Det här är inte Euro NCAP utan amerikanska IIHS. Men de har det här testmomentet som Euro NCAP inte har...
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 07 sep 2022 14:36
av Highfoot
Imponerade! Dock har jag alltid undrat om den här automatiken som förhindrar krockar alltid är på? Eller gäller bara den när man kör farthållare/autopilot?
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 07 sep 2022 16:12
av Arctic Drifter
Någon som hittat en film där en Y rullar runt?
Spontant känns glastaket inte som det mest optimala lösningen i en sådan situation!
Trots låg tyngdpunkt så tror jag inte det är omöjligt att få den att rulla runt...
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 07 sep 2022 16:56
av FlyingBlue
Arctic Drifter skrev:
Någon som hittat en film där en Y rullar runt?
Spontant känns glastaket inte som det mest optimala lösningen i en sådan situation!
Trots låg tyngdpunkt så tror jag inte det är omöjligt att få den att rulla runt...
Imponerade! Dock har jag alltid undrat om den här automatiken som förhindrar krockar alltid är på? Eller gäller bara den när man kör farthållare/autopilot?
Det finns FCW (forward collision warning) och AEB (auto emergency breaking).
AEB funkar inte i högre hastigheter på Teslor. Osäker på FCW.
AP bromsar ju om den uppfattar hindret, annars inte. Det finns ju en helt del incidenter där Teslor på AP bara mejar in i stillastående blåljusfordon och annat.
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 07 sep 2022 17:27
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
Det här är inte Euro NCAP utan amerikanska IIHS. Men de har det här testmomentet som Euro NCAP inte har...
Jämför med Hyundai som inte presterar lika bra.
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 07 sep 2022 17:37
av SwedishAdvocate
Arctic Drifter skrev:
Någon som hittat en film där en Y rullar runt?
Spontant känns glastaket inte som det mest optimala lösningen i en sådan situation!
Trots låg tyngdpunkt så tror jag inte det är omöjligt att få den att rulla runt...
Tror NHTSA i Amerikat har ett sånt test. Hittar dock bara den här filmen. Och i den så ruller den aldrig runt...
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 09 sep 2022 16:49
av Strebern
Angående glastaket, jag har tidigare läst att det är starkare än ett plåttak, och jag snabbgooglade lite och såg att det fanns mycket info om detta, och att det är sannolikt att ett laminerat glastak håller bättre än en tunn plåt.
Jag är i byggbranschen, där vi länge kört med laminerade glas för att få styrka, så när ett glastak är laminerat och utprovat för ändamålet, är jag 100% med på resonemanget att det är starkare än ett plåttak.
Eftersom glaset sitter fast i karossen så "kan" det inte släppa, och det kommer inte gå hål i det om det inte blir "punkterat".
EDIT: Se https://insideevs.com/news/558248/tesla ... ves-lives/
Re: Model Y i Euro NCAP
Postat: 21 sep 2022 10:20
av backe
tesla newbie skrev:
Den må ha dålig helljusautomatik och halvdan regnsensor, men krocksäkerheten är det inget fel på:
– Grattis till Tesla för ett verkligen enastående rekordhögt Model Y-betyg. Tesla har visat att inget annat än det bästa är tillräckligt bra för dem och vi hoppas få se dem fortsätta att sträva efter det målet i framtiden.
Men nu har frågor väckts efter att den välkände kod-dykaren och Teslahackaren "Green" på Twitter gjort nya fynd i tillverkarens bilmjukvara. Enligt den anonyme twittraren finns det speciella avsnitt i koden som döpts efter Euro NCAP samt dess regionala motsvarigheter Australasian NCAP, Korea NCAP och I VISITA (Kina).