Sida 1 av 1

Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 13:35
av Danne888
Hej

Läst en hel del på forumet men första posten idag. Vi har funderat ett tag på en Tesla model 3 och även bitvis på Model Y men kommit fram till att en model 3 räcker för vår familj.

Funderar om man ska köpa en beg 2019/2020 med <5 000 mil på mätaren eller köpa en ny och vänta närmare ett år innan leverans. Verkar kunna komma över en beg med sommar/vinterdäck, drag och full self driving för ca 500k.

Idag kostar en ny med motsvarande utrustning ca 730k innan miljöbonus. Om den nu blir kvar efter årsskiftet så ca 680k. Dvs det skiljer ca 200k mellan de olika alternativen vilket, även om Teslan har bra andrahandsvärde, är mycket pengar..

Hur stor skillnad är det i realiteten mellan 2019/2020 och en 2022?

Visst är det så att full self drivning går att sälja vidare, dvs vi kommer kunna ta del av det? Det är inte knutet till en individ?

Något annat vi bör tänka på?

Tack på förhand för all hjälp och ett grymt forum

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 14:02
av tor-ake
En ny är bästa köpet f.n., och du behöver inte vänta ett år på leverans. Det kommer bilar hela tiden, vi var rätt många som fick leverans nyss, efter att ha väntat "bara" 3-4 månader.

Jag skulle köpt en model Y RWD just nu, det är mest bil för pengarna, och under 700'.

Full self driving, varför vill du ha det? Det kommer inte funka på ännu flera år i Europa och Sverige.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 14:58
av Danne888
Tack, mer en känsla med full self driving som den jag tittat på råkar ha - skulle nog aldrig välja det vid nyköp.

Vad är det som gör ett nyköp till bästa köpet? Är det så pass stor skillnad mellan en 2019/2020 och 2022 eller är prisskillnaden för liten mellan beg/ny?

Att gå på en ny Model y (även exkl fsd) inkl sommar- och vinterdäck skulle nog vara ca 200k upp också från en beg 3. Som sagt - det är ändå en ansenlig mängd pengar ytterligare.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 16:32
av tor-ake
Det är nog i underkant med 500' för det du anger. Skulle tippa på att en 2019, svensksåld LR med drag *utan* FSD och med mer än 5000 mil går att få för 500.

Om du verkligen har nys på en sån bil, köp den direkt och sälj den sedan till Carla eller Riddermark för 520'.

Jag pröjsade 135' för att byta upp mig från en 2019 SR+ mot motsvarande 2022, men räknar man av draget, nya sommardäck och tre års helförsäkring (VSG) är skillnaden bara 85' för en förvisso marginellt bättre bil men med 5500 mil mindre på mätaren och 5-10 mil längre räckvidd.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 17:36
av reven
Danne888 skrev:
Hej



Hur stor skillnad är det i realiteten mellan 2019/2020 och en 2022?

Visst är det så att full self drivning går att sälja vidare, dvs vi kommer kunna ta del av det? Det är inte knutet till en individ?

Något annat vi bör tänka på?

Tack på förhand för all hjälp och ett grymt forum

På första så är det inte superstor skillnad från en 2020 och 2022. 2019 däremot har mer vägbuller, om än inte jättemycket så hör man skillnad.
Du har rattvärme, värmepump och motoriserad trunk i 2021-2022 och en, enligt mig, fulare mittkonsol.

Har FSD i vår TM3P2020 men helt ärligt är det en stor scam. Visst, skulle ljuga om autopiloten inte är otroligt skönt när man pressar motorväg men nja, jag känner mig lurad. Det är knutet till bilen MEN om du köper bilen beggad från Tesla så har de nollställt och du får köpa om.

Du vill kontrollera hur bromsarna mår, hur mycket lackskador det finns, service hos servicecenter (vad har de bytt och fixat), hur passform är på panelerna (prutmån).

Jag vet inte vad jag hade köpt om jag ska vara ärlig. Sjuka andrahandspriser nu så får du inte tag i en riktigt bra deal så hade jag nog köpt ny ändå.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 17:52
av FStaake
Det beror på vilken 2020 du hittat, dvs. när den är tillverkad. Vi har en tidig 2020 och den är identisk med 2019, högt vägljud och ingen värmepump.
Det gör stor skillnad på förbrukning här i Sverige där värme behövs klart mer än AC.

Hade jag stått inför valet hade jag i likhet med tor-ake valt en Y RWD, mer bil än så får du inte för pengarna.

FSD är bortkastat. Jag har det beställt till den X jag väntar på men med det jag vet idag hade jag inte lagt många kronor på det jämfört med den autopilot som ingår.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 20:31
av SwedishAdvocate
FStaake skrev:
.../ Hade jag stått inför valet hade jag i likhet med tor-ake valt en Y RWD, mer bil än så får du inte för pengarna. /...
Jag förstår inte alls varför man ska köpa en SUV/Crossover ifall man inte behöver en...

En Model 3 är väl mycket roligare att köra och den har bättre räckvidd – särskilt i högre hastigheter och när det är sopigt väder – och det är ju då man vill ha bra räckvidd.

Varför ska man köpa en onödigt stor bil som förbrukat mer råvaror vid produktion, förbrukar mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel och har dyrare, större däck som den kommer slita sönder snabbare under hela sin livscykel?

Jag hade så klart också velat att Model 3 helst skulle ha funnits som halvkombi eller helkombi – men trots det hade jag tagit en Model 3 eftersom jag inte heller behöver en Y. MEN. Jag hade lagt ner lite energi på att ta reda på bästa sättet att framföra till Tesla att jag helt klart mycket, mycket hellre hade velat ha en Model 3 som halvkombi eller helkombi istället och sett till att de fått veta det.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 20:37
av SwedishAdvocate
reven skrev:
.../ Du vill kontrollera /.../ hur mycket lackskador det finns, /.../ hur passform är på panelerna (prutmån). /...
Apropå det:

Såvida det inte har ändrats utan att jag känner till det så har Model 3 en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där går det nämligen in en bit plåt längst ner bakom framhjulen. Sitter det stänkskydd där så antar jag att den här plåtbiten är skyddad. Personligen skulle jag dock kolla så att stänkskydden verkligen skyddat all plåt här så att det inte sitter en bit exponerad plåt längst in som inte varit skyddad av stänkskyddet... Det har även hänt att folk upptäckt att en del av bakdörrarna och plåten framför bakhjulen 'blästrats' rätt rejält av framhjulen. Detta kan vara svårt att se ifall detta lagats på ett bättre sätt med lackstift. Men har man åtminstone sett det så vet man ju det. Många har valt att skydda det här partiet med PPF.

Ytterligare en grej är att det har förekommit att det varit lite väl tät passning mellan dörrar och 'dörramarna'. Så kolla förslagsvis att lacken inte blivit skavd på dörrar och dörrtrösklar. Har även förekommit 'för tät' passning mellan andra karossdelar, så kan förslagsvis vara bra att kolla så det inte uppstått skavskador på lack på andra ställen på bilen också...

Mer info ang. första stycket ovan t.ex. här:

viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 21:00
av Danne888
Bilen jag tittat på är en 2020 pre facelift med fsd som gått knappt 5 000 mil. Vinter- och sommardäck och dragkrok för 480k. Men ni tycker ändå det är värt att gå på en ny ändå alltså? Oavsett om det är en 3a eller Y. FSD skulle jag aldrig betala för men det är väl nice att få med. Så ska väl jämföras med att köpa motsvarade 2022 utan FSD vilket är det vi realistiskt skulle välja annars.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 21:12
av slugger75
Det är förmodligen billigare att köpa en ny jämfört med en tre år gammal.

TCO alltså. Varför? Jo, kolla upp försäkringskostnader på tre år gamla Model 3 så får du se.

Re: Beg Model3?

Postat: 11 sep 2022 21:26
av FStaake
SwedishAdvocate skrev:
FStaake skrev:
.../ Hade jag stått inför valet hade jag i likhet med tor-ake valt en Y RWD, mer bil än så får du inte för pengarna. /...
Jag förstår inte alls varför man ska köpa en SUV/Crossover ifall man inte behöver en...

En Model 3 är väl mycket roligare att köra och den har bättre räckvidd – särskilt i högre hastigheter och när det är sopigt väder – och det är ju då man vill ha bra räckvidd.

Varför ska man köpa en onödigt stor bil som förbrukat mer råvaror vid produktion, förbrukar mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel och har dyrare, större däck som den kommer slita sönder snabbare under hela sin livscykel?

Jag hade så klart också velat att Model 3 helst skulle ha funnits som halvkombi eller helkombi – men trots det hade jag tagit en Model 3 eftersom jag inte heller behöver en Y. MEN. Jag hade lagt ner lite energi på att ta reda på bästa sättet att framföra till Tesla att jag helt klart mycket, mycket hellre hade velat ha en Model 3 som halvkombi eller helkombi istället och sett till att de fått veta det.
Det är naturligtvis en smaksak huruvida man gillar SUV eller inte. Skulle tro att få på riktigt ”har behov” av en SUV, mycket då i princip inga SUVar är något att ha i terrängen. Personligen gillar jag den högre körställningen och lättare insteget i en SUV. Att döma av trenden där tex. VAG hittills släppt framförallt elbilar i SUV/crossover utförande är jag inte ensam om åsikten.
Samtidigt hade jag övervägt en eldriven kombi eftersom den ofta har lägre förbrukning jämfört motsvarande SUV. En för övrigt klart bidragande orsak till att det blev en Tesla och inte Enyaq.

Som avslutning ska jag ytterligare motivera min åsikt att välja en Y RWD; den har all utrustning jämfört med en LR så som bra stereo, dragkrok och inredning jämfört med en motsvara 3 RWD.
Sedan är det naturligtvis upp till var och en att avgöra vilken bil som passar ens behov, plånbok och tycke bäst. :)