Sida 1 av 2

SuC vs IONITY Passport

Postat: 07 sep 2022 13:41
av Jjkalla
Finns det någon som vet om IONITY Passport har ett fast pris om 3,5kr/kWh? Räknar man med att ladda 100kwh/månad ute på vägarna så täcker man ju in månadskostnaden om 190kr/månad, eller missar jag något?

Upplever att SuC-priserna är trögt rörliga och rör sig enligt trenden - uppåt över tid.

Någon som är inne på samma spår inför vintern? :roll:

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 07 sep 2022 14:20
av MrRun
Jag tror du kan komma ännu lite billigare undan med Elli's Drive Highway.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 sep 2022 18:26
av Sara4711
Bifogat finns prislistan för Elli Drive Highway i olika europeiska känder.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 sep 2022 22:52
av danielalmestal
Beror ju lite på tillgänglighet också. Har konto hos Ionity så betalar 3,53 eller något sådant men ändå misslyckades vi med att ladda på Ionity i somras då det alltid var kö. istället glider man in på superchargern och betalar gladeligen 7,70 för att slippa vänta. en extra halvtimme på stranden är värd mer än 200 kr sparat och sitta i kö. laddar dock inte så mycket borta att det spelar så stor roll men förstår att det gör skillnad om det handlar om regulbundna besök

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 30 sep 2022 09:05
av R_Edvinsson
MrRun skrev:
Jag tror du kan komma ännu lite billigare undan med Elli's Drive Highway.

Priserna för DC laddning i sverige med Elli är 3.15kr för Ionity och 3.90kr för Virta, E.ON, Mer, Recharge, Allego och några andra ströladdare.

Så klart prisvärt och väletablerat nätverk om man åker mycket.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 26 okt 2022 21:01
av 100miljoner
R_Edvinsson skrev:
MrRun skrev:
Jag tror du kan komma ännu lite billigare undan med Elli's Drive Highway.

Priserna för DC laddning i sverige med Elli är 3.15kr för Ionity och 3.90kr för Virta, E.ON, Mer, Recharge, Allego och några andra ströladdare.

Så klart prisvärt och väletablerat nätverk om man åker mycket.

Gäller Ellis Drive Highway-priser i hela Europa? Alltså, om jag tecknar ett svenskt abonnemang, kan jag ladda till samma priser på IONITY i typ Tyskland, eller endast i Sverige?

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 26 okt 2022 21:30
av R_Edvinsson
100miljoner skrev:
R_Edvinsson skrev:
MrRun skrev:
Jag tror du kan komma ännu lite billigare undan med Elli's Drive Highway.

Priserna för DC laddning i sverige med Elli är 3.15kr för Ionity och 3.90kr för Virta, E.ON, Mer, Recharge, Allego och några andra ströladdare.

Så klart prisvärt och väletablerat nätverk om man åker mycket.

Gäller Ellis Drive Highway-priser i hela Europa? Alltså, om jag tecknar ett svenskt abonnemang, kan jag ladda till samma priser på IONITY i typ Tyskland, eller endast i Sverige?
Lite olika taxa i alla länder, skall se om jag hittar en lista på dem.

Vilket fall blev de än bättre i veckan då InCharge anslöt sig till tjänsten.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 01 nov 2022 20:14
av macky
Försökte lägga upp konto i elli-appen alt motsvarande för cupra. Funkar inte att lägga till master card. Skulle ta ett tag att fixa enligt supporten. Använd Visa. Ehh ok då skaffar jag ett Visa till imorgon så att jag kan betala. Helt ärligt vad är det för skit? Ngn som stött på samma problem?

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 01 nov 2022 20:46
av R_Edvinsson
macky skrev:
Försökte lägga upp konto i elli-appen alt motsvarande för cupra. Funkar inte att lägga till master card. Skulle ta ett tag att fixa enligt supporten. Använd Visa. Ehh ok då skaffar jag ett Visa till imorgon så att jag kan betala. Helt ärligt vad är det för skit? Ngn som stött på samma problem?
Jag använder Mastercard.
Elli via WeCharge.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 01 nov 2022 23:07
av NiklasTesla
Tack för tipset kring Elli.

Funderar själv på att gå med efter Teslas senaste prishöjning på SuC till ca 7-8sek/kwh dagtid (funderar tom på att byta elbil nu när andrahandsvärdet är så bra på Model 3 och det finns billigare nybilsalternativ på elbilsmarknaden). 3,15sek/kwh hos Ionity för 129sek/månad känns rimligt (bara detta med ett års bindningstid jag inte gillar).

Förstår faktiskt inte varför Tesla börjat med dessa hutlösa priser på SuC. Förstår att man måste höja pga höga elpriser men strax under 3sek/kwh känns mer rimligt i dagsläget dagtid för oss Teslaägare i SE3+SE4 och sedan kan dom nattetid ta gamla priset på strax under 2sek/kwh (blir ju typ billigare med ICE bil på långresor).

Finns det något annat billigare alternativ än Elli med ex kortare bindningstid?

MVH

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 01 nov 2022 23:11
av Dexter86
Tidsfråga innan ionity höjer.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 01 nov 2022 23:48
av NiklasTesla
Dexter86 skrev:
Tidsfråga innan ionity höjer.
Kan man då komma ur bindningstiden på 1år? :cry:

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 01:14
av Nogo
En månads uppsägningstid om de höjer priserna och du inte accepterar det.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 06:03
av macky
Se till att ha ett visakort bara så att det faktiskt går att bli kund. :evil:

Det är alltså inte mitt kort utan valet av MC i sig som gör att det pajar.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 09:14
av Bjelke
macky skrev:
Se till att ha ett visakort bara så att det faktiskt går att bli kund. :evil:

Det är alltså inte mitt kort utan valet av MC i sig som gör att det pajar.
Skumt ändå för alternativet mc finns ju där…

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 09:21
av taliz
Tips är väl att åtminstone skaffa ett av varje. Finns ju massa gratiskort som dessutom ger olika former av bonus/cashback.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 18:27
av NiklasTesla
Bjelke skrev:
macky skrev:
Se till att ha ett visakort bara så att det faktiskt går att bli kund. :evil:

Det är alltså inte mitt kort utan valet av MC i sig som gör att det pajar.
Skumt ändå för alternativet mc finns ju där…
Ganska sämst App Elli. För mig gick det att regna MasterCard men inte att teckna upp sig på abbonemang då adressfel hela tiden hoppade upp på på sista steget. Det är när man håller på med alla dessa appar som strular som man ändå inser hur bäst man har det som Tesla ägare och SuC nätverket (bara priset jag tycker är för högt just nu i förhållande till Spotpriserna och konkurrenterna).

MVH samt får se om man gör nytt försök med Elli eller annan app om några dagar igen?

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 02 nov 2022 18:59
av macky
taliz skrev:
Tips är väl att åtminstone skaffa ett av varje. Finns ju massa gratiskort som dessutom ger olika former av bonus/cashback.
Har SEB som kör MC debit och sen Amex och annat MC kredit. Räcker rätt bra för mig. Brukar ju finnas Paypal som alternativ också men icke.

Fick svar från dem att de jobbade på problemet och tipset att regga via android då det var ett problem i iphone appen. Synd att de inte har ngn möjlighet att göra det via dator då. Ska man behöva köpa en android för att ladda. :D

Får låna min mors kort kanske för att kicka igång det. Via cupra är det ”endast” 99 i mån med samma priser. Samma fel i appen dock.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 16:51
av falmarkspeter
MrRun skrev:
Jag tror du kan komma ännu lite billigare undan med Elli's Drive Highway.
Jag och en kompis har skaffat Elli. Jag har inte haft tillfälle att prova ännu. Men min kompis har provat på ionity men fick det inte att funka. Är det nåt någon känner igen?

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 17:57
av taliz
Nu när Tesla droppat priset på SUC finns väl ingen anledning att binda upp sig på ionity?

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 17:59
av mans71
Ionity plug-and-drive eller vad det nu heter funkar precis lika bra som SuC och med tanke på att det är halva priset på Ionity så har jag inte ens provat att ladda EQE:n på SuC. Har dock fått stå i kö 5 minuter redan, aldrig hänt under 5 år med Tesla.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 18:24
av taliz
mans71 skrev:
Ionity plug-and-drive eller vad det nu heter funkar precis lika bra som SuC och med tanke på att det är halva priset på Ionity så har jag inte ens provat att ladda EQE:n på SuC. Har dock fått stå i kö 5 minuter redan, aldrig hänt under 5 år med Tesla.
SUC kostar ju också 3-4kr/kwh nu.

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 19:50
av Dexter86
taliz skrev:
mans71 skrev:
Ionity plug-and-drive eller vad det nu heter funkar precis lika bra som SuC och med tanke på att det är halva priset på Ionity så har jag inte ens provat att ladda EQE:n på SuC. Har dock fått stå i kö 5 minuter redan, aldrig hänt under 5 år med Tesla.
SUC kostar ju också 3-4kr/kwh nu.
Ge det någon vecka till ;)

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 20:57
av mans71
taliz skrev:
mans71 skrev:
Ionity plug-and-drive eller vad det nu heter funkar precis lika bra som SuC och med tanke på att det är halva priset på Ionity så har jag inte ens provat att ladda EQE:n på SuC. Har dock fått stå i kö 5 minuter redan, aldrig hänt under 5 år med Tesla.
SUC kostar ju också 3-4kr/kwh nu.
Det hade jag missat - trots att du skrev det i inlägget ovanför! :lol:

Re: SuC vs IONITY Passport

Postat: 29 nov 2022 23:32
av Mickep
De bilar som har V2L är nog glada nu. (nu kan de sätta på värmen hemma igen tack vara el från snabbladdarna)