP öka från 400 till 504km.
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 05 sep 2022 15:54
av Trevlig
Sjukt intresserad av en Tang 108kwh
Tesla Björn kom 16% längre än spec med 88kwh 46 mil istället för 40 mil
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 05 sep 2022 16:42
av taliz
Trevlig skrev:
Sjukt intresserad av en Tang 108kwh
Tesla Björn kom 16% längre än spec med 88kwh 46 mil istället för 40 mil
Vad är så intressant med den?
Den är törstig, dyr, laddar långsamt och har kass mjukvara. Dessutom är den tillverkad i Kina....
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 05 sep 2022 22:42
av Trevlig
taliz skrev:
Trevlig skrev:
Sjukt intresserad av en Tang 108kwh
Tesla Björn kom 16% längre än spec med 88kwh 46 mil istället för 40 mil
Vad är så intressant med den?
Den är törstig, dyr, laddar långsamt och har kass mjukvara. Dessutom är den tillverkad i Kina....
Priset, ladda till 100%, 7sits, långsam laddning anser jag inte är något problem. Tomt till fullt på 60 min är helt rimligt
BYD Tang i Sverige
Postat: 06 sep 2022 08:23
av taliz
Svenska priset vet vi väl inte än.
Men med tanke på att den kostar från 600k i Norge, vilket är samma som Model Y Performance, så lär det ju bli runt 800k här.
LFP mår inte bra av att konstant laddas till 100%.
Att den är så törstig gör att du inte lär komma mkt längre än Y, MEB mfl trots större batteri.
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 06 sep 2022 09:20
av Trevlig
Jag jämför den mer med en X pga 7 säten. Tror ändå den kan bli en hit. Bra och säkra batterier med.
Re: BYD Tang i Sverige
Postat: 13 sep 2022 15:49
av Zalman3
Nu kommer BYD priserna i Tyskland.
BAFA-listan avslöjar ingångspriser för BYD och Nio.
Tack vare en uppdatering av BAFA-listan över berättigade fordon är priserna på ett antal elektriska modeller från Kina för den tyska marknaden nu kända.
Priserna för MG4 Electric bekräftades, men det finns nu konkreta siffror för BEV-trion från BYD och Nio ET7.
Först till BYD: Som rapporterats kommer starten i Tyskland att ske med den rent elektriska suven Tang, den elektriska sedanen Han och den elektriska kompakta suven Atto 3.
Den senare kommer att lanseras med ett 60,5 kWh batteri i tre utrustningsvarianter, som är erbjuds till bruttolistpriser på 42 245 euro (Aktiv utrustning),
44 625 euro (Comfort) och 47 005 euro (Design). BYD Tang kommer med ett 86,4 kWh batteri och toppar listan på 71 400. BYD Han med ett 85,4 kWh batteri är listad på minst 70 805 euro.
BYD-modellerna är listade på rad 40 till 44 i BAFA-listan. Där är alla fordon betecknade som årsmodell 2022, vilket är ganska ovanligt för marknadslanseringen så sent på året.
Tack vare den nya BAFA-listan är priset för Nio ET7 också känt : den elektriska sedanen är tillgänglig från ett bruttolistpris på 69 900 euro.
ET7:an finns i listan på rad 633, där nettolistpriset på 58 739,50 euro nämns – eller de där 69 900 euro med 19 procents moms.
Svenska priset vet vi väl inte än.
Men med tanke på att den kostar från 600k i Norge, vilket är samma som Model Y Performance, så lär det ju bli runt 800k här.
LFP mår inte bra av att konstant laddas till 100%.
Att den är så törstig gör att du inte lär komma mkt längre än Y, MEB mfl trots större batteri.